Lausunnot
Asemakaava-alueen on kooltaan n. 23 ha ja sille osoitetaan omakoti-, paritalo- ja rivitalotontteja sekä puisto- ja virkistysalueita. Kaavassa osoitetaan kortteli myös yleiselle rakennukselle koulua ja päiväkotia varten. Alue täydentää ja laajentaa Siivikkalan pientalovaltaisia asuinalueita.
Suunnittelualueella on voimassa Ylöjärven taajamien osayleiskaava, joka on hyväksytty 18.11.1982. On todettu, että se ei vastaa nykyisiä suunnittelun tarpeita. Voimassa oleva osayleiskaava on ilmeisen vanhentunut, joten asemakaavan tavoitteita ja reunaehtoja on tarkasteltu yleiskaavan sisältövaatimuksien MRL 39§:n 2. momentin kohtien 1-9 mukaisesti.
Tampereen kaupunki on kommentoinut myös Leppästentien asemakaavan osallistumis- ja arviointisuunnitelmaa ja toteaa edelleen, että paras lopputulos syntyisi tarkistamalla alueen vanhentunut osayleiskaava nykyisten tavoitteiden mukaiseksi ennen asemakaavan laatimista.
Suunnittelualue sijaitsee 8 km Ylöjärven keskustasta ja erityisesti liikennejärjestelmän osalta liittyy yhdyskuntarakenteeltaan Tampereeseen ja Pohtolan kaupunginosaan. Se tukeutuu pitkälti kaupallisten palveluiden osalta noin 3 km:n etäisyydellä olevaan Tampereen monipuolisen tarjonnan Lielahden aluekeskukseen. Uusi pientalopainotteinen asemakaava-alue synnyttää runsaasti ajoneuvoliikennettä, joka suuntautuu Pohtosillan ja Pohtolankadun kautta Lielahden kaupallisiin palveluihin ja Tampereen keskustan suuntaan. Kaavan vaikutusarvioinnissa ei ole kuvattu tai huomioitu henkilöautoliikennettä. Sijaintia tiiviin joukkoliikennevyöhykkeen äärellä on tuotu esiin. Kuitenkin etäisyys pysäkille on lyhimmilläänkin n. 700 m, mikä ei tee joukkoliikenteestä kilpailukykyistä kulkumuotoa henkilöautoliikenteeseen nähden. Etäisyyksistä johtuen suurin osa matkoista tulee tapahtumaan henkilöautolla, ja jopa koulu- ja päiväkotimatkoissa yksityisautoilun voidaan ennakoida edustavan suurta osaa. Maakuntakaavan suunnittelumääräys tehokkaasta joukkoliikenteestä ei siten toteudu.
Kaavan rinnalla tulisi esittää, miten jalankulun ja pyöräilyn olosuhteita Leppästentiellä aiotaan parantaa kaava-alueen myötä, jotta maakuntakaavan määräys laadukkaista kävelyn ja pyöräilyn reiteistä toteutuvat. Leppästentien yhdistetyn jalankulun ja polkupyöräilyn väylän jatkaminen alueelle on ensiarvoisen tärkeää. Tämä toteutus tai sen aikataulu ei kuitenkaan ilmene kaavamateriaalista.
Alueen suunnittelun ja kehittämisen vuoksi tulee asemakaavatyön aikana laatia ajankohtaisin lähtötiedoin selvitykset koskien liikennettä ja erityisesti Pohtolankadun sietokykyä välittää liikennettä uudelta asemakaava-alueelta Tampereen suuntaan. Kaavan vaikutustenarvioinnissa ei ole riittävästi avattu näitä vaikutuksia. Tampereen kaupunki on aiemmin antanut lausunnon (15.12.2008) Siivikkalan taajaman ja sen ympäristön osayleiskaavan muutosehdotuksesta todeten Pohtolankadun liikenteellisen kestokyvyn riskitekijät ja parantamismahdollisuudet, joita on arvioitu tuolloin v. 2008 Tampereen kaupungin teettämässä selvityksessä (Destia, 18.11.2008).
Siivikkalan alueen maankäytön kasvu lisää Pohtolankadun läpikulkuliikennettä, minkä vuoksi Tampereen kaupunki ei pidä hyvänä, että kadusta muodostuu läpiajoon houkutteleva reitti. Asukkaille kohdistuva muu ympäristöhäiriö lienee merkittävämpi ongelma kuin liikenteen sujuvuuden heikkeneminen. Olemassa olevien liikenneympäristöjen kehittämisessä painopiste tulee kohdistaa maakuntakaavan edellyttämällä tavalla ensisijaisesti joukkoliikenteen, kävelyn ja pyöräilyn edellytysten parantamiseen.
Tampereen kaupunki toteaa, asemakaavassa tulee Siivikkalan Leppästentien alueella olla vähintään yleispiirteinen suunnitelma erityisesti liikenteeseen liittyvien seikkojen ratkaisemiseksi.