§ 7 Hankintaoikaisu hankintapäätökseen Tuettu asuminen tukiasunnossa -palvelut

Lataa  Kuuntele 

TRE:1177/02.07.01/2021

Päätöspäivämäärä

17.1.2022

Päätöksen tekijä

Z/Palvelujohtaja, psykososiaalisen tuen palvelut

Valmistelijan yhteystiedot

Suunnittelija Milla Ahola puh. 041 7308 721, etunimi.sukunimi@tampere.fi, hankintavastaava Päivi Paunila/Tuomi Logistiikka Oy puh. 044 423 5911, etunimi.sukunimi@tuomilogistiikka.fi, kilpailutusasiantuntija Siiri Tawast/Tuomi Logistiikka Oy puh. 041 730 0753, etunimi.sukunimi@tuomilogistiikka.fi

Lisätietoja päätöksestä

Palvelujohtaja Maritta Närhi, puh. 050 320 6325, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Päätöksen perustelut

Palvelujohtaja Maritta Närhi teki päätöksen 15.12.2021 § 269  (TRE:1177/02.07.01/2021) koskien tuettu asuminen tukiasunnossa -palveluiden hankintaa. Päätös oli annettu puutteellisesti tiedoksi, eikä se näin ollen täyttänyt hankintalain 127 §:n mukaisia vaatimuksia.

Tuomi Logistiikka Oy pyysi Tampereen kaupungin sosiaali- ja terveyspalvelujen palvelualueen psykososiaalisen tuen palveluryhmän toimeksiannosta tarjouksia tuettu asuminen tukiasunnossa -palvelusta päihde- ja mielenterveyskuntoutujille (pääasiassa 18-65-vuotiaille), nuorille aikuisille sekä muille tukiasumisen palveluja tarvitseville. Tuettu asuminen tukiasunnossa -palvelu on sosiaalihuoltolain 21 §:n mukaista asumispalvelua, joka järjestetään palveluntuottajan hallinnoimissa, välivuokraamissa tai muilla tavoin hallinnoimissa tiloissa.

Tampereen ja Oriveden kaupungit muodostavat sosiaali- ja terveydenhuollon yhteistoiminta-alueen, jonka isäntäkuntana toimii Tampere.

Kyseessä on hankintalain (1397/2016) liitteessä E tarkoitettuja sosiaali- ja terveyspalveluja koskevien hankintojen kansallisen kynnysarvon ylittävä hankinta. Kyseessä on sähköinen hankintamenettely, joka on kestonsa ajan avoin kaikille tarjouspyynnön vaatimukset täyttäville palveluntuottajille tarjouspyynnön liitteessä 4 kuvatulla tavalla ja joka on tarkoitettu hankintalain 1397/2016 luvun 12 mukaisiin hankintoihin. Tarkemmin hankintamenettely on kuvattu tarjouspyynnön liitteessä 3 Hankintamenettelyn kuvaus. Johtuen aiemman menettelyn ennakoimattomasta keskeytystarpeesta, hankintamenettelynä oli nopeutettu avoin menettely.

Hankinta oli jaettu kahteen osa-alueeseen. Osa-alueet ovat seuraavat: 

Osa-alue 1: Tuotteet 1A ja 1B

Osa-alue 2: Tuotteet 2A ja 2B

Hankinnan sitoumukseton arvo on yhteensä noin 9 800 000,00 euroa. Hankinnan arvonlisäveroton vuosiarvo on yhteensä sitoumuksetta noin 1 400 000 euroa.

Hankinnasta lähetettiin hankintailmoitus julkaistavaksi HILMA-palvelussa 11.11.2021 ja tarjouspyyntö oli saatavilla Tarjouspalvelu.fi-toimittajaportaalissa.

Tarjouksen jättivät määräaikaan 9.12.2021 klo 14.00 mennessä seuraavat 16 tarjoajaa (y-tunnus nimen jälkeen suluissa):

AlfaKuntoutus Hervanta Oy (2301569-4)

Abnoy Oy (2773817-9)

Attendo Mental Oy (1944573-9)

Attendo Oy (1755463-2)

Etelä-Savon Mielenterveys Oy (1878248-5)

Humana Hoiva Oy (2769452-4)

Mielen ry (0943814-8)

Nuorten Ystävät -palvelut Oy (2079261-5)

Pirkanmaan Asumispalvelut Oy (2553839-2)

Pirkanmaan Setlementtipalvelut Oy (2944492-4)

Sevinio Oy (1089921-6)

ryhmittymä Silta-Valmennusyhdistys ry (1618557-2) ja Valo-Valmennusyhdistys ry (2797994-1), jossa päävastuullisena Silta-Valmennusyhdistys

Sininauha Oy (2391887-7)

Sinivida Oy (2261251-8)

Tampereen A-Kilta ry (0722314-3)

Treili Oy (2159098-6)

Tarjoajat osa-alueittain on kuvattu päätöksen liitteenä olevassa vertailutaulukossa.

Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkastaminen

Hankintalain 113 §:n mukaisesti tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset on suljettava pois tarjouskilpailusta. Hankintayksikkö voi pyytää tarjoajaa tai ehdokasta määräajassa toimittamaan, lisäämään, selventämään tai täydentämään puutteellisia tai virheellisiä tietoja ja asiakirjoja. Kaikki tarjouskilpailuun osallistuneet tarjoukset täyttivät tarjouspyynnön vaatimukset.

Tarjousten vertailu

Kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena oli halvin hinta. Perusteena voitiin käyttää halvinta hintaa, koska laatua koskevat vaatimukset sisältyivät hankintaa koskeviin ehdottomiin vaatimuksiin.

Tarjouspyyntö oli jaettu kahteen osa-alueeseen seuraavasti:

Osa-alue 1: Tuotteet 1A ja 1B

Osa-alue 2: Tuotteet 2A ja 2B

Osa-alueissa 1 ja 2 tarjoukset vertailtiin tuotekohtaisesti. Vertailussa kunkin tuotteen maksimivertailupisteet oli 100 vertailupistettä. Vertailuhinnaltaan halvin tarjous sai tuotteen maksimipisteet. Muiden tarjousten vertailupisteet laskettiin siten, että tuotteen halvimman tarjouksen vertailuhinta (X) jaettiin kyseisen tarjouksen tuotteen vertailuhinnalla (Y) ja kerrottiin tuotteen maksimivertailupisteillä (X/Y*100). Vertailut tehtiin samoin kaikkien tuotteiden osalta.

Tarjoajat asetettiin tuotekohtaisesti pistejärjestykseen siten, että tuotteen suurimmat pisteet saanut tarjoaja oli järjestyksessä ensimmäinen.

Tuotteissa 1A, 1B, 2A palvelutuottajiksi valittiin kaikki soveltuvuusvaatimukset täyttävät ja tarjouspyynnön mukaisen tarjouksen jättäneet tarjoajat tarjousten mukaisessa pistejärjestyksessä. Valituista palveluntuottajista muodostuu palveluntuottajarekisteri.

Tuotteessa 2B palveluntuottajaksi valittiin tarjouksessa tuotteen parhaan pistemäärän saanut tarjoaja.

Tarkemmin vertailu on kuvattu päätöksen liitteenä olevassa vertailutaulukossa.

Suoritetun vertailun perusteella sopimuskumppaneiksi esitetään valittavan seuraavat palveluntuottajat osa-alueittain ja tuotteittain:

Osa-alue 1:

Tuote 1A

Tuotteeseen 1A saatiin 15 kpl tarjouksia 13:lta tarjoajalta, joten tuotteeseen esitetään seuraava etusijajärjestys:

1. Sinivida Oy

2. Abnoy Oy

3. Sevinio Oy, Sointula

4. Humana Hoiva Oy

5. Mielen ry

6. AlfaKuntoutus Hervanta Oy

7. Ryhmittymä Silta-Valmennusyhdistys ry ja Valo-Valmennusyhdistys ry

8. Sevinio Oy, Suinula

9. Treili Oy

10. Pirkanmaan Asumispalvelut Oy, Harjuniitty

11. Pirkanmaan Asumispalvelut Oy, Vihola

12. Etelä-Savon Mielenterveys Oy

13. Attendo Oy

14. Attendo Mental Oy

15. Tampereen A-Kilta ry

Tuote 1B

Tuotteeseen 1B saatiin 14 kpl tarjouksia 12:lta tarjoajalta, joten tuotteeseen esitetään seuraava etusijajärjestys:

1. Sinivida Oy

2. Pirkanmaan Setlementtipalvelut Oy

3. Abnoy Oy

4. Humana Hoiva Oy

5. Nuorten Ystävät – Palvelut Oy

6. Mielen ry

7. AlfaKuntoutus Hervanta Oy

8. Ryhmittymä Silta-Valmennusyhdistys ry ja Valo-Valmennusyhdistys ry 

9. Treili Oy

10. Sevinio Oy, Suinula

11. Pirkanmaan Asumispalvelut Oy, Vihola

12. Attendo Oy

13. Sevinio Oy, Lumme

14. Attendo Mental Oy

Osa-alue 2:

Tuote 2A

Tuotteeseen 2A tarjoukset saatiin kahdelta tarjoajalta, joten tuotteeseen esitetään seuraava etusijajärjestyksellä:

1. Sinivida Oy

2. Tampereen A-Kilta ry

Tuote 2B

Tuotteeseen 2B tarjoukset saatiin neljältä tarjoajalta. Tuotteeseen esitetään valittavan Tampereen A-Kilta ry.

Tarjoajien soveltuvuuden tarkastaminen

Hankintalain 114 §:n mukaan hankintayksikön on suljettava tarjouskilpailusta ehdokas tai tarjoaja, joka ei vastaa asetettuja soveltuvuusvaatimuksia.

Soveltuvuusvaatimusten täyttyminen tulee tarkastaa tarjouskilpailun voittajien osalta ennen hankintasopimuksen allekirjoittamista.

Hankintayksikkö on tarkastanut valittavaksi esitettyjen tarjoajien soveltuvuuden ennen hankintapäätöstä. Valitut tarjoajat ovat ennen hankintapäätöstä toimittaneet tilaajavastuulain (1233/2006) 5 §:ssä mainitut selvitykset ja todistukset. Valittujen tarjoajien on ennen hankintasopimuksen allekirjoitusta toimitettava hyväksytysti rikosrekisteriote (hankintamenettelyote).

Hankintayksikön itseoikaisu

Silta-Valmennusyhdistys ry lähetti hankintayksikölle tiedustelun koskien kilpailutuksen tuloksia, joita se ei ollut saanut, minkä johdosta hankintayksikkö on tarkistanut hankinnan dokumentit uudelleen. Uudelleen tarkastelussa on käynyt ilmi, että hankintapäätöksellä ja sen liitteenä olevassa vertailutaulukossa ei ole mainittu, että Silta-Valmennusyhdistys ry (1618557-2) on tarjonnut ryhmittymänä Valo-Valmennusyhdistys ry:n (2797994-1) kanssa. Hankintayksikkö lisää tiedon ryhmittymästä hankintapäätökselle ja vertailutaulukkoon. Samalla päätös annetaan tiedoksi edellä mainitun ryhmittymän molemmille osapuolille. Lisäksi virheellisesti AlfaKuntoutus Hervanta Oy (2301569-4) ei ole ilmennyt listauksessa määräajassa tarjouksen jättäneissä tarjoajissa ja hankintayksikkö lisää tiedon tarjoajasta edellä mainittuun kohtaan.

Hankintalain 132 §:n 1 momentissa säädetään hankintaoikaisun tekemisestä. Hankintayksikkö voi itse poistaa virheellisen päätöksensä tai peruuttaa muun hankintamenettelyssä tehdyn ratkaisun, jolla on oikeudellisia vaikutuksia ehdokkaiden tai tarjoajien asemaan ja ratkaista asian uudelleen hankintaoikaisulla. Hankintaoikaisua voidaan käyttää myös, jos asiassa on tullut hankintapäätöksen tekemisen jälkeen esiin sellaista uutta tietoa, joka voi vaikuttaa päätökseen, ratkaisuun tai hankintasopimuksen tekemisen edellytyksiin.

Edellä mainitun lain 133 §:n 1 momentin mukaan hankintayksikkö voi ottaa hankintaoikaisun käsiteltäväkseen omasta aloitteestaan tai asianosaisen vaatimuksesta. Hankintayksikkö voi itse ottaa hankintapäätöksen tai ratkaisun korjattavakseen 90 päivän kuluessa siitä, kun hankintaoikaisun kohteena oleva päätös tai ratkaisu on tehty.

Edellä mainittuun perustuen hankintayksikkö on päättänyt ottaa asian käsiteltäväksi hankintaoikaisuna hankintalain 133 §:n 1 momentin mukaisesti.

Asiakirjojen julkisuus

Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Päätösesitys perusteluineen tulee julkiseksi päätöksenteon jälkeen. Tarjoukset ja muut hankintaa koskevat asiakirjat tulevat julkisiksi asianosaisille hankintapäätöksen tekemisen jälkeen. Yleisesti julkisiksi tarjousasiakirjat tulevat, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty. Asiakirjoja säilytetään Tuomi Logistiikka Oy:n sähköisessä arkistossa. Asiakirjatiedustelut on osoitettava osoitteeseen hankintapalvelut@tuomilogistiikka.fi.

Sopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua hankintapäätöksen tiedoksisaannista sillä edellytyksellä, että hankintapäätös on saanut lainvoiman.

Hankinnan valmistelu

Asiantuntijana hankinnassa toimi hankinnan toteutusta ohjaamaan nimetty työryhmä, johon kuuluivat suunnittelija Milla Ahola, palvelupäällikkö Kristiina Terävä, vastaava asiakasohjaaja Johanna Kormano, Virva Palomäki, Anne Helenius, Anja Koponen, Tiina Forssell, Sari Kuusipalo, Kirsi Toukoniemi, Elisa Sivula, Emilia Koivumäki, Tarja Koskinen, Mervi Lyytikäinen ja Milja Koskinen. Lisäksi työryhmään kuuluivat PSHP:ltä Merja Syrjämäki ja Ritva Enroth. Hankinnan valmistelijana toimi Tuomi Logistiikka Oy:stä hankintavastaava Päivi Paunila ja kilpailutusasiantuntija Siiri Tawast.

Palvelujohtajan päätösvalta perustuu sosiaali-​ ja terveyspalvelujen palvelualueen johtajan päätökseen 31.12.2020 § 81,​ toimintasäännön liitteen delegointimatriisiin.

Päätös

Hankintayksikkö korjaa alkuperäisen hankintapäätöksen (TRE:1177/02.07.01/2021 15.12.2021) itseoikaisuna perusteluissa kuvatuilta osin.

Sopimus tuettu asuminen tukiasunnossa -palvelun hankinnasta tehdään esityksen mukaisesti Abnoy Oy (2773817-9), AlfaKuntoutus Hervanta Oy (2301569-4), Attendo Mental Oy (1944573-9), Attendo Oy (1755463-2), Etelä-Savon Mielenterveys Oy (1878248-5), Humana Hoiva Oy (2769452-4), Mielen ry (0943814-8), Nuorten Ystävät -palvelut Oy (2079261-5) (1.1.2022 alkaen Hoivatie Oy, y-tunnus 3160743-8), Pirkanmaan Asumispalvelut Oy (2553839-2), Pirkanmaan Setlementtipalvelut Oy (2944492-4), Sevinio Oy (1089921-6), ryhmittymä Silta-Valmennusyhdistys ry (1618557-2) ja Valo-Valmennusyhdistys ry (2797994-1), jossa päävastuullisena Silta-Valmennusyhdistys, Sinivida Oy (2261251-8), Tampereen A-Kilta ry (0722314-3) ja Treili Oy (2159098-6) kanssa.

Sopimuskausi on 1.2.2022-31.12.2024. Hankintasopimusta on mahdollista jatkaa toistaiseksi voimassa olevalla optiokaudella. Julkisena hankintana hankintasopimus tullaan kuitenkin kilpailuttamaan tietyin määräajoin.

Sopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua hankintapäätöksen tiedoksisaannista edellytyksellä, että hankintapäätös on saanut lainvoiman.

Hankinnan arvonlisäveroton sopimuskauden kokonaisarvo sisältäen mahdollisen option käyttöönoton on sitoumuksetta yhteensä noin 9 800 000,00 euroa.

Hankintapäätös on Tampereen kaupunkia sitova vasta, kun hankintasopimus on allekirjoitettu.

Allekirjoitus

Palvelujohtaja Maritta Närhi