Päätöksen perustelut
Asuntosäätiön Asumisoikeus Oy Lapinniemenranta 16, Lapinniemenranta 16, 33180 Tampere, on toimittanut 10.2.2022 ympäristöterveyteen tupakkalain 549/2016 §:n 79 momentin 1 mukaisen hakemuksen tupakoinnin kieltämiseksi taloyhtiön huoneistoissa. Kohteeseen on määrätty 09.03.2021 tupakkalain 549/2016 §:n 79 mukainen tupakointikielto huoneistojen hallinnassa oleville huoneistoparvekkeille ja huoneistoihin kuuluvien ulkotilojen oleskelualueille. Terveydensuojeluviranomaisen päätösvalta tupakkalain 79 §:n mukaisten parveketupakointikieltojen määräämisestä on siirretty esimiestason viranhaltijoille: ympäristöterveyspäällikölle, terveydensuojelun esimiehelle ja elintarvikevalvonnan esimiehelle. (Yhdyskuntalautakunnan alueellisen ympäristöterveydenhuollon jaoston kokous 16.4.2020 § 12, TRE:2339/00.02.01/2020).
Hakemuksen liitteinä on toimitettu kopio taloyhtiön ylimääräisen asukaskouksen pöytäkirjasta 25.11.2021, asemapiirustus, pohja- ja julkisivupiirustukset, selvitys tupakansavun leviämisestä (tekninen selvitys) sekä kuulemisasiakirjat. Hakija on myös antanut selvityksen niistä toimenpiteistä, joita asuntoyhteisö on tehnyt estääkseen savun kulkeutumisen asuntojen välillä sekä tiedot siitä, minkälaiset korjaustoimenpiteet ovat asiassa vielä tarpeen ja arvion näiden toimenpiteiden kustannuksista.
Kiinteistöt omistaa Asuntosäätiö ja ne ovat osaomistusasuntoja, joissa ei ole osakkaita eikä yhtiöjärjestystä. Tampereen kaupungin ympäristöterveys teki hallintolain mukaisen kuulemisen 12.4.2022 kaikkiin huoneistoihin. Lisäksi on kuultu tupakointikieltoa vastustaneita erikseen.
Asuntosäätiön Asumisoikeus Oy Lapinniemenranta 16 on vuonna 1996 valmistunut kahdeksankerroksinen kerrostaloyhtiö, jossa on 30 asuinhuoneistoa ja yksi rappukäytävä.
Huoneistojen ilmanvaihto on toteutettu koneellisella, huoneistokohtaisella poistoilmanvaihdolla. Tuloilma saadaan karmiventtiileistä. Huoneistojen ilmanvaihto on mitoitettu siten, että huoneistoissa vallitsee lievä alipaine ulkoilmaan nähden. Tällöin korvausilmaa huoneistoihin saadaan myös ikkunoiden ja parvekeoven kautta sekä tiivistämättömien rakenteiden ja ikkunoiden kautta, jolloin tupakansavu voi kulkeutua huoneistosta toiseen. Tupakansavun kulkeutuminen on mahdollista myös huoneistoparvekkeiden välillä, kun ovea pidetään auki.
Tarkastuskäynnit
Kohteeseen on tehty valituksiin perustuvat tarkastuskäynnit liittyen tupakansavun leviämiseen naapuriasuntoon kolmannen ja neljännen kerroksen välillä 18.5.2021 ja 14.11.2021. Tupakansavun hajua oli havaittavissa rappukäytävässä. Asunnossaan tupakoineelle asukkaalle lähetettiin kirje tupakoinnin lopettamiseksi 26.5.2021, johon hän on vastannut puhelimitse ja luvannut lopettaa tupakoinnin. Tampereen asumisterveyden terveystarkastajat havaitsivat tarkastuskäynnillä 26.4.2022 voimakasta tupakansavun hajua rappukäytävässä 3. ja 4. sekä 7. ja 8. kerroksissa. Lisäksi tehtiin vielä yksi tarkastuskäynti 23.5.2022 rappukäytävän seitsemänteen ja kahdeksanteen kerrokseen, jolloin jälleen oli havaittavissa pinttynyt tupakan haju erityisesti seitsemännessä kerroksessa hissin edustalla. Voidaan siis todeta, että taloyhtiön sisätiloissa tupakansavua kulkeutuu tilasta toiseen muutoin kuin poikkeuksellisesti (tupakkalaki 79 §). Taloyhtiön tutkimus- ja korjaustoimet tupakansavun kulkeutumisen ehkäisemiseksi on kohdistettu asuntojen A 8 ja A 12 välille esimerkin omaisesti, jotta taloyhtiö voi todentaa, voidaanko tehdyillä korjaustoimilla ehkäistä tupakansavun kulkeutuminen kokonaisvaltaisesti myös muiden huoneistojen välillä. Valviran tulkinnan mukaan rakennusvuoden vuoksi on mahdollista lähteä siitä olettamasta, että myöskin muissa kuin tutkituissa asuntoyhteisön asuinhuoneistoissa on vastaavat rakenteelliset olosuhteet. Asuinhuoneistoon A 12 26.4.2022 tehdyllä tarkastuskäynnillä todettiin aistinvaraisesti, että tupakan hajua esiintyy asunnossa edelleen -tehdyistä korjaustoimenpiteistä huolimatta.
Asianosaisten kuuleminen
Asuntosäätiön Asumisoikeus Oy Lapinniemenranta 16 on kuullut huoneiston haltijoita tupakkalain 79 §:n 1 momentin mukaisen tupakointikiellon hakemisesta. Kuulemislomakkeet toimitettiin kaikille asukkaille postiluukkujakeluna 10.11.2021 ja vastaus pyydettiin 25.11.2021 mennessä. Taloyhtiössä on yhteensä 30 asuinhuoneistoa. Tupakkalain mukainen kuuleminen tehtiin kaikkiin huoneistoihin. Määräaikaan mennessä taloyhtiölle palautettiin kuulemislomakkeet yhteensä 16 huoneistosta. Tupakointikiellon hakemista huoneistoista puolsi 12 ja vastusti 4 huoneistoa.
Ylimääräisessä asukaskokouksessa 25.11. 2021 päätettiin äänestyksen jälkeen hakea tupakointikieltoa asuinhuoneistoihin. Äänestyksessä 11 kokousedustajaa kannatti ja 2 vastusti päätösehdotusta. Tampereen kaupungin ympäristöterveys teki hallintolain mukaisen kuulemisen kaikkiin huoneistoihin 12.-26.4.2022 välisenä aikana. Määräaikaan mennessä tuli 17 vastausta, joissa 13:ssa puollettiin ja neljässä vastustettiin tupakointikieltoa asuinhuoneistoihin. Huoneiston A 28 asukas pyysi 18.4.2022 lisäaikaa vastata kuulemiseen. Asukkaalle on vastattu 20.4.2022, ettei lisäaikaa vastauksen antamiselle myönnetä, koska kuulemisaikaa oli vielä jäljellä (liite hallintolain mukaisesta kuulemisesta). Huoneiston A 28 asukas on lausumassaan 25.4.2022 vaatinut, ettei asiaa asunnon A 28 kohdalta tutkita tai jos ensisijaista vaatimusta ei hyväksytä, vaatinut hakemuksen hylkäämistä huoneiston A 28 osalta. Asumisterveys on jättänyt asunnon A 28 asukkaalle sekä kolmeen muuhun tupakointikieltoa vastustaneeseen asuinhuoneistoon vastineen 3.5.2022, jossa on pyydetty tietoa siitä, millä tavalla asukkaat voivat ehkäistä savun kulkeutumista huoneistosta toiseen. Vastaus on pyydetty 17.5.2022 mennessä. Huoneiston A 28 asukas on vastannut pyyntöön määräaikaan mennessä ja asumisterveys on vastannut huoneiston A 28 asukkaalle sähköpostitse 25.5.2022, että tupakointikieltopäätöstä ryhdytään valmistelemaan (salassa pidettävä liite hallintolain mukaisesta kuulemisesta).
Ympäristöterveyden arvio hakemuksesta
Tupakkalain 79 §:n 2 momentin mukaan kunnan tupakkalakia valvovan viranomaisen on hakemuksesta määrättävä tupakointikielto huoneistoihin kuuluville parvekkeille, huoneistojen käytössä oleviin ulkotiloihin ja huoneistojen sisätiloihin, jos tiloista voi niiden rakenteiden tai muiden olosuhteiden vuoksi muutoin kuin poikkeuksellisesti kulkeutua tupakansavua toiselle parvekkeelle, toiseen huoneistoon kuuluvan ulkotilan oleskelualueelle tai toisen huoneiston sisätiloihin. Halutessaan asuntoyhteisö voi itse tupakkalain 78 §:n 2 momentin mukaan kieltää tupakoinnin asuntoyhteisön hallitsemissa yhteisissä ulkotiloissa.
Asuntosäätiön Asumisoikeus Oy Lapinniemenranta 16 on toimittanut selvityksen tupakansavun mahdollisista leviämisreiteistä huoneistoihin ja huoneistojen välillä. Koko asuntoyhtiön ilmanvaihto on tutkittu, puhdistettu ja säädetty. Päällekkäisiin asuntoihin 8 ja 12 (joissa on tupakoitu) on tehty tiivistyskorjauksia sekä tiiveysmittaukset. Ilmanvaihdon ja tehtyjen korjaustoimien on todettu olleen riittämättömiä vähentämään tupakanhajua asunnossa. Hakemuksen mukaan seuraavaksi olisi ryhdyttävä purkamaan keittiöitä, mikä aiheuttaisi kohtuuttoman suuret kustannukset asuntoyhtiölle. Tupakkalain mukaan tupakointikielto saadaan määrätä asuinhuoneiston asuintilaan vain, jos savun kulkeutumista ei ole mahdollista rakenteiden korjaamisella tai muuttamisella kohtuudella ehkäistä ja asuintilan haltijalle on ennen kiellon määräämistä varattu mahdollisuus ehkäistä savun kulkeutuminen omilla toimenpiteillään. Valviran ohjeistuksen mukaan päällekkäisten tai vierekkäisten tilojen osalta savun leviäminen on todennäköistä. Tupakointikieltohakemuksen sekä asumisterveyden tarkastuskäynneillä tekemien havaintojen perusteella tupakansavun kulkeutumista tapahtuu huoneistosta toiseen myös muutoin kuin poikkeuksellisesti.
Asuntoyhteisön hakemusprosessi täyttää tupakkalaissa sille asetetut vaatimukset.
Päätöksen perusteena oleva lainsäädäntö
Tupakkalaki (549/2016) 79, 90 ja 106 §
Valtioneuvoston asetus tupakointitiloista ja tupakointikiellon hakemisesta asuntoyhteisöön (601/2016) 4 a §
Hallintolaki (434/2003) 34 §
Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, tai joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan tai elinkeinonharjoittajan liike- tai ammattisalaisuuden. (Julkisuuslaki 621/1999, Laki sähköisen viestinnän palveluista 917/2014, Tietosuojalaki 1050/2018, Laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista 812 /2000, Kuntalaki 410/2015).