Päätöksen perustelut
Poikkeamispäätös MRL 171 §:n nojalla MRL 58 § 1 momentin säännöksestä, jonka mukaan rakennusta ei saa rakentaa vastoin asemakaavaa.
Tampereen kaupungilta vuokratulle alueelle rakennetaan matkaviestintukiasema, joka käsittää 42 metriä korkean putkiristikkomaston sekä 8,5 m2 suuruisen laitetilan.
HAKIJA ON ANTANUT ERITYISET SYYT POIKKEAMISELLE
”Uusi matkaviestintukiasema, käsittäen vapaasti seisovan putkiristikkomaston h=42m ja laitetilan A=8,5m2.
Matkaviestintukiasema tuottaa langattoman verkon palveluita lähialueen asukkaille, yrityksille ja liikenneväylien käyttäjille. Matkaviestintukiasemapaikka rakennetaan monioperaattori paikaksi, eli se mahdollistaa muiden operaattoreiden sijoittumisen myös tukiasemapaikalle.
Sijoituspaikka on asemakaavassa puistoaluetta. Lähialueen asemakaavoissa ei ole ET-aluetta, johon tukiaseman voisi asemakaavan mukaisesti rakentaa. Alueelle on tulossa uusi asuinalue, jota tämä tukiasemaratkaisu tulee kokonaisvaltaisesti palvelemaan matkaviestinpalveluiden parantamiseksi.”
KUULEMINEN
Naapurit on kuultu kaupungin toimesta, hakemus on kuulutettu myös Aamulehdessä. Naapurit on kuultu myös rakennuslupaa varten. Naapureilla ei ollut huomautettavaa hankkeesta.
POIKKEAMINEN
Rakennuspaikka on asemakaavassa osoitettu lähivirkistysalueeksi. Siitä poiketen rakennetaan matkaviestintukiasema.
Poikkeaminen voidaan erityisestä syystä myöntää, mikäli se ei MRL 171 § mukaisesti
1) aiheuta haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle tai alueiden käytön muulle järjestämiselle;
2) vaikeuta luonnonsuojelun tavoitteiden saavuttamista;
3) vaikeuta rakennetun ympäristön suojelemista koskevien tavoitteiden saavuttamista; tai
4) johda vaikutuksiltaan merkittävään rakentamiseen tai muutoin aiheuta merkittäviä haitallisia ympäristö- tai muita vaikutuksia.
ASEMAKAAVOITUS
Rakennuspaikka sijaitsee Tesomanpuistossa, noin 40 metriä Tesoman jäähallista luoteeseen. Lähimpiin asuinrakennuksiin on matkaa noin 100 metriä. Väliin jää puustoa, joka antaa näkösuojaa pylvään juurelle sekä laitetilalle. Pylvään yläosa tulee näkymään kauemmaksi ympäristöön jonkin verran, mutta harmaa maston ristikkomainen yläosa (väri vaalea harmaa) soveltuu hyvin taustaansa horisonttia vasten.
Hakijan mukaan matkapuhelinverkkojen toimivuutta pyritään parantamaan erilaisten teknisten ratkaisujen avulla olemassa olevien tukiasemapaikkojen kautta. Uudet asuinalueet, rakennustenparantunut lämmöneristys, aiempaa suuremmat tiedonsiirtomäärät, -nopeudet ja käytettävä teknologia edellyttävät kuitenkin näiden lisäksi uusien tukiasemapaikkojen rakentamista. Tukiasemapaikkojen määrän, tiheyden ja sijainnin kehitys seuraa myös pitkälti sekä asukasmäärän että sen tiheyden ja sijainnin kehitystä. Uusien tukiasemapaikkojen sijoitus pyritään valitsemaan niin, että ne antavat parhaan alueellisen kuuluvuuden. Onkin hyvin tavallista, että matkaviestintukiasemia rakennetaan asutuksien keskelle osaksi muuta infrastruktuuria. Toisin sanoa palvelua rakennetaan sinne, missä asukkaatkin ovat. Tukiasemien signaali vaimenee nopeasti etäisyyden kasvaessa, joten tukiasemat rakennetaan lähelle asiakkaita. Antennimastot- ja pylväät rakennetaan aina siihen sijoitettavien antennien kiinnitysalustaksi eli sen korkeuden ja järeyden määräävät radio- ja teletekniset vaatimukset. Minimivaatimus antennikorkeuksille on niiden sijoittuminen puuston yläpuolelle ja maaseutukohteissa yleensä 30-90 metrin korkeudelle maanpinnasta. Näin ollen antennimasto erottuu aina korkeutensa vuoksi ympäristöstään, mutta masto- /pylvästyypin oikealla valinnalla ja sen oikealla sijoittelulla voidaan ympäristövaikutuksia vähentää. Antennipylväät tai -mastot eivät aiheuta melua juuri enempää kuin esim. valaisintolpat, joita on kaikkialla. Tukiasema ei aiheuta häiriöitä radio- ja tv-lähetyksiin, vaikka se käyttääkin tiedonvälitykseen radioaaltoja, kuten TV- ja radiolähetykset. Tukiasema ei häiritse myöskään muiden operaattoreiden tukiasemia.
Hakija noudattaa tukiasemarakentamisessaan maamme lakeja ja muita määräyksiä, jotka koskevat tätä toimintaa. Niihin kuuluu myös tukiasemien sähkömagneettista säteilyä säätelevät määräykset ja lait. Niiden valvontaa hoitaa asiantuntijaviranomaisena Säteilyturvakeskus (STUK), joka kuuluu sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalaan.
Hakijan mukaan muita mahdollisia lähinaapureille antennimastosta aiheutuvia vaikutuksia ovat rakennusaikana työmaalla liikkuvat työkoneet ja niistä mahdollisesti muodostuva melu. Varsinainen rakennusvaihe kestää 1-2 kuukautta, jonka jälkeen alueella liikutaan vain huollon ja uusien laiteasennusten tarpeiden mukaisesti muutaman kerran vuodessa.
Hakijan antaman selvityksen mukaan masto palvelee myös muita teleoperaattoreita. Hakijalla ei ole tiedossaan muita lähialueelle tarvittavia pylväs- tai mastohankkeita.
Rakennuspaikka sijoittuu vireillä olevan asemakaavan nro 8539 alueelle. Kaavaehdotuksessa rakennuspaikka on osoitettu puistoksi. Maston ja 8,5 m2 suuruisen laitesuojan rakentaminen ei estä puiston virkistyskäyttöä, joten se ei aiheuta haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle tai alueen käytön muulle järjestämiselle.
Rakennuspaikka on kantakaupungin vuoden 2016 liito-oravakartoituksessa todettu liito-oravalle soveltuvaksi metsäksi sekä lajin tärkeäksi kulkureitiksi. Lisäksi kohdassa sijaitsee tärkeä etelä-pohjoissuuntainen ekologinen yhteys. Tukiasemalle ehdotettu sijoituspaikka on metsäisen alueen keskellä oleva puuton pieni heinittynyt avoin alue aivan puistokäytävän laidassa ja välittömästi jäähallin pysäköintialueen läheisyydessä. Suunnitemassa on esitetty, että tukiasema voidaan rakentaa paikkaan ilman puuston kaatamista, joten ympäristönsuojeluyksikön lausunnon mukaan sen sijoittamiselle luonnonsuojelun näkökulmasta ei ole estettä.
Rakennuspaikalla tai sen välittömässä läheisyydessä ei ole suojeltavia rakennetun ympäristön kohteita, joten rakennushankkeella ei ole vaikutuksia rakennetun ympäristön suojelemista koskevien tavoitteiden saavuttamiseen.
Vaikutuksiltaan merkittävänä rakentamisena pidetään ympäristöstään täysin poikkeavaa rakentamista, kuten
kerrostalon rakentamista omakotialueelle tai suuren päivittäistavarakaupan perustamista. Suunnitelman mukainen rakentaminen ei johda vaikutuksiltaan merkittävään rakentamiseen tai muutoin aiheuta merkittäviä haitallisia ympäristö- tai muita vaikutuksia.
Asemakaavayksikkö toteaa, että poikkeaminen asemakaavan käyttötarkoituksesta ei aiheuta haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle tai alueiden käytön muulle järjestämiselle eikä vaikeuta luonnon tai rakennetun ympäristön arvojen säilyttämistä koskevien tavoitteiden saavuttamista tai johda vaikutuksiltaan merkittävään rakentamiseen tai muutoin aiheuta merkittäviä haitallisia ympäristö- tai muita vaikutuksia.
Poikkeamisluvan myöntämisellä ei ole merkittäviä vaikutuksia yritystalouteen.
LIITTEET:
Sijaintikartta: Kartassa on esitetty rakennuspaikan sijainti ja poikkeuslupatilanne. Rakennuspaikka rajautuu pohjoisessa, idässä ja lännessä puistoon sekä etelässä puistokäytävään. Lähialueelle on aiemmin haettu yksi poikkeamislupa, joka on vireillä.
Asemakaava: Rakennuspaikka on osoitettu lähivirksitysalueeksi.
Selvitys MRA 64: Maankäyttö- ja rakennusasetus 64 §:n mukainen selvitys hankkeesta.
Poikkeamislupahakemus: Liitteessä on kerrottu hankkeen, rakennuspaikan ja hakija tiedot.
Suunnitelmat: Masto ja laitesuoja sijoittuvat n. 60 m2 suuruisen vuokra-alueen keskelle. Laitesuoja on ulkomitoiltaan 2,5 x 3,4 metriä. Julkisivuiltaan se on tummanharmaata peltiä ja kattomuoto on loiva pulpettikatto. Pylväs on kokonaiskorkeudeltaan 42 metriä ja se on alaosastaan umpinainen 24 metrin matkalta. Loppuosa pylväästä on ristikkoa.