Päätöksen perustelut
Elinvoiman ja kilpailukyvyn palvelualueen johtaja Teppo Rantanen:
Tampereen kaupunki on läpi vuosikymmenten ollut aktiivinen partneri erilaisissa kansallisissa ja kansainvälisissä urheilu- ja kulttuuritapahtumissa. Paikalliset urheiluseurat ja kansalliset lajiliitot ovat tuoneet omia tapahtumiaan kaupunkiin, ja niillä on todettu olevan merkittäviä vaikutuksia niin aluetalouteen kuin kaupungin imagoon ja yhteisöllisyyteen. Tampereen kaupungin tavoitteena on kansainvälisen tason tapahtumien ja kulttuurin keskittymä, jossa elämysten äärelle houkutellaan ympäri vuoden. Kaupunki toimii aktiivisesti vahvistaakseen tapahtumatarjontaa ja tavoittelee Tampereelle lisää suurtapahtumia.
Pyynikinajot oli määrä järjestää Tampereella 4.9.2021. Tapahtumayhteistyötä koskeva sopimus hyväksyttiin konsernijohtajan päätöksellä 17.6.2021 § 76.
Tapahtuma jouduttiin kuitenkin koronarajoitusten vuoksi siirtämään vuodelle 2022. Tapahtuma järjestetään Pyynikin maastossa 11.9.2022. Pyynikinajot on aikoinaan järjestetty vuosina 1932-1971 kaikkiaan 34 kertaa. Pyynikinajojen muistoajot on järjestetty viimeksi vuosina 2015 ja 2018. Muistoajot järjestetään jälleen syksyllä 2022, kun ensimmäisistä Pyynikinajoista on kulunut 90 vuotta. Nyt järjestettävä muistoajotapahtuma järjestetään 1960-luvun hengessä, ajatuksena luoda samanlainen tunnelma kuin vuosikymmeniä sitten.
Tampereen kaupunki on valmistellut tapahtumaa yhteistyössä Suomen Veteraanikilpamoottoripyöräkerho ry:n kanssa. Tapahtuman järjestämisen vastuullisena tahona toimii yhdistys, Tampereen kaupunki avustaa tapahtuman toteuttamisessa. Tampereen kaupunki ja Suomen Veteraanikilpamoottoripyöräkerho ry solmivat sopimuksen kaupungin kokonaistuesta tapahtumalle. Sopimus korvaa aikaisemman vuonna 2021 tehdyn sopimuksen. Sopimus on salassapidettävä viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain 24 § 1 mom. 17 kohdan perusteella.
Sopimuksen vastuuhenkilönä toimii tapahtumajohtaja, jota vakanssia tällä hetkellä hoitaa Perttu Pesä. Vastuuhenkilö huolehtii tarvittaessa yhteyshenkilön nimeämisestä sopimukselle. Sopimuksen mukaisen yhteistyön käytännön tahona kaupungin vastuiden osalta toimii elinvoiman ja kilpailukyvyn palvelualueen vetovoiman ja edunvalvonnan palveluryhmän tapahtumapalvelut.
Sopimusta laadittaessa on arvioitu EU:n valtiontukisääntöjen vaikutusta sopimuksen sisältöön. Arvioinnin perusteella on todettu, että kaupungin osallistumista tapahtumakumppanuuteen ei lasketa valtiontueksi, sillä kyseessä on hybridisopimus, joka on luonteeltaan pääosin yhteistyösopimus, ei avustus. Tuensaajan ei katsota olevan yritys EU:n kilpailuoikeuden merkityksessä eikä tapahtumassa ei ole kyse taloudellisesta toiminnasta tai kilpailua vääristävästä toiminnasta.
Tampereen kaupunki tavoittelee tapahtumilla mm. yhteisöllisyyden ja hyvinvoinnin lisääntymistä, kaupungin imagon ja tunnettavuuden vahvistumista sekä elinkeinojen ja aluetalouden kasvua. Urheilun ja kulttuurin suurtapahtumien hankintaa ja tukemista koordinoi pormestarin nimeämä suurtapahtumatyöryhmä. Tapahtumia haettaessa ja tuettaessa arvioidaan niiden vaikutuksia ja riskejä aluetalouteen, Tampereen imagoon, ja alueen yhteisöllisyyteen tapahtumatoiminnan suuntaviivojen mukaisesti. Kaupunki toimii yhteistyökumppanina ja harkinnanvaraisesti myöntää tukia kaupunkiin haettaville kansainvälisille ja kansallisille suurtapahtumille tai muilla tavoin merkittäville tapahtumille, joiden nähdään tukevan kaupungin strategisia tavoitteita. Yhteistyö- ja tukihakemukset käsittelee suurtapahtumatyöryhmä.
Hallintosäännön 36 §:n 31)-kohdan mukaan konsernijohtaja päättää sopimusten hyväksymisestä, ellei muualla toisin määrätä.