§ 53 Sairaan lapsen kotihoitopalvelun hankinta

Lataa  Kuuntele 

TRE:6263/02.07.01/2021

Päätöspäivämäärä

8.12.2021

Päätöksen tekijä

Henkilöstöjohtaja

Valmistelijan yhteystiedot

Controller Tuija Laulunen, etunimi.sukunimi@tampere.fi, puh. 040 7000 415, suunnittelija Kati Heino, etunimi.sukunimi@tampere.fi, puh. 041 7308 789, suunnittelija Susanne Backlund, etunimi.sukunimi@tampere.fi, puh. 040 8064 011, kilpailutusasiantuntija Siiri Tawast/Tuomi Logistiikka Oy, etunimi.sukunimi@tuomilogistiikka.fi, puh. 041 730 0753 

Lisätietoja päätöksestä

Henkilöstöjohtaja Niina Pietikäinen, etunimi.sukunimi@tampere.fi, puh. 040 707 9147

Päätöksen perustelut

Tuomi Logistiikka Oy on Tampereen kaupungin konsernihallinnon toimeksiannosta kilpailuttanut 8.11.2021 päivätyllä tarjouspyynnöllä tarjouksia sairaan lapsen kotihoitopalvelun hankintaa koskevan sopimuksen sosiaali- ja terveyspalvelujen palvelualueelle. Sopimuskausi alkaa kilpailutuksen saatua lainvoiman, kuitenkin aikaisintaan 1.1.2022, ja loppuu 31.12.2022.

Tampereen ja Oriveden kaupungit muodostavat sosiaali- ja terveydenhuollon yhteistoiminta-alueen, jonka isäntäkuntana toimii Tampere. Hankittava palvelu sisältää sairaan lapsen hoidon Tampereen kaupungin sosiaali- ja terveyspalvelujen palvelualueen työntekijän kodissa tilauksen mukaisesti. Palveluun sisältyy hoitajan tilauspalvelu.

Sairaan lapsen kotihoidon järjestelyllä tarkoitetaan työnantajan maksamana työntekijänsä kotiin tilattavaa lastenhoitoa äkillisesti sairastuneelle alle 12 vuoden ikäiselle lapselle tai vammaiselle lapselle vaihtoehtona sille, että työntekijä jäisi pois työstä tilapäiselle hoitovapaalle. Työnantajan korvaamia hoitokäyntejä voi olla peräkkäin enintään neljänä (4) työpäivänä yhtä sairastumista kohden. Yhden hoitokäynnin vähimmäispituus on neljä (4) tuntia.

Hankinnan arvo alittaa hankintalain 25§:n mukaisen kansallisen kynnysarvon, joten hankinta on kilpailutettu pienhankintana, johon ei sovelleta hankintalakia.

Hankintayksikkö lähetti 8.11.2021 sairaan lapsen kotihoitopalvelua koskevan tarjouspyynnön Tarjouspalvelu.fi-palveluun ja 15.11.2021 Hilma-palveluun. Hankintayksikkö jatkoi 16.11.2021 lisätietokysymysten esittämisen määräaikaa maanantaista 15.11.2021 12:00 keskiviikkoon 18.11.2021 12:00.

Tarjouksen jättivät määräaikaan 26.11.2021 12:00 mennessä seuraavat tarjoajat: Hyvän Hoidon Palvelut oy (3009328-7), Kotipalvelu Mehiläinen Oy (1926203-5) ja Pilke lasten kotihoito Oy (3086636-6).

Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkastaminen

Kaikki tarjouskilpailuun osallistuneet tarjoukset täyttivät tarjouspyynnön vaatimukset.

Tarjoajien soveltuvuuden tarkastaminen

Hankintayksikkö on tarkastanut valittavaksi esitetyn tarjoajan soveltuvuuden ennen hankintapäätöstä. Valitun tarjoajan tilaajavastuulain (1233/2006) 5 §:ssä mainitut selvitykset ja todistukset on tarkastettu ennen hankintapäätöstä.

Tarjousten vertailu

Päätöksenteon perusteena on hinnaltaan halvin tarjous. Kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytetään ainoastaan halvinta hintaa, koska laatu on otettu huomioon vähimmäisvaatimuksissa. Palveluntuottajaksi valitaan yksi (1) palveluntuottaja.

Näillä perustein suoritetun vertailun perusteella sopimuskumppaniksi esitetään valittavan Pilke lasten kotihoito Oy (3086636-6).

Tarkemmin vertailu on kuvattu päätöksen liitteenä olevassa vertailutaulukossa.

Konsernihallinnon toimintasäännön delegointiliitteen mukaan henkilöstöjohtaja päättää johtamansa toiminnan osalta: sopimusten hyväksymisestä palvelu- ja vuosisuunnitelman rajoissa sekä toimii oman tulosyksikköryhmänsä menojen hyväksyjänä ja hankintojen suorittajana vuosisuunnitelmassa olevien määrärahojen puitteissa sekä päättää henkilöstöetuuksista ja korvauksista.

Päätös

Sopimus sairaan lapsen kotihoitopalvelun hankinnasta tehdään Pilke lasten kotihoito Oy (3086636-6) kanssa.

Palvelun hinta arkisin klo 8.00-18.00 on 32,40€/h. Lisäksi hankinta sisältää mahdollisuuden laajentaa palvelua optioina arkisin klo 6.00-8.00 hintaan 32,40€/h ja arkisin klo 18.00-23.00 hintaan 42,00€/h. Hankinnan arvonlisäveroton arvo sisältäen mahdollisen optioiden käyttöönoton on sitoumuksetta yhteensä noin 270 000€ sopimuskauden aikana.

Sopimus ei sisällä määrä- tai vähimmäisostovelvoitetta. Tilaaja tilaa palvelua tarpeeseensa eikä sitoudu ilmoitettuihin määriin.

Hankintapäätös on Tampereen kaupunkia sitova vasta, kun hankintasopimus on allekirjoitettu.

Allekirjoitus

Henkilöstöjohtaja Niina Pietikäinen