Päätöksen perustelut
Lain ajoneuvojen siirtämisestä mukaan, jos pysäköidystä ajoneuvosta aiheutuu haittaa tiealueella tapahtuvalle kunnossa- ja puhtaanapidolle, tienpitoviranomainen voi toimittaa ajoneuvon lähisiirron. Mainitun lain 11 §:n mukaan ajoneuvon omistaja tai haltija on velvollinen korvaamaan viranomaiselle ajoneuvon siirrosta aiheutuvat kustannukset. Korvaus määrätään kunnan osalta kunnallisen viranomaisen hyväksymän taksan mukaisesti.
Asianosainen vaatii oikaisua katutarkastajan tekemään päätökseen 10.06.2022 § 1038 siirtokustannusten perimisestä 22.6.2022 päivätyllä oikaisuvaatimuksella. Asianosainen vetoaa oikaisuvaatimuksessaan siihen, että ajoneuvon lähisiirrosta ei tulisi periä korvausta, sillä ajoneuvossa oli invalupa (liikkumisesteisen pysäköintitunnus).
Kohteessa on kiinteät siirtokehotustaulut, joissa on ilmoitettu kadun kunnossapidon ajankohdaksi parittoman viikon perjantai klo 8-12. Siirtokehotus on voimassa 15.11.-30.4.
Tieliikennelain mukaan liikkumisesteisen pysäköintilupa oikeuttaa pysäköimään liikennemerkillä osoitetusta rajoituksesta tai kiellosta huolimatta maksulliselle pysäköintipaikalle maksua suorittamatta; alueelle, jossa pysäköinti on kielletty lain liitteen 3.3 mukaisella liikennemerkillä C38 (pysäköinti kielletty) tai C39 (pysäköintikieltoalue); sekä rajoitusta pidemmäksi ajaksi alueelle, jossa pysäköinnin enimmäisaikaa on rajoitettu.
Liikkumisesteisen pysäköintitunnus ei oikeuta pysäköimään alueella, jossa on voimassa siirtokehotus.
Ajoneuvon kuljettajan tulee varmistaa kaikissa tilanteissa kadulla ja pysäköintipaikoilla mahdollisesti olevat pysäköintirajoitteet.
Kaupunkiympäristön palvelualue katsoo edellä esitetyn perusteella, että oikaisuvaatimus tulee hylätä aiheettomana.
Sovelletut säännökset:
Laki ajoneuvojen siirtämisestä (1508/2019) 6 § 1 momentti, 11 §.
Tieliikennelaki (729/2018) 39 §.
Toimivalta:
Katupäällikkö käsittelee ajoneuvojen siirrosta annetun lain (1508/2019) 14 §:n mukaiset oikaisuvaatimukset 11 §:n mukaisista maksuista (Yrja 22.2.2022 § 16).