Päätöksen perustelut
Tampereen kaupunginvaltuusto päätti raitiotien osan 2 (Pyynikintori-Lentäväniemi) toteuttamisesta kokouksessaan 19.10.2020 § 133. Päätöksen mukaan osa 2 A (Pyynikintori-Santalahti) on tilattavissa ja osa 2 B (Santalahti-Lentävänniemi) on tilattavissa, kun Hiedanrannan järvitäytön vesilain mukainen lupa on saanut lainvoiman.
Korkein hallinto-oikeus on käsitellyt Länsi- ja Sisä-Suomen Aluehallintoviraston 20.1.2020 myöntämään vesilain mukaiseen lupaan liittyvät valitukset, siltä osin kun kysymys on pohjavesivaikutuksista. Korkein hallinto-oikeus on antanut lupa-asiassa päätöksensä 16.12.2021. Vesilain mukaiseen lupaan Korkein hallinto-oikeus on määrännyt tarkempia lupaehtoja. Tarkentuvat lupaehdot liittyvät täyttötyön ja siltojen rakentamisen pohjavesivaikutusten tarkkailuun. KHO on määrännyt lisättäväksi täytön ja Hyhkyn vedenottamon väliselle alueelle neljä lisäpohjavesiputkea. Lisäksi KHO on tarkentanut pohjavesivaikutusten seurantaohjelmaa koskien rantaimeytyvän veden määrää ja laatua sekä täyttötyön vaikutuksia Epilä-Villilä A pohjavesialueella.
Kaupunginhallituksen kokouksessa 2012.2021 (§587) merkittiin tiedoksi Korkeimman hallinto-oikeuden päätös 16.12.2021 (taltionumero 457). Päätöksessä todetaan että, järvitäyttöä koskevan luvan ehtoihin ei tullut sellaisia kaupunginvaltuuston päätöksen 19.10.2020 § 133 edellyttämiä olennaisia muutoksia, että osan 2 B Santalahti-Lentävänniemi investointipäätös tulisi uudelleen kaupunginhallituksen ja edelleen kaupunginvaltuuston päätettäväksi.
Nämä Hiedanrannan täyttöön (Näsinsaari) liittyvät tarkennetut lupaehdot eivät ole kaupunginvaltuuston raitiotien osan 2 toteutuspäätökseen nähden niin oleellisia, jotta raitiotien toteuttamisratkaisua olisi tarpeen arvioida uudelleen ja tehdä muutoksesta kaupunginhallituksessa ja edelleen kaupunginvaltuustossa uusi päätös. Tämän perusteella raitiotien osa 2 B tilaus voidaan tehdä. Käytännössä raitiotien toteuttamissopimus 2 käsittää käynnissä olevan osan 2 A ja siihen liitettävän osan 2 B.
Tampereen kaupunki toimii raitiotieallianssissa tilaajaosapuolena Tampereen Raitiotie Oy:n kanssa. Palveluntuottajat ovat NRC Group Finland Oy, YIT Suomi Oy, AFRY Finland Oy ja Sweco Infra & Rail Oy. Raitiotien toteuttaminen on kilpailutettu EU-hankintana vuonna 2015. Tämä tilaus on raitiotien toteutusvaiheen 2 sopimuksen toimeenpanoa.
Tampereen kaupungin kustannusvastuulla on raitiotien rakentamisessa toteuttavat ajoneuvoliikenteen, pyöräilyn ja jalankulun väylät sekä yleiset alueet ja niihin liittyvät rakenteet ja varusteet. Tampereen kaupungin alkuperäinen kustannusosuus on 27 243 072 € (alv 0 %). Tampereen kustannusosuus sisältää myös valtion maantien parantamisen, jonka kustannus 1 042 749 euroa (0 % alv) laskutetaan Pirkanmaan ELY-keskukselta. Tällöin Tampereen kaupungin alkuperäinen nettoinvestointi on kaupungin valtuuston päätöksen mukaisesti 26,2 miljoonaa euroa (alv 0 %), josta osan 2 A alkuperäinen osuus on 13 157 494 euroa. Tampereen kaupungin kustannusosuus raitiotien osan 2 toteuttamiskustannuksista on otettu huomioon vuosien 2021 palveluiden vuosisuunnitelmassa ja 2022 talousarviossa.
Tilauksessa noudatetaan Tampereen raitiotieallianssin sopimuksia liitteineen.
Tampereen kaupungin Hallintosäännön (37 §) perusteella palvelualueen johtaja päättää irtaimen omaisuuden sekä palvelujen hankinnasta, luovuttamisesta ja vuokrauksesta sekä sopimusten hyväksymisestä lautakunnan palvelu- ja vuosisuunnitelman rajoissa.