Z/Sosiaali- ja terveyslautakunta, kokous 13.1.2022

Lataa  Kuuntele 

§ 8 Yksityisten palveluntuottajien suojainten korvaaminen vuonna 2021 (yhteistoiminta-alueen asia)  

TRE:8083/02.04.03/2021

Valmistelija

  • Kuosmanen Taru, Johtaja

Valmistelijan yhteystiedot

Hankintapäällikkö Virva Palomäki, puh. 040 800 4405, suunnittelija Kristiina Lehtinen, puh. 040 806 2372, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Hallintosihteeri Noora Jalonen, puh. 040 142 4654, etunimi.sukunimi@tampere.fi 

Perustelut

Valtionavustukset

Valtioneuvosto antoi 8.10.2021 asetuksen valtionavustuksesta eräisiin julkiselle sosiaali- ja terveydenhuollolle covid-19-epidemiasta vuonna 2021 aiheutuviin kustannuksiin. Asetuksessa on säädetty covid-19-epidemiasta kunnille ja kuntayhtymille aiheutuneiden kustannusten korvaamisesta. Asetuksessa on määritelty korvausten euromääräinen taso covid-19-tautiin liittyvän testauksen, jäljittämisen, rokottamisen ja hoidon kustannusten korvaamiselle sekä muut korvausten määräytymisen perusteet.

Tampereen kaupunki on hakenut 12.11.2021 valtionavustusta covid-19-kustannuksiin. Avustusta on haettu testaukseen, jäljittämiseen, rokottamiseen, hoitoon sekä muihin välittömiin kustannuksiin. Avustus määräytyy laskennallisen mallin mukaan määriteltyjen suoritetietojen ja yksikkökorvausten perusteella. Muiden välittömien kustannusten osalta avustus määritellään kertomalla kunnan asukasluku valtionapuviranomaisen määrittämällä korvaustaksalla.

 Avustus muihin välittömiin kustannuksiin on tarkoitettu kattamaan osa kustannuksista, joita aiheutuu erityisesti suojavälineiden lisääntyneestä käytöstä ja toiminnan mukauttamisesta vastaamaan kohonneita terveysturvallisuusvaatimuksia. Taksan määrittelyssä on otettu huomioon erityisesti suojavälineiden käytöstä aiheutuneet kustannukset. Kuntakohtaisesti määriteltävä korvaustaksa on 17 euroa asukasta kohden. Muiden välittömien kustannusten erä on tarkoitettu kattamaan sekä oman toiminnan että ulkoistetun palvelutuotannon lisäkustannuksia liittyen suojavälineiden lisääntyneeseen käyttöön.

Tampereen kaupungin korvausmalli

Tampereen kaupunki korvaa kunnan järjestämisvastuulla olevien sosiaali- ja terveyspalveluja tuottavien yksityisten palvelutuottajien ylimääräisten henkilösuojainten lisäkustannuksia valtioneuvoston asetuksen pohjalta laaditun laskennallisen mallin perusteella. Vastaavan kaltainen laskennallinen malli on käytössä myös eräissä muissa suurissa kaupungeissa.

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti 9.12.2021 § 161, että korvauksia maksetaan ikäihmisten palvelujen, vammaispalvelujen ja päihde- ja mielenterveyspalvelujen asumispalveluissa sekä ikäihmisten kotihoidossa ja vammaisten kotiin vietävissä palveluissa. Tampere kompensoi kustannuksia omien asiakkaidensa osalta riippumatta siitä, missä kunnassa asumispalveluyksikkö sijaitsee. Lautakunnan päätöksessä ei ole huomioitu huumehoidon avopalveluita. Huumehoidon avopalvelut toteutetaan erityisyksiköissä ja työskentelyyn liittyy korkea tartuntariski. Tämän johdosta on tarkoituksenmukaista ulottaa korvaus koskemaan myös huumehoidon avopalveluita.

Valtionavustuksen taksan määrittelyssä on otettu huomioon erityisesti suojavälineiden käytöstä aiheutuneet kustannukset. Kaupungin laskennallinen korvausmalli perustuu suojavälineiden lisääntyneen käytön aiheuttamiin arvioituihin kustannuksiin. Laskennassa huomioidaan huumehoidon henkilöstömäärä, suojainten arvioitu käyttö työvuoron aikana sekä keskimääräiset yksikköhinnat. Laskennallisessa mallissa kirurgisten maskien ja suojakäsineiden yksikköhintoina on käytetty Tuomi Logistiikka Oy:lta saatu suojaintarvikkeiden keskihintoja vuonna 2021.

Huumehoidon avopalvelujen kustannusten korvausten laskenta perustuu suu-nenäsuojainten ja suojakäsineiden päivittäiseen käyttömäärään ja näiden keskimääräiseen kappalehintaan vuonna 2021. Keskimääräinen kappalehinta perustuu Tuomi Logistiikka Oy:n selvitykseen.

Huumehoidon avopalvelussa palveluntuottajien työntekijöiden määrä on arkisin yhteensä 24/päivä ja viikonloppuisin 4/päivä. Laskentaperiaatteissa on huomioitu keskimääräinen suojainten kulutus (7 suu-nenäsuojusta ja 12 suojakäsineparia / työntekijä / päivä). Laskentakaava perustuu työntekijöiden määrään/päivä seuraavasti: työntekijöiden määrä * arkipäivien määrä + työntekijöiden määrä * arkipyhien/viikonloppupäivien määrä. Vuonna 2021 oli 253 työ-/arkipäivää ja 112 arkipyhä-/viikonloppupäivää, mikä tarkoittaa edellä mainituilla henkilöstömäärillä yhteensä 6520 henkilötyöpäivää vuodessa.

Suu-nenäsuojainten korvattavat kustannukset ovat huumehoidon avopalvelujen osalta 6520 * 7 * 0,11. Kaavassa luku seitsemän kuvaa suositeltua suu-nenäsuojaimen päivittäistä käyttömäärää per työntekijä. Suu-nenäsuojainten keskimääräinen kappalehinta on laskelmassa 0,11 euroa. Huumehoidon avopalveluissa käytettävien suojakäsineiden osalta kaava on muuten sama, mutta arvioitu käyttömäärä on 12 paria per päivä ja yksikköhinta 0,12 euroa.

Huumehoidon avopalvelujen laskennallisen arvion mukaan kaupungille aiheutuu noin 15 000 euron lisäkustannukset.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Kuosmanen Taru, Johtaja

Tampereen kaupunki korvaa yksipuolisesti ulkoisille huumehoidon avopalvelujen tuottajille koronapandemian 1.1. - 31.12.2021 aiheuttamia lisäkustannuksia suojavälineiden hankinnasta esitetyn laskennallisen mallin mukaan.

Tampereen kaupunki maksaa määrittelemänsä korvaussumman palveluntuottajan toimittajatietojen mukaiselle pankkitilille 28.2.2022 mennessä.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Hankintapäällikkö Virva Palomäki oli asiantuntijana paikalla asian käsittelyn aikana.

Tiedoksi

Taru Kuosmanen, Jukka Männikkö, Vesa-Matti Kangas, Paula Hakanen, Virva Palomäki, Maria Päivänen, Eeva Torppa-Saarinen, Maritta Närhi, Mari Patronen, Sanna Määttänen, palvelutuottajat

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusohje

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.

Kuntien yhteisen toimielimen päätökseen saa oikaisuvaatimuksen tehdä myös sopimukseen osallinen kunta ja sen jäsen.

Oikaisuviranomainen

Oikaisua haetaan päätösotteessa mainitulta muutoksenhakuviranomaiselta.

Oikaisuvaatimus tulee toimittaa osoitteella:

Tampereen kaupunki
Kirjaamo
Aleksis Kiven katu 14–16 C, PL 487
33101 Tampere

Oikaisun voi lähettää myös virallisen sähköisen asioinnin lomakkeella http://www.tampere.fi/asiointi/ tai sähköpostilla kirjaamo@tampere.fi

Tampereen kaupunki ei vastaa sähköpostilla lähetetyn oikaisuvaatimuksen tietoturvallisuudesta.

Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimus

Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimus perusteineen.

Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa oikaisuvaatimusviranomaiselle. Oikaisuvaatimuksen tulee olla perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä klo 15.45 mennessä. Oikaisuvaatimuksen lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.