Päätöksen perustelut
Tieliikennelaki
Uuden tieliikennelain myötä suurin sallittu nopeus maantiellä, jonka ylitse kulkee valo-ohjaamaton suojatie, on 50 kilometriä tunnissa. Suojatien kohdalla korkein nopeusrajoitus voi olla 60 km/h, mutta se edellyttää liikennevalo-ohjausta. 60 km/h nopeusrajoitusalueella ensisijainen tavoite suojateiden kohdilla on nopeusrajoituksen alentaminen 50 kilometriin tunnissa, jos liikenneympäristö tukee nopeusrajoituksen alentamista ja suojatien toteuttamista keskisaarekkeellisena ratkaisuna.
Nykytila
Kangasalantiellä sijaitsee neljä valo-ohjaamatonta, keskisaarekkeellista suojatietä 60 km/h nopeusrajoitusalueella. Suojatiet sijoittuvat Kangasalantiellä välille Yrittäjänkadun liittymä-Tampereen kuntaraja (noin 3 kilometriä). Kyseisellä jaksolla on kaiken kaikkiaan 6 suojatietä, joista kaksi on valo-ohjattuja (Yrittäjäkadun liittymässä). Suojateiden lisäksi jaksolla on kaksi kevyen liikenteen alikulkukäytävää (liite 1 nykytila).
Valo-ohjaamattomien suojateiden tarpeellisuus on todettu suojateiden käyttäjälaskennoilla ja suojateiden läheisyydessä sijaitsevien linja-autopysäkkien nousijamäärätietojen perusteella. Suojateiden vuorokautiset käyttäjämäärät vaihtelevat 50-300 välillä. Kangasalantieltä on aiemmin poistettu kaksi valo-ohjaamatonta suojatietä vähäisen käyttäjämäärän perusteella (alle 50 käyttäjää vuorokaudessa).
Suojateiden heikko turvallisuus nousi esille jo aiemmin selvityksessä ”Pää- ja kokoojakatujen valo-ohjaamattomien suojateiden selvitys”. Kangasalantien nykyiset, valo-ohjaamattomat suojatiet kuuluvat kiireellisimpinä parannettavien liikenneturvallisuuskohteiden joukkoon.
Kangasalantiellä (välillä Yrittäjäkatu-Pysäkkikatu) on tapahtunut vuosina 2016-2020 yhdeksän henkilövahinkoon johtanutta onnettomuutta. Näistä onnettomuuksista viisi oli jalankulun ja pyöräilyn henkilövahinkoon johtaneita onnettomuuksia, joista yksi johti kuolemaan. Henkilövahinkojen lisäksi katujaksolla on tapahtunut 14 omaisuusvahinkoon johtanutta onnettomuutta, joissa yleisin onnettomuustyyppi oli ”muu ajoneuvo-onnettomuus”.
Kangasalantien liikennemäärä on noin 15 000 ajoneuvoa vuorokaudessa Yrittäjäkadun liittymän kohdalla.
Kangasalantien varressa on kadunvarsipysäköintimahdollisuus Kaukajärven soutu- ja melontastadionin läheisyydessä. Kadunvarsipysäköinti palvelee kesäaikaan stadionin ja uimarannan käyttäjiä, talviaikaan Kaukajärven saunan käyttäjiä ja vapaa-ajan liikkujia.
Kangasalantiellä on Tampereen kaupungin meluntorjunnan toimintasuunnitelmassa esitetty melusuojaustarve välille Soinilankatu-Pysäkkikatu. Kohteeseen on laadittu meluntorjuntasuunnitelma vuonna 2021. Suunnittelun yhteydessä tarkasteltiin nopeusrajoituksen alentamisen vaikutusta (60 km/h alennetaan 50 km/h). Alempi nopeustaso parantaa vuonna 2022 toteutettavan melusuojauksen vaikuttavuutta.
Kangasalantielle toteutettiin 2020-2021 automaattivalvonta välille Juvankatu-Kaukajärventie. Automaattivalvontapisteitä sijaitsee jaksolla kolme kappaletta: Juvankadun liittymä, Hyllilänkadun liittymä ja Kaukajärventien liittymä. Automaattivalvonnalla seurataan liikenteen ajonopeuksia ja liikennevalojen noudattamista.
Toimenpide-ehdotus
Uuden tieliikennelain mukaan valo-ohjaamaton suojatie ei ole sallittu ratkaisu nopeusrajoitusalueella 60 km/h. Alennetaan Kangasalantien nopeusrajoitusta 50 km:iin/h välillä Yrittäjänkatu-Pysäkkikatu.
Jatkotoimenpiteenä tarkastellaan suojateiden keskisaarekkeiden parantamista leveämmiksi, jolloin jalankulkijan turvallinen odotustila toteutuisi.
Vaikutukset
Nopeusrajoituksen muutos on toteutettavissa nopeasti ja automaattivalvonta tukee nopeustason laskua.
Nopeusrajoituksen muutos 60 km/h:ssa 50 km/h:ssa vähentää henkilövahinko-onnettomuuksia 8,9% (VTT 2004 Malmivuo & Peltola).
Jalankulkijan kuolemanriski törmäystilanteessa vähenee merkittävästi.
Suojatien ylittäminen helpottuu ajonopeuksien laskiessa.
Alentaa hieman ajoneuvoliikenteen meluvaikutusta.
Ajoneuvoliikenteen matka-aika kasvaa noin 30 sekuntia (ei ole huomioitu mahdollista pysähtymistä liikennevaloissa ja suojateiden kohdalla).