Kaupunginvaltuuston kyselytunti, kokous 31.1.2022

§ 1 Valtuustokysely koskien rokotevaatimusten vaikutusta Pirkanmaan pelastuslaitoksen toimintakykyyn - Lassi Kaleva 

TRE:630/09.00.01/2022

Valmistelija

  • Uusitalo Sami, Työhyvinvointipäällikkö

Valmistelijan yhteystiedot

Työhyvinvointipäällikkö Sami Uusitalo, puh. 040 806 2078, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Lassi Kalevan valtuustokysely ja pormestari Anna-Kaisa Ikosen vastaus valtuustokyselyyn

Aiheuttavatko rokotevaatimukset Pirkanmaan pelastuslaitoksen toimintakyvyn heikkenemistä?

JOHDANTO

Saamani tiedon mukaan henkeen ja terveyteen liittyvien pelastustehtävien hoitaminen heikkenee, mikäli pelastuslaitos päättää siirtää pois varsinaisesta työstään sellaiset palo- ja pelastustoimessa toimivat henkilöt, joilla ei ole riittävää rokotteiden tai enintään 6 kuukautta aikaisemmin sairastetun laboratoriovarmistetun taudin antamaa suojaa covid-19-tautia vastaan. (Jäljempänä tässä tekstissä käytän lain vaatimuksista yksinkertaisuuden vuoksi epätarkkaa ilmaisua: koronapassi / koronapassivaatimus).

Käsittääkseni Pirkanmaan pelastuslaitos uhkaa lopettaa edellä mainituin perustein usean palo- ja pelastustoimen työntekijän käytön nykyisissä työtehtävissään 1.2.2022 alkaen. Lainsäädäntö ei Suomessa edellytä pakkorokotusta. Koronapassivaatimus asettaa työntekijät eriarvoiseen ja syrjivään asemaan. Kyse on henkilöistä, jotka ovat omistaneet oman elämänsä meidän muiden hengen ja terveyden pelastamiseksi.

TAUSTAA: Tartuntatautilain väliaikaisen 48 a §:n 1 momentin mukaan sosiaali- ja terveydenhuollon palveluissa kaikissa tehtävissä, joihin liittyy lähikontaktin aiheuttama tartuntariski covid-19-taudin vakaville seuraamuksille alttiille asiakkaille tai potilaille, saa käyttää vain erityisestä syystä henkilöä, joka ei ole osoittanut, että hänellä on rokotuksen tai enintään kuusi kuukautta aikaisemmin sairastetun laboratoriovarmistetun taudin antama suoja covid-19-tautia vastaan.

Pyydän vastausta seuraaviin kysymyksiini kaupunginvaltuuston kyselytunnilla ma 31.1.2022.

1. Aikooko Pirkanmaan pelastuslaitos lopettaa 1.2.2022 palkanmaksun palo- ja pelastustoimen henkilöstöltä, joilla ei ole työhön vaadittavaa koronapassia, ja jolle se ei löydä korvaavaa työtehtävää?

VASTAUS: Tartuntatautilain §48a 3 mom mukaisesti, jos työntekijä ei täytä 1 momentissa säädettyjä edellytyksiä (koronasuojan osalta), työnantajan on ensisijaisesti tarjottava työntekijälle muuta työsopimuksen mukaista työtä tai jos tällaista ei ole tarjolla, muuta työntekijälle sopivaa työtä. Jos tällaistakaan työtä ei ole tarjolla tai työntekijä ei suostu sitä vastaanottamaan, työnantajalla ei ole palkanmaksuvelvollisuutta työnteon estymisen ajalta, ellei toisin ole sovittu.

  • Onko selvitetty kuinka monelta tartuntatautilain määrittämältä henkilöltä lain määrittämä suoja puuttuu?
    • VASTAUS: Pirkanmaan pelastuslaitoksella lain määrittämä suoja puuttuu n. 5 - 6% lain piiriin kuuluvalta henkilöstöltä.
  • Onko henkilökunnan koronapassiselvitys tehty julkisesti vai yksityisesti?
    • VASTAUS: Rokotusta ja sairastettua tautia koskevat tiedot pyydetään henkilöltä itseltään henkilökohtaisesti.
  • Onko mahdollisessa selvityksessä huomioitu tietosuoja-asiat, jotta terveydentilaan liittyvät tiedot eivät ole vahingossakaan joutuneet ulkopuolisten, esimerkiksi työkavereiden tietoon?
    • VASTAUS: Yksiköt huolehtivat tietojenkeruulomakkeen asiallisesta säilyttämisestä ja ne tuhotaan kun tietoa ei enää tarvita. Tautisuojaa selvittäville henkilöille on annettu ohjeet tietosuojan huomioimisesta.
  • Onko kaupunki varmistanut työsuojelujuristilta, että syrjinnän tunnusmerkit eivät toteudu pelastuslaitoksen linjauksessa lain tulkinnasta?
    • VASTAUS: Lain soveltamisen käytännöt ovat tartuntatautilain mukaiset ja yhdenmukaiset kaupungin yksiköissä. Hallituksen esityksen (HE 230/2021) mukaan tartuntatautilaki 48 a § ei ole ristiriidassa perustuslaissa säädetyn syrjinnän kiellon kanssa.

 

2. Työnantajan velvollisuudet toteuttaa työtehtävien kartoitus työntekijän terveydentilan vuoksi.

  • Työnantajalla on velvollisuus mahdollistaa työntekijöille omaa toimeaan vastaavien työtehtävien hoitaminen.
  • Onko työnantaja toteuttanut velvoitteensa vaihtoehtoisten työtehtävien kartoittamisessa?
    • VASTAUS: Mikäli työntekijälle ei pystytä osoittamaan työsuhteen/virkamääräyksen mukaista työtä tai tarjota sopivaa muuta työtä, kartoitetaan muuta sopivaa työtä kaupunkitasoisesti. Osaamiskartoitus tehdään niille henkilöille, joille ei löydy työsopimuksen/ virkamääräyksen mukaista työtä.
  • Onko Pirkanmaan pelastuslaitoksella osoittaa vaihtoehtoisia työtehtäviä ja kuinka kattavasti niitä on henkilöstölle tarjottu?
    • VASTAUS: Pirkanmaan pelastuslaitoksella näitä tehtäviä on lähinnä hallinnossa, tukipalveluissa että johtotehtävissä. Muidenkin tehtävänkuvien osalta tilannetta kartoitetaan.
  • Kuinka monta tehtävää pelastuslaitoksella on, joissa ei tarvitse tavata tartuntatautilain 48a §:n 1 momentin mainitsemia vakaville seuraamuksille alttiita potilaita tai asiakkaita?
    • VASTAUS: Pirkanmaan pelastuslaitoksella näitä tehtäviä on lähinnä hallinnossa, tukipalveluissa että johtotehtävissä. Tarkkaa lukua vielä selvitetään.
  • Pelastuslaitos on kaupungin alaista toimintaa. Onko vaihtoehtoisia työtehtäviä tarkasteltu myös kaupunkitasoisesti?
    • VASTAUS: Vaihtoehtoisia työtehtäviä tarkastellaan tarvittaessa kaupunkitasoisesti.

 

3. Tartuntatautilain tämänhetkinen pykälä edellyttää sote-työnantajalta velvollisuutta huolehtia siitä, että henkilöstö ei lähikontaktin kautta aiheuta covid-19-tartuntariskiä vakaville seurauksille alttiille asiakkaille tai potilaille. THL:n nykyisen arvion mukaan sekä rokotettu että rokottamaton levittävät covid-19-tautia.

  • Rokote ei siis nykytiedon nojalla estä tartuntojen leviämistä. Mikä merkitys silloin nykyisillä vaatimuksilla koronapassista enää on?
    • VASTAUS: Sääntelyn tavoitteena on suojata covid-19-taudin vakaville seuraamuksille alttiiden asiakkaiden ja potilaiden henkeä ja terveyttä minimoimalla heidän riskiään saada covid-19-tartunta. Tämänhetkisen tiedon mukaan rokotus ehkäisee hyvin koronan vakavia tautimuotoja.
  • Onko Pirkanmaan pelastuslaitoksella enää tässä uudessa tilanteessa perusteita edellyttää koronapassia työntekijöiltään?
    • VASTAUS: Kaupunki noudattaa tartuntatautilakia 48a, jonka tavoitteena on suojata covid-19-taudin vakaville seuraamuksille alttiiden asiakkaiden ja potilaiden henkeä ja terveyttä minimoimalla heidän riskiään saada covid-19-tartunta. Tämänhetkisen tiedon mukaan rokotus ehkäisee hyvin koronan vakavia tautimuotoja.
  • Taustatietoa: THL:n terveysturvallisuusjohtaja Mika Salminen kyseenalaisti passin tulevaisuuden MTV:n Uutisextrassa 15.1.2022. ”– Jos passi ei estä tartuntojen leviämistä, kyllä silloin voidaan kysyä, tarvitaanko koko passia ollenkaan. Edes matkustamisessa. – Jos on niin, että rokotteet eivät estä tartuntoja, vaikka ne estävät sairastumista, silloin pohja koko sen passin ympäriltä tippuu pois, Salminen jatkaa.”

 

4. Pelastushenkilöstön veto- ja pitovoima sekä saatavuus. Palo- ja pelastustoiminnassa edellytetään riittävää työntekijämitoitusta. Kysymys on yhteiskunnan kriittisestä henkeen ja terveyteen liittyvästä palvelusta.

  • Miten Pirkanmaan pelastuslaitos aikoo jatkossa toteuttaa ja turvata lakisääteiset tehtävänsä sekä velvollisuutensa tilanteessa, jossa omat toimenpiteet mahdollisesti pahentavat henkilöstöpulaa?
    • VASTAUS: Pirkanmaan pelastuslaitos on varautunut pandemian aiheuttamiin henkilöstövajauksiin ja tehnyt varautumiseen eri suunnitelmia ja vaihtoehtoisia ratkaisumalleja jo kaksi vuotta sitten. Työntekijöiden rekrytoinneissa edetään tehtyjen suunnitelmien mukaisesti.
  • Onko nykyisten pelastuslaitoksen lain tulkintojen puitteissa mahdollisuus saada riittävä määrä pelastustoimen työntekijöitä Pirkanmaalle?
    • VASTAUS: Pelastuslaitoksella palvelutaso saadaan nykytiedoilla ylläpidettyä. Pirkanmaan pelastuslaitos on varautunut pandemian aiheuttamiin henkilöstövajauksiin ja tehnyt varautumiseen eri suunnitelmia ja vaihtoehtoisia ratkaisumalleja jo kaksi vuotta sitten. Työntekijöiden rekrytoinneissa edetään tehtyjen suunnitelmien mukaisesti.
  • Kuinka turvataan riittävä määrä alalle tulevia työntekijöitä poistuvien tilalle?
    • VASTAUS: Pirkanmaan pelastuslaitos on varautunut pandemian aiheuttamiin henkilöstövajauksiin ja tehnyt varautumiseen eri suunnitelmia ja vaihtoehtoisia ratkaisumalleja jo kaksi vuotta sitten. Työntekijöiden rekrytoinneissa edetään tehtyjen suunnitelmien mukaisesti.
  • Pirkanmaalla ei ole varaa menettää ammattitaitoisia ja kokeneita työntekijöitä. Miten hoidetaan vetovoima ja rekrytointi vallitsevassa tilanteessa?
    • VASTAUS: Työntekijöiden rekrytoinneissa edetään tehtyjen suunnitelmien mukaisesti.
  • Pirkanmaan pelastuslaitoksen tulee olla vetovoimainen työnantaja. Onko oikeutettua, että työntekijät joutuvat elämään jatkuvassa pelon ilmapiirissä palkanmaksun keskeyttämisen uhalla, mikäli he eivät ole viimeisen 6 kuukauden aikana sairastaneet laboratoriovarmistettua covid-19-tautia tai eivät halua ottaa vaadittuja rokotteita ja tehosterokotuksia, tai mikäli heille ei löydetä korvaavia työtehtäviä?
    • VASTAUS: Hallituksen esityksessä (HE 230/2021) on arvioitu, että asetus saattaa herättää joissakin sosiaali- ja terveydenhuollon palveluissa toimiville negatiivisia reaktioita. Toisaalta esityksessä viitataan eduskunnan apulaisoikeusasiamiehen ratkaisuun, jonka mukaan kenenkään korkeimpiin riskiryhmiin kuuluvan ei tulisi joutua tilanteeseen, jossa hän olisi pakotettu hyväksymään sen, että häntä avustavalla henkilöllä ei mahdollisesti ole parasta tarjolla olevaa suojaa hengenvaarallista tautia vastaan.
  • Pääsevätkö palo- ja pelastustoimen opiskelijat työharjoitteluun Pirkanmaan pelastuslaitoksen toimipisteisiin ilman koronapassia?
    • VASTAUS: Tartuntatautilain 48 a § koskee myös opiskelijoita. Kaupunki toivoo mahdollisimman sote -alalle tulevan opiskelijan hankkivan riittävän tautisuojan.
  • Aiheuttavatko koronapassivaatimukset kohtuutonta kuormitusta pelastustoimen työntekijöille?
    • VASTAUS: Hallituksen esityksessä (HE 230/2021) esitetyn arvion mukaan säädös saattaa aiheuttaa kuormitusta korvaavaa henkilökuntaa ei saada rekrytoitua. Laki antaa työnantajalle mahdollisuuden käyttää erityisestä syystä käyttää asiakkaiden ja potilaiden kanssa työskentelyyn henkilöä, jolla ei ole riittävää suojaa covid-19-viruksen aiheuttamaa tautia vastaan. Erityinen syy voi olla tilanne, missä ammattitaitoista henkilökuntaa ei muuten ole saatavissa, tai uusi työntekijä on saatava nopeasti töihin.
  • Tuleeko kuormitus näkymään niin koronapassillisten kuin koronapassittomien työntekijöiden hyvinvoinnissa sekä työnantajakuvassa, jolla on vaikutuksensa koko henkilöstön työkykyyn ja työsuoritukseen?
    • VASTAUS: Hallituksen esityksessä (HE 230/2021) esitetyn arvion mukaan säädös saattaa aiheuttaa kuormitusta korvaavaa henkilökuntaa ei saada rekrytoitua. Laki antaa työnantajalle mahdollisuuden käyttää erityisestä syystä käyttää asiakkaiden ja potilaiden kanssa työskentelyyn henkilöä, jolla ei ole riittävää suojaa covid-19-viruksen aiheuttamaa tautia vastaan. Erityinen syy voi olla tilanne, missä ammattitaitoista henkilökuntaa ei muuten ole saatavissa, tai uusi työntekijä on saatava nopeasti töihin.
  • Kuntakympin perusteella voimme työnantajana vaikuttaa pelastustoimen työntekijöiden työhyvinvointiin ja työkykyyn liittyviin asioihin. Miten Pirkanmaan pelastuslaitos aikoo korjata koronapassivaatimustensa aiheuttaman luottamuspulan työntekijöilleen, asetettuaan heidät nyt terveysperusteisesti eriarvoiseen asemaan?
    • VASTAUS: Hallituksen esityksen mukaan sääntely koskee yhdenvertaisesti kaikkia niitä henkilöitä, jotka työskentelevät sosiaali- ja terveydenhuollon palveluissa sellaisissa tehtävissä, joihin liittyisi lähikontaktin aiheuttama covid-19-tartuntariski taudin vakaville seuraamuksille alttiille asiakkaille tai potilaille.
  • Mitkä ovat työhyvinvointia ja työkykyä arvioivat mittarit? Onko saatavissa tietoa viimeisen kolmen vuoden ajalta mm. sairaspoissaoloista ja diagnoositiedoista kaupunkitasoisesti ja toimialoittain pelastuslaitos mukaan lukien?
    • VASTAUS: Henkilöstön hyvinvointia ja työkykyä arvioivia mittareita raportoidaan vuosittain kaupungin henkilöstötilinpäätöksessä, joka löytyy kaupungin internet -sivuilta.

 

5. Kuntalaisille tarjottava lakisääteinen ensihoito- ja pelastuspalvelu.

  • Miten palvelut aiotaan toteuttaa 1.2.2022 lähtien?
    • VASTAUS: Pelastuslaitos hoitaa tehtäviään palvelutasopäätösten mukaisesti.
  • Kuinka varmistetaan, että tuotetaan laadullisesti riittävän hyvää, tasalaatuista ja oikeudenmukaista palvelua?
    • VASTAUS: Pelastuslaitos hoitaa tehtäviään palvelutasopäätösten mukaisesti.
  • Tuleeko pelastuslaitoksen työntekijöilleen kohdistama koronapassivaatimus vaikuttamaan kuntalaisten palvelutasoon?
    • VASTAUS: Pelastuslaitos hoitaa tehtäviään palvelutasopäätösten mukaisesti.
  • Onko kuntalaisilla luottamus siihen, että he saavat riittävän laadukasta palvelua?
    • VASTAUS: Pelastuslaitoksella palvelutaso saadaan nykytiedoilla ylläpidettyä, eikä näiltä osin kuntalaisten ole syytä huolestua. Suurempi huoli on, kuinka mittavaksi omikronmuunnoksen aiheuttama covid-19 epidemia Pirkanmaalla yltyy ja kuinka paljon se aiheuttaa henkilöstön sairastumista. Rokotteita kannattaa edelleen siis kaikkien ottaa.
  • Miten Pirkanmaan pelastuslaitos aikoo perustella kuntalaisille mahdollista heikentynyttä palvelutasoa pelastuslaitoksen henkeen ja terveyteen liittyvissä tehtävissä?
    • VASTAUS: Pelastuslaitoksella palvelutaso saadaan nykytiedoilla ylläpidettyä.

 

6. Tartuntatautilain väliaikaisesti voimassa oleva pykälä 48 a:n tarjoamat mahdollisuudet poikkeuksien käyttöön ottamisesta. Työntekijöiden oikeus siirtyä esimerkiksi työkokeilun tai ammatillisen kuntoutuksen toimenpiteiden kautta toisen työnantajan palvelukseen. Miten Pirkanmaan pelastuslaitos suhtautuu seuraaviin esityksiin?

  • Nykyisessä tilanteessa ja esille tuotujen faktojen pohjalta esitän, että lain vaatimuksia tulkitaan Pirkanmaalla siten, että pelastuslaitoksen toiminta voidaan turvata. Tämä tarkoittaa sitä, että Pirkanmaan pelastuslaitos ottaa käyttöön tartuntatautilain mahdollistaman ns. perälaudan. Laki mahdollistaa myös koronapassittoman henkilöstön käytön erityisesti tilanteessa, jossa lain vaatimukset täyttävää henkilöstöä ei ole nopeasti tai ylipäänsä saatavilla. Esitän siis, että Pirkanmaan pelastuslaitos toteaa ja ilmoittaa lakiin perustuvan erityisen painavan syyn olemassaolon, ja että se tulee sen nojalla käyttämään myös koronapassittomia työntekijöitä nykyisissä työtehtävissään pelastuslaitoksella.
    • VASTAUS: Pelastuslaitos hoitaa tehtäviään palvelutasopäätösten mukaisesti. Laki ei mahdollista poikkeamista muussa laissa säädetyistä sosiaalihuollon henkilökuntamitoituksista, vaan työnantajan on kaikissa tilanteissa huolehdittava siitä, että asiakas- ja potilasturvallisuus ei vaarannu yksikössä olevan riittämättömän henkilökuntamäärän vuoksi. Suojaamatonta henkilöstöä on mahdollista käyttää tilanteissa missä ammattitaitoista henkilökuntaa ei muuten ole saatavissa, tai uusi työntekijä on saatava nopeasti töihin.
  • Mikäli Pirkanmaan pelastuslaitos päättää olla ottamatta käyttöön lain mahdollistamaa koronapassittoman työvoiman käyttöoikeutta, sen tulee antaa lupa henkilökuntansa siirtymiseen kaupungin ulkopuolisen työnantajan, esimerkiksi toisen pelastuslaitoksen palvelukseen, väliaikaisesti koronapassivaatimuksen voimassa ollessa ilman seurauksia työntekijän varsinaiselle työ- tai virkasuhteelle.
    • VASTAUS: Tampereen kaupungilla on vakiintunut prosessi ammatillisen kuntoutuksen käytännöistä. Ammatillinen kuntoutus edellyttää aina Kevan tai Kelan päästöstä ammatillisesta kuntoutuksesta. Jos henkilö on palkattomalla vapaalla, ei tänä aikana ole estettä työskennellä toisen työnantajan palveluksessa.

Päätös

Merkittiin.