Päätöksen perustelut
Liiketoiminta- ja rahoitusjohtaja Arto Vuojolainen:
Konsernijohtaja päätti 23.5.2022 § 78 (Dnro:TRE:980/02.07.01/2022) Tampereen kaupungin tytäryhteisöjen työhyvinvointitutkimuksen hankinnasta. Hankintamenettelynä oli julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) (jäljempänä Hankintalaki) 32 §:n mukainen avoin menettely. Kyseessä on kansallisen kynnysarvon ylittävä palveluhankinta.
Tuomi Logistiikka Oy pyysi Tampereen kaupungin toimeksiannosta tarjouksia Tampereen kaupungin tytäryhteisöjen työhyvinvointitutkimuksen hankintaan kahden vuoden sopimuskaudelle. Sopimusta on mahdollista jatkaa varsinaisen sopimuskauden jälkeen kahdella yhden vuoden pituisella optiokaudella. Hankintaa ei ole jaettu osiin, koska hankinnan kohteena olevan palvelun vaatiman käyttöönoton ja varsinaisen käytön kannalta on perusteltua, että palvelun toteuttaa kokonaisuudessaan yksi palveluntuottaja
Hankinnasta lähetettiin hankintailmoitus julkaistavaksi HILMA-palvelussa 1.4.2022 ja tarjouspyyntö oli saatavilla Tarjouspalvelu.fi-toimittajaportaalissa. Tarjouksen jättivät määräaikaan 29.4.2022 klo 12:00 mennessä seuraavat kuusi yritystä: Aisti Health Oy (3260277-8), Feelback Oy (1702297-8), Innolink Reseach Oy (2549986-4), KivaQ OyAb (1758144-6), Movendos Oy (2518387-8) ja Tutkimusvoima Oy (2907623-6).
Hankintalain 114 §:n mukaan hankintayksikön on suljettava tarjouskilpailusta ehdokas tai tarjoaja, joka ei vastaa asetettuja soveltuvuusvaatimuksia. Kaikki tarjoajat täyttivät tarjouspyynnössä tarjoajan soveltuvuudelle asetetut vaatimukset.
Hankintalain 74 §:n mukaisesti tarjoajan tulee tarjouksessaan osoittaa tarjoamansa tavaran, palvelun tai rakennusurakan olevan tarjouspyynnössä ja muissa hankinta-asiakirjoissa esitettyjen vaatimusten mukainen. Hankintayksikön on suljettava tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset tarjouskilpailusta. Kaikki saapuneet tarjoukset vastasivat tarjouspyynnön ehtoja.
Valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus. Kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytettiin parasta hinta- laatusuhdetta. Kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen teki KivaQ OyAb (1758144-6).
Konsernijohtajan päätöksen mukaan sopimus Tampereen kaupungin tytäryhteisöjen työhyvinvointitutkimuksen hankinnasta tehdään kahden vuoden sopimuskaudelle KivaQ OyAb:n (Y-tunnus 1758144-6) kanssa.
Hankinnan arvonlisäveroton arvo sopimuskauden aikana on sitoumuksetta noin 200 000 euroa sisältäen mahdollisten optioiden käytön. Hankinnan arvonlisäveroton vuosiarvo on yhteensä sitoumuksetta noin 50 000 euroa.
Julkisista hankinnoista annetun lain (1397/2016) 132 § 1 momentissa säädetään hankintaoikaisun tekemisestä. Hankintayksikkö voi itse poistaa virheellisen päätöksensä tai peruuttaa muun hankintamenettelyssä tehdyn ratkaisun, jolla on oikeudellisia vaikutuksia ehdokkaiden tai tarjoajien asemaan ja ratkaista asian uudelleen (hankintaoikaisu), jos päätös tai muu hankintamenettelyssä tehty ratkaisu perustuu lain soveltamisessa tapahtuneeseen virheeseen tai jos asiaan on tullut sellaista uutta tietoa, joka voi vaikuttaa päätökseen, ratkaisuun tai hankintasopimuksen tekemisen edellytyksiin. Edellä mainitun lain 133 §:n 1 momentin mukaan hankintayksikkö voi ottaa hankintaoikaisun käsiteltäväkseen omasta aloitteestaan tai asianosaisen vaatimuksesta.
Feelback Oy on 31.5.2022 tehnyt hankintapäätöksestä hankintaoikaisua koskevan vaatimuksen. Hankintaoikaisun vireille tulosta on 13.6.2022 ilmoitettu niille, joita asia koskee. Hankintaoikaisua koskeva vaatimus on tämän päätöksen liitteenä.
Hankintaoikaisuvaatimuksessaan Feelback Oy viittaa hankintalain 81 §:ssä säädettyihin harkinnanvaraisiin poissulkemisperusteisiin. Feelback Oy katsoo, että hankintayksiköllä on mahdollisuus sulkea pois tarjouskilpailusta sellainen toimittaja, jonka toimituskyky on heikentynyt tai jota ei muutoin voida pitää luotettavana. Hankintayksikkö voi näin Feelback Oy:n mukaan vähentää toimittajan heikosta taloudellisesta asemasta johtuvia taloudellisia tai muita riskejä, jotka liittyvät hankinnan toteuttamiseen. Feelback Oy tuo esiin, että hankintayksiköllä on poissulkemismahdollisuus missä tahansa hankintamenettelyn vaiheessa, jos käy ilmi, että ehdokasta tai tarjoajaa rasittaa jokin hankintalaissa tarkoitettu harkinnanvarainen poissulkemisperuste joko ennen hankintamenettelyä tai sen aikana toteuttamiensa tai toteuttamatta jättämiensä toimien johdosta.
Feelback Oy:n esittää hankintaoikaisuvaatimuksessaan epäilyksen voittaneen tarjoajan toiminnallisten ja taloudellisten resurssien riittävyydestä. Taloudellisia resursseja Feelback Oy pitää puutteellisina, koska yhtiön viimeisin tilinpäätös on sen mukaan julkaistu 31.12.2020. Feelback Oy epäilee täyttääkö tilinpäätös hankintalaissa esitetyt kriteerit. Toiminnallisia resursseja Feelback Oy pitää puutteellisina perustuen tilinpäätöstiedoista ilmenevään työntekijämäärään, joka ei sen mukaan riitä vaaditun laatutason mukaisen työhyvinvointitutkimuksen tuottamiseen.
Saapuneen hankintaoikaisuvaatimuksen johdosta Tuomi Logistiikka Oy on tarkastanut hankinnan dokumentit uudelleen.
Tarjouspyynnössä on esitetty tarjoajia koskevat soveltuvuusvaatimukset. Hankintalain 114 §:n mukaan hankintayksikön on suljettava tarjouskilpailusta ehdokas tai tarjoaja, joka ei vastaa asetettuja soveltuvuusvaatimuksia. Hankintayksikkö on tarkistanut tarjoajien soveltuvuuden ja todennut voittaneen tarjoajan täyttävän asetetut soveltuvuusvaatimukset.
Hankintayksikkö toteaa, että tarjouspyynnössä ei ole edellytetty tarjoajilta esimerkiksi tietyn suuruista liikevaihtoa tai asetettu vähimmäisvaatimuksia tarjoajan palveluksessa olevien työntekijöiden määrälle.
Vakiintuneen oikeuskäytännön (esim. MAO 141/2017, MAO 559/2017, MAO 6/21, MAO H155/2022) mukaan hankintayksiköllä on oikeus luottaa tarjoajan tarjouksessaan antamiin tietoihin. Tarjoaja kantaa vastuun tarjouksensa sisällöstä ja hankintayksiköllä on oikeus luottaa siihen, että tarjoajan tarjouksessaan ilmoittamat tiedot pitävät paikkansa. Voittanut tarjous täyttää tarjouspyynnön vaatimukset ja voittanut tarjoaja on tarjouksellaan sitoutunut toteuttamaan hankinnan tarjouspyynnössä asetettujen ehtojen mukaisesti.
Lisäksi hankintayksikkö tuo esiin, että hankintamenettelyn mukaisessa selvityksessä ei ole käynyt ilmi, että voittanutta tarjoajaa rasittaisi hankintalain 81 §:n mukainen poissulkuperuste. Joka tapauksessa Feelback Oy:n ilmoittamat toiminnalliset tai taloudelliset resurssit eivät ole hankintalain 81 §:n mukainen poissulkuperuste.
Hankintayksikkö ei näin ollen voi poissulkea voittanutta tarjoajaa taloudellisten resurssien perusteella. Hankintayksikkö voi tarjouspyynnössä asettaa tarjoajalle esimerkiksi taloudellista ja rahoituksellista tilannetta koskevia soveltuvuusvaatimuksia, mutta tässä tapauksessa niin ei ole tehty.
Voittaneen tarjoajan antama tarjous täyttää tarjouspyynnön ehdot. Hankintayksikkö ei ole tehnyt tarjousten arvioinnissa menettelyvirhettä, eikä Feelback Oy ole esittänyt perusteita, joiden vuoksi asiaa tulisi arvioida toisin. Feelback Oy:n hankintaoikaisua koskeva vaatimus tulisi hylätä.
Hallintosäännön 36 § 28)-kohdan mukaisesti konsernijohtaja päättää konsernihallinnon irtaimen omaisuuden ja palvelujen hankinnasta, luovuttamisesta ja vuokrauksesta, ellei muualla ole toisin määrätty tai päätetty.