§ 26 Huoltopalvelun hankinta Tredun ilma-​alukselle OH-​SHT ja huoltosopimuksen tekeminen Patria Pilot Training Oy:n kanssa

Lataa  Kuuntele 

TRE:4688/00.01.06/2022

Päätöspäivämäärä

16.6.2022

Päätöksen tekijä

Z/Koulutusjohtaja, Hervannan kampus

Valmistelijan yhteystiedot

Koulutuspäällikkö Juhani Anttila, puh. 040 801 6726, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Koulutusjohtaja, Ari Mäkitalo, puh. 050 441 8813, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Päätöksen perustelut

Ilma-aluksen lentokelpoisuudesta huolehtiminen

Tampereen seudun ammattiopisto Tredu hankki Diamond DA42-VI -ilma-aluksen lentokoneasentaja- ja avioniikka-asentajakoulutuksen käyttöön Tredun Pirkkalan toimipisteeseen. Ilma-alus on luovutettu myyjän toimesta Tredulle 28.4.2022.

Ilmailulain (34 §) ja EU:n huoltotoiminta-asetuksen (EU komission asetus (EU) N:o 1321/2014) mukaan ilma-aluksen lentokelpoisuudesta vastaa omistaja. Jos ilma-aluksella on ilma-alusrekisteriin merkitty käyttäjä, niin omistajan vastuu siirtyy tälle rekisteriin merkitylle käyttäjälle. Myös ilma-aluksen vuokrasopimuksessa voidaan sopia vastuun siirtymisestä vuokraajalle. Ohjaajan näkökulmasta ilma-alusta voidaan pitää lentokelpoisena, jos lennolla mukana pidettävät asiakirjat ovat voimassa eikä ole havaittavissa mitään vikoja, joita ei olisi asianmukaisesti siirretty. Omistajan kannalta asia ei ole lainkaan näin yksinkertainen. Ilma-alus on lentokelpoinen vain, jos kaikki huolto-ohjelman mukaiset huollot on tehty ajallaan. Omistaja on vastuussa siitä, että ilma-aluksella ei lennetä, jos se ei ole lentokelpoinen.

Huolto-organisaatio ei ole vastuussa ilma-aluksen lentokelpoisuudesta. Huolto-organisaatio vastaa ainoastaan tekemänsä, omistajan tilaaman työn lentokelpoisuudesta. Omistaja on vastuussa siitä, että kaikki huollot on tehty ajallaan, eli kaikkien tarvittavien huoltojen tilaamisesta ja huoltotodisteiden säilyttämisestä huoltokirjanpidossa. Tätä kutsutaan ns. jatkuvan lentokelpoisuuden hallinnoinniksi.

Ilma-aluksen omistaja on vastuussa myös siitä, että ilma-alukselle on laadittu huolto-ohjelma (johon on koottu yhteen kaikki ilma-alusta koskevat huoltovaatimukset) sekä huolto-ohjelman pitämisestä ajan tasalla. Erillinen huolto-ohjelma tarvitaan, koska ilma-aluksen huoltokäsikirjassa oleva huoltolista ei yleensä sisällä kaikkia ilma-alusta koskevia huoltovaatimuksia. Esimerkiksi viranomainen voi antaa lentokelpoisuusmääräyksiä, jotka edellyttävät toistuvia tarkastuksia. Ilma-alukseen on myös voitu asentaa jokin varuste, kuten vaikkapa hätäpaikannuslähetin, jolla on huoltovaatimuksia. Ilma-alukseen on voitu tehdä jokin muutostyö, johon kuuluvat omat huolto-ohjeet.

Muutokset voivat muuttaa ilma-aluksen huoltokäsikirjassa esitettyä huoltolistaa. Esimerkiksi lentoonlähtömassan korotukseen voi liittyä rakenteiden väsymistarkastusvälin lyhentyminen tai potkurin vaihtaminen toisentyyppiseen edellyttää myös huoltovaatimusten vaihtamista kyseistä potkurityyppiä koskeviin vaatimuksiin. Nämä kaikki kootaan yhteen huolto-ohjelmassa, jonka perusteella voidaan laatia ilma-alusta koskeva huoltoaikaseuranta. Huoltoaikaseurannasta nähdään, mihin saakka ilma-aluksen lentokelpoisuus on voimassa ja kuinka kauan aikaa minkäkin huoltovaatimuksen tekemiseen on jäljellä. Huoltoaikaseurannan perusteella omistaja voi nähdä, mitä huoltoja kannattaa tilata seuraavaan huoltotapahtumaan, jotta ilma-alukselle saadaan riittävästi lentokelpoisuusaikaa.

Omistaja voi siirtää vastuun huolto-ohjelman laatimisesta ja ylläpidosta sekä halutessaan myös jatkuvan lentokelpoisuuden hallinnoinnista hyväksytylle jatkuvan lentokelpoisuuden hallintaorganisaatiolle. Tämä edellyttää ko. organisaation kanssa tehtävää sopimusta, jossa määritellään, mitä vastuita organisaatiolle siirretään. Tampereen seudun ammattiopisto Tredu on sopinut Patria Pilot Training Oy:n kanssa siitä, että Patria Pilot Training Oy ottaa vastuun lentokoneen (OH-SHT) huolto-ohjelman laatimisesta ja ylläpidosta sekä jatkuvan lentokelpoisuuden hallinnoinnista. Jatkuvan lentokelpoisuuden hallintatehtävien hoitamista koskeva sopimus on määräaikainen ja se on voimassa 31.5.2024 asti.

Patria Pilot Training Oy on ilmailulain 35 §:ssä tarkoitettu lentokelpoisuuden hallintaorganisaatio. Hyväksytyllä jatkuvan lentokelpoisuuden hallintaorganisaatiolla (CAMO eli continuing airworthiness management organisation) on EU:n jäsenvaltion viranomaisen myöntämä toimilupa eli Suomessa Traficomin myöntämä toimilupa. Partia Pilot Training Oy:n toimiluvan numero on FI.CAMO.0024.

 

Ilma-aluksen huoltosopimus

CAMO-sopimuksen lisäksi Tredun on huolehdittava siitä, että ilma-aluksen OH-SHT huollot ja korjaukset tehdään hyväksytyssä Part-145 huolto-organisaatiossa. Patria Pilot Training Oy:n kanssa on neuvoteltu, että Tredun ilma-aluksen korjaukset ja huollot tehdään Patria konsernin viranomaishyväksytyssä Part-145 huolto-organisaatiossa. Huoltosopimuksen mukaisesti Patria Pilot Training Oy vastaa siitä, että Tredun ilma-aluksen huollot ja korjaukset järjestetään Patrian ML.A.201 jatkuvan lentokelpoisuuden valvontaorganisaation valvonnassa ja Patrian Part-145 huolto organisaatiossa.

Tampereen seudun ammattiopisto Tredu ja Patria Pilot Training Oy ovat toukokuussa 2022 solmineet kumppanuussopimuksen yritys- ja oppilaitosyhteistyön tiivistämiseksi ja organisoimiseksi. Yhteistyön osa-alueina on mainittu olevan mm. se, että yhteistyöllä mahdollistetaan Tredun lentokoneasennuksen tutkintoalan opiskelijoille aidot työelämän monialaiset oppimisympäristöt Tampere-Pirkkalan lentokenttäympäristössä ja että Partia Pilot Training Oy antaa ammatillista tukea ja konsultaatiota Tredun henkilökunnalle Part-145 sekä Part-CAMO toiminnasta.

Tampereen seudun ammattiopisto Tredu suunnittelee uutta autenttista lentokonehuollon oppimisympäristöä (Part-145 sekä CAMO-toiminta), jotka voitaisiin ottaa käyttöön vuoden 2023 loppu puolella. Patria Pilot Training Oy auttaa kumppanuussopimuksen perustella Tredua tässä Part-145 ja CAMO-toimintaorganisaatioiden kehittämisvaiheessa. Tänä aikana Tredun Diamond DA42 lentokone on Patrian huolto- ja jatkuvan lentokelpoisuuden ylläpito-organisaatioiden piirissä ja Tredun lentokoneasentajaopiskelijat toimivat ko. aikana opettajien ohella Tredun lentokoneen huoltotoiminnassa.

Tredun omistaman ilma-aluksen lentokelpoisuutta tullaan jatkossa ylläpitämään Tredun Part-145 ja CAMO -toimintaorganisaatioilla ja tästä syystä Patria Pilot Training Oy:n kanssa on tehty määräaikainen CAMO-sopimus. Nyt esitetty huoltosopimus on myös määräaikainen 16.6.2022-31.8.2023 välisen ajan ja sopimuksen arvo on noin 52 500 euroa. Huoltosopimuksen arvo on laskettu tiedossa olevan huolto-ohjelman määräaikaishuoltotyön tarpeen perusteella.

Määräaikaishuoltotyöt laskutetaan kiinteän hinnaston mukaisesti niiden valmistuttua. Kaikki muut työt, kuten vikakorjaukset ja erikseen sovitut lisätyöt, joita ei ole hinnoiteltu hinnastoon, laskutetaan tuntihinnan ja toteutuneiden työtuntien mukaan. Patria Pilot Training Oy laskuttaa huoltoa ja korjausta varten tarvittavien varaosien ja muiden materiaalien kulut sekä tehtaalta tilattavien varaosien rahti- ja muut kulut Tredulta.

Ilma-aluksen huoltosopimuksen (palveluhankinta) ennakoitu arvo alittaa julkisista hankinnoista säädetyn lain 25 §:n mukaisen kansallisen kynnysarvon, jolloin hankintalakia ei sovelleta kyseessä olevaan hankintaan. Hankinta tehtiin suorahankintana, koska ilma-aluksen huoltosopimusta ei nähty tarkoituksenmukaiseksi kilpailuttaa hankinnan erityisen laadun takia ja koska kilpailuttaminen olisi ollut Tredun suunniteltuun oppimisympäristöjen (Part-145 sekä CAMO-toiminta) kehittämiseen nähden epätarkoituksenmukaista, jota on kuvattu edellä.

Asiakirjojen säilytys

Asiakirjoja säilytetään sähköisessä muodossa Tampereen kaupungin asianhallinta-, päätöksenteko- ja sopimushallintajärjestelmissä.

Huoltosopimuksen liite 1 sisältää Patria Pilot Training Oy:n yksityisiä liikesalaisuuksia (yrityksen hintapolitiikka). Julkisuuslain mukaan viranomaisen asiakirjoihin sisältyvät yksityiset liikesalaisuudet ovat salassa pidettäviä tietoja (24.1 § 20 kohta). Julkisuuslain 24 §:n 1 momentin 20 kohdassa salassa pidettäviksi tiedoiksi säädetään asiakirjat, jotka sisältävät tietoja yksityisestä liikesalaisuudesta, samoin kuin sellaiset asiakirjat, jotka sisältävät tietoja muusta vastaavasta yksityisen elinkeinotoimintaa koskevasta seikasta, jos tiedon antaminen niistä aiheuttaisi elinkeinonharjoittajalle taloudellista vahinkoa, ja kysymys ei ole kuluttajien terveyden tai ympäristön terveellisyyden suojaamiseksi tai toiminnasta haittaa kärsivien oikeuksien valvomiseksi merkityksellisistä tiedoista tai elinkeinonharjoittajan velvollisuuksia ja niiden hoitamista koskevista tiedoista.

Koulutusjohtajan päätösvalta asiassa perustuu palvelualueen johtajan päätökseen 10.1.2022 § 6. Elinvoiman ja kilpailukyvyn palvelualueen toimintasääntö. (Toimintasäännön liite: Elinvoiman ja kilpailukyvyn palvelualueen johtajan toimivallan siirtäminen 10.1.2022 alkaen.)

 

 

Päätös

Hankitaan Tampereen seudun ammattiopisto Tredun omistamalle ilma-alukselle (rekisterinumero: OH-SHT) määräaikainen huoltopalvelu ajalle 16.6.2022-31.8.2023 ja hyväksytään huoltopalvelua koskeva liitteen mukainen huoltosopimus Patria Pilot Training Oy:n (Y-tunnus: 0687785-8) ja Tampereen seudun ammattiopisto Tredun välillä. Hankinnan arvo on 52 500 euroa (alv 0 %).

Sopimus sitoo Tampereen kaupunkia lopullisesti kuitenkin vasta,​ kun kaupungin sopimusta koskeva päätös on saanut lainvoiman.

 

 

 

Allekirjoitus

Koulutusjohtaja Ari Mäkitalo