Päätöksen perustelut
Kaupunkiympäristön palvelualueen johtaja teki 20.12.2021 viranhaltijapäätöksen § 125 diaarinro TRE:3897/02.07.01/2021 älyliikenteeseen liittyvien suunnittelu- ja asiantuntijapalveluiden hankinnasta. Hankintamenettelynä oli julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) (jäljempänä ”Hankintalaki”) 32 §:n mukainen avoin menettely. Kyseessä on EU-kynnysarvon ylittävä palveluhankinta.
Tuomi Logistiikka Oy pyysi Tampereen kaupungin toimeksiannosta tarjouksia älyliikenteeseen liittyvien suunnittelu- ja asiantuntijapalveluiden hankinnasta kahden vuoden sopimuskaudelle. Hankintasopimusta on mahdollista jatkaa alkuperäisin ehdoin kahden vuoden optiokaudella. Hankinta oli jaettu kolmeen osa-alueeseen. Osa-alue 1 koski älyliikenteeseen liittyviä teknologisia selvityksiä ja standardeja. Osa-alue 2 koski liikenteen ja liikkumisen dataa ja niihin liittyvää työtä. Osa-alue 3 koski älyliikenteen kehittämiseen liittyviä koordinointi-, viestintä- ja verkostotöitä. Osatarjoukset oli sallittu.
Hankinnasta lähetettiin hankintailmoitus julkaistavaksi HILMA-palvelussa 2.6.2021 ja tarjouspyyntö oli saatavilla Tarjouspalvelu.fi-toimittajaportaalissa. Määräaikaan 5.7.2021 klo 12 mennessä tarjouksen jättivät seuraavat yritykset:
Osa-alueeseen 1 tarjouksen jättivät seuraavat seitsemän (7) yritystä: Ramboll Finland Oy (011197-5), Sitowise Oy (2335445-0), Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy (2647375-4), Traficon Oy (3094368-3), Varala Engineering Oy (3105732-5), WSP Finland Oy (0875416-5) ja YSP Oy (0907240-6).
Osa-alueeseen 2 tarjouksen jättivät seuraavat yhdeksän (9) yritystä: Mattersoft Oy (2161672-8), Nodeon Finland Oy (2538755-5), Proxion Plan Oy (2261569-8), Ramboll Finland Oy (011197-5), Sitowise Oy (2335445-0), Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy (2647375-4), Traficon Oy (3094368-3), WSP Finland Oy (0875416-5) ja YSP Oy (0907240-6).
Osa-alueeseen 3 tarjouksen jättivät seuraavat kolme (3) yritystä: Ramboll Finland Oy (011197-5), Sitowise Oy (2335445-0) ja Varala Engineering Oy (3105732-5).
Hankintalain 74 §:n mukaisesti tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset on suljettava tarjouskilpailusta.
Tarjouspyynnön ehtojen mukaan nimetyiltä henkilöiltä tuli ilmoittaa viisi (5) referenssiä referenssilomaketta käyttäen. Referenssien tuli olla osa-alueeseen liittyviä toimeksiantoja ja ilmoitetun henkilön oman työpanoksen osuuden hankkeesta tuli olla vähintään 50 tuntia. Hankintayksikkö pyysi YSP Oy:ltä, WSP Finland Oy:ltä ja Nodeon Finland Oy:ltä täsmennystä koskien ilmoitetun henkilön oman työpanoksen osuutta. YSP Oy antoi osa-alueita 1 ja 2 koskevan hyväksytyn selvityksen määräaikaan mennessä. WSP Finland Oy antoi osa-aluetta 1 koskevan hyväksytyn selvityksen määräaikaan mennessä. WSP Finland Oy:n antaman osa-aluetta 2 koskevan selvityksen perusteella ilmoitettu referenssi ei täyttänyt referenssivaatimukselle asetettuja minimivaatimuksia henkilön oman työpanoksen osuuden osalta. Näin ollen WSP Finland Oy:n tarjous osa-alueessa 2 on tarjouspyynnön vastainen. Nodeon Finland Oy ei toimittanut selvitystä määräaikaan mennessä. Näin ollen Nodeon Finland Oy:n tarjous osa-alueella 2 on tarjouspyynnön vastainen. WSP Finland Oy ja Nodeon Finland Oy suljettiin tarjouskilpailusta osa-alueella 2. Muut saapuneet tarjoukset täyttivät tarjouspyynnön vaatimukset.
Kaupunkiympäristön palvelualueen johtajan yllä mainitun viranhaltijapäätöksen § 125 mukaan sopimus Tampereen kaupungin älyliikenteeseen liittyvien suunnittelu- ja asiantuntijapalveluiden hankinnasta tehdään seuraavien tarjoajien kanssa:
Osa-alue 1:
1. WSP Finland Oy (0875416-5)
2. Traficon Oy (3094368-3)
3. Varala Engineering Oy (3105732-5
Osa-alue 2:
1. Mattersoft Oy (2161672-8)
2. Traficon Oy (3094368-3)
3. YSP Oy (0907240-6)
Osa-alue 3:
1. Sitowise Oy (2335445-0)
2. Varala Engineering Oy (3105732-5)
3. Ramboll Finland Oy (011197-5)
Hankinnan arvonlisäveroton arvo sopimuskauden aikana on sitoumuksetta noin 400 000 € sisältäen mahdollisen optiokauden.
Julkisista hankinnoista annetun lain (1397/2016) 132 § 1 momentissa säädetään hankintaoikaisun tekemisestä. Hankintayksikkö voi itse poistaa virheellisen päätöksensä tai peruuttaa muun hankintamenettelyssä tehdyn ratkaisun, jolla on oikeudellisia vaikutuksia ehdokkaiden tai tarjoajien asemaan ja ratkaista asian uudelleen (hankintaoikaisu), jos päätös tai muu hankintamenettelyssä tehty ratkaisu perustuu lain soveltamisessa tapahtuneeseen virheeseen tai jos asiaan on tullut sellaista uutta tietoa, joka voi vaikuttaa päätökseen, ratkaisuun tai hankintasopimuksen tekemisen edellytyksiin. Edellä mainitun lain 133 §:n 1 momentin mukaan hankintayksikkö voi ottaa hankintaoikaisun käsiteltäväkseen omasta aloitteestaan tai asianosaisen vaatimuksesta.
Sitowise Oy on 31.12.2021 tehnyt hankintapäätöksestä hankintaoikaisua koskevan vaatimuksen koskien osa-alueita 1 ja 2. Hankintaoikaisun vireille tulosta on 10.1.2022 ilmoitettu niille, joita asia koskee. Hankintaoikaisua koskeva vaatimus on tämän päätöksen liitteenä (Liite 1).
Hankintaoikaisuvaatimuksessaan Sitowise arvioi, että sen olisi tullut saada merkittävästi enemmän pisteitä, kuin hankintapäätöksen vertailuliitteessä on esitetty ja pyytää tilaajaa tarkistamaan Sitowisen pisteytyksen osa-alueiden 1 ja 2 osalta ja korjaamaan hankintapäätöstä sen mukaisesti. Sitowise tuo esiin, että tarjouspyynnössä ei ollut mainintaa, että vapaamuotoisella lomakkeella ilmoitetut referenssit eivät saisi olla samoja kuin referenssilomakkeella ilmoitetut referenssit. Täten Sitowise on tulkinnut, että sama henkilö voi ilmoittaa ja saada pisteitä samoista referensseistä, joita ilmoitetaan niin referenssilomakkeilla kuin vapaamuotoisille lomakkeille edellyttäen, että referenssien vaatimukset täyttyvät.
Lisäksi Sitowise pyytää saada nähtävilleen tilaajan tekemän tarkemman pisteytyksen Sitowisen osalta osa-alueista 1 ja 2 nähdäkseen, miten tilaaja on pisteyttänyt referenssit, koska pisteytys eroaa merkittävästi heidän näkemyksestään siitä, mikä pisteytyksen tulisi olla.
Lopuksi Sitowise mainitsee, että tarjouspyynnön mukaan pisteytys tehtäisiin tasapistein (kokonaisluvuin), mutta vertailutaulukossa useat toimittajat, kuten Sitowisekin, on saanut puolikkaita tai neljäsosapisteitä. Sitowise katsoo tämän johtavan laatupisteiden painotuksessa pisteiden muuttumiseen.
Saapuneen hankintaoikaisupyynnön johdosta Tuomi Logistiikka on tarkastanut hankinnan tarjousdokumentit uudelleen.
Tarkastelussa havaittiin, että tarjousvertailun pisteytys ei ole vastannut tarjouspyynnössä ilmoitettua. Referenssien jälkikäteisessä tarkastelussa tuli niinikään ilmi, että tarjouspyynnössä ilmoitetut referenssien pisteytyksen perusteet olivat johtaneet useisiin epäselvyyksiin tarjoajien selvityksissä. Tämän seurauksena tarjousten pisteyttämisessä on ollut haasteita, mikä on vaarantanut tarjoajien tasavertaisen ja syrjimättömän kohtelun. Tarjoajien ilmoittamien referenssien ilmoittamisessa oli lisäksi epäselvyyksiä ja tulkinnanvaraisuutta esimerkiksi tarkoitetun referenssien määrien osalta. Tarjouspyyntö on ollut tältä osin epäselvä, joten hankinnan keskeyttämiseen on hankintalain 125 §:n mukainen todellinen ja perusteltu syy.
Hankinta keskeytetään kaikkien osa-alueiden osalta. Hankintaoikaisupyyntö jätetään enemmälti tutkimatta.