§ 71 Lausunto opetus- ja kulttuuriministeriölle arkistolain ja Kansallisarkistosta annetun lain muuttamisesta

Lataa  Kuuntele 

TRE:2709/07.01.03/2022

Päätöspäivämäärä

11.5.2022

Päätöksen tekijä

Konsernijohtaja

Valmistelijan yhteystiedot

Asiakirjahallintopäällikkö Saija Kirkkola, puh. 040 801 6120, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Johdon assistentti Mia Helin, puh. 040 570 4065, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Päätöksen perustelut

Hallintojohtaja Jukka Varonen:

Opetus- ja kulttuuriministeriö on pyytänyt Tampereen kaupungin lausuntoa arkistolain ja Kansallisarkistosta annetun lain muuttamiseksi. Lausunto on pyydetty jättämään Lausuntopalvelun kautta 16.5.2022 mennessä.

Julkisen sektorin muuttunut toimintaympäristö, digitalisaation eteneminen ja arkistoinnin näkökulmasta keskeiset lainsäädäntöuudistukset ovat johtaneet siihen, että kokonaiskuva julkisen sektorin arkistoinnista ja tiedon elinkaaresta on sirpaleinen. Arkistolainsäädäntö, arkistolaki (831/1994) ja laki Kansallisarkistosta (1145/2016) on monelta osin vanhentunutta. Arkistolain ja Kansallisarkistosta annetun lain uudistamisen keskeisimmät tavoitteet liittyvät lainsäädännön päivitystarpeisiin tiedonhallinnan, tietosuojan, asiakirjajulkisuuden sekä perustuslain näkökulmista. Lainsäädännöllä ohjausvaikutusta pyritään parantamaan terminologian selkeyttämisellä, tiedon kokonaisvaltaisella elinkaariajattelulla, Kansallisarkiston toimivallan määrittämisellä sekä edistämällä Kansallisarkiston sähköisen arkistoinnin palveluiden käytettävyyttä koko julkishallinnossa. Lainsäädäntöuudistuksella tuetaan arkistoinnin perimmäistä tarkoitusta eli asiakirjallisen kulttuuriperinnön turvallinen säilyttämistä sekä arkistoitujen asiakirjojen saatavuuden edistämistä.

Tampereen kaupungin asiakirjahallinnossa on valmisteltu liitteenä oleva lausunto. Asiakirjahallinto näkee hyvänä tarpeellisena tavoitteena yhdenmukaistaa arkistolakia ja Kansallisarkistosta annettua lakia muun asiakirjojen julkisuutta, tiedonhallintaa ja tietosuojaa koskevan lainsäädännön kanssa. Asiakirjahallinto haluaa lausunnossaan kiinnittää huomiota siihen, että jos jatkossa kunnillakin on mahdollisuus siirtää arkistoitavia aineistoja Kansallisarkiston sähköiseen palveluun, on samaan aikaan huolehdittava siitä, että Kansallisarkistolla on riittävä ohjeistus ja resurssit siirrossa ohjaamiseen.

Asiakirjahallinto näkee tarpeellisena käsitteistön yhtenäistämisen muun tiedonhallintaa koskevan lainsäädännön kanssa. Kuitenkin vanhojen käsitteiden uusien merkitysten ja osittain uusien käsitteiden sisäänajo tulee vaatimaan aikaa. Lisäksi asiakirjahallinto haluaa vielä kiinnittää huomiota siihen, että  itse lakitekstissä käsiteltäisiin asiat mahdollisimman selkeästi sen sijaan, että perimmäinen tarkoitus selviää vasta perusteluja lukemalla. Jatkokehityksenä olisi tarpeen tiedonhallinnan ohjauksen yhtenäistäminen siten, että arkistolaki ja laki julkisen hallinnon tiedonhallinnasta (906/2019) yhdistettäisiin.

Hallintosäännön § 36 kohdan 32) mukaan konsernijohtaja päättää muiden kuin kaupunginhallituksen tai pormestarin toimivaltaan kuuluvien lausuntojen sekä yleishallintoa koskevien lausuntojen antamisesta, esitysten tekemisestä, muutoksenhakuoikeuden käyttämisestä, muutoksenhakuun liittyvien lausuntojen hyväksymisestä ja kanteluihin vastaamisesta ellei muualla toisin määrätä.

Päätös

Tampereen kaupungin lausuntona opetus- ja kulttuuriministeriölle arkistolain ja Kansallisarkistosta annetun lain muuttamisesta annetaan lausuntopalvelu.fi-palvelussa liitteen mukaiset vastaukset.

Allekirjoitus

Konsernijohtaja Juha Yli-Rajala