Päätöksen perustelut
Tampereen seudun ammattiopisto (Tredu) pyysi tarjouksia Hepolamminkadun toimipisteeseen pintakäsittelyalan maalaamon jauhemaalauslaitteistosta tarjouspyynnössä eritellyn mukaisesti.
Hankinnan ennakoitu arvo alitti julkisista hankinnoista säädetyn lain 25 §:n mukaisen kansallisen kynnysarvon, jolloin hankintalakia ei sovelleta kyseessä olevaan hankintaan. Hankinta kilpailutettiin Tampereen kaupungin hankintaohjeen mukaisesti pienhankintana. Hankintamenettelynä oli rajoitettu menettely pienhankinnoissa.
Tarjouspyyntö lähetettiin 23.8.2021 sähköpostitse kolmelle (3) potentiaaliselle tarjoajayritykselle: Hartman Järn Ab, Pekotek Oy ja Spraytec Oy. Määräaikaan 6.9.2021 klo 16 mennessä ei saapunut yhtään tarjousta.
Mikäli tarjouskilpailuun ei saada yhtään tarjousta, on hankinnassa mahdollista siirtyä hankintalain mukaan suorahankintaan (edellyttäen ettei alkuperäisiä tarjouspyynnön ehtoja olennaisesti muuteta) ja pienhankintojen osalta myös neuvottelumenettelyyn.
Koska markkinoilla on useampia potentiaalisia toimittajia jauhemaalauslaitteistoille, koulutusala pyysi tarjousta kolmelta yritykseltä: Pekotek Oy, Sasmetor Oy ja Spraytec Oy. Päivitetyn tarjouksen jättivät Sasmetor Oy (Y-tunnus 0620743-2) ja Spraytec Oy (Y-tunnus 2165958-4), joten näiden yritysten kanssa käytiin tarjousneuvottelut.
Molemmat tarjotut jauhemaalauslaitteistot arvioitiin teknisiltä ja toiminnallisilta ominaisuuksiltaan hyviksi sekä tilaan ja oppilaitoskäyttöön soveltuviksi. Sasmetor Oy:n tarjouksen kokonaishinta oli 59 900 euroa (alv 0%) ja Spraytec Oy:n 59 940 euroa (alv 0%), joten tarjousten hinnoissa ei ollut merkittävää eroa. Spraytec Oy on sitoutunut Tampereen kaupungin hankintaohjeistuksen mukaisiin maksuehtoihin sekä julkisten hankintojen JYSE-sopimusehtoihin.
Edellä mainitun perusteella esitetään hankittavaksi Spraytec Oy:n tarjoama jauhemaalauslaitteisto tarjouksessa ilmoitetun toimitussisällön mukaisesti, sisältäen myös laitteiston asennuksen ja käyntiinajon, käyttöönotto- ja maalauskoulutuksen sekä ensimmäisen vuoden kulutusosat laitteistoon ja huollon.
Hankinnan kustannukset kohdennetaan investointien kustannuspaikalle 134770.
Päätösesitys perusteluineen tulee julkiseksi vasta päätöksenteon jälkeen ja asiakirjat ovat liikesalaisuuksia lukuun ottamatta julkisia sopimuksen tekemisen jälkeen sekä asianosaisjulkisia hankintapäätöksen jälkeen (laki viranomaisen toiminnan julkisuudesta 621/1999). Asiakirjoja säilytetään Tampereen kaupungin sähköisessä arkistossa.
Tilaus/sopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua hankintapäätöksen tiedoksisaannista edellytyksellä, että hankintapäätös on saanut lainvoiman.
Koulutusjohtajan päätösvalta asiassa perustuu palvelualueen johtajan päätökseen 1.11.2021 § 149. Elinvoiman ja kilpailukyvyn palvelualueen toimintasääntö. (Toimintasäännön liite: Elinvoiman ja kilpailukyvyn palvelualueen johtajan toimivallan siirtäminen 1.11.2021 alkaen.)