Päätöksen perustelut
Poikkeamispäätös MRL 171 §:n nojalla MRL 58 § 1 momentin säännöksestä, jonka mukaan rakennusta ei saa rakentaa vastoin asemakaavaa.
Asuinkerrostalotontille osoitetaan autopaikkoja Tampereen kaupungin pysäköintipolitiikan mukaisesti vähemmän kuin asemakaava edellyttää.
HAKIJA ON ANTANUT ERITYISET SYYT POIKKEAMISELLE
”Haetaan lupaa poiketa asemakaavakartta nro 8388 autopysäköintimääräyksistä (hyv. 27.5.2013, vaatimus 1 autopaikka/100kem2) perusteluineen seuraavasti:
1. 5175 kem, eli 50%:a korttelin rakennusoikeudellisesta kerrosalasta, rakennetaan ARA-tuotantona. Autopaikkavaade ARA-asuntotuotannon osalta 1 autopaikka / 140 kem2.
Perustelu: Yksi korttelin toimijoista toteuttaa kohteensa ARA-tuotantona.
2. Pysäköintinormin (päiv. 01/2019) mukaan autopaikkavelvoitetta voidaan vähentää 5 autopaikkaa 1 yhteiskäyttöautoa kohden, yhteensä kuitenkin enintään 10% normista. Kortteliin sijoitetaan 2 yhteiskäyttöautoa.
Perustelu: Haettu poikkeus on Tampereen pysäköintipolitiikan mukainen. Toteutuessaan se tehostaa tontin pysäköintiratkaisuita ja parantaa asukkaiden liikkumismahdollisuuksia.”
KUULEMINEN
Naapurit on kuultu kaupungin toimesta. Naapureilla ei ollut huomautettavaa hankkeesta.
POIKKEAMINEN
Asemakaavan autopaikkamääräyksen mukaan tontille tulee asumisen osalta rakentaa autopaikkoja 1 ap/100 k-m2. Siitä poiketen autopaikkamitoituksena ARA-vuokrakohteen osalta käytetään 1 ap/140 k-m2.
Poikkeaminen voidaan erityisestä syystä myöntää, mikäli se ei MRL 171 § mukaisesti
1) aiheuta haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle tai alueiden käytön muulle järjestämiselle;
2) vaikeuta luonnonsuojelun tavoitteiden saavuttamista;
3) vaikeuta rakennetun ympäristön suojelemista koskevien tavoitteiden saavuttamista; tai
4) johda vaikutuksiltaan merkittävään rakentamiseen tai muutoin aiheuta merkittäviä haitallisia ympäristö- tai muita vaikutuksia.
ASEMAKAAVOITUS
Tontti sijaitsee Härmälän vanhan lentokonetehtaan alueella rajautuen pohjoisessa Fontellinkatuun, idässä Valmetinkatuun, etelässä Rollikankatuun ja lännessä Lättähatunkatuun.
Opiskelija-asuntokohteissa sekä kaupungin oman ja ARA-vuokratuontanon kohteissa voidaan poikkeamisluvalla mahdollistaa tarvittava autopaikkamäärä pysäköintipolitiikan mukaisella mitoituksella.
Tontille rakennetaan asuinkerrostalo ARA vuokratuotantona (Valtion korkotukikohde). Tampereen kaupungin pysäköintipolitiikan (Yhdyskuntalautakunta 29.1.2019, § 27) mukaan ARA-vuokratuotantokohteessa, joka sijaitsee tehokkaan joukkoliikennevyöhykkeen alueella yli 3 km kaupungin keskustasta, voidaan pysäköintinormina käyttää 1 ap/140 k-m2. Tontti 1907-1 sijoittuu tehokkaan joukkoliikenteen vyöhykkeelle yli 3 km kaupungin keskustasta.
Asemakaavan autopaikkamääräyksen mukaan 100 asuinkerrosalaneliömetriä kohden tulee osoittaa yksi autopaikka. Käytettävän kerrosalan mukaan tarvittava autopaikkamäärä on määräyksen mukaan yhteensä 104 kpl. Puolet kerrosalasta tulee ARA-kohteen käyttöön, joten pysäköintipolitiikan mukaisella mitoituksella tarvittava autopaikkamäärä on yhteensä 89 kpl. Kortteliin toteutetaan autohalli korttelin yhteiseen käyttöön. Autopaikkojen määrä autohallissa on 75 kpl, mukaan lukien 2 kpl yhteiskäyttöautopaikkoja. Loput tarvittavat autopaikat osoitetaan asemakaavan mukaisesti korttelista 1906. Asemakaavanmukaisesta autopaikkamäärästä jätetään rakentamatta 15 autopaikkaa (ARA-vuokratuotanto). Pysäköintipolitiikan mukainen autopaikkavaatimus täyttyy.
Tontti 1907-1 sijaitsee hyvien joukkoliikenteen yhteyksien sekä jalankulku- ja pyöräilyreittien äärellä sekä lähellä mm. Pirkkalan Partolan liikekeskuksen palveluita, mikä kannustaa autottomuuteen. Lisäksi asukkaiden käyttöön tulee yhteiskäyttöautoja. Poikkeaminen asemakaavan autopaikkamääräyksestä esitetyllä tavalla ei aiheuta haittaa naapuritonttien tai yleisten alueiden käytölle.
Asemakaavayksikkö toteaa, että poikkeaminen asemakaavan autopaikkamääräyksestä ei aiheuta haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle tai alueiden käytön muulle järjestämiselle eikä vaikeuta luonnon tai rakennetun ympäristön arvojen säilyttämistä koskevien tavoitteiden saavuttamista tai johda vaikutuksiltaan merkittävään rakentamiseen tai muutoin aiheuta merkittäviä haitallisia ympäristö- tai muita vaikutuksia.
Poikkeamisluvan myöntämisellä ei ole merkittäviä vaikutuksia yritystalouteen.
LIITTEET:
Sijaintikartta: Kartassa on esitetty rakennuspaikan sijainti ja poikkeuslupatilanne. Tontti rajautuu pohjoisessa Fontellinkatuun, idässä Valmetinkatuun, etelässä Rollikankatuun ja lännessä Lättähatunkatuun Lähialueelle on aiemmin haettu 22 poikkeamislupaa, jotka on hyväksytty.
Asemakaava: Tontin pääkäyttötarkoitus on asuinkerrostalojen ja rivitalojen ja muiden kytkettyjen asuinrakennusten korttelialue. Autopaikkoja tulee osoittaa 1 autopaikka asumisen 100 m2 kohti.
Asemapiirustus: Tontille rakennetaan neljä asuinkerrostaloa, pysäköintihalli sekä korttelitalo. Yhteispiha sijoittuu tontin pohjoisosaan. Kulku sinne tapahtuu idästä Valmetinkadun, etelästä Rollikankadun ja lännestä Lättähatunkadun kautta. Kerrosalaa käytetään yhteensä 10 350 m2.
Poikkeamislupahakemus: Liitteessä on kerrottu hankkeen, rakennuspaikan ja hakijan tiedot.