Z/Sivistys- ja kulttuurilautakunta, kokous 8.4.2022

Lataa  Kuuntele 

§ 62 Perusopetuksen lukuvuoden keskeyttäminen 

TRE:2791/12.01.01/2022

Valmistelija

  • Savisaari Lauri, Johtaja

Valmistelijan yhteystiedot

Perusopetusjohtaja Kristiina Järvelä, puh. 040 800 4678, opetusjohtaja Ulla Ojalammi, puh. 050 428 3044, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Hallintosihteeri Leeni Herrala, puh. 040 481 8428, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Kunta-alan työ- ja virkaehtosopimusten voimassaolo päättyi 28.2.2022. Sopimusten piirissä ovat kuntien ja kuntayhtymien työntekijät ja viranhaltijat. Neuvottelut uusista työ- ja virkaehtosopimuksista ovat alkaneet tammikuussa 2022. Sopimusneuvottelujen aikana Julkisalan koulutettujen neuvottelujärjestö (JUKO) on jättänyt lakkovaroituksen kaksipäiväisestä työnseisauksesta (12.–13.4.2022) Tampereelle.

Suomen perustuslain 16 §:n mukaan jokaisella on oikeus maksuttomaan perusopetukseen. Perusopetuslain 23 § mukaan lukuvuosi alkaa perusopetuksessa 1.8. ja päättyy 31.7. Lukuvuodessa on 190 työpäivää. Lukuvuoden työpäivistä vähennetään kuitenkin muuksi arkipäiväksi kuin lauantaiksi sattuva itsenäisyyspäivä, loppiainen ja vapunpäivä. Opetukseen osallistuvalla on työpäivinä oikeus saada opetussuunnitelman mukaista opetusta, oppilaanohjausta sekä riittävää oppimisen ja koulunkäynnin tukea heti tuen tarpeen ilmetessä (Perusopetuslaki 30 §).

Perusopetusasetuksen (7 §) mukaan lukuvuoden koulutyö päättyy viikon 22 viimeisenä arkipäivänä. Milloin opetusta ei pakottavasta syystä ole voitu järjestää työpäiviksi määrättyinä päivinä eikä opetussuunnitelman mukaisia tavoitteita voida muutoin saavuttaa, on menetetyt työpäivät korvattava lisäämällä työpäiviä enintään kuudella päivällä. Päätöksen opetuksen keskeyttämisestä ja pitämättä jääneiden päivien korvaamisesta tekee opetuksen järjestäjä (Perusopetuslaki 23 § 3 mom., perusopetusasetus 7 §).

Ensin arvioitiin mahdollisuutta järjestää opetus lakkopäivien aikana sijaisrekrytoinnin, toiminnallisen opetuksen ja lyhennetyn koulupäivän avulla. Lisäksi arvioitiin lakon aikaisen opetuksen järjestämiseen liittyviä riskit. Näitä ovat muun ohella fyysiseen ja psyykkiseen turvallisuuteen liittyvät riskit, opetussuunnitelman toteutumattomuus, opetuksen tuen tarpeiden toteutumattomuus, terveydellistä huomiota vaativien oppilaiden opetuksen ja tuen järjestämisen haasteet, valvontavelvollisuuksien toteutumattomuus ja vaikutukset muiden tukipalvelujen toteutumiseen. 

Jokaisella opettajalla, rehtorilla, virka-apulaisrehtorilla on mahdollisuus osallistua lakkoon tai jättää lakko-oikeutensa käyttämättä. Viranhaltijalla on myös mahdollisuus tehdä ratkaisu lakkoon osallistumisesta, milloin tahansa lakon aikana. Tämä vaikeuttaa merkittävästi mahdollisuutta arvioida kouluissa lakkopäivinä työtehtäviään hoitavien henkilöiden määrää ennalta.

Rehtoreilta saadun tiedon perusteella suurin osa opettajista on käyttämässä lakko-oikeuttaan. Lisäksi osa koulujen rehtoreista ja virka-apulaisrehtoreista ovat myös lakossa. Opetushenkilöstön puutteita ei ole tehtyjen kartoitusten perusteella mahdollista korvata ulkopuolisilla sijaisilla. Koulutyön toteuttaminen ilman riittävää opetushenkilöstöä vaarantaa merkittävästi perusopetuslain 29 § mukaisen oppilaan oikeuden turvalliseen opiskeluympäristöön. 

Perusopetuslain 20 a § 1 momentti mahdollistaa poikkeukselliset opetusjärjestelyt ja laajamittaisen etäopetuksen järjestämisen esimerkiksi oppilaan kotiin. Kyseinen perusopetuslain pykälä on laadittu vastaamaan koronaepidemiatilannetta varten ja on siten sidottu tartuntatautilakiin. Lakkopäivien osalta vastaavaa etäopetuksen järjestämisen mahdollisuutta ei ole.

Perusopetuksessa koulutyö voidaan joutua keskeyttämään erityisen pakottavasta syystä. Koulutyön keskeyttäminen rajaa oppilaan oikeutta opetukseen ja on siten viimesijainen vaihtoehto tilanteessa, jossa koulutyötä ei voi pakottavasta syystä jatkaa. Päätöksen oppilaiden koulutyön keskeyttämisestä tekee opetuksen järjestäjä. Normaaliin koulutyöhön tulee palata heti kun pakottava syy poistuu. Lakkopäivien aikana koulutyön keskeyttämiseen johtava pakottava syy on oppilasturvallisuuden merkittävä vaarantuminen. 

Koululaisten aamu- ja iltapäivätoimintaa järjestetään molempina päivinä klo 8–16.

Mikäli opetuksen järjestäjä tekee päätöksen koulutyön keskeyttämisestä, tulee harkittavaksi myös se, vaarantaako keskeyttäminen opetussuunnitelman mukaisten lukuvuoteen sidottujen tavoitteiden saavuttamisen oppilaiden opetuksessa.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Savisaari Lauri, Johtaja

Tampereen kaupungin perusopetus keskeytetään 12.–13.4.2022.

Päätös

Muutettu päätösehdotus hyväksyttiin.

Tampereen kaupungin perusopetus keskeytetään 12.–13.4.2022, mikäli Julkisalan koulutettujen neuvottelujärjestön (JUKO) lakko toteutuu.

Kokouskäsittely

Ali-Reza Abdali saapui kokoukseen asian käsittelyn aikana.

Esittelijä muutti päätösehdotusta seuraavaan muotoon: ”Tampereen kaupungin perusopetus keskeytetään 12.–13.4.2022, mikäli Julkisalan koulutettujen neuvottelujärjestön (JUKO) lakko toteutuu.”
Puheenjohtaja totesi näin korjatun esityksen toimivan käsittelyn pohjana.

Tiedoksi

Lauri Savisaari, Kristiina Järvelä, Ulla Ojalammi, Ville Raatikainen, Petri Peltonen, Sirpa Tikka, Pirkanmaan Voimia Oy, Tuomi Logistiikka Oy

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusohje

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.

Kuntien yhteisen toimielimen päätökseen saa oikaisuvaatimuksen tehdä myös sopimukseen osallinen kunta ja sen jäsen.

Oikaisuviranomainen

Oikaisua haetaan päätösotteessa mainitulta muutoksenhakuviranomaiselta.

Oikaisuvaatimus tulee toimittaa osoitteella:

Tampereen kaupunki
Kirjaamo
Aleksis Kiven katu 14–16 C, PL 487
33101 Tampere

Oikaisun voi lähettää myös virallisen sähköisen asioinnin lomakkeella http://www.tampere.fi/asiointi/ tai sähköpostilla kirjaamo@tampere.fi

Tampereen kaupunki ei vastaa sähköpostilla lähetetyn oikaisuvaatimuksen tietoturvallisuudesta.

Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimus

Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimus perusteineen.

Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa oikaisuvaatimusviranomaiselle. Oikaisuvaatimuksen tulee olla perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä klo 15.45 mennessä. Oikaisuvaatimuksen lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.