§ 25 Kaksisuuntaisen pyöräliikenteen mahdollistaminen eräillä yksisuuntaisilla kaduilla

Lataa  Kuuntele 

TRE:1332/08.01.02/2022

Päätöspäivämäärä

11.2.2022

Päätöksen tekijä

Suunnittelupäällikkö, Kaupunkiympäristön palvelualue, liikennejärjestelmän suunnittelu

Valmistelijan yhteystiedot

Erikoissuunnittelija Jukka Uusitalo, puh. 040 800 7582, etunimi.t.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Suunnittelupäällikkö Ari Vandell, puh. 040 564 4518, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Päätöksen perustelut

Kesäkuussa 2020 voimaan astunut uusi tieliikennelaki mahdollistaa kaksisuuntaisen pyöräliikenteen kaduilla, jotka on osoitettu yksisuuntaisiksi muulle ajoneuvoliikenteelle. Järjestely parantaa kohteiden saavutettavuutta pyörällä, lisää pyöräilyn houkuttelevuutta ja vähentää jalkakäytävällä pyöräilyä.

Tampereella on jo toteutettu useita kohteita, joissa kaksisuuntainen pyöräliikenne on sallittua muulle ajoneuvoliikenteelle yksisuuntaisilla kaduilla. Kohteiden toimivuutta ja turvallisuutta on seurattu ja arvioitu, ja kokemukset uudesta liikennejärjestelystä ovat olleet hyviä. Näin ollen kaksisuuntaisen pyöräliikenteen mahdollistaminen muulle ajoneuvoliikenteelle yksisuuntaisilla kaduilla on perusteltua toteuttaa laajemminkin.

Kaksisuuntainen pyöräliikenne sallitaan niillä yksisuuntaisilla kaduilla, joilla moottoriajoneuvoliikenteen määrä on riittävän pieni, nopeusrajoitus on alhainen ja toteutuskustannukset ovat maltilliset. Jatkossa kaksisuuntainen pyöräliikenne tullaan sallimaan seuraavilla yksisuuntaisilla kaduilla:

Aaltosenkatu välillä Sorsapuisto–Lähteenkatu

Sorsapuisto välillä Yliopistonkatu–Aaltosenkatu

Karvolankatu välillä Hyhkynkatu–Hennerinkatu

Kaskitie välillä Kaupinkatu–Kaalamonaukio

Kortesuontie välillä Saarikorventie–Vuorentaustantie

Kurilankatu välillä Papinkatu–Koulukatu

Litukankatu välillä Litukanojankatu–Litukankatu 4

Mariankatu välillä Satamakatu–Tiiliruukinkatu

Moreenikatu välillä Pispalan valtatie–Rinnekatu

Musankatu välillä Pispalan valtatie–Mäkikatu

Otavalankatu välillä Aleksanterinkatu–Tuomiokirkonkatu

Pispankatu välillä Torpankatu–Harjunpää

Torpankatu Pispankadun risteyksessä

Pyhäjärvenkatu välillä Koulukatu–Hämeenpuisto

Rinnekatu välillä Rinnekatu 45–Pispalanharju

Samalla uusitaan katujen liikennemerkkejä uuden tieliikennelain mukaiseksi. Kustannukset kohdistetaan liikennemerkkipäätöksille.

Asiasta on laadittu liikennemerkki- ja tiemerkintäsuunnitelmat 1/21780–1/21792.

Päätös

Kaksisuuntaisen pyöräliikenteen mahdollistamat liikennejärjestelyt muulle ajoneuvoliikenteelle yksisuuntaisilla kaduilla sekä muut liikennemerkkien päivitykset toteutetaan laadittujen liikennemerkki- ja tiemerkintäsuunnitelmien 1/21780–1/21792 mukaisesti.

Päätöstä on noudatettava muutoksenhausta huolimatta, jollei valitusviranomainen toisin määrää (TLL 193 § 2 mom.).

Allekirjoitus

Suunnittelupäällikkö Ari Vandell