Päätöksen perustelut
Tuomi Logistiikka Oy pyysi Tampereen kaupungin sosiaali- ja terveyspalvelujen palvelualueen toimeksiannosta tarjouksia Pirkanmaan kunnille ostopalveluna tuotettavasta henkilökohtaisen avun palveluhankinnasta tarjouspyyntöasiakirjojen mukaisesti. Kyseessä on hankintamenettelyn ensimmäinen uudelleen avaus.
Hankintamenettelyn mukaisesti hankinta avataan uudelleen varsinaisen sopimuskauden (1.1.2021-31.12.2023) aikana vähintään kaksi (2) kertaa. Tilaaja avasi hankinnan vuoden 2022 alussa, jolloin tilaaja nosti palvelulle asetettua enimmäishintaa 0,50 euroa ja päivitti palvelukuvausta ja hankintasopimusluonnosta hankintamenettelyn ehtojen mukaisesti. Hankinta avataan uudelleen seuraavan kerran vuoden 2023 alussa, jolloin tilaaja nostaa palvelulle asetettua enimmäishintaa 0,50 euroa. Valituksi tulleella palveluntuottajalla on oikeus muuttaa hankintamenettelyn avaamisen yhteydessä hintaansa jättämällä uuden tarjouksen kuitenkin niin, ettei hinta ylitä kulloinkin palvelulle määriteltyä uutta enimmäishintaa. Hankintamenettelyn uudelleen avaamisen yhteydessä myös tarjoaja, joka ei ole jättänyt tarjousta tai ei ole tullut valituksi palveluntuottajaksi hankintamenettelyn perustamisvaiheessa, voi jättää tarjouksen.
Kyseessä on sähköinen sote-hankintamenettely, joka on kestonsa ajan avoin kaikille tarjouspyynnön vaatimukset täyttäville palveluntuottajille ja joka on tarkoitettu hankintalain (1397/2016) luvun 12 mukaisiin hankintoihin. Kyseessä on hankintalain (1397/2016) liitteen E mukainen sosiaali- ja terveyspalvelujen hankinta.
Hankinnasta lähetettiin hankintailmoitus 4.3.2022 julkaistavaksi HILMA- palvelussa ja tarjouspyyntö oli saatavilla Tarjouspalvelu.fi - toimittajaportaalissa. Määräaika lisätietokysymysten jättämiseen oli 14.3.2022 kello 12:00 mennessä. Lisätietokysymyksiä jätettiin 27 kappaletta. Lisätietokysymyksiin vastaamisen yhteydessä tarjouspyyntöä korjattiin: Tarjouspyynnön liitteisiin lisättiin perustamisvaiheessa mukana ollut tarjouspyynnön liite ja jatkettiin tarjousten jättämisen määräaikaa.
Tarjouksen jättivät määräaikaan, 29.4.2022 klo 12.00 mennessä, seuraavat viisi (5) yritystä (y-tunnus nimen jälkeen suluissa):
Kotipalvelu Mehiläinen Oy (1926203–5)
KoskiHoiva Oy (2695507–5)
Med Group Oy (2080120–0)
! Suomen Avustajapalvelut Oy (2872955–7)
Validia Oy (1948154–5)
Kaikki tarjouksen jättäneet yritykset ovat jo perustamisvaiheessa mukaan hyväksyttyjä palveluntuottajia, joiden kanssa on voimassaolevat sopimukset palvelun tuottamisesta. Nämä palveluntuottajat ovat päivittäneet hintojaan hankintamenettelyn mukaisesti.
Tarjoajien soveltuvuuden tarkastaminen:
Hankintalain 114 §:n mukaan hankintayksikön on suljettava tarjouskilpailusta ehdokas tai tarjoaja, joka ei täytä asetettuja soveltuvuusvaatimuksia.
Kaikki tarjoajat täyttivät tarjouspyynnön mukaiset tarjoajien soveltuvuudelle asetetut vaatimukset. Yritykset ovat ennen hankintapäätöstä toimittaneet tilaajavastuulain (1233/2006) 5 §:ssä mainitut selvitykset ja todistukset. Yritysten on toimitettava rikosrekisteriotteet (hankintamenettelyote) ennen uusien hintojen astumista voimaan (1.5.2022).
Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkastaminen:
Hankintalain 113 §:n mukaisesti tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset on suljettava pois tarjouskilpailusta. Hankintayksikkö voi pyytää tarjoajaa tai ehdokasta määräajassa toimittamaan, lisäämään, selventämään tai täydentämään puutteellisia tai virheellisiä tietoja ja asiakirjoja. Kaikki tarjouskilpailuun osallistuneet tarjoukset täyttivät tarjouspyynnön vaatimukset.
Tarjousten vertailu:
Vertailuperusteena käytetään halvinta hintaa. Tilaaja asettaa palveluntuottajat etusijajärjestykseen tarjouspyynnössä kerrotuin perustein.
Vertailussa otetaan huomioon myös aiemmat tarjousvertailut. Mikäli aiemmin hyväksytyn tarjouksen jättänyt palveluntuottaja ei jätä uutta tarjousta hankintamenettelyn uudelleen avaamisen yhteydessä, jää viimeisin hyväksytty tarjous ja vertailun hinta/pistemäärä automaattisesti voimaan.
Palveluntuottajarekisteri päivitetään uusien tarjousten osalta. Mikäli vanhan tarjoajan osalta ainoastaan hinta muuttuu hankintamenettelyn avaamisen yhteydessä annetun tarjouksen myötä, muutos ei vaadi uuden liittymissopimuksen laatimista ja allekirjoittamista tilaajan ja palveluntuottajan välillä.
Kaikki tarjouspyynnön ehdot täyttävät tarjoukset jättäneet palveluntuottajat valitaan mukaan hankintamenettelyyn.
Hinta
Tarjottu hinta arvonlisäveroton arkituntihinta (arkipäivä ma-pe klo 6-18) €/h. Tilaaja oli asettanut arvonlisäverottomalle arkituntihinnalle (arkipäivä ma-pe klo 6-18) enimmäishinnan 20,50 euroa/h.
Muut työn tekemisen ajankohdasta riippuvat korvaukset määräytyivät tarjouspyynnössä kuvatun taulukon kertoimien mukaisesti.
Tarjousvertailu on tämän päätöksen liitteenä. Liitteestä 1 selviävät palveluntuottajien ensimmäisessä avaamisessa päivitetyt tarjoushinnat ja sijajärjestys palveluntuottajarekisterissä. Seuraavat palveluntuottajat päivittivät hintojaan hankintamenettelyn mukaisesti:
Kotipalvelu Mehiläinen Oy (1926203–5)
KoskiHoiva Oy (2695507–5)
Med Group Oy (2080120–0)
! Suomen Avustajapalvelut Oy (2872955–7)
Validia Oy (1948154–5)
Hankinta-asiakirjojen julkisuus
Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Päätösesitys perusteluineen tulee julkiseksi päätöksenteon jälkeen. Tarjoukset ja muut hankintaa koskevat asiakirjat tulevat julkisiksi asianosaisille hankintapäätöksen tekemisen jälkeen. Yleisesti julkisiksi tarjousasiakirjat tulevat, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty. Asiakirjoja säilytetään Tuomi Logistiikka Oy:n sähköisessä arkistossa. Asiakirjatiedustelut on osoitettava osoitteeseen hankintapalvelut@tuomilogistiikka.fi.
Hankinnassa mukana olevat kunnat
Henkilökohtaisen avun palvelun kilpailutuksessa (Dno TRE 1978/02.07.01 /2020) mukana olevat kunnat ovat Tampere, Kangasala, Pälkäne, Lempäälä, Nokia, Pirkkala, Vesilahti, Orivesi, Valkeakoski, Ylöjärvi, Virrat, Ruovesi, Akaa, Hämeenkyrö, Ikaalinen, Juupajoki, Kihniö, Mänttä-Vilppula, Parkano, Punkalaidun, Sastamala, Urjala ja Kuhmoinen. Ensimmäisen uudelleen avaamisen myötä Kuhmoisten kunta tulee mukaan hankintaan.
Yllä mainitut kunnat tekevät yhdessä yhteishankinnan julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain 21 §:n tarkoittamalla tavalla. Tampereen kaupunki toteutti hankinnan omasta ja muiden hankinnassa mukana olevien kuntien puolesta. Tampereen kaupunki on valtuutettu hallinnoimaan hankintamenettelyä muiden hankintayksiköiden puolesta ja tekemään hankinnassa mukana olevien kuntien puolesta hankintapäätöksen sekä allekirjoittamaan sopimukset hyväksyttyjen palveluntuottajien kanssa.
Hankinnan valmistelu
Asiantuntijana hankinnassa toimi hankinnan toteutusta ohjaamaan nimetty työryhmä, johon kuuluivat suunnittelijat Emma Lindström, Kristiina Lehtinen ja projektipäällikkö Katariina Somppi. Hankinnan valmistelijana toimi Tuomi Logistiikka Oy:stä kilpailutusasiantuntija Artturi Kansanaho.
Päätösvallan peruste: hallintosääntö 37 § kohta 6.