Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta, kokous 18.5.2022

Lataa  Kuuntele 

§ 53 Suurten kaupunkiseutujen joukkoliikennetuen 2022 hakeminen 

TRE:3547/02.04.01/2022

Valmistelija

  • Periviita Mika, Joukkoliikennejohtaja

Valmistelijan yhteystiedot

Joukkoliikennejohtaja Mika Periviita, puh. 050 326 7007, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Hallintosihteeri Noora Jalonen, puh. 040 142 4654, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Liikenne- ja viestintävirasto (Traficom) käynnisti 3.5.2022 julkisen henkilöliikenteen valtionavustushaun 2022 suurille kaupunkiseuduille. Traficom myöntää suurille kaupunkiseuduille joukkoliikenteen valtionavustusta valtion talousarvion momentin 31.20.55 perusteella. Valtionavustuksen myöntämistä säätelee valtionavustuslaki (688/2001) sekä valtioneuvoston asetus liikenteen palvelujen valtionavustuksista (509/2018).

Suurten kaupunkiseutujen valtionavustuskohteet vuodelle 2022 ovat seuraavat:

1. Suurten kaupunkiseutujen julkisen henkilöliikenteen tuki 2022, perusrahoituksen osuus, yhteensä 12,25 miljoonaa euroa

2. Ilmastoperusteinen rahoitus 2022 

a) Suurten kaupunkiseutujen ilmastoperusteinen rahoitus, MAL-sopimuksissa sidottu osuus, yhteensä 7 miljoonaa euroa

b) Ilmastoperusteisen rahoituksen kaikille toimivaltaisille viranomaisille haettavissa oleva osuus. Puhtaiden käyttövoimien ja kaluston edistämiseen viranomaisten järjestämässä linja-autoliikenteessä. Kohteiden 2b ja 2c valtionavustus on yhteensä enintään 5-8 miljoonaa euroa.

c) Ilmastoperusteisen rahoituksen kaikille toimivaltaisille viranomaisille haettava osuus. Joukkoliikenteen kulkutapaosuuden kasvua ja seurantaa edistävät hankkeet.

3. Valtion vuoden 2022 ensimmäisen lisätalousarvion lisärahoitus joukkoliikenteen järjestämiseen poikkeusoloissa ja palvelutason ylläpitämiseen, yhteensä 22 miljoonaa euroa

Liikennepalvelulain 181 § määrittelee palvelusopimusasetuksessa tarkoitetut tieliikenteen toimivaltaiset viranomaiset. Suuria kaupunkiseutuja ovat valtioneuvoston asetuksessa liikenteen palvelujen valtionavustuksista (509/2018) määritellyt Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymä sekä Oulun, Tampereen ja Turun kaupunkiseudut. 

Valtionavustuksen edellytyksenä on, että avustus kytketään maankäyttöä, asumista ja liikennettä koskevassa aiesopimuksessa (jäljempänä MAL-sopimus) sovittuihin liikenteen palvelujen kehittämistoimiin kohteiden 1 ja 2 osalta.

Valtionavustuksen myöntökohteet ovat seuraavat:

Kohde 1: Perusrahoitus

Vuoden 2022 valtionavustushaussa valtionavustuksen myöntökohteena on perusrahoituksen osalta ainoastaan palvelusopimusasetuksen mukaisen liikenteen ostojen nettokustannukset. Myönnettävän valtionavustuksen määrä on sidoksissa MAL-sopimuksen rahoitustasoon sekä siinä sovittuihin liikenteen palvelujen kehittämishankkeisiin. Valtionavustuksen myöntämisessä otetaan huomioon myös JOVARA-kriteerit. Valtionavustukseen oikeutettavien kustannusten tulee olla syntynyt vuoden 2022 aikana.

Valtion määräraha suurille kaupunkiseuduille kasvoi 2,5 miljoonaa euroa. Tampereen kaupunkiseudun MAL-sopimuksessa sovittu rahoitustaso on 1,925 milj. euroa/vuosi ja edellä mainittu nousu huomioon ottaen kaupunkiseudun osuus kasvaa noin 2,4 miljoonaan euroon.  Kaupunkiseutu on sitoutunut MAL-sopimuksessa edistämään seuraavia kehittämishankkeita:

  • palvelutason nostaminen
  • joukkoliikenneinfran kehittäminen ja joukkoliikenteen nopeuttaminen
  • hintakilpailukyvyn ylläpitäminen ja liikkumispalvelujen kehittäminen
  • puhtaiden käyttövoimien käytön lisääminen
  • markkinoinnin lisääminen

 

Kohde 2: Ilmastoperusteiset toimenpiteet

Kohde 2a:

Suurten kaupunkiseutujen MAL-sopimuksissa sidottu ilmastoperusteisen rahoituksen osuus. Valtionavustuksen tulee edistää alueen MAL-sopimuksessa sovittuja ilmastoperusteisen joukkoliikenteen valtionavustuksen toimenpiteitä. Myönnettävän valtionavustuksen määrä on sidoksissa MAL-sopimukseen. Valtionavustusta voidaan myöntää enintään 50 prosenttia aiheutuneista hyväksyttävistä kustannuksista. Valtionavustukseen oikeutettavien kustannusten tulee olla syntynyt vuoden 2022 aikana.

Tampereen kaupunkiseudun MAL-sopimuksessa sovittu kohdan 2a mukainen rahoitustaso on 1,4 miljoonaa euroa/vuosi. Valtionavustus kohdistetaan erityisesti sähköiseen joukkoliikenteeseen (raitiotie, lähijunat, sähköbussit) ja tukea voi hyödyntää puhtaan käyttövoiman joukkoliikennekaluston ja -palvelun kehittämiseen sekä joukkoliikennepalvelujen ostoon.

Kohde 2b:

Kaikille toimivaltaisille viranomaisille jaettavan ilmastoperusteisen rahoituksen tarkka summa täsmentyy myöhemmin. Kohteiden 2b ja 2c valtionavustus on yhteensä enintään 5-8 miljoonaa euroa. Pääosa rahoituksesta kohdennetaan puhtaiden käyttövoimien ja kaluston edistämiseen viranomaisten järjestämässä linja-autoliikenteessä. Tärkeimpinä kriteereinä tässä ovat CO2-vaikutukset. Lisäksi huomioidaan käyttövoimien alkuinvestointien tarve sekä viranomaisen osoittama aktiivisuus puhtaisiin käyttövoimiin siirtymisessä. Valtionavustukseen oikeuttavien kustannusten tulee olla syntynyt vuoden 2022 aikana.

Kohde 2c:

Rahoituksesta arviolta 1-2 miljoonaa euroa kohdennetaan joukkoliikenteen kulkutapaosuuden kasvua ja seurantaa edistäviin hankkeisiin:

  • Kaluston täyttöasteen seurannan menetelmien ja järjestelmien kehittäminen
  • Joukkoliikenteen markkinointi ja brändäys 

 

Kohde 3: Koronatuet

Valtion vuoden 2022 ensimmäiseen lisätalousarvioon on varattu lisärahoitusta joukkoliikenteen järjestämiseen poikkeusoloissa ja palvelutason ylläpitämiseen. Valtionavustus on suurille kaupunkiseuduille vuodelle 2022 yhteensä 22 miljoonaa euroa. Valtionavustus on tarkoitettu valtion rahoitusosuuden kasvattamiseen toimivaltaisten viranomaisten hankkimassa EU:n palvelusopimusasetuksen mukaisessa liikenteessä. Hyväksyttäviä kustannuksia ovat palvelusopimusasetuksen mukaisen liikenteen hankinnan nettokustannukset. Kustannusten tulee olla syntynyt vuoden 2022 aikana.

Tavoitteena on korvata toimivaltaisten viranomaisten lipputulomenetyksistä sama prosenttiosuus eri viranomaisluokissa.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Periviita Mika, Joukkoliikennejohtaja

Suurten kaupunkiseutujen joukkoliikennetukea haetaan täysimääräisesti MAL 4 -sopimuksen mukaisesti kohteiden 1 ja 2a osalta. Kohteiden 1 ja 2a valtiontuki jakautuu seudun kunnille samalla prosenttiosuudella liikenteen nettokustannuksista.

Kohteen 3 mukainen koronatuki kohdistetaan koronatilanteesta aiheutuvien nettokustannusmuutosten pienentämiseen samalla prosenttiosuudella kaikille kaupunkiseudun kunnille. 

Kohteiden 2b ja 2c valtiontukea haetaan ja mahdollinen tuki kohdennetaan erillisiin aiheen mukaisiin hankkeisiin.

Joukkoliikennejohtaja oikeutetaan laatimaan tukihakemukset ja hoitamaan hakuprosessia.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Matti Joki poistui kokouksesta asian käsittelyn aikana.

Tiedoksi

Mika Periviita

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

-vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §)
-virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
-etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)