§ 13 Muutosten pienhankinta liikkumisen hiilijalanjälkilaskurin taustajärjestelmiin, tietojen toimittaminen sekä laskurin ylläpito

Lataa  Kuuntele 

TRE:3559/02.07.01/2022

Päätöspäivämäärä

18.5.2022

Päätöksen tekijä

Ympäristö- ja kehitysjohtaja, Kaupunkiympäristön palvelualue

Valmistelijan yhteystiedot

Projektipäällikkö Anna Vilhula,​ puh. 040 3523 423,​ etunimi.sukunimi@tampere.fi 

Lisätietoja päätöksestä

Ympäristö- ja kehitysjohtaja Kari Kankaala, puh. 050 351 3020, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Päätöksen perustelut

Tampereen kaupungin ilmasto- ja ympäristöpolitiikan yksikkö pyysi tarjouksia liikkumisen hiilijalanjälkilaskurin kehittämisestä ja laskurin ylläpidosta. Hankinta on osa Keli – Kestävämmän liikkumisen kehittäminen hiilijalanjälkilaskurin avulla -hanketta, joka on ympäristöministeriön osarahoittama ja osa Kestävä kaupunki -ohjelmaa.

Laskuria hyödynnetään kuluvana vuonna Keli – Kestävämmän liikkumisen kehittäminen hiilijalanjälkilaskurin avulla -tutkimusprojektissa. Koeasetelman toteuttamiseksi hiilijalanjälkilaskuriin on tuotava uusia ominaisuuksia, jotka edellyttävät sekä käyttöliittymän että taustajärjestelmien kehittämistä. Lisäksi tutkimusta varten tarvitaan dataa, jota ei nykyisellään ole järjestelmästä ilman lisätyötä saatavilla. Laskurin ylläpitoa koskeva osuus hankitaan Keli-projektin loppuun 31.5.2023 saakka. 

Kyseessä on kansallisen kynnysarvon alittava hankinta. Hankintaan ei sovelleta lakia julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista. Hankintamenettely toteutettiin kuitenkin laissa mainitun rajoitetun menettelyn kaltaisena. Tarjouspyyntö lähetettiin sähköpostitse viidelle potentiaaliselle tarjoajalle (Gofore Oy, Futurice Oy, Kausal Oy, Reaktor Oy, Vincit Oy) 14.4.2022 ja tarjouksia pyydettiin sähköpostitse 29.4.2022 klo 16.00 mennessä. 

Määräaikaan mennessä saatiin vain yksi hyväksytty tarjous, jonka toimitti Kausal Oy (3128135-1). 

Valintaperusteena oli kokonaistaloudellisesti hinnaltaan edullisin tarjous. Tarjoajien tuli antaa tarjouksessaan arvonlisäveroton tuntihinta tarjouspyynnön mukaisille töille sekä arvonlisäveroton kuukausihinta liikkumisen hiilijalanjälkilaskurin ylläpidolle. Kausal Oy:n tarjouksen mukainen tuntihinta on 95 euroa/tunti ja laskurin ylläpidon kuukausihinta 700 € / kk.

Koska tarjouksia saatiin vain yksi, ei tarjousvertailua voitu suorittaa. Hankintayksikkö on kuitenkin arvioinut tarjotun kokonaishinnan edullisuutta. Oikeasta hintatasosta varmistuttiin tarkastelemalla aiempien vastaavien hankintojen hintatasoa. Annetut hinnat hyväksyttiin markkinahintojen mukaisina. Edellä mainitun perusteella esitetään, että Kausal Oy valitaan sopimuskumppaniksi. 

Valittu tarjoaja on toimittanut kaikki tarjouspyynnön mukaiset liitteet ja se täyttää asetetut vaatimukset. Hankintayksikkö on tarkastanut valittavaksi esitetyn tarjoajan soveltuvuuden ennen hankintapäätöstä. Tilaajavastuulain (1233/2006) 5 §:ssä mainitut selvitykset ja todistukset on tarkistettu hyväksytysti. 

Päätösesitys perusteluineen tulee julkiseksi vasta päätöksenteon jälkeen ja asiakirjat ovat liikesalaisuuksia lukuun ottamatta julkisia sopimuksen tekemisen jälkeen sekä asianosaisjulkisia hankintapäätöksen jälkeen (laki viranomaisen toiminnan julkisuudesta 621/1999). Asiakirjoja säilytetään Tampereen kaupungin sähköisessä arkistossa. 

Hankinnasta laaditaan sopimus määräajaksi Keli-projektin loppuun 31.5.2023 saakka. Sopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua hankintapäätöksen tiedoksisaannista, sillä edellytyksellä, että hankintapäätös on saanut lainvoiman.  

Sopimuksen vastuuhenkilönä toimii STARDUST-hankkeen projektipäällikkö. Vakanssia hoitaa tällä hetkellä Anna Vilhula. Vakanssinhoitajan vaihtuessa vastuu sopimuksesta siirtyy kulloisellekin haltijalle. Vastuuhenkilö huolehtii yhteyshenkilön nimeämisestä sopimukselle tarvittaessa.  

Hankinnan arvonlisäveroton arvo on sitoumuksetta 24 787,50 euroa sopimuskaudella. 

Ympäristö- ja kehitysjohtaja päättää johtamansa toiminnan osalta irtaimen omaisuuden sekä palvelujen hankinnasta, luovuttamisesta ja vuokrauksesta sekä sopimusten hyväksymisestä lautakunnan palvelu- ja vuosisuunnitelman rajoissa 250 000 euroon asti (Kaupunkiympäristön palvelualueen toimintasääntö TRE:8731/00.01.01/2021, § 39). 

Päätös

Hankitaan Kausal Oy:n (3128135-19) tarjouksen mukaisesti uusien ominaisuuksien kehittäminen liikkumisen hiilijalanjälkilaskurin taustajärjestelmiin ja tietojen toimitus laskurista sekä laskurin ylläpito ajalla 1.6.2022–31.5.2023. Hankinnan kokonaisarvo muodostuu kokonaisuudessaan 172,5 henkilötyötunnista (95 € / h) sekä taustajärjestelmän ylläpidon kuukausihinnasta (700 € / kk). Hankintasopimus on ylläpidon osalta vuoden voimassa. Hankinnan arvonlisäveroton arvo on 24 787,50 euroa (16 387,5 € + 12kk x 700 euroa).​  

Kustannukset maksetaan ilmasto- ja ympäristöpolitiikan yksikön kustannuspaikalta 111880, PRR-osa Ulkopuoliset palvelut H1110_22_01_2. 

Sopimuksen vastuuhenkilönä on projektipäällikkö Anna Vilhula. 

Hankintapäätös on Tampereen kaupunkia sitova vasta,​ kun hankintasopimus on allekirjoitettu. 

Allekirjoitus

Ympäristö- ja kehitysjohtaja Kari Kankaala