§ 3 Lausunto ympäristövaikutusten arviointiohjelmasta koskien Lahdenperä-Jämsä ratayhteyden ympäristövaikutusten arviointia

Lataa  Kuuntele 

TRE:233/11.01.00/2022

Päätöspäivämäärä

2.2.2022

Päätöksen tekijä

Apulaispormestari, yhdyskuntalautakunta, kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta sekä alueellinen jätehuoltolautakunta (2021 - 2025)

Valmistelijan yhteystiedot

Projektiarkkitehti Lotta Kauppila, puh. 040 800 7212, liikenneinsinööri Katja Seimelä, puh. 040 149 3684, etunumi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Johdon assistentti Katri Naulo, puh. 040 801 6003, etunumi.sukunimi@tampere.fi

Päätöksen perustelut

Keski-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus on pyytänyt 11.1.2022 Tampereen kaupungin kaavoituksen, ympäristönsuojelun ja ympäristöterveyden suojelun lausuntoa ympäristövaikutusten arviointiohjelmasta (YVA-ohjelmasta), joka koskee Lahdenperä-Jämsä ratayhteyden ympäristövaikutusten arviointia (viite: KESELY/3079/2021). Lausuntoa on pyydetty 18.2.2022 mennessä.

Lahdenperä-Jämsä ratayhteyden ympäristövaikutusten arviointi ja yleissuunnitelma sisältyvät laajempaan Tampere-Jyväskylä radan suunnitteluhankkeeseen vuosille 2020–2024. Hankkeessa tavoitteena on kyseisellä yhteysvälillä henkilöliikenteen matkanopeuden parantaminen, radan kapasiteetin riittävyyden varmistaminen, häiriöherkkyyden vähentäminen sekä peruskorjausten suunnittelu.

Keski-Suomen maakunnassa Jämsän kaupungin alueella sijaitsevalle Lahdenperän ja Jämsän väliselle rataosuudelle suunnitellaan ratahanketta, joka osin oikaisee ja osin kulkee nykyisen raiteen rinnalla. Suunnittelualue alkaa Lahdenperän liikennepaikalta ja loppuu Jämsän liikennepaikan vaihteelle. Suunnittelutyöhön sisältyy oikaisuvaihtoehdot, nykyisen raiteen rinnalle tulevat osuudet, puolenvaihtopaikat sekä nykyinen raide ja siihen liittyvän infran peruskorjauksen suunnittelu. Hankkeen tavoitteena on Lahdenperä-Jämsä ratayhteyden parantaminen ja henkilöliikenteen matkanopeuden lisääminen, mikä vaikuttaa myös suoraan matkanopeuteen Tampere-Jyväskylä välillä. Samalla radan kapasiteettia parannetaan sekä vähennetään radan häiriöherkkyyttä. Hankkeesta vastaa Väylävirasto.

Ympäristövaikutusten arvioinnissa (YVA-menettely) tarkastellaan kahta vaihtoehtoa, pohjoista ja eteläistä linjausta. Molemmissa vaihtoehdoissa nykyisen raiteen rinnalle sijoittuva osuus Lahdenperän päässä on pituudeltaan noin kilometrin ja Jämsän päässä noin kuusi kilometriä ratapiha mukaan lukien sekä oikaisuosuus noin kahdeksan kilometriä. Pohjoisessa vaihtoehdossa oikaisuosuudesta runsaat neljä kilometriä sijaitsee kalliotunnelissa ja linjaus sijoittuu Petäisjärven ja Vuorenalaisen pohjoispuolelle. Eteläisessä vaihtoehdossa oikaisuosuudesta runsaat viisi kilometriä sijaitsee kalliotunnelissa ja linjaus sijoittuu valtatien 9 (E63) tuntumaan.

Tampereen kaupungin Hallintosäännön 35 §:n mukaan apulaispormestari päättää johtamiensa lautakuntien osalta lausunnon antamisesta muissa kuin muutoksenhakuun liittyvissä asioissa tai lainsäädännön mukaan viranomaiselle kuuluvissa lupa- ja valvonta-asioissa.

 

Päätös

Annetaan Keski-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselle oheinen lausunto.

Lausunnot

Kaavoituksen ja liikennejärjestelmän suunnittelun lausunto

Tampere-Jyväskylä välin henkilöjunaliikenteen sujuvoittaminen ja yhteyden parantaminen on erittäin kannatettava tavoite. Myös seutujen välisessä liikenteessä pitää tavoitella kestävyyttä ja kaikki kestävien liikkumismuotojen kilpailukykyä parantavat hankkeet edesauttavat kulkumuotojakaumaan tavoiteltavien muutosten saavuttamista. Lahdenperä-Jämsä ratayhteyden parantaminen on osa laajempaa suunnittelukokonaisuutta, ja Tampere on kiinnostunut seuraamaan kyseisen rataosuuden parantamistoimenpiteiden suunnittelun etenemistä.

Allekirjoitus

Apulaispormestari Aleksi Jäntti