Päätöksen perustelut
Kesäkuussa 2020 voimaan astunut uusi tieliikennelaki mahdollistaa kaksisuuntaisen pyöräliikenteen kaduilla, jotka on osoitettu yksisuuntaisiksi muulle ajoneuvoliikenteelle. Järjestely parantaa kohteiden saavutettavuutta pyörällä, lisää pyöräilyn houkuttelevuutta ja vähentää jalkakäytävällä pyöräilyä.
Tampereella on jo toteutettu useita kohteita, joissa kaksisuuntainen pyöräliikenne on sallittua muulle ajoneuvoliikenteelle yksisuuntaisilla kaduilla. Kohteiden toimivuutta ja turvallisuutta on seurattu ja arvioitu, ja kokemukset uudesta liikennejärjestelystä ovat olleet hyviä. Näin ollen kaksisuuntaisen pyöräliikenteen mahdollistaminen muulle ajoneuvoliikenteelle yksisuuntaisilla kaduilla on perusteltua toteuttaa laajemminkin.
Kaksisuuntainen pyöräliikenne sallitaan niillä yksisuuntaisilla kaduilla, joilla moottoriajoneuvoliikenteen määrä on riittävän pieni, nopeusrajoitus on alhainen ja toteutuskustannukset ovat maltilliset. Jatkossa kaksisuuntainen pyöräliikenne tullaan sallimaan seuraavilla yksisuuntaisilla kaduilla:
Aaltosenkatu välillä Sorsapuisto–Lähteenkatu
Sorsapuisto välillä Yliopistonkatu–Aaltosenkatu
Karvolankatu välillä Hyhkynkatu–Hennerinkatu
Kaskitie välillä Kaupinkatu–Kaalamonaukio
Kortesuontie välillä Saarikorventie–Vuorentaustantie
Kurilankatu välillä Papinkatu–Koulukatu
Litukankatu välillä Litukanojankatu–Litukankatu 4
Mariankatu välillä Satamakatu–Tiiliruukinkatu
Moreenikatu välillä Pispalan valtatie–Rinnekatu
Musankatu välillä Pispalan valtatie–Mäkikatu
Otavalankatu välillä Aleksanterinkatu–Tuomiokirkonkatu
Pispankatu välillä Torpankatu–Harjunpää
Torpankatu Pispankadun risteyksessä
Pyhäjärvenkatu välillä Koulukatu–Hämeenpuisto
Rinnekatu välillä Rinnekatu 45–Pispalanharju
Samalla uusitaan katujen liikennemerkkejä uuden tieliikennelain mukaiseksi. Kustannukset kohdistetaan liikennemerkkipäätöksille.
Asiasta on laadittu liikennemerkki- ja tiemerkintäsuunnitelmat 1/21780–1/21792.