Päätöksen perustelut
Tampereen kaupungin työllisyys- ja kasvupalvelut valmistautuvat työnhakijoiden ja työnantajien TE-palveluiden järjestämiseen vuoden 2025 alusta lähtien. Osana valmistautumista Tampere toteuttaa parhaillaan työllisyyden edistämisen kuntakokeilua, jossa se vastaa lähes 20 000 henkilöasiakkaan palveluista, koko Pirkanmaan kuntakokeilun johtamisesta ja koordinoinnin kokonaisuudesta sekä keskitetyistä kansainvälisten asiakkaiden palveluista. TE24-uudistusta valmistellaan Tampereella ekosysteemipohjaisesti. Valmisteluun oleellisesti kytkeytyvät myös mm. TYKAS kansainväliset palvelut, ja (jonne kotolain uudistus tuo lisää tehtäviä), sekä yritys- ja työnantajapalvelut, koulutukset järjestäjien palvelut, tulevan hyvinvointialueen palvelut.
Työllisyyden edistämisen palveluekosysteemi on laaja ja sen kokoaminen asiakkaalle käytettäväksi ja selkeästi hahmotettavaksi on tärkeää. Palveluhallinnan kehittäminen ja palveluiden välisen tiedonvaihdon sujuvuus parantaa myös omavalmentajien ja asiantuntijoiden työn vaikuttavuutta ja mahdollistaa uuden asiakaspalvelumallin toimeenpanon. Palveluiden rahoituksen siirtyminen kuntien yleiskatteiseksi valtionosuusrahoitukseksi sekä uusi työttömyysturvan kannustinmalli edellyttävät, että palveluiden vaikuttavuutta parannetaan ja niiden todentaminen kytketään palveluhallinnan kokonaisuuteen ja edelleen osaksi tiedolla johtamisen kokonaisuutta.
Selvitystyön keskeisenä tavoitteena on tunnistaa TE24-uudistukseen liittyen työllisyys- ja kasvupalvelujen palvelunhallinnan kehittämistarpeet, ja kuvata tavoiteltavan palveluratkaisun toiminnalliset tarpeet ja arkkitehtuuri. Lisäksi selvitetään kansallisessa hankintavalmistelussa olevien palveluratkaisujen sekä Uudenmaan palvelutietovarantoprojektissa toteutetun palveluratkaisun soveltuvuus Tampereen työllisyys- ja kasvupalvelujen tarpeisiin.
Kuntien Tiera Oy on kunta-asiakkaidensa omistama, voittoa tavoittelematon yhtiö. Tieran yhtiöjärjestyksessä määrätään, että yhtiö toimii julkisista hankinnoista annetun lain (1397/2016) tarkoittamassa mielessä omistajiensa sidosyksikkönä ja yhteishankintayksikkönä, kuntien ja kuntasektorin hankintayksiköiden yhteistyön välineenä, ja että yhtiö palvelee julkisen edun edellyttämän julkisen palvelun toteuttamista. Kuntien Tiera Oy:n hallintoelimissä on mukana omistajien keskeisiä viranhaltijoita. Kaikki Tieran osakkeenomistajat käyttävät Tierassa hankintalain tarkoittamalla tavalla määräysvaltaa yhtiöjärjestyksen, yhtiökokouksen, ohjausryhmien, nimitysvaliokunnan ja hallituksen kautta. Tampereen kaupunki on Kuntien Tiera Oy:n osakkeenomistaja.
Kuntien Tiera Oy antoi 24.8.2022 tarjouksen asiantuntijapalvelusta. Asiantuntijapalvelun arvonlisäveroton päivähinta on 1106 euroa (147,46 euroa/tunti, 1htp=7,5h). Työ laskutetaan jälkikäteen toteutuneen mukaisesti. Määrääaikaisen sopimuksen arvonlisäveroton arvo on enintään 47 558 euroa.
Hankinnan arvo alittaa hankintalain 25 § 1 mom. 1 kohdassa säädetyn kansallisen kynnysarvon. Hankintaan sovelletaan Tampereen kaupungin hankintaohjetta.
Tampereen kaupungin hankintaohjeen mukaisesti hankinnan kilpailuttaminen on pääsääntö myös pienhankinnoissa. Hankintaohjeen mukaisesti pienhankinta on mahdollista tehdä ilman kilpailuttamista, mikäli hankinta on arvoltaan vähäinen tai kilpailuttaminen on muutoin epätarkoituksenmukaista. Kilpailuttamisen tarkoituksenmukaisuutta arvioitaessa voidaan ottaa huomioon esimerkiksi hankinnan arvo, hankkeen erityinen laatu, kilpailuttamisen vaatimat henkilöresurssit, siitä aiheutuvat kustannukset ja siihen kuluva aika. Pienhankinta on mahdollista tehdä ilman kilpailuttamista myös silloin, kun hankittavaa tavaraa ei ole todennäköisesti saatavissa kuin yhdeltä toimittajalta, kun kysymyksessä on poikkeuksellisen kiireinen hankinta, tai kun tavaran tai palvelun laatu ja hintataso ovat tiedossa ja hankinta tietyltä toimittajalta on niiden valossa selvästi edullinen.
Kyseessä oleva pienhankinta on tarkoituksenmukaista tehdä Kuntien Tiera Oy:ltä kiireellisen aikataulun ja selvityksen laadun varmistamiseksi. Tarjotun asiantuntijapalvelun laadun on arvioitu täyttävän vaatimukset.
Sopimuksen vastuuhenkilönä toimii projektipäällikkö, jota vakanssia tällä hetkellä hoitaa Päivi Pitkäniitty. Vakanssinhoitajan vaihtuessa vastuu sopimuksesta siirtyy kulloisellekin haltijalle. Vastuuhenkilö huolehtii yhteyshenkilön nimeämisestä sopimukselle.
Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Päätösesitys perusteluineen tulee julkiseksi päätöksenteon jälkeen. Tarjoukset ja muut hankintaa koskevat asiakirjat tulevat julkisiksi asianosaisille hankintapäätöksen tekemisen jälkeen. Yleisesti julkisiksi tarjousasiakirjat tulevat, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty.
Asiakirjoja säilytetään kaupungin sähköisessä arkistossa. Muutoksenhakua varten asiakirjat on saatavissa Tampereen kaupungin tietohallintoyksiköstä.
Sopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua hankintapäätöksen tiedoksisaannista sillä edellytyksellä, että hankintapäätös on saanut lainvoiman.
Tampereen kaupungin konsernihallinnon toimintasäännön liitteen (konsernijohtajan toimivallan siirtopäätös 1.3.2022 § 32) mukaan tietohallintojohtaja vastaa ja päättää Tampereen kaupungin ICT-hankinnoista, ICT-sopimusten ehdoista, hyväksymisestä ja allekirjoittamisesta. Lisäksi tietohallintojohtaja vastaa ja päättää Tampereen kaupunkiseudun tietohallintosopimuksessa määritellyistä asioista.