Lausunnot
Tampereen kaupunki lausuu jäteasetusta koskien Lausuntopalvelu.fi-sivustolla seuraavaa:
Siirtoasiakirjaa ja lietekuljetuksia koskevat muutokset (40 ja 42 § sekä liite 5)
Tällä hetkellä jätelainsäädäntö edellyttää, että saostus- ja umpisäiliölietteitä kuljettava yritys raportoi osin yhteneviä tietoja sähköiseen siirtoasiakirjarekisteriin ja jätteenkuljetusrekisteriin. Tampereen kaupunki pitää esitettyä jäteasetuksen muutosta raportoinnin yhdistämisestä pääosin kannatettavana ja perusteltuna. Esitetty asetusmuutos vähentää kuljetusyritysten hallinnollista työmäärää sekä mahdollistaa jätehuoltoviranomaisen näkökulmasta kuljetustietojen kirjautumisen aiempaa ajantasaisemmin rekistereihin. Tämän katsotaan helpottavan jätehuoltoviranomaisen työtä jätteenkuljetusrekisterin ylläpidossa ja siten myös jätehuoltomääräysten seurannassa.
Tampereen kaupunki kuitenkin korostaa, että molempien rekisterien tietosisältöjen on oltava kattavat ja yhdenmukaiset, jotta tämän hetkiset, osittain päällekkäiset raportointivelvoitteet voitaisiin poistaa. Tämänhetkiset siirtoasiakirjarekisteriin raportoitavat tiedot eivät täysin vastaa jätteenkuljetusrekisteriin raportoitavaa tietosisältöä.
Tampereen kaupunki myös huomauttaa, että valtakunnan tasolla jätteenkuljetusrekisteriin raportoitavissa tietosisällössä voi olla alueellisia eroavaisuuksia saostus- ja umpisäiliölietteissä. Tämä johtuu todennäköisesti siitä, että jäteasetuksen 42 § jättää tulkinnanvaraiseksi sen, miten yksityiskohtaisesti saostus- ja umpisäiliölietteen kuljetukset tulee raportoida. Esimerkiksi alueellisen jätehuoltolautakunnan toimialueella, mikä kattaa 17 Pirkanmaan kuntaa, jätteenkuljetusrekisteritiedoissa on katsottu tarkoituksenmukaiseksi yksityiskohtainen jaottelu lietesäiliön tyypin (saostussäiliö, umpisäiliö tai pienpuhdistamo) ja lietteen laadun (musta tai harmaa jätevesiliete) perusteella. Edellä mainittu jaottelu on tärkeää, jotta voidaan seurata lietesäiliöiden tyhjentämistä jätehuoltomääräysten mukaisesti. Esimerkiksi umpisäiliön ja saostussäiliön tyhjennysvelvoitteet sekä mustan ja harmaan veden tyhjennysvelvoitteet eroavat toisistaan. Mikäli jatkossa tiedot raportoitaisiin yhdellä lietteen ewc-koodilla ilman tarkempaa erottelua kaivotyypeittäin ja lietelajeittain, ei jätehuoltomääräysten noudattamisen seuranta ole mahdollista. Tampereen kaupunki pitää erittäin tärkeänä, että raportoinnin yhdistäminen ei johda tiedon laadulliseen heikkinemiseen.
Asetusmuutos jättää myös epäselväksi, miten tiedonsiirto siirtoasiakirjarekisteristä jätehuoltoviranomaisen käytettäväksi jätteenkuljetusrekisterissä käytännössä tapahtuisi. Käytännön tasolla olisi ratkaistava mm. raportointioikeudet ja siirtyvä tietosisältö. Tampereen kaupunki huomauttaa, että jätehuoltoviranomaisen jätelain 122 §:n mukainen tiedonsaantioikeus kattaa ainoastaan kunnan jätehuollon järjestämisvastuulle kuuluvien jätteiden kuljetukset. Tämän vuoksi jätehuoltoviranomaiselle ei kuuluisi näkyä esimerkiksi yritystoiminnassa, valtion, seurakuntien tai yhteisöjen toiminnassa syntyneen lietteen kuljetukset. Jätehuoltoviranomaisen toimialue on myös useimmiten alueellinen yksittäisen kunnan sijaan, mikä on huomioitava raportointioikeuksissa sekä tiedonsiirrossa.
Tampereen kaupunki pitää tärkeänä, että jäteasetukseen kirjattaisiin myös vaatimus siitä, että jätteenkuljettaja on vastuussa tietojen oikeellisuudesta. Jätteenkuljettajalla on varmin tieto siitä, mistä liete on noudettu sekä mahdollisuus tarkistaa tiedot jätteen haltijalta jo tyhjennyksen yhteydessä. Siirtoasiakirjarekisteriin toimitettujen tietojen oikeellisuus tulisi varmentaa jo raportointivaiheessa esimerkiksi varmentamalla kiinteistötunnuksen olemassaolo siirtoasiakirjatietoa raportoitaessa. Mikäli kiinteistötunnusta (tai pysyvää rakennustunnusta) ei kirjata oikein, on kohteen paikallistaminen jälkikäteen vaikeaa. Virheellisen tiedon myötä tiedon käyttökelpoisuus jätehuoltoviranomaisen työssä heikentyy merkittävästi ja tiedon korjauttaminen työllistää sekä viranomaista että jätteenkuljetusyritystä. Tietojen oikeellisuus varmistaa myös kuljetustietojen kohdentumisen toimivaltaisen viranomaisen raportille ja tiivistelmässä oikean kunnan alueelle.
Tampereen kaupunki huomattaa lopuksi, että jätehuoltoviranomaisilla on erilaisia jätteenkuljetusrekisteriratkaisuja käytössään. Tämä tulisi huomioida tiedonsiirrossa jätteenkuljetusrekisteriin. Tampereen kaupunki ehdottaa tiedonsiirrossa huomioitavaksi seuraavat seikat:
- Toimiva tiedonsiirtomahdollisuus. Tiedot on oltava ladattavissa siirtoasiakirjarekisteristä taulukkolaskentaohjelmalla muokattavissa olevassa muodossa, jotta tietoja voidaan siirtää jätteenkuljetusrekisteriin ja käyttää jätehuoltomääräysten seurannassa.
- Jätehuoltoviranomaisen ladattavissa olevissa tiedoissa tietosisältö rajattaisiin sisältämään vain lakisääteinen tietosisältö jätteenkuljetusrekisteriin.
- Tiedonsiirto on oltava mahdollista kuntarajauksella sekä rajaamalla kuljetusyrityksen tai jäteyhtiön nimellä/y-tunnuksella.
- Jätelain 39 §:n edellyttämän tiivistelmätiedon lataaminen siirtoasiakirjarekisteristä automaattisesti muodostettavilla jäteasetuksen mukaisilla tietosisällöillä vähentäisi päällekkäistä työtä, kun tieto on jo jalostettavissa tiivistelmäksi siirtoasiakirjarekisterissä. Kuntakohtainen raportti onnistuisi kiinteistötunnuksen tai pysyvän rakennustunnuksen kautta löydettävän sijaintitiedon avulla.