Perustelut
Dieselin hinta on noussut poikkeuksellisen voimakkaasti alkuvuoden 2022 aikana. Heti vuoden alusta hintaan vaikutti jakeluvelvoitteen muutos, ja helmi-maaliskuussa hintoja nosti Ukrainan sota. Tilastokeskuksen ylläpitämän dieselin kuluttajahintatilaston mukaisesti dieselin keskihinta oli viime joulukuussa 1,67 euroa. Tammikuussa diesel-litran keskihinta oli lähinnä jakeluvelvoitteen muutoksesta johtuen 11 senttiä korkeampi ja helmikuussa 20 senttiä korkeampi kuin viime joulukuun lukema. Maaliskuun keskihinta on Ukrainan sodasta johtuen 2,33 euroa. Vuoden 2021 aikana diesel maksoi keskimäärin 1,51 euroa litralta, joten alkuvuoden hinnannousu on poikkeuksellisen voimakas.
Sopimusliikennöitsijät ottivat asian esille sopimusliikennöitsijätapaamisessa 15.3.2022. Liikennöitsijät esittivät, että jakeluvelvoitteen muutoksesta ja Ukrainan sodasta johtuva voimakas dieselin hinnannousu kompensoidaan takautuvasti ajalla 1.1.-31.3.2022.
Tampereen seudun joukkoliikenteen kilpailutetun joukkoliikenteen bruttosopimuksissa liikennöintikorvaus on sidottu Tilastokeskuksen ylläpitämään linja-autoliikenteen kokonaiskustannusindeksiin. Ajosuoritteiden yksikköhintoja tarkistetaan neljännesvuosittain indeksin perusteella siten, että toteutuneesta indeksin muutoksesta otetaan huomioon 100 %. Indeksin tarkistuskerroin on kahden tarkistamisajankohtaa edeltävien vuosineljänneksien indeksin pistelukujen osamäärä. Näin ollen kustannusten muutokset tulevat huomioon otetuksi hieman viiveellä. Tässä tapauksessa muutokset ovat niin suuret ja toteutuneet niin nopeasti, että on perusteltua soveltaa indeksimuutokseen perustuvaa korvaustason tarkistamisprosessia alkuvuoden osalta. Vastaavista kompensaatiotoimista on päätetty muilla kaupunkiseuduilla, mm. Turussa.
Erityisalojen hankintalain 124 §:n 2 momentin 5 kohdan mukaisesti liikennöintikorvauksen määrää voidaan muuttaa vähäarvoisena sopimusmuutoksena. Erityisalojen hankintalaki määrittelee vähäarvoisen sopimusmuutoksen raja-arvoksi 431.000 € ja 10 % alkuperäisen sopimuksen arvosta. Muutos hankintasopimukseen voidaan tehdä raja-arvojen alittuessa ilman uutta hankintamenettelyä. Dieselin hintojen äkillinen nousu on perusteltu syy tehdä väliaikaisia tarkistuksia korvaushintoihin. Hankintasopimuksiin tehtävä muutos ei vaikuta sopimusten yleiseen luonteeseen.
Dieselin hinnannousun vaikutus esitetään otettavaksi huomioon maksamalla tammi-maaliskuun 2022 ajalta osan kilometrisuoritteisiin perustuvasta maksuosuudesta dieselin kuluttajahintaindeksillä korjattuna. Polttoaineiden osuus kilometrisuoritteisiin perustuvasta maksuosuudesta on Tilastokeskuksen sopimusten voimaantulohetken indeksin painoarvojen mukaisesti 59,7 %. Liikennöintisopimusten tammi-, helmi- ja maaliskuun kilometripohjaista maksuosuutta korjataan kunkin kuukauden dieselin keskihintaa vertaamalla joulukuun 2021 vastaavaan keskihintaan. Tammikuun osalta näin maksettava lisäkorvaus on 3,93 % vastaavan kuukauden kilometrisuoritteisiin perustuvasta maksuosuudesta. Helmikuun osalta vastaa luku on 7,14 % ja maaliskuun osalta 23,59 %.
Dieselin hinnannousun kompensaationa maksetaan Väinö Paunu Oy:lle ja Länsilinjat Oy:lle noin 85.000 euroa ja Pirkanmaan Tilausliikenne Oy:lle noin 160.000 euroa. Yhteensä liikennöitsijöille maksetaan tammi-maaliskuun ajalta kompensaatiota noin 330.000 euroa, mikä on noin neljä prosenttia ajanjakson bruttosopimuksien korvauksista.
Päätösehdotus oli
Esittelijä
-
Periviita Mika, Joukkoliikennejohtaja
Kilpailutetun liikenteen bruttosopimuksien liikennöitsijöille maksetaan dieselin hinnannousun johdosta 1.1.-31.3.2022 korotettu kilometrikorvaus. Korotus on tammikuun osalta 3,93 % , helmikuun osalta 7,14 % ja maaliskuun osalta 23,59 %.
Korotus maksetaan ehdollisesti siten, että mikäli valtio osallistuu myöhemmin takautuvasti dieselin hinnannousun vaikutusten kompensointiin, voidaan korvaus periä takaisin siltä osin.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin.