Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta, kokous 13.10.2021

§ 87 Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnan palvelu- ja vuosisuunnitelman osavuosikatsaus 1-8/2021 

TRE:5045/02.02.01/2020

Valmistelija

  • Periviita Mika, Joukkoliikennejohtaja

Valmistelijan yhteystiedot

Controller Marko Sivonen, puh. 040 741 6821, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Hallintosihteeri Kalle Kaunisto, puh. 040 485 1059, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Palvelu- ja vuosisuunnitelman seurantaraportissa raportoidaan lautakunnan alaiseen toimintaan liittyvät keskeiset toimenpiteet, talouden toteumat ja ennusteet sekä riskienhallinta.

Joukkoliikennelautakunnan elokuun tilinpäätösennusteen toimintakate on 8,0 milj. euroa vuosisuunnitelmaa heikompi johtuen pääosin koronapandemian arvioiduista kuluvan vuoden talousvaikutuksista. Toimintatuottojen ennustetaan toteutuvan 8,0 milj. euroa vuosisuunnitelmaa heikompana. Myyntituottojen ennustetaan toteutuvan 13,8 milj. euroa vuosisuunnitelmaa heikompana. Tuottojen alitus johtuu koronapandemian arvioiduista vaikutuksista joukkoliikenteen lipputuloihin. Valtionavustusta ennustetaan saatavan korona-vaikutusten kattamiseen yhteensä 6,1 milj. euroa. Kaupunkipyöräjärjestelmän käyttäjämaksutulojen ennustetaan toteutuvan 0,3 milj. euroa vuosisuunnitelmaa pienempänä, sillä järjestelmän käyntiinlähtö viivästyi aiotusta ja toisaalta sähköpotkulautojen kysyntä on ollut vahvaa. Toimintakulujen ennustetaan toteutuvan vuosisuunnitelman mukaisina.

Kaupunginvaltuusto hyväksyi helmikuussa (KV 22.2.2021 § 25) suuruudeltaan 0,26 milj. euron teknisen talousarviomuutoksen yhdyskuntalautakunnan ja joukkoliikennelautakunnan palveluostoihin konsernihallinnolta. Muutoksella palveluostojen kohdentumista tarkennettiin lautakuntien välillä vähentämällä yhdyskuntalautakunnan palveluostoja 0,26 milj. euroa ja kasvattamalla samalla määrällä joukkoliikennelautakunnan palveluostoja. Muutoksen nettovaikutus palvelualueen ja kaupungin tulokseen on +/- 0 euroa.

Joukkoliikennelautakunnan nettoinvestointien ennustetaan toteutuvan vuosisuunnitelman mukaisesti.

Joukkoliikennelautakunnan alaisuuteen kuuluvan joukkoliikenteen palveluryhmän tammi-elokuun toimintakate toteutui 9,3 milj. euroa vuosisuunnitelmaa heikompana. Toimintatuotot ovat toteutuneet 10,2 milj. euroa vuosisuunnitelmaa pienempänä. Koronapandemia on vähentänyt merkittävästi joukkoliikennepalvelujen käyttöä ja toisaalta ihmisten liikkumista. Pandemia vaikuttaa osittain myös toimintakuluihin, jotka ovat toteutuneet 0,8 milj. euroa vuosisuunnitelmaa pienempinä pääosin matkustus- ja kuljetuspalvelujen ostojen alituksen vuoksi.

Tampereen strategiaa ja muita pitkän aikavälin tavoitteita toteutetaan palvelu- ja vuosisuunnitelmassa määritellyillä toimenpiteillä. Kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnan alaisen toiminnan osalta toimenpiteet ovat edistyneet tammi-elokuun aikana pääosin hyvin ja niiden ennustetaan toteutuvan suunnitellusti vuoden 2021 loppuun mennessä. Poikkeuksen muodostaa joukkoliikennejärjestelmän pitkän aikavälin strategisen kehittämisen toimenpide, jonka ennustetaan toteutuvan vuoden loppuun mennessä osittain. Lisäksi joukkoliikenteen hinnoittelun ja lippujärjestelmän kehittämisen toimenpiteeseen liittyy tällä hetkellä epävarmuustekijöitä, mistä johtuen toimenpiteen toteutumista ei voida vielä arvioida. Raportointikauden onnistumisina on esiin nostettu kesän 2021 käyttöönottojen ripeä edistyminen. Toimenpiteisiin liittyviä poikkeamia ja onnistumisia sekä joukkoliikenteen riskienhallinnan tilannetta on avattu tarkemmin raportointiliitteessä.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Periviita Mika, Joukkoliikennejohtaja

Joukkoliikennelautakunnan palvelu- ja vuosisuunnitelman tammi-elokuun 2021 katsaus hyväksytään.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.


Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

-vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §)
-virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
-etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)