Yhdyskuntalautakunnan alueellisen ympäristöterveydenhuollon jaosto, kokous 21.4.2022

Lataa  Kuuntele 

§ 12 Terveydensuojelulain 51 §:n mukaisen määräyksen antaminen koskien siisteystasoa, rakenteiden kuntoa sekä muiden epäkohtien selvittämistä ja korjaamista 

TRE:2613/06.10.03/2022

Valmistelija

  • Bojang Merja, Ympäristöterveyspäällikkö

Valmistelijan yhteystiedot

vt. terveysinsinööri Paula Saxholm, p. 050 554 5899, etunimi.sukunimi@tampere.fi, ympäristöinsinööri Pirjo Pöntinen, p. 050 356 0174, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Hallintosihteeri Aino Jokinen, puh. 040 801 6103, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Terveydensuojeluun on tullut vuosien aikana useita yhteydenottoja tilojen käyttäjiltä kohteen sisäilmaongelmista ja muista puutteista. Terveydensuojelulain mukaisilla tarkastuksilla esiin tulleita puutteita Suomen Urheiluhallit Oy on osittain korjannut sekä toimittanut joitakin pyydettyjä selvityksiä. Siisteyden tasokin on välillä parantunut. 

Tampereen ympäristöterveyden valvontasuunnitelman mukaisella tarkastuksella 29.10.2019 todettiin, että siivouksen taso oli jälleen huonontunut, eikä tarkemmasta siivousohjelmasta ollut tietoa. Lisäksi todettiin, että pinnat, kuntosalilaitteiden verhoilut sekä lattiamatot olivat paikoin rikkinäisiä ja huonokuntoisia. Tarkastuksella havaittujen puutteiden johdosta Suomen Urheiluhallit Oy velvoitettiin mm. välittömästi siivoamaan tilat perusteellisesti, toimittamaan ympäristöterveyteen viipymättä siivousohjelma sekä tieto toimenpiteistä, joilla tilojen siisteystaso tullaan parantamaan sekä toimittamaan tilojen kunnostussuunnitelma 31.01.2020 mennessä. Koska pyydettyjä selvityksiä ei määräaikaan mennessä saatu, terveysinsinööri keskusteli asiasta puhelimessa toimijan kanssa 23.03.2020. Toimija lupasi toimittaa pyydetyt selvitykset ennen kuin toiminta koronapandemian sulun takia avataan uudestaan, mahdollisesti elokuussa 2020. Toiminta oli käynnistynyt elokuussa, eikä selvityksiä toimitettu. Toimijalta pyydettiin 27.8.2020 selvitystä 15.9.2020 mennessä. Vaadittuja selvityksiä ei määräaikaan mennessä toimitettu, eikä useiden yhteydenottojenkaan jälkeen, joten Suomen Urheiluhallit Oy:lle lähetettiin kuulemiskirje postitse ja sähköpostilla sekä yritettiin tavoittaa toimijaa kohteesta. Koska toimijaa ei näillä keinoin todisteellisesti tavoitettu, annettiin haastemiehelle toimeksianto kuulemiskirjeen toimittamiseksi. Suomen Urheiluhallit Oy toimitti 18.12.2020 ympäristöterveyteen viikkosiivouskalenterin sekä selvityksen kesällä ja syksyllä 2020 tehdyistä remonteista ja parannuksista. 

Kohteeseen tehtiin 11.01.2021 valvontasuunnitelman mukainen tarkastus. Tällöin todettiin tilojen kunnon kohentuneen ja siivoustason parantuneen, joten edellä mainitun kuulemiskirjeen toimittamiselle ei enää ollut perusteita ja haastemiehelle annettu toimeksianto kuulemiskirjeen toimittamisesta peruttiin. Tarkastuksella todettiin kuitenkin puutteita edelleen mm. rakenteiden ja pintojen kunnossa, kuntosalilaitteiden verhoiluissa, ilmanvaihtoventtiilien puhtaanapidossa sekä siivousvälinevaraston siisteydessä. Tarkastuksella tehtyjen havaintojen johdosta Suomen Urheiluhallit Oy velvoitettiin pintojen, rakenteiden ja laitteiden kunnostukseen niin, että ne ovat ehjiä ja helposti puhtaana pidettäviä; siivousvälinevaraston perusteelliseen siivoukseen ja viikkosiivouskalenterin täydentämiseen; liikuntakeskuksen kattovuotojen syyn ja vaurioalueiden laajuuden selvittämiseen sekä vuotojen syyn poistamiseen ja vaurioituneiden materiaalien uusimiseen; laskeumanäytteiden ottamiseen kahvio/aulatilasta sisäilman kuitupitoisuuden selvittämiseksi; nuohoamaan ilmanvaihtokanavat, puhdistamaan päätelaitteet, tarkastamaan ja tarvittaessa säätämään ilmamäärät; tiivistämään tilojen epätiiviit läpiviennit ja käytöstä poistetut putket sekä pinnoittamaan tilkkeenä käytetyt villat siten, että epäpuhtauksien pääsy sisäilmaan estyy. Suomen Urheiluhallit Oy:n tuli toimittaa 30.5.2021 mennessä Tampereen ympäristöterveyteen raportit kattovuotojen selvittämisestä ja kuitunäytteiden tuloksista sekä ilmamäärien mittauspöytäkirja ja tieto ilmanvaihtokanavien nuohouksesta.

Suomen Urheiluhallit Oy lähetti selvityksen ympäristöterveyteen 26.5.2021. Selvityksen mukaan liikuntakeskuksessa ei ollut nuohottu ilmanvaihtokanavia eikä tarkastettu ilmamääriä. Kuntosalilaitteiden uudelleen verhoilu oli tarkoitus tehdä kesän aikana sekä kahvion ja aulan laskeumamittaukset kesäkuun alussa. Selvityksessä kerrottiin myös, että kattovuodot pystytään tarkastamaan lumien sulettua. Tarkempaa aikataulua toimenpiteille tai tietoa toimenpiteiden tekijästä ei annettu. 

Suomen Urheiluhallit Oy:tä kehotettiin 1.6.2021 toimittamaan ympäristöterveyteen selvitys, mikä taho ja millä aikataululla selvittää Raholan liikuntakeskuksen kattovuotojen syyt ja vaurioalueiden laajuuden. Selvityksessä tuli myös kertoa, missä aikataulussa liikuntakeskuksen ilmanvaihtokanavien nuohous ja ilmamäärien mittaus sekä tarvittaessa niiden säätö tullaan toteuttamaan. Selvitys tulevista toimenpiteistä, niiden aikataulusta ja toimenpiteiden tekijästä sekä kuitunäytteiden tulokset tuli toimittaa Tampereen ympäristöterveyteen 2.7.2021 mennessä. Epätiiviiden läpivientien ja käytöstä poistettujen putkien tiivistämisen sekä villojen pinnoittamisen todentamiseksi toimijan tuli lähettää ympäristöterveyteen esimerkiksi valokuvat ko. kohdista. Samoin valokuvilla voitiin todentaa myös siivousvälinevaraston siivous. Valokuvat tai muu soveltuva aineisto oli toimitettava ympäristöterveyteen 2.7.2021 mennessä. Siivouksen päivitetty viikkokalenteri tuli toimittaa ympäristöterveyteen 2.7.2021 mennessä. Koska selvityksiä ei saatu määräaikaan mennessä, toimijaan oltiin yhteydessä ja määräaikaa jatkettiin 30.8.2021 asti. 

Selvityksiä ei toimitettu, joten Raholan liikuntakeskukseen tehtiin uusintatarkastus 20.10.2021. Tällöin todettiin puutteita edelleen mm. rakenteiden ja pintojen kunnossa, kuntosalilaitteiden verhoiluissa, ilmanvaihtoventtiilien puhtaanapidossa sekä siivousvälinevaraston siisteydessä. Myös tilojen siisteyden taso oli huonontunut, eikä kohteessa ollut esittää päivitettyä viikkosiivouskalenteria. Eri puolilla tiloja oli edelleen useita epätiiviitä läpivientejä sekä osa läpivienneistä oli tiivistetty villalla, joka oli suoraan yhteydessä sisäilmaan. Tarkastuksella havaittiin myös käytöstä poistettuja tulppaamattomia putkia. Epätiiviiden läpivientien kautta on mahdollista kulkeutua epäpuhtauksia sisäilmaan. Tarkastuksella Suomen Urheiluhallit Oy:n toimija kertoi puhelimitse ja toimijan edustaja paikan päällä, että kahviotilasta oli otettu tarkastuspöytäkirjassa (2021-237-SUU, 18.2.2021) edellytetyt laskeumanäytteet sisäilman kuitupitoisuuden selvittämiseksi. Ulkopuolinen asiantuntija toimitti sisäilman kuitunäytteiden raportin terveydensuojeluun 26.11.2021. Raportin mukaan näytteet kerättiin kahviosta, sen lähiympäristöstä sekä läheiseltä sulkapallokentältä. Jokaisen näytteen kuitupitoisuus ylitti asetuksessa 545/2015 § 19 annetun toimenpiderajan 0,2 kuitua/cm2. Tarkastushetkellä oli sateinen sää ja katosta tippui vettä useassa kohdassa, mm. areenan katsomon katosta ja käytäväosuuksilla. Marraskuussa ulkopuoliselta asiantuntijalta saatiin tieto, että hän oli alustavasti kartoittanut katon tilannetta. Tarkempia tutkimuksia kattovuotojen ja sen mahdollisesti aiheuttamien vaurioiden selvittämiseksi ei ole tehty. Tarkastuksella todettiin aistinvaraisesti kattovuodon vaurioittaneen paikallisesti ainakin puurakenteita. Tarkastuksella ei voitu arvioida, onko kattovuotojen seurauksena vesi päässyt mm. lattiamattojen alle tai vaurioittanut muita herkästi vaurioituvia materiaaleja. 18.12.2020 saadun selvityksen mukaan ilmastointipatteristot oli nuohottu ja suodattimet vaihdettu. Tilojen ilmanvaihtokanavia ja päätelaitteita ei ollut puhdistettu eikä ilmamääriä tarkastettu. Tarkastuksella ei ollut tiedossa, milloin ilmanvaihtokanavat on viimeksi puhdistettu ja ilmamäärät mitattu. Terveydensuojeluun ei ole toimitettu tietoa, millä aikataululla ilmamäärät tarkastetaan ja kanavisto puhdistetaan. 

Kunnan terveydensuojeluviranomaisella on terveydensuojelulain 51 §:n nojalla oikeus antaa yksittäisiä kieltoja ja määräyksiä, jotka ovat välttämättömiä terveyshaitan poistamiseksi tai sen ehkäisemiseksi. Terveydensuojeluviranomaisen päätös tutkimusten, mittausten ja korjausten teettämisestä terveyshaitan poistamiseksi voi perustua vain aiheelliseen epäilyyn terveyshaitan esiintymisestä. Raholan liikuntakeskuksessa on todettu mm. epäsiistejä, rikkinäisiä ja huonokuntoisia pintoja, jotka eivät ole helposti puhtaana pidettäviä. Lisäksi tiloissa on todettu rakenteellisia epäkohtia, mm epätiiviitä läpivientejä ja kattovuotoja. Epäkohdista voi aiheutua terveydensuojelulain 27 § mukaista terveyshaittaa. Terveydensuojelulain 26 § mukaan ” Asunnon ja muun sisätilan sisäilmanpuhtauden, lämpötilan, kosteuden, melun, ilmanvaihdon, valon, säteilyn ja muiden vastaavien olosuhteiden tulee olla sellaiset, ettei niistä aiheudu asunnossa tai sisätilassa oleskeleville terveyshaittaa.” 

Terveydensuojelulain 27 § mukaan haitasta vastuussa olevan tulee ryhtyä toimenpiteisiin terveyshaitan poistamiseksi tai rajoittamiseksi. Jos oleskelutilassa esiintyy olosuhteita, jotka voivat aiheuttaa terveyshaittaa tilojen käyttäjälle, terveydensuojelulain 27 §:n mukaan terveydensuojeluviranomaisella on oikeus velvoittaa sitä, jonka menettely tai toimenpide on syynä epäkohtaan, ryhtymään toimenpiteisiin terveyshaitan selvittämiseksi, poistamiseksi tai rajoittamiseksi. Kunnan terveydensuojeluviranomaisella on oikeus antaa yksittäisiä kieltoja ja määräyksiä, jotka ovat välttämättömiä terveyshaitan poistamiseksi tai sen ehkäisemiseksi. 

Terveydensuojelulain 27 §:ssä tarkoitettujen määräysten antamisen tulee perustua terveydensuojeluviranomaisen tekemään tarkastukseen, sekä riittäviin ja luotettaviin mittauksiin, näytteisiin, tutkimuksiin, selvityksiin tai havaintoihin. Kunnan terveydensuojeluviranomaisella on terveydensuojelulain 45 §:n nojalla oikeus päätöksellään vaatia, että kiinteistönomistaja hankkii viranomaisen käyttöön sen määrittelemät tiedot terveyshaitan arvioimiseksi ja poistamiseksi. 

Terveydensuojelulain 53 §:n mukaan kunnan terveydensuojeluviranomainen voi tehostaa tämän lain nojalla antamaansa kieltoa tai määräystä uhkasakolla tai uhalla, että tekemättä jätetty toimenpide teetetään laiminlyöjän kustannuksella tai että toiminta keskeytetään tai kielletään.

Henkilötietoja sisältävien liiteasiakirjojen verkkojulkisuutta on rajoitettu. 

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Bojang Merja, Ympäristöterveyspäällikkö

Suomen Urheiluhallit Oy:lle annetaan seuraavat määräykset:

1. Suomen Urheiluhallit Oy:n tulee laatia kirjallinen kunnostussuunnitelma viimeistään 1.6.2022 mennessä

o Selvitettävä rikkinäisten pintojen, rakenteiden ja kuntosalilaitteiden verhoilujen korjaustoimenpiteet sekä aikataulu

Määräyksen tehostamiseksi Suomen Urheiluhallit Oy:lle asetetaan juokseva uhkasakko, jonka kiinteänä peruseränä on kymmenentuhatta (10 000) euroa, jos velvoitetta ei ole noudatettu määräaikaan mennessä, sekä lisäeränä viisituhatta (5000) euroa jokaiselta alkavalta kuukaudelta, jos velvoitteiden laiminlyönti jatkuu asetetun määräajan jälkeen.

2. Suomen Urheiluhallit Oy:n tulee siivota tilat perusteellisesti viipymättä, viimeistään 1.6.2022 mennessä

o Kentät ja niiden reuna-alueet tulee siivota, samoin kenttien välissä olevat pressumaiset väliverhot.

o Ilmanvaihdon päätelaitteet on puhdistettava sekä katot näiden päätelaitteiden kohdalta. 

Määräyksen tehostamiseksi Suomen Urheiluhallit Oy:lle asetetaan juokseva uhkasakko, jonka kiinteänä peruseränä on kymmenentuhatta (10 000) euroa, jos velvoitetta ei ole noudatettu määräaikaan mennessä, sekä lisäeränä viisituhatta (5000) euroa jokaiselta alkavalta kuukaudelta, jos velvoitteiden laiminlyönti jatkuu asetetun määräajan jälkeen.

3. Suomen Urheiluhallit Oy:n tulee poistaa siivousvälinevarastosta ylimääräiset tavarat ja siivota tila perusteellisesti viipymättä, viimeistään 1.6.2022 mennessä. 

Määräyksen tehostamiseksi Suomen Urheiluhallit Oy:lle asetetaan juokseva uhkasakko, jonka kiinteänä peruseränä on kymmenentuhatta (10 000) euroa, jos velvoitetta ei ole noudatettu määräaikaan mennessä, sekä lisäeränä viisituhatta (5000) euroa jokaiselta alkavalta kuukaudelta, jos velvoitteiden laiminlyönti jatkuu asetetun määräajan jälkeen.

4. Suomen Urheiluhallit Oy:n tulee täydentää siivouksen viikkokalenteriin nukkapintaisten mattojen puhdistus, siivousvälinevaraston siivous, ilmanvaihtoventtiilien puhdistus, kuntosalilaitteiden puhdistus sekä ns. ”yläpölyjen” puhdistus 1.6.2022 mennessä. 

Määräyksen tehostamiseksi Suomen Urheiluhallit Oy:lle asetetaan juokseva uhkasakko, jonka kiinteänä peruseränä on viisituhatta (5 000) euroa, jos velvoitetta ei ole noudatettu määräaikaan mennessä, sekä lisäeränä kaksituhatta (2000) euroa jokaiselta alkavalta kuukaudelta, jos velvoitteiden laiminlyönti jatkuu asetetun määräajan jälkeen.

5. Suomen Urheiluhallit Oy:n tulee nuohota liikuntakeskuksen ilmanvaihtokanavat sekä tarkastaa ja tarvittaessa säätää tilojen ilmamäärät 30.09.2022 mennessä. 

Määräyksen tehostamiseksi Suomen Urheiluhallit Oy:lle asetetaan juokseva uhkasakko, jonka kiinteänä peruseränä on kymmenentuhatta (10 000) euroa, jos velvoitetta ei ole noudatettu määräaikaan mennessä, sekä lisäeränä viisituhatta (5000) euroa jokaiselta alkavalta kuukaudelta, jos velvoitteiden laiminlyönti jatkuu asetetun määräajan jälkeen.

6. Suomen Urheiluhallit Oy:n tulee selvittää kattovuotojen syy ja kattovuodon aiheuttamien vaurioiden laajuus 30.9.2022 mennessä sekä poistaa kattovuotojen syy ja uusia vaurioituneet materiaalit 31.01.2023 mennessä. 

Määräyksen tehostamiseksi Suomen Urheiluhallit Oy:lle asetetaan juokseva uhkasakko, jonka kiinteänä peruseränä on kymmenentuhatta (10 000) euroa, jos velvoitetta ei ole noudatettu määräaikaan mennessä, sekä lisäeränä viisituhatta (5000) euroa jokaiselta alkavalta kuukaudelta, jos velvoitteiden laiminlyönti jatkuu asetetun määräajan jälkeen.

Kirjalliset raportit tehdyistä toimenpiteistä tulee toimittaa ympäristöterveyteen kuukauden kuluessa määräajoista. 

Rakennetekniset tutkimukset ja selvitykset on teetettävä henkilösertifioidulla rakennusterveysasiantuntijalla (RTA) tai kosteusvaurion kuntotutkijalla ja sisäilma-asiantuntijalla (yhdessä). Käytettävien menetelmien on oltava asumisterveysasetuksen ja Valviran ohjeistuksen mukaisia. Mahdolliset näytteet on analysoitava laboratoriossa, jolla on Ruokaviraston hyväksyntä kyseisiin tutkimuksiin.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

Suomen Urheiluhallit Oy, Merja Bojang, Paula Saxholm, Pirjo Pöntinen, Eeva Hentilä

Muutoksenhaku

Valitusosoitus

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Viranomaisella on lisäksi valitusoikeus, jos laissa niin säädetään tai jos valitusoikeus on viranomaisen valvottavana olevan julkisen edun vuoksi tarpeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Hämeenlinnan hallinto-oikeudelle:

Hämeenlinnan hallinto-oikeus
Raatihuoneenkatu 1
13100 Hämeenlinna
faksi: 029 56 42269
sähköposti: hameenlinna.hao@oikeus.fi

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Yleistiedoksiannossa tiedoksisaannin katsotaan tapahtuneen seitsemäntenä päivänä ilmoituksen julkaisemisesta kaupungin verkkosivuilla. Jos ilmoitus julkaistaan kaupungin verkkosivujen lisäksi myös sanomalehdessä, katsotaan tiedoksiannon tapahtuneen kuitenkin seitsemäntenä päivänä ilmoituksen julkaisemisesta verkkosivuilla. Tiedoksisaantipäivää ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valituskirjelmä

Valituskirjelmässä, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
- valittajan nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä osin päätöksestä valitetaan ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- vaatimuksen perusteet
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan

Valituskirjelmään on liitettävä
- päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
- todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Valituskirjelmän toimittaminen

Valituskirjelmä on toimitettava valitusajan kuluessa valitusviranomaiselle. Valituskirjelmän tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukiolon päättymistä. Valituskirjelmän lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.

Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeudessa valituksen käsittelystä perittävä oikeudenkäyntimaksu on 260 euroa. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä. Maksua ei myöskään peritä eräissä asiaryhmissä eikä myöskään mikäli asianosainen on muualla laissa vapautettu maksusta. Maksuvelvollinen on vireillepanija ja maksu on valituskirjelmäkohtainen.