Päätöksen perustelut
Tuomi Logistiikka Oy pyysi Tampereen kaupungin Kaupunkiympäristön palvelualueella toimivan Raitiotien kehitysohjelman toimeksiannosta tarjouksia "Raitiotien hankesuunnitelma: Pirkkala, Suuppa – Tampere, Koilliskeskus" -hankinnasta tarjouspyyntöasiakirjojen mukaisesti.
Hankintamenettely oli hankintalain 32 §:n mukainen avoin menettely. Hankinnasta lähetettiin hankintailmoitus julkaistavaksi HILMA-palvelussa 7.6.2021. Tarjouspyyntö oli saatavilla Tarjouspalvelu.fi -toimittajaportaalissa.
Pirkkalan kunnanhallitus on 17.5.2021 § 156 valtuuttanut Tampereen kaupungin tekemään tämän hankintapäätöksen.
Osatarjouksia ei hyväksytty.
Palveluntuottajaksi valitaan yksi (1) palvelutarjoaja.
Tarjouksen jätti määräaikaan, 15.9.2021 klo 13.00 mennessä, seuraavat kolme (3) ryhmittymää:
- PiKo: AFRY Finland Oy (0625905-6) ja Sweco Infra & Rail Oy (2998506-9)
- Ramboll Finland Oy (0101197-5) ja WSP Finland Oy (0875416-5)
- Sitowise Oy (2335445-0) ja Destia Oy (2163026-3)
Työyhteenliittymä Sitowise Oy ja Destia Oy käytti tarjouksessaan alikonsulttina soveltuvuusvaatimusten täyttämiseksi seuraavia yrityksiä: Ratatek Oy (2188390-6), Kaupunkitutkimus TA Oy (1652224-1) ja Gehl Architects ApS (CVR nr. 25 30 95 29).
Työyhteenliittymä Ramboll Finland Oy ja WSP Finland Oy käytti tarjouksessaan alikonsulttina soveltuvuusvaatimusten täyttämiseksi seuraavaa yritystä: GRK Rail Oy (2810844-3).
Tarjoajan soveltuvuuden tarkastaminen:
Hankintalain 79 §:n 2 mom. mukaan sopimusta ei voi tehdä sellaisen tarjoajan kanssa, joka olisi tullut sulkea menettelystä 80 §:n nojalla tai joka ei täytä soveltuvuusvaatimuksia. Kaikki tarjouksen jättäneet tarjoajat täyttävät tarjouspyynnössä tarjoajien soveltuvuudelle asetetut vaatimukset.
Tarjoajilta on ennen vertailun toteuttamista tarkastettu tilaajavastuulain (1233/2006) 5 §:ssä mainitut selvitykset ja todistukset.
Tarjouksen tarjouspyynnönmukaisuuden tarkastaminen:
Hankintalain 74 §:n mukaisesti tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset on suljettava pois tarjouskilpailusta. Tarjouskilpailuun osallistuneet tarjoukset täyttivät tarjouspyynnön vaatimukset.
Päätöksenteon perusteet:
Tarjousten vertailuperusteet
Valintaperusteena on kokonaistaloudellinen edullisuus, jonka perusteena on paras hinta-laatusuhde seuraavasti:
- Laatu, painoarvo 70 %
- Hinta, painoarvo 30 %
Tarjousten arviointikohteet, vertailuperusteet ja niiden painoarvot ovat seuraavat:
Tarjouksen laatuosa A 70 %, joka muodostuu kahdesta kokonaisuudesta:
- A.2 Avainhenkilöt 28 % (yht. 40 p.)
- Projektipäällikkö, 7 p.
- Raitiotiesuunnittelun vastuuhenkilö, 5 p.
- Liikennesuunnittelun vastuuhenkilö, 5 p.
- Katu- ja kunnallisteknisen suunnittelun vastuuhenkilö, 5 p.
- Silta- ja taitorakennesuunnittelun vastuuhenkilö, 3 p.
- Raitiotien teknisten järjestelmien vastuuhenkilö, 3 p.
- Vuorovaikutuksen ja viestinnän vastuuhenkilö, 5 p.
- Vaikutusten arvioinnin vastuuhenkilö, 7 p.
- A.3 Projektisuunnitelma 42 % (yht. 60 p.)
- Projektiorganisaatio, resursointi ja varamiesjärjestelyt, 5 p.
- Suunnittelun aikataulu, 5 p.
- Vaihtoehtojen vertailun, vaikutusarvioinnin ja hankearvioinnin menetelmäkuvaus, 20 p.
- Suunnitelman laatiminen, suunnitelman sisältö ja suunnittelutyökalut, 20 p.
- Vuorovaikutus- ja viestintäsuunnitelma ja havainnollistaminen, 10 p.
Tarjouksen hintaosa B 30 %
- B.1 Tavoitehinta 25 %
- B.1 Tuntihinnasto 5 %
Kokonaispisteet (100 %): A. Laatuosa + B. Hintaosa
Valintaperusteet on kuvattu tarkemmin tarjouspyynnössä.
Tarjousten vertailu on tapahtunut kahdessa vaiheessa siten, että vähimmäisvaatimuksen täyttäneistä tarjouksista on ensin pisteytetty laatuun liittyvät tekijät (A) ja sen jälkeen on avattu hintakuoret ja on pystytty laskemaan tarjousten hintaosien (B) pisteet.
Laatutarjousten arviointi
Laatutarjousten vertailu on kuvattu tämän päätöksen liitteessä 1 Laatuarvioinnin perustelut.
Laatutarjousten kokonaispisteet:
|
Max. pisteet |
Pisteet |
Laatuosan arviointikohta ja sen osa-alueet |
|
AFRY & SWECO |
RAMBOLL & WSP |
SITOWISE & DESTIA |
1 |
Avainhenkilöt |
|
|
|
|
1.1 |
Projektipäällikkö |
7,0 |
7,0 |
4,5 |
6,0 |
1.2 |
Raitiotiesuunnittelun vastuuhenkilö |
5,0 |
5,0 |
4,25 |
3,0 |
1.3 |
Liikennesuunnittelun vastuuhenkilö |
5,0 |
4,75 |
5,0 |
5,0 |
1.4 |
Katu- ja kunnallisteknisen suunnittelun vastuuhenkilö |
5,0 |
4,5 |
4,75 |
5,0 |
1.5 |
Silta- ja taitorakennesuunnittelun vastuuhenkilö |
3,0 |
2,5 |
2,25 |
3,0 |
1.6 |
Raitiotien teknisten järjestelmien vastuuhenkilö |
3,0 |
3,0 |
2,0 |
3,0 |
1.7 |
Vuorovaikutuksen ja viestinnän vastuuhenkilö |
5,0 |
3,75 |
5,0 |
4,0 |
1.8 |
Vaikutusten arvioinnin vastuuhenkilö |
7,0 |
3,0 |
4,5 |
4,25 |
AVAINHENKILÖT YHT. |
33,50 |
32,25 |
33,25 |
2 |
Projektisuunnitelma |
|
|
|
|
2.1 |
Projektiorganisaatio, resursointi ja varamiesjärjestelyt |
5,0 |
3,0 |
4,0 |
3,5 |
2.2 |
Suunnittelun aikataulu |
5,0 |
3,0 |
4,5 |
4,0 |
2.3 |
Vaihtoehtojen vertailun, vaikutusarvioinnin ja hankearvioinnin menetelmäkuvaus |
20,0 |
12,0 |
18,0 |
16,0 |
2.4 |
Suunnitelman laatiminen, suunnitelman sisältö ja suunnittelutyökalut |
20,0 |
14,0 |
18,0 |
16,0 |
2.5 |
Vuorovaikutus- ja viestintäsuunnitelma ja havainnollistaminen |
10,0 |
6,0 |
9,0 |
7,0 |
PROJEKTISUUNNITELMA YHT. |
38,00 |
53,50 |
46,50 |
LAATUPISTEET YHTEENSÄ |
71,50 |
85,75 |
79,75 |
LAADUN VERTAILUPISTEET |
8,34 |
10,00 |
9,30 |
Hintatarjousten arviointi
Hintatarjousten pisteytys tehtiin tarjouspyynnön liitteessä 5 (Tarjousten valintamenettely ja laadun arviointiperusteet) kuvatulla tavalla seuraavasti:
Tavoitehinta:
Tavoitehinnan pisteytykseen käytettiin tarjousten tavoitehinnoista laskettua mediaanihintaa.
Jos hyväksyttyjä tarjouksia on pariton määrä, mediaanihinta on tavoitehinnaltaan keskimmäisen tarjouksen tavoitehinta. Jos hyväksyttyjä tarjouksia on parillinen määrä, mediaanihinta on kahden keskimmäisen tavoitehinnan keskiarvo.
Halvin tavoitehinta sai 10 pistettä ja mediaani 9 pistettä. Halvimman tavoitehinnan ja mediaanihinnan väliin jäävä tavoitehinta sai hintapisteet lineaarisesti väliltä 9-10. Mediaanihinnan ylittävä tavoitehinta sai hintapisteitä väliltä 9-0 lineaarisesti siten, että mediaanihinnan vähintään 60 % ylittävä tavoitehinta saisi 0 pistettä.
Mediaanin alittava:
Hv = 10 - ( 1/(M - H1) * (H2 - H1) )
Mediaanin ylittävä:
Hv = 9 * ( 1 - ( 1/(Y * M) * (H2 - M) ) )
Hv = tavoitehinnan vertailupisteet
H2 = tarjoajan antama tavoitehinta
H1 = halvin tavoitehinta
M = kaikkien tarjousten mediaanihinta
Y = mediaanin ylittävä %-osuus, jonka jälkeen saa 0 pistettä
Tarjotut tavoitehinnat:
- AFRY Finland Oy ja Sweco Infra & Rail Oy: 938 794,00 euroa (alv 0%)
- Ramboll Finland Oy ja WSP Finland Oy: 1 370 000,00 euroa (alv 0%)
- Sitowise Oy ja Destia Oy: 1 350 000,00 euroa (alv 0%)
Tuntihinnasto veloitusluokittain:
Tarjoaja ilmoitti tuntihinnaston SKOL-luokittain (E – 06). Ko. hinnastoa käytetään tavoitehintaan sisältyvän työn laskutuksessa sekä lisä- ja muutostöiden laskutuksessa.
Hintaliitteessä esitetyt SKOL-luokittaiset tuntiveloitushinnat kerrottiin tarjouspyynnön liitteessä B.1 esitetyillä painoarvokertoimilla ja laskettiin yhteen.
Alhaisimman tuntihinnaston vertailuhinnan tarjonnut tarjoaja sai 10 vertailupistettä ja muiden tarjoajien tuntihinnaston vertailupisteet laskettiin kaavalla:
Tuntihinnaston vertailupisteet = ( Halvin tuntihinnaston vertailuhinta / Tarjoajan tuntihinnaston vertailuhinta ) * 10
Tarjoajien saamat hintapisteet:
|
Tavoitehinnan
vertailupisteet |
Tuntihinnaston
vertailupisteet |
AFRY & SWECO |
10,00 |
10,00 |
RAMBLL & WSP |
8,78 |
9,72 |
SITOWISE & DESTIA |
9,00 |
9,37 |
Tarjousten kokonaistaloudellisen edullisuuden arviointi
Tarjoajien kokonaispisteet on esitetty alla olevassa taulukossa.
|
Laadun
vertailupisteet
(70 %)
|
Tuntihinnaston
vertailupisteet
(5 %)
|
Tavoitehinnaston
vertailupisteet
(25 %)
|
Kokonaispisteet |
AFRY & SWECO |
5,84 |
0,50 |
2,50 |
8,84 |
RAMBOLL & WSP |
7,00 |
0,49 |
2,19 |
9,68 |
SITOWISE & DESTIA |
6,51 |
0,47 |
2,25 |
9,23 |
Kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen teki ryhmittymä Ramboll Finland Oy ja WSP Finland Oy, joka esitetään valittavaksi sopimuskumppaniksi.
Sopimuskumppaniksi valittavan ryhmittymän, sen jäsenten sekä alikonsulttien on ennen hankintasopimuksen allekirjoitusta toimitettava rikosrekisteriotteet (hankintamenettelyotteet).
Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Päätösesitys perusteluineen tulee julkiseksi päätöksenteon jälkeen. Tarjoukset ja muut hankintaa koskevat asiakirjat tulevat julkisiksi asianosaisille hankintapäätöksen tekemisen jälkeen. Yleisesti julkisiksi tarjousasiakirjat tulevat, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty.
Tilaajan asiantuntijoina hankinnassa ja sopimusasioissa toimivat Tampereen kaupungilta Ville-Mikael Tuominen ja Pirkkalan kunnalta Jouni Korhonen. Hankinnan valmistelijoina ovat lisäksi toimineet Proviko Oy:stä Hannu Kokkonen, Tommi Varsala, Joonas Anttila ja Joona Lammi.
Sopimus voidaan allekirjoittaa aikaisintaan 14 päivän kuluttua hankintapäätöksen tiedoksisaannista edellytyksellä, että tämä hankintapäätös on saanut lainvoiman.
Tampereen kaupungin hallintosäännön 37 §:n perusteella palvelualueen johtaja päättää irtaimen omaisuuden sekä palvelujen hankinnasta, luovuttamisesta ja vuokrauksesta sekä sopimusten hyväksymisestä lautakunnan palvelu- ja vuosisuunnitelman rajoissa.