Päätöksen perustelut
Tampereen seudun ammattiopisto (Tredu) pyysi tarjouksia Nokian uuteen Silta-kampukseen logistiikan koulutusalalle hankittavasta ajosiltanostimesta.
Hankinnan ennakoitu arvo alitti julkisista hankinnoista säädetyn lain 25 §:n mukaisen kansallisen kynnysarvon, jolloin hankintalakia ei sovelleta kyseessä olevaan hankintaan. Hankinta kilpailutettiin Tampereen kaupungin hankintaohjeen mukaisesti pienhankintana. Hankintamenettelynä oli rajoitettu menettely pienhankinnoissa.
Tarjouksia pyydettiin sähköpostitse 5.7.2022 mennessä kolmelta yritykseltä: Finnkone Oy (Y- tunnus 0995353-7), Suomen Työkalu Oy (Y-tunnus 1883915-4) ja Tecalemit Oy (Y-tunnus 2200221-8). Kaikki edellä mainitut jättivät tarjouksen. Saadut tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia.
Valintaperusteena oli kokonaistaloudellisesti edullisin, hinta-laatusuhteeltaan paras tarjous, vertailuperusteina hinta, soveltuvuus asennettavaan paikkaan ja toimitusaika. Tarjousvertailun perusteella kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen teki Suomen Työkalu Oy, hinta 24 946 euroa (alv 0 %). Nostin soveltuu täysin Tredun käyttöön ja se on saatavilla toimitukseen heti.
Finnkone Oy:n tarjouksen hinta oli 24 912 euroa (alv 0 %), mutta nostimen helmakeventimet eivät sovellu Tredun omien pitkien pakettiautojen käyttöön. Toimitusaika oli 6-8 viikkoa. Tecalemit Oy:n tarjous oli 24 900 euroa (alv 0 %), mutta heidän ajosilta on liian korkea. Toimitusaika Tecalemit Oy:llä 12-16 viikkoa.
Edellä mainitun perusteella esitetään valittavaksi kokonaistaloudellisesti edullisimpana tarjouksena Suomen Työkalu Oy:n tarjous. Hankinnan kokonaisarvo on 24 946 euroa (alv 0 %), sisältäen Nordlift UC-4000 -ajosiltanostimen toimitettuna ja asennettuna.
Hankinnan kustannukset kohdennetaan kustannuspaikalle 13412, Silta-kampuksen ensikertainen kalustaminen prr-osa I1340_22_03.
Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Päätösesitys perusteluineen tulee julkiseksi päätöksenteon jälkeen. Tarjoukset ja muut hankintaa koskevat asiakirjat liikesalaisuuksia lukuun ottamatta tulevat julkisiksi asianosaisille hankintapäätöksen tekemisen jälkeen. Yleisesti julkisiksi tarjousasiakirjat tulevat, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty. Asiakirjoja säilytetään Tampereen kaupungin sähköisessä arkistossa.
Tilaus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua hankintapäätöksen tiedoksisaannista sillä edellytyksellä, että hankintapäätös on saanut lainvoiman.
Koulutusjohtajan päätösvalta asiassa perustuu palvelualueen johtajan päätökseen 16.6.2022 § 69. Elinvoiman ja kilpailukyvyn palvelualueen toimintasääntö. (Toimintasäännön liite: Elinvoiman ja kilpailukyvyn palvelualueen johtajan toimivallan siirtäminen 1.8.2022 alkaen.)