§ 30 Kaksisuuntaisen pyöräliikenteen mahdollistaminen eräillä yksisuuntaisilla kaduilla

Lataa  Kuuntele 

TRE:2143/08.01.02/2022

Päätöspäivämäärä

15.3.2022

Päätöksen tekijä

Suunnittelupäällikkö, Kaupunkiympäristön palvelualue, liikennejärjestelmän suunnittelu

Valmistelijan yhteystiedot

Erikoissuunnittelija Laura Puhakka, puh. 041 730 5739, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Suunnittelupäällikkö Ari Vandell, puh. 040 564 4518, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Päätöksen perustelut

Kesäkuussa 2020 voimaan astunut uusi tieliikennelaki mahdollistaa kaksisuuntaisen pyöräliikenteen kaduilla, jotka on osoitettu yksisuuntaisiksi muulle ajoneuvoliikenteelle. Järjestely parantaa kohteiden saavutettavuutta pyörällä, lisää pyöräilyn houkuttelevuutta ja vähentää jalkakäytävällä pyöräilyä.

Tampereella on jo toteutettu useita kohteita, joissa kaksisuuntainen pyöräliikenne on sallittua muulle ajoneuvoliikenteelle yksisuuntaisilla kaduilla. Kohteiden toimivuutta ja turvallisuutta on seurattu ja arvioitu, ja kokemukset uudesta liikennejärjestelystä ovat olleet hyviä. Näin ollen kaksisuuntaisen pyöräliikenteen mahdollistaminen muulle ajoneuvoliikenteelle yksisuuntaisilla kaduilla on perusteltua toteuttaa laajemminkin.

Kaksisuuntainen pyöräliikenne sallitaan niillä yksisuuntaisilla kaduilla, joilla moottoriajoneuvoliikenteen määrä on riittävän pieni, nopeusrajoitus on alhainen ja toteutuskustannukset ovat maltilliset.

Jatkossa kaksisuuntainen pyöräliikenne tullaan sallimaan seuraavilla yksisuuntaisilla kaduilla:

Mustanlahdenkatu välillä Puutarhakatu–Pirkankatu

Hallituskatu välillä Papinkatu–Mariankatu

Papinkatu välillä Hallituskatu–Eteläpuisto

Pellavatehtaankatu välillä Pellavatehtaankatu 8–Verkatehtaankatu

Verkatehtaankatu välillä Aleksanterinkatu–Hatanpään valtatie

 

Koska Pellavatehtaankadun ja Hämeenkadun risteyksessä on liikennevalo-ohjaus, joka ei tällä hetkellä mahdollista pyöräilyä Pellavatehtaankadulta Hämeenkadun yli etelän suuntaan, on tarpeen lisätä pyöräilijöille uusi liikennevalo-opastin ko. suunnalle. Pyöräilijöiden liikennevalo-ohjaus toimii samassa vaiheessa vastaantulevan liikenteen kanssa.

Papinkadun ja Satamakadun risteyksen läheltä poistetaan kaksi pysäköintipaikkaa Papinkadulla ja tilalle toteutetaan lyhyt pyöräkaista. Pyöräkaista on tarpeellinen, koska pyöräliikenteen odotusaika Satamakadun ylittämiseen voi olla ajoittain melko pitkä, jolloin eri liikkumismuotojen ryhmittymisen tulee olla risteysalueella mahdollisimman selkeää ja turvallista.

Samalla uusitaan katujen liikennemerkkejä uuden tieliikennelain mukaiseksi. Kustannukset kohdistetaan liikennemerkkipäätöksille.

Asiasta on laadittu liikennemerkki- ja tiemerkintäsuunnitelmat 1/21426/5–6, 1/21824, 1/21825 ja 1/21826/1–5.

Päätös

Kaksisuuntaisen pyöräliikenteen mahdollistamat liikennejärjestelyt muulle ajoneuvoliikenteelle yksisuuntaisilla kaduilla sekä muut liikennemerkkien päivitykset toteutetaan laadittujen liikennemerkki- ja tiemerkintäsuunnitelmien 1/21426/5–6, 1/21824, 1/21825 ja 1/21826/1–5 mukaisesti.

Päätöstä on noudatettava muutoksenhausta huolimatta, jollei valitusviranomainen toisin määrää (TLL 193 § 2 mom.).

 

Allekirjoitus

Suunnittelupäällikkö Ari Vandell