§ 40 Poikkeamishakemus kiinteistölle Hantanraitti 2b (Joutsenpuisto), Hervantajärvi, matkaviestintukiaseman rakentaminen

Lataa  Kuuntele 

TRE:4238/10.03.01/2021

Päätöspäivämäärä

4.10.2021

Päätöksen tekijä

Asemakaavapäällikkö, Kaupunkiympäristön palvelualue

Valmistelijan yhteystiedot

Toimistoarkkitehti Merja Kinos, puh. 040 481 2571, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Hallintoassistentti Vertti Sahala, puh. 040 737 8042, etunimi.sukunimi@tampere.fi   

Päätöksen perustelut

Poikkeamispäätös MRL 171 §:n nojalla MRL 58 § 1 momentin säännöksestä, jonka mukaan rakennusta ei saa rakentaa vastoin asemakaavaa.

Elisa Oyj hakee poikkeamista matkaviestintukiaseman sijoittamiseksi asemakaavan mukaiselle lähivirkistysalueelle. Suunniteltu sijoituspaikka sijaitsee Hervantajärven kaupunginosan Joutsenpuistossa. Rakennelma käsittää 40 metriä korkean ristikkomaston ja laitesuojan (n. 8,5 m²). Huoltoyhteystie on Hantanraitilta, puiston itäpuolelta.

HAKIJAN ANTAMA SELVITYS

”Haetaan poikkemalupaa Elisa:n matkaviestintukiasemalle (kohdenimi: Hervantajärvi). Tukiasema koostuu 40-metrisestä putkiristikkomastosta ja laitesuojasta (n.8.5m2). Elisa vuokraa noin 60m2 maa-alan Tampereen kaupungilta. Myös muut teleoperaattorit ovat ilmoittaneet, että on ilmeinen tarve saada parannettua langatonta verkkoaan alueella, joten tukiasema palvelee myös heitä (yhteiskäyttömasto / -tukiasema). Tukiasema sijoittunee VILUNEN tilaan, asemakaavassa VL-alue Joutsenpuisto (Hantanraitti 2, lähin postiosoite). Sijoituspaikka on VL alueella, lähistöllä ei ole sopivaa ET aluetta tukiaseman sijoittamiseen. Operaattori on katsonut parhaan mahdollisen paikan yhteistyössä Tampereen kaupungin kanssa.”

Hankkeen tarkempi kuvaus ja lisäperusteluja on liitteessä Maankäyttö- ja rakennusasetus 64 § mukainen selvitys.

KUULEMINEN

Naapurit on kuultu kaupungin toimesta. Naapurit on kuultu myös rakennuslupaa varten. Poikkeamislupahakemuksesta on julkaistu kuulutus Aamulehdessä 3.6.2021, koska haetulla poikkeamisella on vaikutuksia laajemmalle alueelle. Hakemuksesta ei saatu yhtään huomautusta.

POIKKEAMINEN 

Asemakaavassa matkaviestintukiaseman sijaintipaikka on osoitettu lähivirkistysalueeksi. Siitä poiketen alueelle sijoitetaan matkaviestintukiasema.

Poikkeaminen voidaan erityisestä syystä myöntää, mikäli se ei MRL 171 § mukaisesti

1) aiheuta haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle tai alueiden käytön muulle järjestämiselle;

2) vaikeuta luonnonsuojelun tavoitteiden saavuttamista;

3) vaikeuta rakennetun ympäristön suojelemista koskevien tavoitteiden saavuttamista; tai

4) johda vaikutuksiltaan merkittävään rakentamiseen tai muutoin aiheuttaa merkittäviä haitallisia ympäristö- tai muita vaikutuksia.

ASEMAKAAVOITUS

Alueella on voimassa asemakaava nro 8192 (20.2.2017). Suunniteltu masto sijoittuu asemakaavan mukaiselle lähivirkistysalueelle. 

Maa-alue (kiinteistötunnus 837-585-5-77) on Tampereen kaupungin omistuksessa. Lähimpien

asuinrakennusten rakennusalat sijaitsevat idässä noin 25 metrin ja etelässä noin 50 metrin etäisyydellä suunnitellusta mastosta. Lähin asemakaavassa esitetty ohjeellisen leikkikentän rajaus sijaitsee noin 25 metrin päässä mastosta. Mastosta on noin 30 metriä matkaa tulevan päiväkodin tontinrajaan.  Mastolle vuokrattava alue on pinta-alaltaan n. 60 m2.

Hakijan mukaan masto rakennetaan aina siihen sijoitettavien antennien kiinnitysalustaksi eli sen 

korkeuden ja järeyden määräävät radio- ja teletekniset vaatimukset. Matkapuhelinverkkojen toimivuutta pyritään parantamaan erilaisten teknisten ratkaisujen avulla olemassa olevien tukiasemapaikkojen kautta. Uudet asuinalueet, rakennusten parantunut lämmöneristys, aiempaa suuremmat tiedonsiirtomäärät, - nopeudet ja käytettävä teknologia edellyttävät kuitenkin näiden lisäksi uusien tukiasemapaikkojen rakentamista. Tukiasemapaikkojen määrän, tiheyden ja sijainnin kehitys seuraa myös pitkälti sekä asukasmäärään että sen tiheyden ja sijainnin kehitystä. Uusien tukiasemapaikkojen sijoitus pyritään valitsemaan niin, että ne antavat parhaan alueellisen kuuluvuuden. Hakijan mukaan onkin hyvin tavallista, että matkaviestintukiasemia rakennetaan asutuksien keskelle osaksi muuta infrastruktuuria. Toisin sanoen palvelua tehdään sinne, missä asiakkaatkin ovat. Tukiasemien signaali vaimenee nopeasti etäisyyden kasvaessa, joten tukiasemat rakennetaan lähelle asiakkaita.

Hakijan mukaan mastoista aiheutuva ainoa haitta asutukselle on visuaalinen. Sijoituspaikan länsipuolella kasvaa runsaasti puustoa. Etelänpuolella kasvaa harvakseltaan puustoa, jotka antavat jonkin verran näkösuojaa etelän suuntaan. Maston ja laitesuojan ympäristö vihermaisemoidaan Tampereen 

kaupunginpuutarhurin toiveiden mukaan. Hakijan selvityksen mukaan visuaalista haittaa pyritään vähentämään maston rakenteella ja värityksellä. Masto koostuu kevytrakenteisesta kuumasinkitystä teräsristikosta, joka uutena on usein kiiltävä, mutta patinoituu melko pian harmaaksi, jolloin se soveltuu melko hyvin taustaansa horisonttia vasten. Masto on lisäksi varsin kapearakenteinen (yläosa n. 

700mm), jolloin se ei pidemmiltä etäisyyksiltä katsottuna erotu taustastaan kovinkaan hyvin. Mastoon ei tule lentoestemaalausta eikä valoja, joten pimeään aikaan masto ei ole havaittavissa.

Muita lähinaapureille mastosta aiheutuvia vaikutuksia ovat rakennusaikana työmaalla liikkuvat työkoneet ja niistä mahdollisesti muodostuva melu. Varsinainen rakennusvaihe kestää 1-2 kuukautta, jonka jälkeen alueella liikutaan vain huollon ja uusien laiteasennusten tarpeiden mukaisesti muutaman kerran vuodessa.

Tukiasemalle rakennetaan ainoastaan lyhyt kulkuyhteys puistokäytävältä. Puistokäytävälle 

ajetaan Hantanraittia pitkin. Tukiasema mastoineen eivät rajoita puistokäytävän käyttöä. Hakijan mukaan huoltokäyntejä tukiasemalle tehdään n. 2-4 kpl vuodessa.

Hakija on perustellut hakemustaan sillä, että suunniteltu matkaviestintukiasema parantaa matkaviestinpalveluiden käytettävyyttä lähialueella. Hakijan mukaan tukiasema poistaa matkapuhelinkuluvuuden katveita ja lisää erityisesti datakapasiteettia alueella sekä lisäksi tukiasema tulee palvelemaan mm. liikkuvan laajakaistan asiakkaita. Yksi tukiasema voi palvella samanaikaisesti vain rajallisen määrän asiakkaita, joten sen kapasiteetti on rajallinen. Tämän vuoksi tukiasemia täytyy rakentaa suhteellisen tiheästi alueilla, missä on paljon ihmisiä. Suunnitelmia tehtäessä hakija on kartoittanut mahdollisuutta saada alueelle laadullisesti ja kapasiteetiltaan riittävä palvelu jo olevia tukiasemapaikkoja hyödyntäen. Lähimmät mastot sijaitsevat idässä n. 1,9 km:n, pohjoisessa n. 1,9 km:n, ja koillisessa n. 2,2 km:n päässä. Etäisyydet lähimpiin mastoihin ovat niin suuria, ettei näistä mastoista pystytty peittämään haluttua kuuluvuusaluetta. Alueella on niukasti korkeita rakennuksia tai rakenteita, joihin tukiasemia voisi sijoittaa. 

Hakija on poikkeamishakemuksen yhteydessä esittänyt maankäyttö- ja rakennusasetuksen 64 §:ssä määritellyt maston rakennus- tai toimenpidelupahakemukseen liitettävät selvitykset. Näitä ovat: 1) selvitys hankkeen vaikutuksista maisemaan ja naapureihin; 2) selvitys hakijan lähimmistä suunnitelluista

muista mastoista; sekä 3) selvitys siitä, onko maston tarkoitusta palvelevia yleiseen televerkkoon jo kuuluvan maston vapaita antennipaikkoja käytettävissä.

Hakijan toimittamassa lentoestelausunnossa todetaan, ettei suunnitellulla mastolla ei ole vaikutusta lentoliikenteen sujuvuuteen. 

Hakijan mukaan tukiasema ei aiheuta häiriöitä radio- ja tv-lähetyksiin eikä myöskään häiritse muiden operaattoreiden tukiasemia. Suunniteltu masto kuuluu jäävaaraluokkiin R0-R3, jolloin maston sijoittelu on jäävaaran puolesta vapaa. Hakijan mukaan masto kerää vähemmän jäätä ja lunta kuin puusto.

Hakijan tiedossa ei ole muita lähialueen mastohankkeita.

Masto, laitesuoja sekä mastolle tapahtuva satunnainen liikennöinti eivät estä vuokra-alueen (n. 60 m2) ulkopuolella puiston virkistyskäyttöä eivätkä naapuritonttien rakentamista, joten hanke ei aiheuta haittaa asemakaavan toteuttamiselle.

Rakennuspaikalla tai sen välittömässä läheisyydessä ei ole arvokkaita rakennetun ympäristön kohteita, sillä kyseessä on uusi alue, joka on rakennuspaikan lähiympäristössä toistaiseksi pääosin rakentumaton.

Kantakaupungin yleiskaava 2040 laatimisen yhteydessä tehtiin liito-oravakartoitus, jonka mukaan alue on liito-oravalle soveltuvaa elinympäristöä. Ympäristönsuojelun mukaan alueelta ovat kuitenkin myrskyillä kaatuneet lähes kaikki liito-oravalle soveltuvat kuuset, joten maston sijoitus on syntyneeseen aukkopaikkaan paras. Myös aiemmin säästettäväksi aiottu, käytävien risteyksessä oleva kuusi on jo pahasti harsuuntunut/kuolemassa, eikä sille ole harvana yksittäispuuna enää merkitystä liito-oravalle. Kuusi tulee todennäköisesti lähiaikoina poistettavaksi, joten sitä ei enää tarvitse varoa. Poikkeamislupa ei näin ollen vaikeuta luonnonsuojelun tavoitteiden saavuttamista.

Rakennuslain uudistamiseksi annetun hallituksen esityksen (HE 101/1998) perusteluiden mukaan merkittävä rakentaminen tarkoittaa säännöksessä ympäristöstään täysin poikkeavaa rakentamista, jollainen voisi olla esimerkiksi kerrostalo pientaloalueella tai suuri varastorakennus asuinalueella. Muut ympäristö- tai muut vaikutukset voivat liittyä moninaisiin vaikutuksiin, joita poikkeamisesta saattaa aiheutua. Esimerkiksi vähittäiskaupan suuryksikön toteuttamisella on katsottava olevan tällaista vaikutusta. Muut ympäristövaikutukset voivat liittyä esimerkiksi liikenteeseen, meluun, ympäristöpäästöihin ja muihin ympäristöhäiriöihin. Mastohankkeessa on kyse 40-metrisen matkaviestintukiaseman rakentamisesta. Masto tulee näkymään jonkin verran ympäristöön. Sen erottumista on pyritty vähentämään harmaalla värityksellä. Mastoon ei tule haruksia, lentoestevaloja tai -värejä eikä se ole havaittavissa pimeänä aikana. Tukiasema ei aiheuta häiriöitä radio- ja tv-lähetyksiin eikä myöskään häiritse muiden operaattoreiden tukiasemia. Suunniteltu masto kuuluu jäävaaraluokkiin R0-R3, jolloin maston sijoittelu on jäävaaran puolesta vapaa. Huoltokulku tukiasemalle on vähäistä, vuosittain noin 2-4 kertaa. Edellisen perusteella voidaan katsoa, ettei myönnetty poikkeaminen johda vaikutuksiltaan merkittävään rakentamiseen tai muutoin aiheuta merkittäviä haitallisia ympäristö- tai muita vaikutuksia.

Koska puistotietä käytetään liikennöintiin, tulee mahdollisesti rikkoutuvat väylän osat ennallistaa hakijan toimesta.

Suunnitteilla olevan maston on määrä poistaa matkapuhelinkuluvuuden katveita ja lisätä datakapasiteettia alueella. Etäisyydet lähimpiin mastoihin ovat niin suuria, ettei näistä mastoista pystytty peittämään haluttua kuuluvuusaluetta. Alueella on myös niukasti korkeita rakennuksia tai rakenteita, joihin tukiasemia voisi sijoittaa. Edellisen perusteella poikkeamiseen suostumiselle voidaan katsoa olevan erityisiä syitä ja suostumista voidaan pitää perusteltuna.

Asemakaavayksikkö toteaa, että poikkeaminen asemakaavan käyttötarkoituksesta ei aiheuta haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle tai alueiden käytön muulle järjestämiselle eikä vaikeuta luonnon tai rakennetun ympäristön arvojen säilyttämistä koskevien tavoitteiden saavuttamista tai johda vaikutuksiltaan merkittävään rakentamiseen tai muutoin aiheuta merkittäviä haitallisia ympäristö- tai muita vaikutuksia.

Poikkeamisluvan myöntämisellä ei ole merkittäviä vaikutuksia yritystalouteen.

LIITTEET:

Sijaintikartta: Kartassa on esitetty rakennuspaikan sijainti ja poikkeuslupatilanne. Rakennuspaikkana oleva Joutsenpuisto rajautuu pohjoisessa Makkarajärvenkatuun, idässä rakentamattomaan asuinkerrostalotonttiin, etelässä rakentamattomaan asuinkerrostalotonttiin ja Salmenkallionpuistoon sekä lännessä Sirrinkujaan ja metsäalueeseen. Lähialueelle on aiemmin haettu kolme poikkeamislupaa, jotka on hyväksytty. 

Asemakaava: Rakennuspaikan pääkäyttötarkoitus on lähivirkistysalue. 

Asemapiirustus: Hantanraitin päässä olevalle virkistysalueelle on esitetty n. 60 m2 suuruinen vuokra-alue, 40 metriä korkea masto sekä n. 8,5 m2 suuruinen laitetila.

Laitetila: Laitetilan seinät ovat hirsipaneelia ja loiva harjakatto on peltiä. Laitetila on ulkomitoiltaan 2,5x3,4 metriä.

Lentoestelausunto

Maankäyttö- ja rakennusasetuksen 64 § mukainen selvitys: Liitteessä on esitetty maston rakennus- tai toimenpidelupahakemukseen liitettävät selvitykset.

Masto: Masto on korkeudeltaan 40 metriä. Alaosastaan se on umpinainen ja yläosassa on kevyempi ristikkorakenne. Väriltään masto on alaosastaan tummanharmaa ja yläosan ristikko on vaaleanharmaa.

Poikkeamislupahakemus: Liitteessä on kerrottu hankkeen, rakennuspaikan ja hakija tiedot.

Väestön altistuminen matkapuhelintukiasemien radiotaajuisille kentille Suomessa: Suomen säteilyturvallisuuskeskuksen julkaisu.

 

Päätös

Myönnetään kiinteistölle 837-585-5-77 lupa saada poiketa asemakaavan käyttötarkoituksesta matkaviestintukiaseman rakentamiseksi hakemuksen liitteenä olevien suunnitelmien periaatteiden mukaisesti Hervantajärven kaupunginosassa, osoitteessa Hantanraitti 2b (Joutsenpuisto), sillä ehdolla,

että rakentamisen ja käytön aikana mahdollisesti rikkoutuvat puistokäytävän osat ennallistetaan hakijan toimesta.

Lupa on voimassa kaksi (2) vuotta siitä, kun tämä päätös on saanut lainvoiman. Päätöstä vastaavaa rakennuslupaa on haettava luvan voimassaoloaikana.

 

Lausunnot

Hakemuksesta on saatu lausunto viheralueet- ja hulevedet-yksiköltä, ympäristöterveysyksiköltä sekä ympäristönsuojelulta:

Viheralueet- ja hulevedet-yksikkö:

”Ei ongelmaa viheralueen muulle käytölle.”

Ympäristöterveys:

”Hakemuksessa esitettyjen tietojen perusteella, tukiasema palvelee asukkaiden tarvetta asuinalueella ja tukiaseman suunnittelussa on otettu huomioon Säteilyturvakeskuksen (STUK) ohjeistus.  STUK:n julkaisemien tutkimusten perusteella oikein sijoitetut matkapuhelinverkon tukiasemat eivät nykyisen tutkimustiedon perusteella aiheuta sellaista altistumista, jolla olisi haitallisia terveysvaikutuksia. Väestöä koskevat enimmäisarvot voivat ylittyä noin 10 metrin etäisyydellä suoraan antennin edessä. Säteilylle altistuminen pienenee nopeasti etäisyyden kasvaessa. Suomessa säteilyä valvoo STUK.”

Ympäristönsuojelu:

”Ympäristönsuojelu kannattaa ko. tukiaseman sijaintia. Sijainnista oli keskustelua jo aiemmin sähköpostitse kitia/Malo-Siltanen ja hakijan kanssa. Koska ko. alueelta ovat myrskyillä kaatuneet lähes kaikki liito-oravalle soveltuvat kuuset, niin maston sijoitus on tuohon syntyneeseen aukkopaikkaa paras. Myös aiemmin säästettäväksi aiottu, käytävien risteyksessä oleva kuusi on jo pahasti harsuuntunut/kuolemassa, eikä sille ole tuollaisena harvana yksittäispuuna enää merkitystä liito-oravalle. Joten kuusi tulee todennäköisesti lähiaikoina poistettavaksi, joten sitä ei enää tarvitse varoa. Uusien puiden istuttaminen sen sijaan on hyvä jo merkitä suunnitelmiin ja nämä on katsottu yhdessä viheralue ja hulevedet yksikön Milja Nuuttilan kanssa.”

 

Allekirjoitus

Asemakaavapäällikö Elina Karppinen