§ 38 Raitiotien vaiheen 2 Paasikiventien parantamisen jatkon tilaus raitiotieallianssilta  

Lataa  Kuuntele 

TRE:4184/08.01.01/2020

Päätöspäivämäärä

25.2.2022

Päätöksen tekijä

Johtaja, kaupunkiympäristön palvelualue

Valmistelijan yhteystiedot

Rakennuttamisjohtaja Milko Tietäväinen, puh. 040 506 8600, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Johdon assistentti Katri Naulo, puh. 040 801 6003, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Päätöksen perustelut

Tampereen kaupunginvaltuusto päätti raitiotien osan 2 (Pyynikintori-Lentäväniemi) toteuttamisesta kokouksessaan 19.10.2020 § 133. Päätöksen mukaan osa 2 A (Pyynikintori-Santalahti) on tilattavissa ja osa 2 B (Santalahti-Lentävänniemi) on tilattavissa, kun Hiedanrannan järvitäytön vesilain mukainen lupa on saanut lainvoiman. Hiedanrannan järvitäytön vesilain mukainen lupa on saanut lainvoiman, ja osan 2 B toteutuksen hyväksymisestä on laadittu päätös 19.1.2022 (TRE:4184/08.01.01/2020). Päätöksen mukaan: ”Tampereen kaupungin kustannusvastuulla on raitiotien rakentamisessa toteuttavat ajoneuvoliikenteen, pyöräilyn ja jalankulun väylät sekä yleiset alueet ja niihin liittyvät rakenteet ja varusteet. Tampereen kaupungin alkuperäinen kustannusosuus on 27 243 072 € (alv 0 %). Tampereen kustannusosuus sisältää myös valtion maantien parantamisen, jonka kustannus 1 042 749 euroa (0 % alv) laskutetaan Pirkanmaan ELY- keskukselta. Tällöin Tampereen kaupungin alkuperäinen nettoinvestointi on kaupungin valtuuston päätöksen mukaisesti 26,2 miljoonaa euroa (alv 0 %), josta osan 2 A alkuperäinen osuus on 13 157 494 euroa. Tampereen kaupungin kustannusosuus raitiotien osan 2 toteuttamiskustannuksista on otettu huomioon vuosien 2021 palveluiden vuosisuunnitelmassa ja 2022 talousarviossa.”

Edellä kaupungin kustannusvastuulle mainituilla kohteilla tarkoitetaan raitiotiehankkeen yhteydessä toteutettavia rinnakkaisia infrarakentamisen hankkeita. Paasikiventien leventäminen on toteutussuunnitelmissa (19.10.2020) rajattu allianssiosapuolten toteuttamaksi lännestä Paasikiventielle suunnitellun Rosenlewin siltaan asti. Em. ELY:n kustannusvastuulle kuuluva valtion maantien (Paasikiventie) parantamiseen liittyvä tavoite on tarkentunut, ja leventämistä on jatkettava suunniteltua pidemmälle Lielahteen päin noin 500 metrin matkan. Tampereen raitiotieallianssilta saadun kustannusarvion perusteella jatko-osuutta koskevan tilauksen kokonaisarvo on noin 770 000 euroa (0 % alv), joka laskutetaan Pirkanmaan ELY- keskukselta samoin periaattein kuin suunnitelmaan sisältynyt osuus.

Kaupungin ja Raitiotie Oy:n (2802791-8) välistä riskienjakoa koskevan päätöksen (29.09.2020, TRE:5511/02.05.02/2020) perusteella solmitussa Raitiotiehankkeen TAS2- vaiheen (Pyynikintori – Lentävänniemi) riskienjakosopimuksessa on yksilöity kaupungin vastuulle seuraavaa: ”ELY:n rinnakkaiset hankkeet ja muuttuvat tavoitteet (Paasikiventien siirto).” Em. kohdan osalta on mainittu: ”Tilaaja vastaa näiden rinnakkaishankkeiden yhteensovittamisesta raitiotien rakentamiseen sekä mahdollisista viivästysvaikutuksista Raitiotieallianssin töiden aikatauluun.”

Raitiotien 2. toteutusosaan sisältyvän Paasikiventien leventäminen, ja nyt kyseessä oleva tilaus raitiotieallianssilta varmistavat hallitun roolien ja tehtävien jaon sekä rinnakkaishankkeen yhteensovittamisen raitiotien rakentamiseen Rosenlewin sillan ympäristössä. Urakan tilaaminen raitioallianssilta turvaa riskien asianmukaisen hallinnan rakentamisen aikaisen liikenteen ja liikennejärjestelyjen turvallisuuden ja sujuvuuden näkökulmasta, ja vastaa näin Kaupungin ja Raitiotie Oy:n (2802791-8) välillä solmitun Raitiotiehankkeen TAS2- vaiheen riskienjakosopimuksessa määriteltyyn vastuuseen rinnakkaishankkeiden riskienhallinnasta. Paasikiventien leventäminen muodostaa kokonaisuuden, jonka toteuttaminen ajallisesti kahdessa osassa aiheuttaisi mm. kahdenkertaiset rakentamisenaikaiset liikennejärjestelyt. Rinnakkaisurakan toteuttaminen kaksivaiheisena aiheuttaisi kohtuuttomia teknisiä vaikeuksia mm. osittaisten purkutarpeiden muodossa Rosenlewin sillan ympäristössä, ja näin ollen myös riskejä taloudellisista tappioista.

Tilaus ei lisää päätöksessä 19.1.2022 mainittuja kaupungin nettoinvestointeja, eikä vaikuta solmittujen sopimusten yleiseen luonteeseen. Rinnakkaisurakkaa koskevan tilauksen tarkentuminen ei ole myöskään kaupunginvaltuuston raitiotien osan 2 toteutuspäätökseen (19.10.2020 § 133) nähden olennainen siten, että toteuttamisratkaisu tulisi arvioida kaupunginhallituksessa uudelleen ja tehdä kaupunginvaltuustossa uusi päätös.

Tilauksessa noudatetaan Tampereen raitiotieallianssin sopimuksia liitteineen. Tilaus käsitellään Raitiotieallianssin johtoryhmässä, jossa päätetään rinnakkaishankkeen yhteensovittamisen periaatteista ja toteutuksesta.   

Tampereen kaupungin Hallintosäännön (37 §) perusteella palvelualueen johtaja päättää irtaimen omaisuuden sekä palvelujen hankinnasta, luovuttamisesta ja vuokrauksesta sekä sopimusten hyväksymisestä lautakunnan palvelu- ja vuosisuunnitelman rajoissa.

Lakiasioilla ei ole päätökseen huomauttamista.

Päätös

Tampereen kaupunki tilaa raitiotien palveluntuottajilta tilauspäätökseen (19.1.2022 TRE:4184/08.01.01/2020) sisältyneen Pirkanmaan ELY-keskuksen kustannusosuuteen kuuluvan valtion maantien (Paasikiventie) parantamisen jatkon Tampereen raitiotieallianssilta saadun kustannusarvion perusteella hintaan 770 000 euroa (0 % alv).

Kustannus laskutetaan Pirkanmaan ELY-keskukselta samoin periaattein kuin suunnitelmaan sisältynyt osuus, eikä näin ollen lisää kaupungin nettoinvestointeja. Valtion maantien parantamiseen liittyvän tilausosuuden tarkennus huomioidaan osana toteutusvaiheesta 2 laadittua sopimusta (22.12.2021) ja sen liitteitä.

Allekirjoitus

Johtaja Mikko Nurminen