Perustelut
Tampereella on tavoitteena lisätä kävelyä, pyöräilyä ja joukkoliikennettä sekä edistää kuntalaisten hyvinvointia mm. mahdollistamalla asuminen kotona tai palveluasunnossa mahdollisimman pitkään. Keskeinen kotona asumisen mahdollistava asia on mahdollisuus omatoimiseen liikkumiseen, omien asioiden hoitoon ja virkistäytymiseen. Tätä voidaan tukea lisäämällä liikkumisympäristön esteettömyyttä. Ympäristö on esteetön silloin, kun se on kaikkien käyttäjien kannalta toimiva, turvallinen ja miellyttävä käyttää. Esteettömyydelle on määritelty SuRaKu-ohjeistuksessa (Esteettömien julkisten alueiden suunnittelun, rakentamisen ja kunnossapidon ohjeistaminen katu-, viher- ja piha-alueilla) kaksi vaatimustasoa: esteettömyyden erikoistaso, jonka on toteuduttava erikseen määritellyillä esteettömillä reiteillä sekä esteettömyyden perustaso, jonka on toteuduttava kaikilla alueilla.
Tampereelle on hyväksytty esteettömyyden erikoistason kävelyreittien tavoiteverkko ensimmäisen kerran vuonna 2018. Päivitys tuli ajankohtaiseksi raitiotien aloittaessa liikennöinnin. Nykyisessä tavoiteverkossa yhteydet oli muodostettu bussipysäkeille, joten reitit päivitettiin huomioiden kulkuyhteydet myös raitiotiepysäkeille.
Työn aikana on muodostettu esteettömyyden erikoistason reittien määrittelyperiaatteet (liite). Määrittelyperiaatteissa on esitetty erikoistason esteettömyyttä vaativat kohteet sekä kuvattu periaatteet, joiden mukaisesti erikoistason reitit muodostetaan. Tavoiteverkon päivityksessä on noudatettu näitä periaatteita.
Erikoistason reittien tavoitetila on määritelty maaliskuussa 2021 olemassa olevan katuverkon jalankulun reiteille ja suojateille (liite). Jalankulun ylityspaikat eivät kuulu erikoistason tavoiteverkkoon. Tarkastelussa ei ole huomioitu ELY-keskuksen hallinnoimia väyliä eikä kulkuyhteyksiä tonteilla. Aikaisemmin määriteltyyn tavoiteverkkoon verrattuna erikoistasolle on nostettu mm. yleiskaavoissa määritellyt kävelykeskustana kehitettävät hitaan liikkumisen alueet, joilla kävelijöiden määrä on suuri.
Uusilla alueilla erikoistason reittien tarve tulee jatkossa määritellä määrittelyperiaatteiden mukaisesti asemakaavan laatimisen yhteydessä tehtävän liikenneselvityksen tai liikenteen yleissuunnitelman aikana. Tavoiteverkkoa tulee päivittää myös uusien esteettömyyttä edellyttävien toimintojen toteutuessa.
Tavoiteverkon päivitys tapahtuu jatkossa nyt hyväksyttävien määrittelyperiaatteiden ohjaamana jatkuvana prosessina raskaiden kokonaisvaltaisten päivityskierrosten sijaan. Määrittelyperiaatteiden mukaisesti muodostettavat uudet erikoistason reitit voidaan täydentää suoraan tavoiteverkon paikkatietoaineistoon, jolloin vielä rakentumattomienkin katujen esteettömyyden tavoitetaso olisi nähtävillä Oskarissa ja tulisi huomioiduksi tarkemman suunnittelun aikana.
Luonnokset esteettömyyden erikoistason reittien määrittelyperiaatteista ja tavoiteverkosta on esitelty esteettömyystyöryhmälle 11.3.2021.
Päätösehdotus oli
Esittelijä
Esteettömyyden erikoistason reittien määrittelyperiaatteet hyväksytään liitteen 1 mukaisesti.
Hyväksytään liitteessä 2 esitetty esteettömyyden erikoistason tavoiteverkko.
Suunnittelussa, rakentamisessa ja kunnossapidossa toteutetaan esteettömyyden erikoistason reiteillä esteettömyyden erikoistason vaatimuksia ja muilla reiteillä esteettömyyden perustasoa.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin.