Päätöksen perustelut
Oikaisuvaatimuksen tekijä on vaatinut oikaisua tarkastajan 01.06.2022 klo 12.10 tekemään tarkastusmaksua 7 20000 06090 koskevaan päätökseen.
Oikaisuvaatimuksen tekijällä ei ole ollut esittää matkalippua matkalipuntarkastajalle. Oikaisuvaatimuksen tekijä on kertonut tarkastajalle, ettei hänellä ole matkakorttia, koska oli jättänyt sen kiireessä kotiin lähtiessään lääkäriin. Oikaisuvaatimuksen tekijä oli esittänyt tarkastajalle lääkärin asiakirjoja liittyen aiemmin murtuneeseen varpaaseen. Oikaisuvaatimuksen tekijä oli ollut huolissaan tarkastusmaksun maksuajasta, jolloin tarkastaja oli neuvonut olemaan yhteydessä asiakaspalveluun maksuajan pidentämiseksi.
Matkustaja on velvollinen tarkastajan vaatimuksesta esittämään matkalippunsa. Jos matkustaja ei esitä asianmukaista matkalippua, hän on matkalipun hinnan lisäksi velvollinen suorittamaan tarkastajan määräämän tarkastusmaksun. Tarkastusmaksu jätetään määräämättä matkustajalle asianmukaisen matkalipun puuttumisen johdosta, jos ilmenee, että lipun puuttuminen on johtunut matkustajan ikä, kehitystaso, terveydentila, mielentila tai muu näihin rinnastettava erityinen seikka huomioon ottaen anteeksi annettavasta huomaamattomuudesta, ajattelemattomuudesta tai tietämättömyydestä taikka jos tarkastusmaksun määräämistä muusta syystä on pidettävä ilmeisen kohtuuttomana tai perusteettomana. Joukkoliikenteessä noudatettavassa avorahastuskäytännössä matkustajan on huolehdittava siitä, että hänellä on asianmukainen matkalippu.
Oikaisuvaatimuksen tekijällä ei ole tarkastushetkellä 01.06.2022 ollut asianmukaista matkalippua. Oikaisuvaatimuksen tekijän lääkäriaika oli ollut ennalta sovittu ajanvaraus. Tampereen seudun joukkoliikenteen Nyssen lippu- ja maksuehtojen mukaan asiakkaan vastuulla on hankkia oikeanlainen ja voimassaoleva lippu. Matkustajan velvollisuus on vahvistaa matkaoikeus aina bussin, ratikan tai asemalaiturin lippulaitteella.
Se seikka, että matkustaja ei ole tahallaan menetellyt virheellisesti, ei sellaisenaan ole riittävä peruste tarkastusmaksun poistamiseksi. Asiassa ei ole ilmennyt laissa tarkoitettua syytä, jonka vuoksi tarkastusmaksun määräämistä olisi pidettävä ilmeisen perusteettomana tai kohtuuttomana. Tampereen kaupunkiympäristön palvelualue katsoo, että tarkastusmaksun oikaisemiseen ei ole syytä.
Sovelletut säännökset:
Laki joukkoliikenteen tarkastusmaksusta (469/1979) 1 § 1 momentti, 8 § ja 10 §.
Toimivalta:
Katupäällikkö käsittelee joukkoliikenteen tarkastusmaksuja koskevat oikaisuvaatimukset (Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta, 11.8.2021 § 60).