Päätöksen perustelut
Tampereen seudun ammattiopisto (Tredu) pyysi tarjouksia Hervannan kampuksen, Hepolamminkadun toimipisteen puualan opetuskäyttöön hankittavasta pystysahasta tarjouspyynnössä eritellyn mukaisesti.
Hankinnan ennakoitu arvo alitti julkisista hankinnoista säädetyn lain 25 §:n mukaisen kansallisen kynnysarvon, jolloin hankintalakia ei sovelleta kyseessä olevaan hankintaan. Hankinta kilpailutettiin Tampereen kaupungin hankintaohjeen mukaisesti pienhankintana. Hankintamenettelynä oli rajoitettu menettely pienhankinnoissa.
Tarjouspyyntö lähetettiin 9.2.2022 sähköpostitse kolmelle (3) potentiaaliselle tarjoajayritykselle: Awutek Oy, Olsa Ay ja Penope Oy. Määräaikaan 25.2.2022 klo 16 mennessä tarjouksen jättivät Awutek Oy (Y-tunnus 1838289-5) ja Olsa Ay (Y-tunnus 0494266-0).
Tarjoajat täyttivät tarjouspyynnössä tarjoajan soveltuvuudelle asetetut vaatimukset. Tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia ja vastasivat hankinnan kohteelle asetettuja vaatimuksia.
Tarjouspyynnössä ilmoitettu valintaperuste oli kokonaistaloudellisesti hinta-laatusuhteeltaan parhaimmaksi arvioitu tarjous seuraavilla vertailuperusteilla ja painoarvoilla: Hinta, painoarvo 40 % ja Laatu, painoarvo 60 %. Laadun osalta arvioidaan: koneen tekniset ja toiminnalliset ominaisuudet, soveltuvuus käyttötarkoitukseen (ammattiopetuskäyttöön), takuu sekä huolto- ja varaosapalvelujen saatavuus
Tarjouksista tehtiin vertailu, joka on tämän päätöksen liitteenä. Tarjousvertailun perusteella esitetään, että pystysaha hankitaan kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen tehneeltä Awutek Oy:ltä. Kyseessä on pystysaha Holz-Her GmbH Sector 1254, hinta 24 570 euroa (alv 0%).
Lisävarusteineen hankinnan arvo on yhteensä 25 807 euroa (alv 0%). Hintaan sisältyy myös koneen toimitus, asennus käyttövalmiuteen ja testaus sekä käyttökoulutus.
Hankinnan kustannukset kohdennetaan investointien prr-osalle IO1340_22_02_08_03, kustannuspaikka 134783.
Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Päätösesitys perusteluineen tulee julkiseksi päätöksenteon jälkeen. Tarjoukset ja muut hankintaa koskevat asiakirjat (liikesalaisuuksia lukuun ottamatta) tulevat julkisiksi asianosaisille hankintapäätöksen tekemisen jälkeen. Yleisesti julkisiksi tarjousasiakirjat tulevat, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty. Asiakirjoja säilytetään Tampereen kaupungin sähköisessä arkistossa.
Tilaus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua hankintapäätöksen tiedoksisaannista edellytyksellä, että hankintapäätös on saanut lainvoiman.
Koulutusjohtajan päätösvalta asiassa perustuu palvelualueen johtajan päätökseen 10.1.2022 § 6. Elinvoiman ja kilpailukyvyn palvelualueen toimintasääntö. (Toimintasäännön liite: Elinvoiman ja kilpailukyvyn palvelualueen johtajan toimivallan siirtäminen 10.1.2022 alkaen.)