§ 125 Älyliikenteeseen liittyvien suunnittelu- ja asiantuntijapalveluiden hankinta

Lataa  Kuuntele 

TRE:3897/02.07.01/2021

Päätöspäivämäärä

20.12.2021

Päätöksen tekijä

Johtaja, kaupunkiympäristön palvelualue

Valmistelijan yhteystiedot

hankintapalvelut@tuomilogistiikka.fi, projektipäällikkö Mika Kulmala, puh. 050 382 6455 etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Johdon assistentti Katri Naulo, puh. 040 801 6003, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Päätöksen perustelut

 

Tuomi Logistiikka Oy pyysi Tampereen kaupungin toimeksiannosta tarjouksia älyliikenteeseen liittyvien suunnittelu- ja asiantuntijapalvelut hankinnasta kahden vuoden sopimuskaudelle. Hankintasopimusta on mahdollista jatkaa alkuperäisin ehdoin kahden vuoden optiokaudella.

Hankinta oli jaettu kolmeen osa-alueeseen. Osa-alue 1 koski älyliikenteeseen liittyviä teknologisia selvityksiä ja standardeja. Osa-alue 2 koski liikenteen ja liikkumisen dataa ja niihin liittyvää työtä. Osa-alue 3 koski älyliikenteen kehittämiseen liittyviä koordinointi-, viestintä- ja verkostotöitä. Jokaiseen osa-alueeseen valitaan kolme (3) palveluntuottajaa sijajärjestyksessä. Osatarjoukset olivat sallittuja.

Kyseessä on Eu-kynnysarvon ylittävä palveluhankinta. Hankinnassa sovellettiin lakia julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Hankintamenettelynä oli hankintalain 32 §:n mukainen avoin menettely. Hankinnasta lähetettiin hankintailmoitus julkaistavaksi HILMA -palvelussa 02.06.2021 ja tarjouspyyntö oli saatavilla Tarjouspalvelu.fi-toimittajaportaalissa.

Osa-alueeseen 1 tarjouksen jättivät määräaikaan 5.7.2021 klo 12:00 mennessä seuraavat tarjoajat (y-tunnus nimen jälkeen suluissa):

Ramboll Finland Oy (011197-5) 

Sitowise Oy (2335445-0)

Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy (2647375-4)

Traficon Oy (3094368-3)

Varala Engineering Oy (3105732-5)

WSP Finland Oy (0875416-5)

YSP Oy (0907240-6)

Osa-alueeseen 2 tarjouksen jättivät määräaikaan 5.7.2021 klo 12:00 mennessä seuraavat tarjoajat (y-tunnus nimen jälkeen suluissa):

Mattersoft Oy (2161672-8)

Nodeon Finland Oy (2538755-5)

Proxion Plan Oy (2261569-8)

Ramboll Finland Oy (011197-5)

Sitowise Oy (2335445-0)

Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy (2647375-4)

Traficon Oy (3094368-3)

WSP Finland Oy (0875416-5)

YSP Oy (0907240-6)

Osa-alueeseen 3 tarjouksen jättivät määräaikaan 5.7.2021 klo 12:00 mennessä seuraavat tarjoajat (y-tunnus nimen jälkeen suluissa):

Ramboll Finland Oy (011197-5)

Sitowise Oy (2335445-0)

Varala Engineering Oy (3105732-5)

Hankintalain 79 §:n mukaan hankintayksikkö voi avoimessa menettelyssä tarkistaa tarjousten vaatimustenmukaisuuden ja vertailla tarjoukset ennen poissulkemisperusteisiin (hankintalain 80 § ja 81 §) tai soveltuvuusvaatimuksiin kohdistuvaa tarkistamista.

 

Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkastaminen

 

Hankintalain 74 §:n mukaisesti tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset on suljettava tarjouspyynnöstä.

Tarjouspyynnön ehtojen mukaan nimetyiltä henkilöiltä tuli ilmoittaa viisi (5) referenssiä referenssilomaketta käyttäen. Referenssien tuli olla osa-alueeseen liittyviä toimeksiantoja ja ilmoitetun henkilön oman työpanoksen osuuden hankkeesta tuli olla vähintään 50 tuntia. Hankintayksikkö pyysi YSP Oy:ltä, WSP Finland Oy:ltä ja Nodeon Finland Oy:ltä täsmennystä koskien ilmoitetun henkilön oman työpanoksen osuutta. YSP Oy antoi osa-alueita 1 ja 2 koskevan hyväksytyn selvityksen määräaikaan mennessä. WSP Finland Oy antoi osa-aluetta 1 koskevan hyväksytyn selvityksen määräaikaan mennessä. WSP Finland Oy:n antaman osa-aluetta 2 koskevan selvityksen perusteella ilmoitettu referenssi ei täyttänyt referenssivaatimukselle asetettuja minimivaatimuksia henkilön oman työpanoksen osuuden osalta. Näin ollen WSP Finland Oy:n tarjous osa-alueessa 2 on tarjouspyynnön vastainen. Nodeon Finland Oy ei toimittanut selvitystä määräaikaan mennessä. Näin ollen Nodeon Finland Oy:n tarjous osa-alueella 2 on tarjouspyynnön vastainen. WSP Finland Oy ja Nodeon Finland Oy esitetään suljettavaksi tarjouskilpailusta osa-alueella 2.

Muut saapuneet tarjoukset täyttivät tarjouspyynnön vaatimukset.

 

Tarjousten vertailu

 

Hankinta oli jaettu kolmeen osa-alueeseen. Valintaperusteena kaikissa osa-alueissa oli kokonaistaloudellinen edullisuus. Kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytettiin parasta hinta-laatusuhdetta. Tarjoukset vertailtiin osa-alueittain. Kunkin osa-alueen enimmäisvertailupistemäärä oli 100 vertailupistettä, josta vertailuhinnan enimmäisvertailupistemäärä oli 30 vertailupistettä ja laadun 70 vertailupistettä.

Hinnan vertailu suoritettiin samalla tavalla kaikissa osa-alueissa. Vertailuhinta muodostettiin laskemalla yhteen arvioiduilla hankintamäärillä painotetut SKOL-luokkakohtaiset yksikköhinnat. Tarjouskohtaiset kokonaisvertailuhinnat ja niiden perusteella myönnetyt hinnanvertailupisteet on eritelty liitteen 1 vertailuliitteessä.

Laadun vertailupisteet laskettiin kaikissa osa-alueissa seuraavalla kaavalla: tarjoajan saamat laatupisteet / osa-alueen suurimmat annetut laatupisteet * 70 vertailupistettä.

Laatu pisteytettiin kussakin osa-alueessa nimettyjen henkilöiden kokemukseen perustuen. Osa-alueissa 1 ja 2 nimettyjä henkilöitä olivat projektipäällikkö, suunnittelija 1 ja suunnittelija 2. Osa-alueessa 3 nimettyjä henkilöitä olivat projektipäällikkö ja suunnittelija. Laatupisteiden määräytyminen vaihteli osa-alueittain.

Osa-alue 1:

Osio 1.1 (maksimi laatupisteet 75 laatupistettä)

Nimettyjen henkilöiden kokemus ja näyttö arvioitiin referenssilomakkeella ilmoitettujen ensimmäisen viiden referenssin perusteella. Arviointi tehtiin henkilöittäin referenssikohtaisesti siten, että yhdestä referenssistä saattoi saada enintään viisi laatupistettä seuraavasti:

- Referenssikohteen merkittävyys, vaativuus ja laajuus, enintään 4 laatupistettä

- Henkilön oma osuus hankkeessa, enintään 1 laatupiste

 

Referenssikohteen merkittävyydestä, vaativuudesta ja laajuudesta saattoi saada laatupisteitä seuraavasti:

- Kyseessä on kansainvälinen älyliikenteeseen liittyvä toteutettu hanke, 1 laatupiste

- Hankkeeseen on liittynyt uuden älyliikenteeseen liittyvän tai älyliikenteessä hyödynnettävän teknologian tai standardien selvittämistä ja hyödyntämistä, 1 laatupiste

- Hankkeella on luotu älyliikenteeseen liittyvä strategia tai toimenpidesuunnitelma, 1 laatupiste

- Hankkeessa on mukana vähintään yksi vähintään 100 000 asukkaan kaupunki, 1 laatupiste

- Hankkeessa on älyliikenteen teknologioita hyödyntäen kehitetty uutta kaupunkiseudun liikennejärjestelmäratkaisua, 1 laatupiste

- Hankkeeseen on sisältynyt kaupunkiseudulle toteutetun älyliikenteen uusimpia teknologioita ja standardeja hyödyntävän hankinnan valmistelu, 1 laatupiste.

 

Referenssikohteen merkittävyydestä, vaativuudesta ja laajuudesta saattoi kuitenkin saada enintään 4 laatupistettä per referenssi, vaikka referenssi täyttäisi yli neljä edellä mainittua vaatimusta. Lisäksi referenssistä sai 1 laatupisteen, mikäli ilmoitettu nimetty henkilö oli toiminut hankkeessa vähintään määritetyssä roolissa ja hänen työpanoksensa projektiin oli ollut vähintään 100 tuntia.

 

Osio 1.2 (maksimi laatupisteet 15 laatupistettä)

Nimettyjen henkilöiden kokemusta ja näyttöä arvioitiin myös vapaamuotoisella asiakirjalla ilmoitettujen ensimmäisen viiden henkilökohtaisen referenssin perusteella. Arviointi tehtiin henkilöittäin referenssikohtaisesti siten, että yhdestä henkilökohtaisesta referenssistä saattoi saada enintään yhden laatupisteen, jolloin maksimipistemäärä oli 5 laatupistettä nimettyä henkilöä kohden.

Pisteytettäviä henkilökohtaisia referenssejä arvioitiin referenssikohtaisesti seuraavien ominaisuuksien täyttymisen osalta:

- osallistuminen uusia älyliikenteen teknologioita hyödyntävien järjestelmien suunnitteluun, 0,25 laatupistettä

- osallistuminen älyliikenteen teknologioihin liittyvien hankintojen suunnitteluun, 0,25 laatupistettä

- osallistuminen uusia älyliikenteen teknologioita hyödyntävien järjestelmien lainsäädännön valmisteluun, 0,25 laatupistettä

- älyliikenteen teknologioihin liittyvän valtakunnallisen selvityksen tekeminen, 0,25 laatupistettä

Osion 1.1 ja osion 1.2 laatupisteet laskettiin yhteen. Erittely laatupisteistä ja niiden perusteella myönnetyistä laadun vertailupisteistä on kuvattu liitteellä 1 Vertailuliite.

Osa-alue 2:

Osio 2.1 (maksimi laatupisteet 75 laatupistettä)

Nimettyjen henkilöiden kokemus ja näyttö arvioitiin referenssilomakkeella ilmoitettujen ensimmäisen viiden referenssin perusteella. Arviointi tehtiin henkilöittäin referenssikohtaisesti siten, että yhdestä referenssistä saattoi saada enintään viisi laatupistettä seuraavasti:

- Referenssikohteen merkittävyys, vaativuus ja laajuus, enintään 4 laatupistettä

- Henkilön oma osuus hankkeessa, enintään 1 laatupiste

 

Referenssikohteen merkittävyydestä, vaativuudesta ja laajuudesta saattoi saada laatupisteitä seuraavasti:

- Hankkeeseen on liittynyt liikenteen tai liikkumisen reaaliaika- ja historiadatan tuottamista, käsittelyä, jalostamista ja visualisointia, 1 laatupiste

- Hankkeeseen on liittynyt liikenteen tai liikkumisen Big Data -analyysi ja sen hyödyntäminen esimerkiksi suunnittelun lähtötietona, liikenteenohjauksessa tai liikenteen hallinnassa, 1 laatupiste

- Hankkeeseen on liittynyt liikenteen standardirajapintaselvityksiä, - toteutuksia ja niiden ylläpitoa, 1 laatupiste

- Hankkeessa on kehitetty uusia liikenteen ja liikkumisen datalähteitä tai kerätty uudella tavalla dataa infrasta, 1 laatupiste

- Hanke on liikenteen data-arkkitehtuureihin tai pilvipalveluihin, C-ITS-palveluihin ja automaattiliikenteen datatarpeisiin tai -ratkaisuihin liittyvä hanke, 1 laatupiste

 

Referenssikohteen merkittävyydestä, vaativuudesta ja laajuudesta saattoi kuitenkin saada enintään 4 laatupistettä per referenssi, vaikka referenssi täyttäisi yli neljä edellä mainittua vaatimusta. Lisäksi referenssistä sai 1 laatupisteen, mikäli ilmoitettu nimetty henkilö oli toiminut hankkeessa vähintään määritetyssä roolissa ja hänen työpanoksensa projektiin oli ollut vähintään 100 tuntia.

Osio 2.2 (maksimi laatupisteet 15 laatupistettä)

Nimettyjen henkilöiden kokemusta ja näyttöä arvioitiin myös vapaamuotoisella asiakirjalla ilmoitettujen ensimmäisen viiden henkilökohtaisen referenssin perusteella. Arviointi tehtiin henkilöittäin referenssikohtaisesti siten, että yhdestä henkilökohtaisesta referenssistä saattoi saada enintään yhden laatupisteen, jolloin maksimipistemäärä oli 5 laatupistettä nimettyä henkilöä kohden.

Pisteytettäviä henkilökohtaisia referenssejä arvioitiin referenssikohtaisesti seuraavien ominaisuuksien täyttymisen osalta:

- osallistuminen uusia liikenteen ja liikkumisen dataa tuottavien ja hyödyntävien merkittävien järjestelmien innovoimiseen, kehittämiseen, suunniteluun tai pilotointiin, 0,25 laatupistettä

- osallistuminen liikenteen ja liikkumisen standardirajapintojen vaikuttamistyöhön tai toteuttamiseen, 0,25 laatupistettä

- osallistuminen data-arkkitehtuurien suunnitteluun ja toteuttamiseen esim. C-ITS -palveluiden ja automaattiliikenteen tarvitsemat datat, 0,25 laatupistettä

- liikenteen reaaliaikaisen tilannekuvan ja liikenteen palveluiden toteuttaminen, 0,25 laatupistettä

- osallistuminen liikenteen ja liikkumisen dataan liittyvien hankintojen suunnitteluun ja hankinnassa avustamiseen, 0,25 laatupistettä

- osallistuminen uusia liikenteen ja liikkumisen dataa hyödyntävien järjestelmien lainsäädännön valmisteluun tai liikenteen ja liikkumisen dataan liittyvän valtakunnallisen selvityksen tekemine, 0,25 laatupistettä

Osion 2.1 ja osion 2.2 laatupisteet laskettiin yhteen. Erittely laatupisteistä ja niiden perusteella myönnetyistä laadun vertailupisteistä on kuvattu liitteellä 1 Vertailuliite.

Osa-alue 3:

Osio 3.1 (maksimi laatupisteet 50 laatupistettä)

Nimettyjen henkilöiden kokemus ja näyttö arvioitiin referenssilomakkeella ilmoitettujen ensimmäisen viiden referenssin perusteella. Arviointi tehtiin henkilöittäin referenssikohtaisesti siten, että yhdestä referenssistä saattoi saada enintään viisi laatupistettä seuraavasti:

- Referenssikohteen merkittävyys, vaativuus ja laajuus, enintään 4 laatupistettä

- Henkilön oma osuus hankkeessa, enintään 1 laatupiste

 

Referenssikohteen merkittävyydestä, vaativuudesta ja laajuudesta saattoi saada laatupisteitä seuraavasti:

- Referenssiin liittyy älyliikenteen projekteihin liittyvää viestintää ja fasilitointia, 1 laatupiste

- Referenssiin liittyy älyliikenteen projekteihin liittyvää projektijohtamista, 1 laatupiste

- Referenssiin liittyy älyliikenteen projekteihin liittyvää koordinointia, esimerkiksi työpajatoiminnan organisointia, 1 laatupiste

- Referenssiin liittyy älyliikenteen projekteihin tai verkostoihin liittyvä sosiaalisen median sivujen ja internet-sivujen päivittäminen ja/tai uutiskirjeet, 1 laatupiste

- Referenssiin liittyy älyliikenteen kotimaisen (esim. 6Aika-hanke tai Business Finland -hanke) tai ulkomaisen (EU-rahoitteiset hankkeet) hankehakemuksen kokoaminen ja avustaminen, 1 laatupiste

 

Referenssikohteen merkittävyydestä, vaativuudesta ja laajuudesta saattoi kuitenkin saada enintään 4 laatupistettä per referenssi, vaikka referenssi täyttäisi yli neljä edellä mainittua vaatimusta. Lisäksi referenssistä sai 1 laatupisteen, mikäli ilmoitettu nimetty henkilö oli toiminut hankkeessa vähintään määritetyssä roolissa ja hänen työpanoksensa projektiin oli ollut vähintään 100 tuntia.

Osio 3.2 (maksimi laatupisteet 10 laatupistettä)

Nimettyjen henkilöiden kokemusta ja näyttöä arvioitiin myös vapaamuotoisella asiakirjalla ilmoitettujen ensimmäisen viiden henkilökohtaisen referenssin perusteella. Arviointi tehtiin henkilöittäin referenssikohtaisesti siten, että yhdestä henkilökohtaisesti referenssistä saattoi saada enintään yhden pisteen, jolloin maksimipistemäärä oli 5 pistettä nimettyä henkilöä kohden.

Pisteytettäviä henkilökohtaisia referenssejä arvioitiin referenssikohtaisesti seuraavien ominaisuuksien täyttymisen osalta:

- älyliikenteen verkostojen tai ekosysteemien vetovastuu tai koordinointi, 0,25 laatupistettä

- valtakunnallisen tai ison kaupunkiseudun älyliikenteen visio- tai strategiatyön tekeminen, 0,25 laatupistettä

- älyliikenteeseen liittyvät merkittävät markkinointitehtävät tai tapahtumisen järjestäminen, 0,25 laatupistettä

- älyliikenteeseen liittyvän merkittävän ulkopuolista rahoitusta saaneen projektihankinnan valmistelu, projektin hakemuksen koordinointi ja läpivienti, 0,25 laatupistettä

 

Osion 3.1 ja osion 3.2 laatupisteet laskettiin yhteen. Erittely laatupisteistä ja niiden perusteella myönnetyistä laadun vertailupisteistä on kuvattu liitteellä 1 Vertailuliite.

Kokonaisvertailupisteet

Laadun ja hinnan vertailupisteet pyöristettiin tarvittaessa kahden desimaalin tarkkuudella ja laskettiin yhteen.  Palveluntuottajaksi tullaan valitsemaan kussakin osa-alueessa sijajärjestyksessä kolme (3) korkeimmat kokonaisvertailupisteet saanutta tarjoajaa.

Vertailun perusteella kokonaistaloudellisesti edullisimman hinta-laatusuhteeltaan parhaimman tarjouksen osa-alueella 1 tekivät sijajärjestyksessä seuraavat tarjoajat:

1.       WSP Finland Oy (0875416-5)

2.       Traficon Oy (3094368-3)

3.       Varala Engineering Oy (3105732-5)

Vertailun perusteella kokonaistaloudellisesti edullisimman hinta-laatusuhteeltaan parhaimman tarjouksen osa-alueella 2 tekivät sijajärjestyksessä seuraavat tarjoajat:

1.       Mattersoft Oy (2161672-8)

2.       Traficon Oy (3094368-3)

3.       YSP Oy (0907240-6)

Vertailun perusteella kokonaistaloudellisesti edullisimman hinta-laatusuhteeltaan parhaimman tarjouksen osa-alueella 3 tekivät sijajärjestyksessä seuraavat tarjoajat:

1.       Sitowise Oy (2335445-0)

2.       Varala Engineering Oy (3105732-5)

3.       Ramboll Finland Oy (011197-5)

Vertailun tarkempi pisteytys on kuvattu Liitteellä 1 Vertailuliite.

 

Soveltuvuuden tarkastaminen

 

Hankintalain 80 §:n mukaan hankintayksikön on suljettava tarjoaja tarjouskilpailun ulkopuolelle, jos hankintayksikön tiedossa on, että tarjoajaa rasittaa jokin hankintalain 80 §:ssä luetelluista pakollisista poissulkemisperusteista. Hankintalain 81 §:n mukaan hankintayksikkö voi sulkea tarjouskilpailun ulkopuolelle tarjoajan, jota rasittaa jokin hankintalain 81 §:ssä luetelluista harkinnanvaraisista poissulkuperusteista. Hankintalain 83 §:n mukaan tarjoajat, jotka eivät täytä hankintayksikön asettamia vähimmäisvaatimuksia, on suljettava tarjouskilpailusta.

WSP Finland Oy, Traficon Oy, Varala Engineering Oy, Mattersoft Oy, YSP Oy, Sitowise Oy ja Ramboll Finland Oy täyttivät tarjoajan soveltuvuudelle asetetut vaatimukset.

Hankintayksikkö on tarkastanut hyväksytysti tilaajavastuulain (1233/2006) 5 §:ssä mainitut selvitykset ja todistukset yllä mainituilta tarjoajilta ennen hankintapäätöstä VastuuGroup.fi palvelusta.

Yllä mainittujen tarjoajien tulee toimittaa hankintayksikölle ennen hankintasopimuksen allekirjoittamista hyväksytyt rikosrekisteriotteet (hankintamenettelyote) ja yhteisösakko-ote.

 

Asiakirjojen julkisuus

 

Hankinta- asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Päätösesitys perusteluineen tulee julkiseksi päätöksenteon jälkeen. Tarjoukset ja muut hankintaa koskevat asiakirjat tulevat julkisiksi asianosaisille hankintapäätöksen tekemisen jälkeen. Yleisesti julkisiksi tarjousasiakirjat tulevat, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty. Asiakirjoja säilytetään Tuomi Logistiikka Oy:n sähköisessä arkistossa,​ josta niitä voi tarvittaessa tiedustella (hankintapalvelut@tuomilogistiikka.fi).

Sopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua hankintapäätöksen tiedoksisaannista, sillä edellytyksellä, että hankintapäätös on saanut lainvoiman.

 Hankinnan arvonlisäveroton arvo sopimuskauden aikana on sitoumuksetta noin 400 000 € sisältäen mahdollisen optiokauden.

Päätös

WSP Finland Oy:n ja Nodeon Finland Oy:n tarjous suljetaan tarjouskilpailusta osa-alueella 2.

Sopimus Tampereen kaupungin älyliikenteeseen liittyvien suunnittelu- ja asiantuntijapalveluiden hankinnasta tehdään seuraavien tarjoajien kanssa (y-tunnus nimen jälkeen suluissa):

Osa-alue 1:

1. WSP Finland Oy (0875416-5)

2. Traficon Oy (3094368-3)

3. Varala Engineering Oy (3105732-5

Osa-alue 2:

1. Mattersoft Oy (2161672-8)

2. Traficon Oy (3094368-3)

3. YSP Oy (0907240-6)

Osa-alue 3:

1. Sitowise Oy (2335445-0)

2. Varala Engineering Oy (3105732-5

3. Ramboll Finland Oy (011197-5)

Sopimukset tehdään kahden vuoden sopimuskaudelle. Sopimuskausi alkaa sopimuksen allekirjoittamisesta. Lisäksi hankinta sisältää kahden vuoden optiokauden. Tilaaja tekee päätöksen optiokauden käyttämisestä.

Hankinnan arvonlisäveroton arvo sopimuskauden aikana on sitoumuksetta noin 400 000 € sisältäen mahdollisen optiokauden.

Hankintapäätös on Tampereen kaupunkia sitova vasta, kun hankintasopimus on allekirjoitettu. Option käyttöönotosta tehdään erillinen päätös.

Allekirjoitus

Johtaja Mikko Nurminen