Päätöksen perustelut
Tuomi Logistiikka Oy pyysi Tampereen kaupungin toimeksiannosta tarjouksia hulevesien hallinnan ja vesihuollon talouteen ja hallintoon liittyvien asiantuntijapalveluiden hankintaan kahden vuoden sopimuskaudelle. Sopimuskausi pyritään käynnistämään mahdollisimman pian hankintapäätöksen saatua lainvoiman. Sopimusta on mahdollista jatkaa varsinaisen sopimuskauden jälkeen kahden vuoden optiokaudella.
Sopimuksen muina tilaajina on Hiedanrannan kehitys Oy (3002666-6). Tampereen kaupunki tekee kaikkien tilaajien puolesta hankintapäätöksen ja sopimuksen.
Hankintamenettelynä oli hankintalain 32 §:n mukainen avoin menettely. Kyseessä on kansallisen kynnysarvon ylittävä palveluhankinta. Hankinnasta lähetettiin hankintailmoitus julkaistavaksi HILMA -palvelussa 13.8.2021 ja tarjouspyyntö oli saatavilla Tarjouspalvelu.fi- toimittajaportaalissa.
Hankintaa ei ollut jaettu osiin, koska se ei kokonaisuuden kannalta ollut tarkoituksenmukaista.
Kolme parhaat kokonaisvertailupisteet saanutta tarjoajaa valitaan puitejärjestelyn sopimuskumppaneiksi.
Tarjouksen jättivät määräaikaan 6.9.2021 klo 12:00 mennessä seuraavat viisi yritystä:
AFRY Finland Oy (0625905-6), FCG Finnish Consulting Group Oy (1940671-3), Ramboll Finland Oy (0101197-5), Sitowise Oy (2335445-0) ja Sweco Infra & Rail Oy (29985506-9).
Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkastaminen
Hankintalain 74 §:n mukaisesti tarjoajan tulee tarjouksessaan osoittaa tarjoamansa tavaran, palvelun tai rakennusurakan olevan tarjouspyynnössä ja muissa hankinta-asiakirjoissa esitettyjen vaatimusten mukainen. Hankintayksikön on suljettava tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset tarjouskilpailusta. Kaikki saapuneet tarjoukset vastasivat tarjouspyynnön ehtoja.
Tarjousten vertailu
Valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus. Kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytettiin parasta hinta- laatusuhdetta seuraavin painotuksin:
-Hinta, max. 50 vertailupistettä
-Laatu, max. 50 vertailupistettä
Hinnan vertailu (osio 1.1) tehtiin perustuen muodostuvaan vertailuhintaan. Vertailuhinta muodostettiin liitteessä 1 Vertailutaulukko osa-aluekohtaisesti kuvatulla kaavalla. Edullisimman vertailuhinnan antanut tarjous sai vertailuun ko. osion 1 maksimivertailupisteet. Muiden tarjousten hinnat suhteutettiin tähän hintaan kaavalla: (pienin annettu vertailuhinta/pisteytettävän tarjouksen vertailuhinta) * ko. osion maksimivertailupisteet.
Laadun vertailupisteet jakautuivat osioittain seuraavasti:
- Osio 1.3 Nimetyn projektivastaavan osaaminen, max. 15 vertailupistettä
- Osio 1.4 Nimetyn suunnittelijan osaaminen, max. 15 vertailupistettä
- Osio 1.5 Asiakastyytyväisyyskysely, max. 20 vertailupistettä
Osioissa 1.3 ja 1.4 muodostuvat vertailupisteet perustuivat tarjouksella tehtyihin valintoihin. Osiossa 1.3 ja 1.4 nimetyn projektivastaavan ja nimetyn suunnittelijan osaamista ja kokemusta arvioitiin asetettujen referenssivaatimusten perusteella. Asetetut referenssivaatimukset ja pisteytys on kuvattu tarkemmin liitteen 1 Vertailutaulukossa. Niiltä osin kun tarjoajan ilmoittamia tietoja on tilaajan toimesta muokattu, perustelut on kuvattu tarjoaja kohtaisissa perusteluliitteissä. Kyseiset liitteet ovat luottamuksellisia ja ne annetaan tiedoksi tarjoajakohtaisesti.
Osiossa 5 laadullisena vertailuperusteena oli tarjoajan projektivastaavien referenssiasiakkaille tehtävä asiakastyytyväisyyskysely. Arviointi tehtiin asiakastyytyväisyyskyselylomakkeen ja siihen nimetyn projektivastaavan referenssiasiakkaiden antamien vastausten perusteella. Mikäli projektivastaavalla ei ollut mainittuja vaatimuksia täyttäviä referenssiasiakkaita, sai tarjous tästä kohdasta nolla (0) pistettä.
Jokainen kysymysrivi arvioitiin asteikolla 0-5 p. Kysymysrivikohtaiset pisteet laskettiin yhteen ja näistä muodostettiin tarjouksen asiakastyytyväisyyskyselystä saama kokonaispistemäärä. Suurimman kokonaispistemäärän saanut tarjous sai 20 vertailupistettä ja muut tarjoukset suhteessa suurimpaan (tarjouksen saama kokonaispistemäärä/suurin kokonaispistemäärä*osion maksimivertailupisteet).
Tarjousvertailu toteutettiin tarjouspyynnössä kuvatulla tavalla. Tarjoajien kunkin vertailuperusteen osalta saamat pisteet ilmenevät hankintapäätöksen liitteenä olevasta vertailutaulukosta.
Tarjoajien kokonaisvertailupisteet olivat seuraavat:
Sitowise Oy: 96,50 vertailupistettä
AFRY Finland Oy: 94,97 vertailupistettä
Ramboll Finland Oy: 94,75 vertailupistettä
Sweco Infra and Rail Oy: 94,00 vertailupistettä
FCG Finnish Consulting Group: 84,03 vertailupistettä
Edellä mainitun perusteella seuraavat kolme tarjoajaa esitetään valittavan sopimuskumppaneiksi:
Sitowise Oy (2335445-0), AFRY Finland Oy (0625905-6), Ramboll Finland Oy (0101197-5).
Soveltuvuuden tarkastaminen
Hankintalain 80 §:n mukaan hankintayksikön on suljettava tarjoaja tarjouskilpailun ulkopuolelle, jos hankintayksikön tiedossa on, että tarjoajaa rasittaa jokin hankintalain 80 §:ssä luetelluista pakollisista poissulkemisperusteista. Hankintalain 81 §:n mukaan hankintayksikkö voi sulkea tarjouskilpailun ulkopuolelle tarjoajan, jota rasittaa jokin hankintalain 81 §:ssä luetelluista harkinnanvaraisista poissulkuperusteista. Hankintalain 83 §:n mukaan tarjoajat, jotka eivät täytä hankintayksikön asettamia vähimmäisvaatimuksia, on suljettava tarjouskilpailusta. Tarjouskilpailun perusteella valittavaksi esitettyjen tarjoajien soveltuvuus on arvioitu ennen hankintapäätöstä. Valittavaksi esitetyt tarjoajat täyttivät tarjouspyynnössä tarjoajan soveltuvuudelle asetetut vaatimukset Ramboll Finland Oy:n, AFRY Finland Oy:n ja Sitowise Oy:n tilaajavastuulain (1233/2006) 5 §:ssä mainitut selvitykset ja todistukset on tarkistettu hyväksytysti.
Asiakirjojen julkisuus
Hankinta- asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Päätösesitys perusteluineen tulee julkiseksi päätöksenteon jälkeen. Tarjoukset ja muut hankintaa koskevat asiakirjat tulevat julkisiksi asianosaisille hankintapäätöksen tekemisen jälkeen. Yleisesti julkisiksi tarjousasiakirjat tulevat, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty. Hankintapäätöksen luottamukselliset perusteluliitteet annetaan tiedoksi tarjoajakohtaisesti. Muilta osin kyseiset liitteet ovat salaisia viranomaisen toiminnan julkisuudesta annetun lain (621/1999) 24 § 1 mom. 20) kohdan perusteella. Asiakirjoja säilytetään Tuomi Logistiikka Oy:n sähköisessä arkistossa. Asiakirjoja voi tiedustella osoitteesta: hankintapalvelut@tuomilogistiikka.fi
Hankinnan valmistelijana toimi kilpailutusasiantuntija Mikko Hätilä. Lisäksi hankinnan työryhmään kuului Tuomi Logistiikalta Essi Rae ja Tampereen kaupungilta Pekka Heinonen.
Sopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua hankintapäätöksen tiedoksisaannista, sillä edellytyksellä, että hankintapäätös on saanut lainvoiman.
Hankinnan arvonlisäveroton arvo on sitoumuksetta noin 125 000,00 € sopimuskauden aikana sisältäen mahdollisen option käytön. Option käyttöönotosta tehdään erillinen päätös.