Päätöksen perustelut
EU:n saavutettavuusdirektiivi velvoittaa julkisia organisaatioita tekemään verkkopalveluistaan saavutettavat WCAG-2 standardien mukaisesti 23.9.2020 mennessä ja uudet verkkopalvelut heti julkaisustaan lähtien. Saavutettavuutta tulee myös ylläpitää jatkuvasti. Saavutettavuuden avulla verkkopalvelut ovat helppokäyttöisiä erilaisten käyttäjäryhmien näkökulmasta. Tampereen kaupungin verkkosivustojen saavutettavuuden varmistamiseen tarvitaan erityinen työkalu.
Kyseessä on kansallisen kynnysarvon alittava hankinta. Lakia julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016) ei sovelleta hankintasopimuksiin tai käyttöoikeussopimuksiin, joiden ennakoitu arvo alittaa kansalliset kynnysarvot.
Pienhankinnoissa noudatetaan Tampereen kaupungin hankintaohjetta. Tampereen kaupungin hankintaohjeen mukaisesti pienhankinta on mahdollista tehdä ilman kilpailuttamista muun muassa silloin, kun hankittavaa tavaraa ei ole todennäköisesti saatavissa kuin yhdeltä toimittajalta tai kun kysymyksessä on poikkeuksellisen kiireinen hankinta.
Tehdyn markkinakartoituksen perusteella markkinoilla on todennäköisesti vain yksi tuote, joka vastaa Tampereen kaupungin hankinnan kohteelle asettamia vaatimuksia. Markkinakartoituksen perusteella päädyttiin pyytämään tarjous Siteimprove Oy:ltä.
Siteimprove Oy antoi 19.8.2021 tarjouksen verkkosivuston saavutettavuusraportointi- ja laatutyökalusta. Hankinnan arvonlisäveroton arvo 48 kuukaudelle laskien on 58 000 euroa. Hankinnasta tehdään toistaiseksi voimassa oleva sopimus.
Siteimprove mahdollistaa verkkosivuston saavutettavuuden automaattisen tarkastuksen. Siteimprove kerää dataa verkkopalveluista hakurobottien avulla. Monitoroinnin automatisointi säästää aikaa, palkka- sekä muita kustannuksia verrattuna manuaaliseen monitorointiin ja vuosittain toistettaviin auditointeihin. Dataa analysoidaan työkalussa saavutettavuuden (WCAG-2 tarkistukset), käytettävyyden ja käyttökokemuksen (rikkinäiset linkit, kirjoitusvirheet, vaikeasti luettavat/pitkät lauseet) sekä teknisen hakukonenäkyvyyden näkökulmasta. Siteimprove tuo esiin virhekohtaisesti listan sivuista, jolla virhe esiintyy sekä ohjeen virheen korjaamisesta. Virheet on mahdollista lajitella vakavuuden mukaan (erittäin kriittiset virheet / kriittiset virheet / tarkistettavat huomautukset) sekä eri roolien mukaan korjausten työnjaon helpottamiseksi.
Siteimproven työkalu integroidaan keskitetysti hallittaviin julkaisujärjestelmiin (Drupal, WordPress-multisite). Siteimproven avulla asiantuntijat pystyvät helpommin laatimaan saavutettavuusdirektiivin mukaiset saavutettavuusselosteet näillä järjestelmillä toteutetuista verkkosivustoista. Suomenkielisen työkalun käyttö ja hankintaan sisältyvät koulutukset myös lisäävät sisällöntuottajien tietotaitoa saavutettavan sisällön tuottamisessa.
Siteimproven tarjous kattaa 25 000 verkkosivua, mm. Tampereen kaupungin pääviestintäkanava Tampere.fi:n, jolla on vuosittain 2,6 miljoonaa käyttäjää.
Siteimprove säilyttää ja hallinnoi dataa, mutta data on aina asiakkaan omistamaa. Dataa ei jaeta kolmansille tai neljänsille osapuolille. Kaikki data säilytetään EU:n sisällä.
Tampereen kaupungin konsernihallinnon toimintasäännön liitteen 1 (delegointimatriisi) mukaan tietohallintojohtaja vastaa ja päättää Tampereen kaupungin ICT-hankinnoista, ICT-sopimusten ehdoista, hyväksymisestä ja allekirjoittamisesta. Lisäksi tietohallintojohtaja vastaa ja päättää Tampereen kaupunkiseudun tietohallintosopimuksessa määritellyistä asioista.
Päätösesitys perusteluineen tulee julkiseksi vasta päätöksenteon jälkeen ja asiakirjat ovat liikesalaisuuksia lukuun ottamatta julkisia sopimuksen tekemisen jälkeen sekä asianosaisjulkisia hankintapäätöksen jälkeen (laki viranomaisen toiminnan julkisuudesta 621/1999). Asiakirjoja säilytetään Tampereen kaupungin sähköisessä arkistossa.