Päätöksen perustelut
Kesäkuussa 2020 voimaan astunut uusi tieliikennelaki mahdollistaa kaksisuuntaisen pyöräliikenteen kaduilla, jotka on osoitettu yksisuuntaisiksi muulle ajoneuvoliikenteelle. Järjestely parantaa kohteiden saavutettavuutta pyörällä, lisää pyöräilyn houkuttelevuutta ja vähentää jalkakäytävällä pyöräilyä.
Tampereella on jo toteutettu useita kohteita, joissa kaksisuuntainen pyöräliikenne on sallittua muulle ajoneuvoliikenteelle yksisuuntaisilla kaduilla. Kohteiden toimivuutta ja turvallisuutta on seurattu ja arvioitu, ja kokemukset uudesta liikennejärjestelystä ovat olleet hyviä. Näin ollen kaksisuuntaisen pyöräliikenteen mahdollistaminen muulle ajoneuvoliikenteelle yksisuuntaisilla kaduilla on perusteltua toteuttaa laajemminkin.
Kaksisuuntainen pyöräliikenne sallitaan niillä yksisuuntaisilla kaduilla, joilla moottoriajoneuvoliikenteen määrä on riittävän pieni, nopeusrajoitus on alhainen ja toteutuskustannukset ovat maltilliset.
Jatkossa kaksisuuntainen pyöräliikenne tullaan sallimaan seuraavilla yksisuuntaisilla kaduilla:
Mustanlahdenkatu välillä Puutarhakatu–Pirkankatu
Hallituskatu välillä Papinkatu–Mariankatu
Papinkatu välillä Hallituskatu–Eteläpuisto
Pellavatehtaankatu välillä Pellavatehtaankatu 8–Verkatehtaankatu
Verkatehtaankatu välillä Aleksanterinkatu–Hatanpään valtatie
Koska Pellavatehtaankadun ja Hämeenkadun risteyksessä on liikennevalo-ohjaus, joka ei tällä hetkellä mahdollista pyöräilyä Pellavatehtaankadulta Hämeenkadun yli etelän suuntaan, on tarpeen lisätä pyöräilijöille uusi liikennevalo-opastin ko. suunnalle. Pyöräilijöiden liikennevalo-ohjaus toimii samassa vaiheessa vastaantulevan liikenteen kanssa.
Papinkadun ja Satamakadun risteyksen läheltä poistetaan kaksi pysäköintipaikkaa Papinkadulla ja tilalle toteutetaan lyhyt pyöräkaista. Pyöräkaista on tarpeellinen, koska pyöräliikenteen odotusaika Satamakadun ylittämiseen voi olla ajoittain melko pitkä, jolloin eri liikkumismuotojen ryhmittymisen tulee olla risteysalueella mahdollisimman selkeää ja turvallista.
Samalla uusitaan katujen liikennemerkkejä uuden tieliikennelain mukaiseksi. Kustannukset kohdistetaan liikennemerkkipäätöksille.
Asiasta on laadittu liikennemerkki- ja tiemerkintäsuunnitelmat 1/21426/5–6, 1/21824, 1/21825 ja 1/21826/1–5.