Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta, kokous 26.1.2022

Lataa  Kuuntele 

§ 9 Valtionavustuksen hakeminen suurten kaupunkiseutujen joukkoliikenteen digitalisaation edistämiseksi 2022-2023 

TRE:8403/02.04.01/2021

Valmistelija

  • Periviita Mika, Joukkoliikennejohtaja

Valmistelijan yhteystiedot

Joukkoliikennejohtaja Mika Periviita, 050 326 7007, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Hallintosihteeri Noora Jalonen, puh. 040 142 4654, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom käynnisti joulukuun 2021 alussa joukkoliikenteen kehittämisrahoituksen haun suurille kaupunkiseuduille. Parlamentaarinen liikenneverkon rahoitusta arvioiva työryhmä esitti vuonna 2018 liikenteen päästövähennyksiin liittyen kaupunkiseutujen julkisen henkilöliikenteen kehittämiseksi lisärahoitusta suurille kaupunkiseuduille. Valtionrahoitus oli suuruudeltaan 3,5 miljoonaa euroa vuosille 2018-2021. Valtion talousarviossa oleva rahoitus on kolmivuotinen siirtomääräraha. Valtionrahoitusta voidaan jatkaa vuosille 2022-2023 siirtomäärärahoin. Arvioidut siirtomäärärahat ovat noin 7 miljoonaa euroa vuosille 2022-2023.

Valtionrahoitus on tarkoitettu suurille toimivaltaisille viranomaisille, joita ovat Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymä sekä Oulun, Tampereen ja Turun kaupunkiseudut. Hankkeita voidaan tehdä ja avustusta hakea yhteistyössä useamman toimivaltaisen viranomaisen kanssa ja yhteishankkeet sekä -hakemukset ovat suositeltavia. Hakija voi tehdä useamman hakemuksen tai olla mukana useammassa yhteishankkeissa.

Avustusta voidaan myöntää voimassa olevan valtionavustusasetuksen mukaan enintään 50 prosenttia hyväksyttävistä kustannuksista. Hankkeen saamaa muuta valtionavustusta tai vastaavaa tukimuotoa ei katsota hankkeen omarahoitusosuudeksi. Avustusta voidaan myöntää hankkeisiin joukkoliikenteen digitalisaation ja palveluistumisen kehittämiseksi. Avustuksen tarkoituksena on myös parantaa suurten kaupunkien valmiuksia toimia alustana digitaalisille ja automaattisille ratkaisuille sekä näihin liittyville pilotoinneille. Digitaalisten palveluiden rakentamisessa sekä lippu- ja maksujärjestelmissä rahoitus kohdennetaan liikennepalvelulain vaatimusten toteuttamiseen ja erityisesti julkisten ja yksityisten toimijoiden välistä yhteentoimivuutta parantaviin hankkeisiin.

Hakemuksia toivotaan erityisesti seuraaviin teemoihin: lippu- ja maksujärjestelmien kehittäminen, liikenteen automaatio ja automaation tietopohja, muut liikenne palveluna -hankkeet ja liikkumisen suunnittelu- ja infojärjestelmien kehittäminen.

Tampereen lippu- ja maksujärjestelmän kehittämisen hankekokonaisuuden tavoitteena on toteuttaa siirtymä tilipohjaiseen maksujärjestelmään nykyisestä korttipohjaisesta järjestelmästä. Lisäksi haemme rahoitusta liikenteen automaation kehittämiseen. 

Suurten kaupunkiseutujen joukkoliikenneviranomaiset Helsingin Seudun Liikenne (jäljempänä HSL), Tampere, Oulu ja Turku ovat käynnistäneet yhteisen Lippu- ja maksu-järjestelmien kehittämisprojektin. Projekti muodostuu kolmesta kokonaisuudesta: 1) Käyttäjätiliä hyödyntävän lähimaksun eli cEMV –maksamisen jatkokehittäminen 2) Yhteisen MaaS-ratkaisun luominen suurille kaupunkiseuduille sekä 3) yhtenäisiin prosesseihin perustuvan digiasioinnin uudistaminen. 

Hakemukset tulee jättää viimeistään tammikuun 24. päivänä klo 16.00 mennessä.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Periviita Mika, Joukkoliikennejohtaja

Suurten kaupunkiseutujen joukkoliikenteen digitalisaatiotukea haetaan määräaikaan mennessä sekä oman hankehakemuksen mukaisiin hankkeisiin että osallistumalla suurten kaupunkiseutujen yhteishankkeeseen, jossa hakijana on Helsingin seudun liikenne - kuntayhtymä.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

Janne Lindberg

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

-vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §)
-virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
-etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)