§ 3 Laatubonuksen maksaminen Tampereen Kaupunkiliikenne Liikelaitokselle

Lataa  Kuuntele 

TRE:466/01.03.01/2022

Päätöspäivämäärä

18.1.2022

Päätöksen tekijä

Joukkoliikennejohtaja, Kaupunkiympäristön palvelualue

Valmistelijan yhteystiedot

Joukkoliikennelogistikko Satu Marjeta, puh. 040 806 3323, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Joukkoliikennejohtaja Mika Periviita, puh. 050 326 7007, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Päätöksen perustelut

Tampereen seudun joukkoliikenteen tilaamien linjojen sopimusehtoihin sisältyy laatupalkkio. Palvelun laatua mitataan sopimuskauden aikana asiakastyytyväisyysmittauksin. Mittausjaksot ovat tammi – kesäkuu ja heinä - joulukuu. Mittauksen tekee ulkopuolinen taho ja siinä selvitetään matkustajien mielipide palvelun laadusta asteikolla 1-5, jossa 5 on erittäin hyvä ja 1 vastaavasti erittäin huono.  Matkustajilta kysytään arvosanat kuljettajan asiakasystävällisyydestä, ajotavasta ja bussin siisteydestä. Mittaustuloksista lasketaan kokonaisarvosana, jonka tavoitetaso on 4,00. Sanktioraja on kaikissa kohteissa 3,00. Tuottaja saa tavoitetason ylittyessä bonusta. Yhden pisteen kymmenesosa vastaa yhden prosenttiyksikön bonusta. Bonus lasketaan suorassa suhteessa tavoitetason ylittävästä pistemäärästä kahden desimaalin tarkkuudella. Bonus voi olla enintään 3 % kohteen korvaussummasta, jos laatuarvosana ylittää tavoitetason 0,30 pisteellä.

Tuottaja saa sanktiorajan alittuessa sanktiota. Yhden pisteen kymmenesosan alitus vastaa yhden prosenttiyksikön sanktiota. Sanktio lasketaan suorassa suhteessa arvosanan sanktiorajan alituksesta kahden desimaalin tarkkuudella. Sanktio voi olla enintään 3 % kohteen korvaussummasta, jos laatuarvosana alittaa sanktiorajan 0,30 pisteellä (arvosana alle 2,70).

Roidu on tehnyt asiakastyytyväisyystutkimuksen jaksolle heinäkuu – joulukuu 2021. TKL linjoille, joilta maksetaan laatupalkkiot vastaavasti kuin kilpailutetussa liikenteessä tavoitetason ollessa 4,0.

Oman tuotannon bonusjärjestelmän piiriin kuuluvan liikenteen laskutus oli ajanjaksolla 1.7. - 31.12.2021 yhteensä 9.710.265 euroa (alv 0%). Arvosanojen perusteella maksetaan bonuksia kyseiseltä ajanjaksolta yhteensä 260.456,39 euroa, mikä on keskimäärin 2,8 % tämän liikenteen laskutuksesta. 

Päätös

Maksetaan Roidu Oy:n tekemän asiakastyytyväisyystutkimuksen mittaukseen perustuen liikennöinnin laatupalkkiona ajanjaksolta 1.7. - 31.12.2021 TKL:lle 260.456,39 euroa (alv 0%). Kustannukset merkitään kustannuspaikalle 111394.

 

Allekirjoitus

Joukkoliikennejohtaja, Kaupunkiympäristön palvelualue