§ 22 Kehitysvammaisten henkilöiden työ- ja päivätoimintapalvelujen hankinta

Lataa  Kuuntele 

TRE:5512/02.07.01/2021

Päätöspäivämäärä

16.2.2022

Päätöksen tekijä

Z/Palvelujohtaja, psykososiaalisen tuen palvelut

Valmistelijan yhteystiedot

Suunnittelija Emma Lindström p. 044 481 1125, emma.m.lindstrom@tampere.fi, palvelupäällikkö Anna Mustonen p. 040 639 7834, anna.mustonen@tampere.fi, hankinta-asiantuntija Siiri Tawast/Tuomi Logistiikka Oy p. 041 730 0753, siiri.tawast@tuomilogistiikka.fi, 

Lisätietoja päätöksestä

Palvelujohtaja Maritta Närhi p. 050 320 6325, maritta.narhi@tampere.fi

Päätöksen perustelut

Tuomi Logistiikka Oy pyysi Tampereen kaupungin Sosiaali- ja terveyspalvelujen palvelualueen psykososiaalisen tuen palveluryhmän toimeksiannosta tarjouksia kehitysvammaisten henkilöiden työ- ja päivätoimintapalvelujen hankintaan. Hankinta sisältää työtoiminnan ja päivätoiminnan palveluita. Tampereen ja Oriveden kaupungit muodostavat sosiaali- ja terveydenhuollon yhteistoiminta-alueen, jonka isäntäkuntana toimii Tampere.

Kyseessä on hankintalain 1397/2016 liitteessä E tarkoitettuja sosiaali- ja terveyspalveluja koskevien hankintojen kansallisen kynnysarvon ylittävä hankinta. Kyseessä on sähköinen hankintamenettely, joka on kestonsa ajan avoin kaikille tarjouspyynnön vaatimukset täyttäville palveluntuottajille liitteessä 3 kuvatulla tavalla, ja joka on tarkoitettu hankintalain 1397/2016 luvun 12 mukaisiin hankintoihin. Tarkemmin hankintamenettely on kuvattu tarjouspyynnön liitteessä 3 Hankintamenettelyn kuvaus.

Hankinta oli jaettu kahteen osa-alueeseen palvelutuotteiden mukaan. Osa-alueet ovat seuraavat: 

Osa-alue A: Työtoiminnan palvelut, sisältäen palvelutuotteet

1. Työhönvalmennus

2. Työtoiminta

3. Avotyötoiminta

Osa-alue B: Päivätoiminnan palvelut, sisältäen palvelutuotteet

4. Päivätoiminta, sisältäen palveluluokat

Palveluluokka 1: Päivätoiminta (4.1) Palveluluokka 2: Vaativa päivätoiminta (4.2)  Palveluluokka 3: Erittäin vaativa päivätoiminta (4.3)

5. Iltapäivätoiminta.

Hankinnasta lähetettiin hankintailmoitus julkaistavaksi HILMA-palvelussa 10.12.2021 ja tarjouspyyntö oli saatavilla Tarjouspalvelu.fi-toimittajaportaalissa.

Hankintailmoitukseen tehtiin 28.12.2021 korjausilmoitus, jolla korjattiin tarjouspyynnön osiossa Hankinnan kohteen kriteerit osa-alueisiin A ja B niihin palvelutuotteisiin ja -luokkiin, joita se koskee, ilmoitetun kokonaisasiakaskapasiteetin sitomattomuus. Tästä ilmoitettiin myös lisätietokysymysten vastauksessa. Korjausilmoituksella korjattiin myös tarjouspyynnön osiossa Hankinnan kohteen kriteerit osa-alueeseen B palvelutuotteeseen 5 kohtaan "Tarjoaja sitoutuu siihen, että aloittaa hankintasopimuksen mukaisen toimintansa viimeistään kuuden (6) kuukauden sisällä tarjouspyynnössä ilmoitetusta sopimuskauden aloituspäivämäärästä. Sitoudutteko em. vaatimukseen?" niin, että siihen voi vastata vain kyllä.

Hankintailmoitukseen tehtiin 4.1.2022 korjausilmoitus, jolla muutettiin tarjouspyyntöasiakirjaa (Liite 4 Palvelukuvaus, s. 8). Hankintayksikkö ilmoitti lisäksi Tarjouspalvelu.fi-toimittajaportaalin kautta tarkemmin tehdystä muutoksesta seuraavasti: Korjausilmoituksella muutettiin tarjouspyyntöasiakirjaa Liite 4 Palvelukuvaus, josta poistetiin sivulla 8 otsikon 3. Avotyötoiminta alta tekstikappaleessa ilmoitettu avotyötoiminnan määräajan kesto 1-2 kk. Korjausilmoituksesta johtuen tarjousten jättämisen määräaikaa pidennettiin. Tarjousten jättämisen määräaika oli 19.1.2022 klo 12:00:00 asti.

Tarjouksen jättivät määräaikaan 19.1.2022 klo 12.00 mennessä seuraavat kymmenen (10) tarjoajaa (y-tunnus nimen jälkeen suluissa):

- Asumispalvelu Ristilä Oy (2350358-3)

- Autismisäätiö sr (1569797-1)

- Helsingin Diakonissalaitoksen säätiö sr (0116480-8)

- KVPS Tukena Oy (2008528-3)

- Matrocks Oy (2481984-6)

- Pirkanmaan Setlementtipalvelut Oy (2944492-4)

- Sofiakylä Oy (2344842-2)

- Symbolon Oy (2337340-8)

- Taitola Hoivapalvelut Oy (3011092-1)

- TampereMissio Palvelut Oy (3007958-1)

Tarjoajat osa-alueittain on kuvattu päätöksen liitteinä olevissa alustavassa vertailutaulukossa ja lopullisessa vertailutaulukossa.

Hankintalain 74 §:n mukaan hankintayksikön on mahdollista pyytää tarjoajia toimittamaan, lisäämään, selventämään tai täydentämään tarjousten puutteellisia tai virheellisiä tietoja ja asiakirjoja. Hallituksen esitöihin perustuen sallittua on pyytää tarjoajaa toimittamaan, lisäämään, selventämään tai täydentämään puutteellisia tai virheellisiä tietoja tai asiakirjoja hankintayksikön asettamassa määräajassa koskien tarjoajien antamissa asiakirjoissa olevia epäolennaisia puutteita, ristiriitoja ja virheitä.

Hankintayksikkö toimitti täsmennyspyynnön 27.1.2022 Matrocks Oy:lle, Pirkanmaan Setlementtipalvelut Oy:lle ja Taitola Hoivapalvelut Oy:lle koskien Ympäristösuunnitelma -liitteen tietoja. Kaikki kolme tarjoajaa toimittivat hyväksytyt selvitykset asetettuun määräaikaan mennessä. Täsmennyspyynnöt koskivat tarjousten tietoja, jotka eivät vaikuttaneet tarjousten vertailuun.

Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkastaminen

Hankintalain 113 §:n mukaisesti tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset on suljettava pois tarjouskilpailusta. Hankintayksikkö voi pyytää tarjoajaa tai ehdokasta määräajassa toimittamaan, lisäämään, selventämään tai täydentämään puutteellisia tai virheellisiä tietoja ja asiakirjoja. Tehdyt täsmennyspyynnöt on kuvattu yllä. Hankintayksikön täsmennyspyyntöihin saatujen vastausten perusteella kaikki tarjouskilpailuun osallistuneet tarjoukset täyttivät tarjouspyynnön vaatimukset.

Tarjousten vertailu

Kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytetiin halvinta hintaa. Tilaaja on sisällyttänyt sopimukseen palvelulle asetetut tavoitteet ja asettanut palvelua koskevat ehdottomat laatuvaatimukset sellaisiksi, että ne yhdessä takaavat laadukkaan palvelun. 

Hankinta oli jaettu osa-alueisiin seuraavasti:

- Osa-alue A: Työtoiminnan palvelut

- Osa-alue B: Päivätoiminnan palvelut

Osa-alueessa A tarjoukset vertailtiin palvelutuotekohtaisesti. Kunkin palvelutuotteen (1.-3.) maksimivertailupisteet oli 100 vertailupistettä. Vertailupisteytys määräytyi siten, että vertailuhinnaltaan halvin tarjous sai palvelutuotteen maksimivertailupisteet. Muiden tarjousten vertailupisteet laskettiin siten, että halvimman tarjouksen vertailuhinta (X) jaettiin kyseisen tarjouksen vertailuhinnalla (Y) ja kerrottiin palvelutuotteen maksimivertailupisteillä (X/Y*100).

Osa-alueessa B tarjoukset vertailtiin palvelutuotteen 4. Päivätoiminta osalta palveluluokkakohtaisesti ja palvelutuotteen 5. Iltapäivätoiminta osalta palvelutuotekohtaisesti.

Palvelutuotteessa 4. Päivätoiminta kunkin palveluluokan maksimivertailupisteet oli 100 vertailupistettä. Vertailupisteytys määräytyi siten, että vertailuhinnaltaan halvin tarjous sai palveluluokan maksimivertailupisteet. Muiden tarjousten vertailupisteet laskettiin siten, että halvimman tarjouksen vertailuhinta (X) jaettiin kyseisen tarjouksen vertailuhinnalla (Y) ja kerrottiin palveluluokan maksimivertailupisteillä (X/Y*100).

Palvelutuotteessa 5. Iltapäivätoiminta palvelutuotteen maksimivertailupisteet oli 100 vertailupistettä. Vertailupisteytys määräytyi siten, että vertailuhinnaltaan halvin tarjous sai palvelutuotteen maksimivertailupisteet. Muiden tarjousten vertailupisteet laskettiin siten, että halvimman tarjouksen vertailuhinta (X) jaettiin kyseisen tarjouksen vertailuhinnalla (Y) ja kerrottiin palvelutuotteen maksimivertailupisteillä (X/Y*100).

Valituista palveluntuottajista muodostui palveluntuottajarekisteri tarjouspyynnön liitteillä kuvatun mukaisesti. Palveluntuottajat luetellaan palveluntuottajarekisterissä osa-alueella A palvelutuotekohtaisesti palvelutuotteiden 1.-3. osalta sekä osa-alueella B palveluluokkakohtaisesti palveluluokkien 4.1-4.3 osalta ja palvelutuotekohtaisesti palvelutuotteen 5 osalta vertailun mukaisessa etusijajärjestyksessä.

Tarkemmin vertailu on kuvattu päätöksen liitteenä olevassa alustavassa vertailutaulukossa.

Suoritetun vertailun perusteella osa tarjouksista sai saman vertailupistemäärän. Kyseisten tarjousten osalta lopullinen etusijajärjestys ratkaistiin arvonnan perusteella. Saman vertailupistemäärän saaneet tarjoukset ja niiden etusijajärjestyksen arvonta on kuvattu päätöksen liitteinä olevissa arvontatilaisuuden pöytäkirjassa ja lopullisessa vertailutaulukossa.

Suoritetun vertailun perusteella sopimuskumppaneiksi esitetään valittavan seuraavat palveluntuottajat osa-alueille palvelutuotteittain ja -luokittain:

Osa-alue A: Työtoiminnan palvelut

Palvelutuote 1: Työhönvalmennus

Palvelutuotteeseen 1 tarjouksia saatiin neljältä (4) tarjoajalta, joten palvelutuotteeseen esitetään perustettavan neljän palveluntuottajan puitejärjestely seuraavalla etusijajärjestyksellä:

1. Pirkanmaan Setlementtipalvelut Oy (2944492-4)

2. KVPS Tukena Oy (2008528-3) 

3. Helsingin Diakonissalaitoksen säätiö sr (0116480-8)

4. TampereMissio Palvelut Oy (3007958-1)

Palvelutuote 2: Työtoiminta 

Palvelutuotteeseen 1 tarjouksia saatiin kahdeksalta (8) tarjoajalta, joten palvelutuotteeseen esitetään perustettavan kahdeksan palveluntuottajan puitejärjestely seuraavalla etusijajärjestyksellä:

1. KVPS Tukena Oy (2008528-3)

2. Helsingin Diakonissalaitoksen säätiö sr (0116480-8)

3. Asumispalvelu Ristilä Oy (2350358-3)

4. Symbolon Oy (2337340-8)

5. Sofiakylä Oy (2344842-2)

6. Taitola Hoivapalvelut Oy (3011092-1)

7. TampereMissio Palvelut oy (3007958-1)

8. Pirkanmaan Setlementtipalvelut Oy (2944492-4)

Palvelutuote 3: Avotyötoiminta

Palvelutuotteeseen 3 tarjouksia saatiin kolmelta (3) tarjoajalta, joten palvelutuotteeseen esitetään perustettavan kolmen palveluntuottajan puitejärjestely seuraavalla etusijajärjestyksellä:

1. KVPS Tukena Oy (2008528-3)

2. Pirkanmaan Setlementtipalvelut Oy (2944492-4)

3. TampereMissio Palvelut Oy (3007958-1)

Osa-alue B: Päivätoiminnan palvelut

Palveluluokka 1: Päivätoiminta (4.1)

Palveluluokkaan 1 tarjouksia saatiin yhdeksältä (9) tarjoajalta, joten palvelutuotteeseen esitetään perustettavan yhdeksän palveluntuottajan puitejärjestely seuraavalla etusijajärjestyksellä:

1. KVPS Tukena Oy (2008528-3)

2. Taitola Hoivapalvelut Oy (3011092-1)

3. TampereMissio Palvelut Oy (3007958-1)

4. Helsingin Diakonissalaitoksen säätiö sr (0116480-8)

5. Symbolon Oy (2337340-8)

6. Sofiakylä Oy (2344842-2)

7. Matrocks Oy (2481984-6)

8. Pirkanmaan Setlementtipalvelut Oy (2944492-4)

9. Autismisäätiö sr (1569797-1)

Palveluluokka 2: Vaativa päivätoiminta (4.2) 

Palveluluokkaan 2 tarjouksia saatiin kymmeneltä (10) tarjoajalta, joten palvelutuotteeseen esitetään perustettavan kymmenen palveluntuottajan puitejärjestely seuraavalla etusijajärjestyksellä:

1. TampereMissio Palvelut oy (3007958-1)

2. KVPS Tukena Oy (2008528-3)

3. Helsingin Diakonissalaitoksen säätiö sr (0116480-8)

4. Asumispalvelu Ristilä Oy (2350358-3)

5. Sofiakylä Oy (2344842-2)

6. Matrocks oy (2481984-6)

7. Taitola hoivapalvelut Oy (3011092-1)

8. Symbolon Oy (2337340-8)

9. Pirkanmaan Setlementtipalvelut Oy (2944492-4)

10. Autismisäätiö sr (1569797-1)

Palveluluokka 3: Erityisen vaativa päivätoiminta (4.3)

Palveluluokkaan 3 tarjouksia saatiin kymmeneltä (10) tarjoajalta, joten palvelutuotteeseen esitetään perustettavan kymmenen palveluntuottajan puitejärjestely seuraavalla etusijajärjestyksellä:

1. KVPS Tukena Oy (2008528-3)

2. TampereMissio Palvelut Oy (3007958-1)

3. Asumispalvelu Ristilä Oy (2350358-3)

4. Helsingin Diakonissalaitoksen säätiö sr (0116480-8)

5. Sofiakylä Oy (2344842-2)

6. Symbolon Oy (2337340-8)

7. Matrocks Oy (2481984-6)

8. Taitola Hoivapalvelut Oy (3011092-1)

9. Pirkanmaan Setlementtipalvelut Oy (2944492-4)

10. Autismisäätiö sr (1569797-1)

Palvelutuote 5: Iltapäivätoiminta

Palvelutuotteeseen 5 tarjouksia saatiin kahdelta (2) tarjoajalta, joten palvelutuotteeseen esitetään perustettavan kahden palveluntuottajan puitejärjestely seuraavalla etusijajärjestyksellä:

1. Helsingin Diakonissalaitoksen säätiö sr (0116480-8)

2. Autismisäätiö sr (1569797-1)

Tarjoajien soveltuvuuden tarkastaminen

Hankintalain 114 §:n mukaan hankintayksikön on suljettava tarjouskilpailusta ehdokas tai tarjoaja, joka ei vastaa asetettuja soveltuvuusvaatimuksia. Soveltuvuusvaatimusten täyttyminen tulee tarkastaa tarjouskilpailun voittajien osalta ennen hankintasopimuksen allekirjoittamista. 

Hankintayksikkö on tarkastanut valittavaksi esitettyjen tarjoajien soveltuvuuden ennen hankintapäätöstä. Valitut tarjoajat ovat ennen hankintapäätöstä toimittaneet tilaajavastuulain (1233/2006) 5 §:ssä mainitut selvitykset ja todistukset. Valittujen tarjoajien on ennen hankintasopimuksen allekirjoitusta toimitettava hyväksytysti rikosrekisteriote (hankintamenettelyote).

Asiakirjojen julkisuus

Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Päätösesitys perusteluineen tulee julkiseksi päätöksenteon jälkeen. Tarjoukset ja muut hankintaa koskevat asiakirjat tulevat julkisiksi asianosaisille hankintapäätöksen tekemisen jälkeen. Yleisesti julkisiksi tarjousasiakirjat tulevat, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty. Asiakirjoja säilytetään Tuomi Logistiikka Oy:n sähköisessä arkistossa. Asiakirjatiedustelut on osoitettava osoitteeseen hankintapalvelut@tuomilogistiikka.fi.

Sopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua hankintapäätöksen tiedoksisaannista sillä edellytyksellä, että hankintapäätös on saanut lainvoiman.

Hankinnan valmistelu

Hankinnan valmistelussa toimi nimetty ohjausryhmä, johon kuuluivat psykososiaalisen tuen palveluryhmästä palvelujohtaja Maritta Närhi, palvelupäällikkö Anna Mustonen, palvelupäällikkö Marjaana Räsänen sekä johtava sosiaalityöntekijä Leena Köykkä (sijainen sosiaalityöntekijä Johanna Seppänen).

Lisäksi hankinnan valmistelussa toimi nimetty työryhmä, johon kuuluivat hankintatiimin suunnittelija Emma Lindström (kehittäminen, hallinto ja asiakasohjaus), psykososiaalisen tuen palveluryhmästä palvelupäällikkö Anna Mustonen, sosiaalityöntekijä Johanna Seppänen, sosiaalityöntekijä Riitu Nykänen, sosiaaliohjaaja Jaana Kiviniemi sekä Tuomi Logistiikka Oy:stä kilpailutusasiantuntija Siiri Tawast.

Palvelujohtajan päätösvalta perustuu sosiaali- ja terveyspalvelujen palvelualueen johtajan päätökseen 31.12.2020 § 81, toimintasäännön liitteen delegointimatriisiin.

Päätös

Sopimus kehitysvammaisten henkilöiden työ- ja päivätoimintapalvelujen hankinnasta tehdään esityksen mukaisesti Asumispalvelu Ristilä Oy (2350358-3), Autismisäätiö sr (1569797-1), Helsingin Diakonissalaitoksen säätiö sr (0116480-8), KVPS Tukena Oy (2008528-3), Matrocks Oy (2481984-6), Pirkanmaan Setlementtipalvelut Oy (2944492-4), Sofiakylä Oy (2344842-2), Symbolon Oy (2337340-8), Taitola Hoivapalvelut Oy (3011092-1) ja TampereMissio Palvelut Oy (3007958-1) kanssa.

Sopimuskausi alkaa 1.4.2022. Sopimuskausi on voimassa toistaiseksi. Julkisena hankintana hankintasopimus tullaan kuitenkin kilpailuttamaan tietyin määräajoin.

Sopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua hankintapäätöksen tiedoksisaannista edellytyksellä, että hankintapäätös on saanut lainvoiman.

Hankinnan arvonlisäveroton sopimuskauden kokonaisarvo sitoumuksetta yhteensä noin 22 500 000 euroa/sopimuskausi ja vuosiarvo noin 3 750 000 euroa/vuosi.

Kyseessä on kymmenen (10) palveluntuottajan puitejärjestely, jonka sisäiset hankinnat tehdään puitejärjestelyssä vahvistettujen ehtojen mukaisesti.

Hankintapäätös on Tampereen kaupunkia sitova vasta, kun hankintasopimus on allekirjoitettu.

Allekirjoitus

Palvelujohtaja Maritta Närhi