Lausunnot
Ylöjärven kaupunki on pyytänyt lausuntoa Vuorentaustan Hatolan alueen asemakaavaehdotuksesta. Kaava-aluetta on asemakaavaluonnoksen jälkeen rajattu pienemmäksi. Se rajautuu kuitenkin edelleen eteläosastaan Ylöjärven ja Tampereen väliseen kuntarajaan. Tässä asemakaavassa on tarkoitus ratkaista seudullisella yhteistyöllä Mastontien jatke Tampereen rajalle ja siitä eteenpäin Myllynpurokadulle. Kaava-alueen supistamisen seurauksena Mastontien eteläpään molemmin puolin kaavaluonnoksessa olleet asuinrakennusten korttelit Tampereen kuntarajan läheisyydessä on rajattu kaavasta pois ja tullaan käsittelemään eri kaavaprosessissa.
Asemakaavan laatimisen tavoite on mahdollistaa alueelle monipuolisia pientalorakentamiseen painottuvia asumismuotoja katu- ja viherverkkoa jatkaen. Kaavarungossa alueelle on osoitettu pääosin II-kerroksisia pienkerrostaloja, rivitaloja, kytkettyjä pientaloja sekä erillispientaloja. Alueelle on osoitettu myös asuntorakentamista, joka liittyy ympäröiviin erillispientaloalueisiin ja mahdollistaa yhtiömuotoista rakentamista.
Kaava-alueeseen rajautuva Tampereen puoleinen yleiskaavatilanne muodostuu lainvoimaisesta Kantakaupungin yleiskaavasta 2040 ja valtuuston hyväksymästä Kantakaupungin vaiheyleiskaavasta – valtuustokausi 2017- 2021. Vaiheyleiskaavassa Ikurintielle on osoitettu seudullinen pyöräliikenteen pääreitti, joka Ylöjärven puolella jatkuu asemakaavaehdotuksessa Mastontienä. Pyöräliikenteen seudullista pääreitistöä kehitetään korkeatasoisena seutu- ja aluekeskukset yhdistävänä verkkona. Pääreitistöä kehitetään nykyisten ja puuttuvien osuuksien 2.9.2022 2 (2) osalta laadukkaina, sujuvina, nopeina, houkuttelevina ja turvallisina reitteinä, joilla jalankulku ja pyöräliikenne erotellaan. Tampereen kaupunki katsoo, että pyöräväylän laatuun eroteltuna väylänä kadun reunassa tulee katusuunnittelussa kiinnittää erityistä huomiota.
Mastontien suunnitteluratkaisu on Tampereen liikennejärjestelmän kannalta hyvä kehityssuunta olettaen, että liikennettä Lamminpään Vuorentaustantieltä suuntautuu Mastontien yhteydelle. Tampereen kaupungin kannalta on toivottavaa, että Ylöjärven kaupunki ohjaa Vuorentaustan ja Hatolan liikennettä Mastontielle. Tämä kuitenkin synnyttää Tampereen puolella tarpeen jatkaa Ikurintietä pohjoiseen ja mahdollisesti muuttaa nykyinen Myllypuronkadun-Ikurintien liittymä tulevaisuudessa liikennevalo-ohjatuksi risteykseksi turvallisuuden ja toimivuuden varmistamiseksi. Liikenteen lisääntyminen aiheuttaa tässä johtuen kustannuksia Tampereen kaupungille. Mastontien katusuunnittelun ratkaisut tulee yhteensovittaa Ikurintien kanssa, jotta poikkileikkauksesta tulee yhtenevä niin ajoradan kuin pyöräväylänkin osalta.
Joukkoliikenteen reittien suunnittelussa on syytä tehdä yhteistyötä Tampereen kaupunkiympäristön palvelualueeseen joukkoliikenteen palveluryhmän kanssa. Joukkoliikenteen pääreitistön tarkempi sijainti ratkaistaan jatkosuunnittelussa.
Kuntarajaa myötäillen on Tampereen kantakaupungin vaiheyleiskaavassa osoitettu keskuspuistoverkostoa yhdistävä virkistysyhteys. Asemakaavaehdotuksessa on Tampereen kaupungin luonnosvaiheessa antaman lausunnon mukaisesti varmistettu lähivirkistysalueiden riittävyyttä, saavutettavuutta, luontoarvoja sekä kulttuurihistoriallisia ja maisemallisia arvoja muuttamalla kortteli- ja lähivirkistysalueita maastohavaintojen perusteella vaikka niiden raportointi on kaavaehdotuksen nähtävillä ollessa kesken.