Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta, kokous 14.9.2022

Lataa  Kuuntele 

§ 77 Joukkoliikenneyhteyksien järjestäminen sunnuntaisin Ruutanasta Kangasalan keskustaan - Kangasalan seurakunnan kirkkoneuvoston aloite 

TRE:1341/08.01.01/2022

Valmistelija

  • Periviita Mika, Joukkoliikennejohtaja
  • Huhtala Leena, Suunnittelija

Valmistelijan yhteystiedot

Suunnittelija Leena Huhtala, puh. 044 430 9088, etunimi.k.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Hallintosihteeri Noora Jalonen, puh. 040 142 4654, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Kangasalan seurakunnan kirkkoneuvoston kokouksessa on 8.2.2022 tehty esitys edistää joukkoliikennepalvelua Kangasalan keskustan ja Ruutanan välillä. Kirkkoneuvoston ehdotuksena olisi joko lisätä Ruutanan ja Kangasalan välistä liikennöintiä sunnuntaisin, siirtää linjan 28 päätepysäkki Ruutanasta Kangasalan keskustaan tai mahdollistaa nykyisellä linjalla 40A pistoja Ruutanaan.

Nykyisellään Kangasalan ja Ruutanan välillä mahdollistetaan vaihdoton yhteys peruskoulun koulupäivisin linjalla 46. Linjan 46 lisäksi, Ruutanasta mahdollistetaan yhteys Tampereelle, Linnainmaalle, Taysille päivittäin linjalla 28. Linja 28 liikennöi arkisin ruuhka-aikoina 30 min välein ja muina aikoina päivittäin 60 min välein. Nykyinen linjastoratkaisu mahdollistaa koulupäivisin yhteyden vaihdottomasti Ruutanasta Tampereelle sekä Kangasalan keskustaan.

Ruutanan alueella matkustajamäärä on arkisin noin 69 nousua kohti Tamperetta. Matkustajamäärä ei arjen suhteen ole muuttunut merkittävästi, koronasta huolimatta. Linjalla 46 toteutetaan etenkin kunnan lakisääteisiä koulukuljetustarpeita, kun Ruutanan alueelta kuljetetaan oppilaita Pikkolan yläkouluun. Linjalla 46 on koulupäivisin ollut noin 340 matkustajaa. Matkustajamäärä ei ole arjen suhteen muuttunut merkittävästi, koronasta huolimatta. Viikonloppuisin linjalla 28 on Ruutanasta ollut noin 6-13 nousua kohti Tamperetta.

Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta on tehnyt Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikenteen palvelutasomäärittelyn vuosille 2022-2025 (TRE:4999/08.01.01/2021) joulukuussa 2021. Palvelutasomäärittelyn rungon muodostavat joukkoliikenteen palvelutasotavoitteet. Niillä määritellään eri palvelutasotekijöiden (mm. vuoroväli, liikennöintiaika) tavoiteltavat arvot maankäytöllisesti ja maantieteellisesti erilaisissa toimintaympäristöissä. Koko seudulle sovelletaan yhtenäistä palvelutasoluokittelua. Alueille määritellyt palvelutasoluokat perustuvat ensisijaisesti alueen asukasmäärään, asukastiheyteen sekä työpaikkojen määrään ja niiden kautta muodostuvaan matkustustarpeeseen. Määrityksessä on lisäksi otettu huomioon merkittävien asiointikohteiden sijainti.

Palvelutasomäärittelyssä halutaan kehittää myös laadullisia tekijöitä kuten informaatiota. Joukkoliikenteen ja linjastoinformaation halutaan olevan selkeää ja yhtenäistä erityisesti tiheästi liikennöitävillä runkolinjoilla. Muu runkolinjoja tukeva linjasto muodostaa selkeän kokonaisuuden. Joukkoliikenteen helppokäyttöisyyttä tukevat säännölliset aikataulut ja suoraviivaiset linjareitit. Reittipoikkeamia pyritään välttämään linjaston selkeyden ja asiakasinformaation ymmärrettävyyden parantamiseksi. Linjaston selkeys tekee palvelusta saavutettavamman myös erityisryhmille.

Palvelutasomäärittelynkin pohjalta linjalla 40A ei lähdetä tekemään erillisiä pistoja Ruutanassa. Kokonaisuudessaan linjalla 40 on tiukka autokiertosuunnitelma, ja autoja on nykyiseen liikennöintimäärään juuri riittävä määrä. Lisäksi informaation kannalta tällainen pisto toisinaan Pikonlinnasta Ruutanaan olisi myös asiakkaille erittäin epäselvä. Myöskään linjalla 28 ei ole ylimääräistä aikaa lähteä tekemään pistoja Ruutanan ja Kangasalan keskustan välillä. Tälläkään linjalla nykyinen ajoaika ei riittäisi pistoon Kangasalan keskustaan, ilman merkittävää lisäliikennetilausta.

Ruutanan osalta mahdollistetaan merkittävänä asiointikohteena Linnainmaalle päivittäinen yhteys ja koulupäivisin Kangasalan keskustaan. Kangasalan kaupunki ei ole osoittanut, että liikennöintiä pitäisi lähteä voimakkaasti kehittämään Ruutanasta Kangasalan keskustan suuntaan. Mitään nopeita toimenpiteitä ei Ruutanan ja Kangasalan keskustan välisen liikenteen kehittämisen osalta pystytä toteuttamaan. Mahdollisuus on pohtia uudelleen koko Ruutanan linjastokokonaisuus ja esimerkiksi luopua päivittäisestä yhteydestä Linnainmaalle ja tarjota vaihtoehtoisesti yhteys päivittäin Kangasalle, josta voitaisiin mahdollistaa vaihdollinen yhteys Tampereelle. Tällaista linjastosuunnitelmaa ei voida tehdä pelkästään suunnittelijoiden työpöydällä, vaan muutos vaatii useita yhteensovittamistarpeita kuten taloudellisia tai asukasvuorovaikutuksen kautta tulevaa hyväksyntää myös joukkoliikenteen käyttäjiltä. Lisäksi uusi liikennöintikokonaisuus pitäisi kilpailuttaa, joka ei ole nopea prosessi. Kangasalan talousarviovalmistelussa vuodelle 2023 ei ole varauduttu kehittämään tai lisäämään liikennöintiä Ruutanaan. Matkustajamäärän osalta ei ole myöskään taloudellisesti kannattavaa kehittää useaan suuntaan joukkoliikennepalvelua Ruutanasta. Ruutanan joukkoliikennepalvelun kehittäminen voidaan ottaa Nysse-suunnittelun työpöydälle, mutta aikaisintaan muutos voitaisiin toteuttaa kesäkauteen 2024. 

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Periviita Mika, Joukkoliikennejohtaja

Kangasalan seurakunnan kirkkoneuvoston kuntalaisaloite ja perustelutekstin tilannekuvaus merkitään tiedoksi.

Kuntalaisaloitteeseen annetaan perustelutekstin mukainen vastaus.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

Kangasalan seurakunnan kirkkoneuvosto, Kangasalan kaupunki 

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

-vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §)
-virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
-etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)