§ 28 Katujen ja yleisten alueiden valaistus-, tietoliikenne-, liikennevalo- ja sähköjärjestelmien rakentamispalvelut

Lataa  Kuuntele 

TRE:6509/02.07.01/2021

Päätöspäivämäärä

18.2.2022

Päätöksen tekijä

Johtaja, kaupunkiympäristön palvelualue

Valmistelijan yhteystiedot

Rakennuttajainsinööri Jussi Koskela, puh. 041 730 0476, etunimi.ma.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Johdon assistentti Katri Naulo, puh. 040 801 6003, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Päätöksen perustelut

Tuomi Logistiikka Oy pyysi tarjouksia Tampereen kaupungin kaupunkiympäristön palvelualueen toimeksiannosta katujen ja yleisten alueiden valaistus-, tietoliikenne-, liikennevalo- ja sähköjärjestelmien rakentamispalveluista. Hankinta tehdään hankintarenkaana Tampereen Infra Oy:n kanssa. Sopimuskausi on 1.3.2022 – 29.2.2024 ja sopimusta on mahdollista jatkaa kahden vuoden optiokaudella.

Kyseessä on neljän urakoitsijan puitejärjestely, jonka sisäiset hankinnat tehdään puitejärjestelyssä vahvistettujen ehtojen mukaisesti.

Hankintamenettelynä on hankintalain 32 §:n mukainen avoin menettely. Kyseessä on EU-kynnysarvon ylittävä hankinta. Hankinnasta julkaistiin ennakkoilmoitus 8.9.2021 ja hankintailmoitus lähetettiin julkaistavaksi HILMA-palvelussa 10.12.2021. Tarjouspyyntö oli saatavilla Tarjouspalvelu.fi-toimittajaportaalissa.

Tarjouksen jätti määräaikaan 14.1.2022 klo 12 mennessä seuraavat 5 tarjoajaa: Destia Oy, Rakennustekniset palvelut (2163026-3), Eltel Networks Oy (1548234-8), Normivalaistus Oy (1961465-1), Sähköverkkopalvelu Finland Oy (26649246) ja Tampereen Vera Oy (1950694-1). 

Hankintalain 79 §:n mukaan hankintayksikkö voi avoimessa menettelyssä tarkistaa tarjousten vaatimustenmukaisuuden ja vertailla tarjoukset ennen poissulkemisperusteisiin (hankin-talain 80 § ja 81 §) tai soveltuvuusvaatimuksiin kohdistuvaa tarkistamista. Hankintalain 79 §:n 3 mom. mukaan sopimusta ei voi tehdä sellaisen tarjoajan kanssa, joka olisi tullut sulkea menettelystä 80 §:n nojalla tai joka ei täytä soveltuvuusvaatimuksia. Kaikki tarjoajat täyttivät soveltuvuusvaatimukset. 

Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkastaminen: Hankintalain 74 §:n mukaisesti tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset on suljettava tarjouspyynnöstä. Kaikki tarjoukset täyttivät tarjouspyynnön vaatimukset.                            

Vertailuperusteena on kokonaistaloudellinen edullisuus. Kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytettiin parasta hinta-laatusuhdetta seuraavin painotuksin: Hinta 50 pistettä (pienin annettu arvo/tarjottu arvo*50 pistettä) ja laatu max. 50 pistettä. Hintavertailuna käytettiin Leinolan sähkö- ja valaistussaneerausurakkaa osa 2, johon tarjoajat antoivat hinnan.

Vertailukohde toteutetaan sen urakoitsijan toimesta, joka saa vertailussa parhaat pisteet. 

Laatupisteet

Toiminta- ja laatusuunnitelma liite 3 max 20 p.

Vastuuhenkilöiden kokemus ja näyttö max 30 p.

  • Jokainen lisäreferenssi 0,5 p (ulkovalaistus 8 kpl, liikennevalot 3 kpl ja tietoliikenne 3 kpl) max 7 p.
  •  Ulkovalaistuksen lisäreferenssi on sisältänyt maanrakennustöitä 0,75 p / lisäreferenssi / hlö max 6 p.
  •  Ulkovalaistuksen lisäreferenssin arvo yli 100 000 euroa 1 p / lisäreferenssi / hlö max 8 p.
  •  Liikennevalon lisäreferenssin arvo yli 50 000 euroa 1 p / lisäreferenssi max 3 p.
  •  Tietoliikenteen lisäreferenssin arvo yli 30 000 euroa 1 p / lisäreferenssi max 3 p.
  • Tietoliikenteen lisäreferenssi on sisältänyt kuitukaapeleiden hitsauksia ja jatkojen, haaroituksien tai päätteiden tekemistä 1 p / lisäreferenssi max 3 p. 

 

Kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen antoi Normivalaistus Oy, Eltel Networks Oy, Tampereen Vera Oy ja Destia Oy, Rakennustekniset palvelut, jotka esitetään valittavaksi puitejärjestelyyn.

Normivalaistus Oy, joka sai vertailussa parhaat pisteet, esitetään vertailukohteena käytetyn Leinolan sähkö- ja valaistussaneerausurakka osa 2 urakoitsijaksi. 

Tarjoajien kokonaisvertailupisteet käyvät ilmi hankintapäätöksen liitteenä olevasta vertailutaulukosta. 

Valittujen yritysten tilaajavastuulain (1233/2006) 5 §:ssä mainitut selvitykset ja todistukset on ennen hankintapäätöstä tarkastettu. Valittujen yritysten on ennen hankintasopimuksen allekirjoitusta toimitettava rikosrekisteriote (hankintamenettelyote) ja yhteisösakko-ote. 

Hankinnan arvonlisäveroton arvo on sitoumuksetta 3 milj. euroa vuodessa.  

Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Päätösesitys perusteluineen tulee julkiseksi päätöksenteon jälkeen. Tarjoukset ja muut hankintaa koskevat asiakirjat tulevat julkisiksi asianosaisille hankintapäätöksen tekemisen jälkeen. Yleisesti julkisiksi tarjousasiakirjat tulevat, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty. Asiakirjoja säilytetään Tuomi Logistiikka Oy:n sähköisessä arkistossa. Yhteystieto: hankintapalvelut@tuomilogistiikka.fi. 

Hankinnan valmistelijana toimivat Tuomi Logistiikka Oy:stä hankinta-asiantuntija Maarit Ketola ja Tampereen kaupungin kaupunkiympäristön palvelualueelta rakennuttajainsinööri Jussi Koskela ja rakennuttajainsinööri Jussi Kulomäki. 

Sopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua hankintapäätöksen tiedoksisaannista edellytyksellä, että hankintapäätös on saanut lainvoiman. 

Tampereen kaupungin Hallintosäännön (37 §, kappale 2, kohta 4) perusteella palvelualueen johtaja päättää irtaimen omaisuuden sekä palvelujen hankinnasta, luovuttamisesta ja vuokrauksesta sekä sopimusten hyväksymisestä lautakunnan palveluja vuosisuunnitelman rajoissa.

Päätös

Puitejärjestelyyn valitaan Destia Oy, Rakennustekniset palvelut (2163026-3), Eltel Networks Oy (1548234-8), Normivalaistus Oy (1961465-1) ja Tampereen Vera Oy (1950694-1).

Leinolan sähkö- ja valaistussaneerausurakan osa 2 urakoitsijaksi valitaan Normivalaistus Oy. 

Hankinnan arvonlisäveroton arvo on sitoumuksetta 12 milj. euroa sopimuskauden aikana sisältäen option käytön.   

Sopimus hankinnasta syntyy vasta hankintasopimuksen allekirjoituksella.

 

Allekirjoitus

Johtaja Nurminen