Päätöksen perustelut
Tampereen kaupungin tietohallintoyksikkö pyysi tarjouksia infratyömaiden urakoiden hallintajärjestelmän hankinnasta toistaiseksi voimassa olevalle sopimuskaudelle. Hankinta-asiakirjojen mukaan Tampereen Vesi liikelaitos ja Tampereen Infra Oy laativat hankinnasta oman päätöksen ja sopimuksen.
Kyseessä on yhden palveluntuottajan hankintasopimus, joka sisältää ohjelmistopalvelun ja sen käyttöönoton sekä tarvittavat asiantuntijapalvelut. Palvelukokonaisuus ja sisältö on kuvattu tarkemmin hankinta-asiakirjoissa. Hankintaa ei jaettu osiin, koska ohjelmistopalvelu mahdollisine lisämoduuleineen ja asiantuntijapalveluineen muodostavat riskienhallinnan näkökulmasta yhtenäisen kokonaisuuden.
Hankintamenettelynä on hankintalain 32 §:n mukainen avoin menettely. Kyseessä on EU-kynnysarvon ylittävän palvelun hankinta. Hankinnasta lähetettiin hankintailmoitus julkaistavaksi HILMA-palvelussa 24.5.2022 ja tarjouspyyntö oli saatavilla HILMA-palvelussa 26.5.2022.
Tarjouksen jätti määräaikaan 8.8.2022 klo 9.00 mennessä yksi yritys: Buildie Oy (2679827-6).
Tarjoajien soveltuvuuden tarkastaminen
Hankintalain mukaan hankintayksikön on suljettava tarjoaja tarjouskilpailun ulkopuolelle, jos hankintayksikön tiedossa on, että tarjoajaa rasittaa jokin hankintalain 80 §:ssä luetelluista pakollisista poissulkemisperusteista. Hankintalain mukaan hankintayksikkö voi sulkea tarjouskilpailun ulkopuolelle tarjoajan, jota rasittaa jokin hankintalain 81 §:ssä luetelluista harkinnanvaraisista poissulkuperusteista.
Hankintayksikkö on tarkastanut tarjouskilpailuun osallistuneen tarjoajan soveltuvuuden (pois lukien rikosrekisteriotteen ja yhteisösakko-otteen tarkastaminen) ennen hankintapäätöstä. Tarjoajan tilaajavastuulain (1233/2006) 5 §:ssä mainitut selvitykset ja todistukset on tarkastettu hyväksytysti ennen hankintapäätöstä VastuuGroup.fi -palvelusta.
Tarjoaja täyttää tarjouspyynnössä tarjoajan soveltuvuudelle asetetut vaatimukset.
Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkastaminen
Hankintalain 74 §:n mukaisesti tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset on suljettava tarjouspyynnöstä.
Tarjouksen jättäneeltä Buildie Oy:ltä pyydettiin hankintalain 74 §:n 2 momentin perusteella täydennys tarjouspyynnön hintalomakkeella tyhjäksi jääneiden ohjelmistopalvelun käyttöönottohintojen (hankintayksiköittäin) osalta. Hankintalain 74 §:n 2 momenttia koskevassa hallituksen esityksessä (HE 108/2016) on todettu, että tarjousten täsmentäminen ja täydentäminen olisi sallittua, jos kysymys olisi epäolennaisesta puutteesta, ristiriidasta taikka virheestä. Hallituksen esityksessä todetaan, että hankintayksikkö voisi antaa tarjoajan täydentää tarjoustaan sellaisten puuttuvien hintojen osalta, jotka eivät ole kokonaisuuden kannalta olennaisia. Tällaisia olisivat esimerkiksi hinnat, joita ei käytetä tarjousten vertailussa taikka osahinnat, joiden merkitys hintavertailussa on hyvin pieni. Julkisia hankintoja koskevassa oikeuskäytännössä tämä periaate on myös todettuna markkinaoikeuden ratkaisussa MAO 438/20, jossa tarjouksen hintaliitteeseen tyhjäksi jääneen hintasolun täydentäminen nollaksi euroksi on ollut mahdollista tarjousajan päättymisen jälkeen. Edellä todettu huomioiden arvioitiin, että tyhjäksi jääneiden yksikköhintojen (osahinnat) merkitys on kokonaisuuden kannalta hyvin pieni, ja ne voitiin täydentää nollaksi euroksi.
Samassa yhteydessä pyydettiin selvitystä siitä, että tarjoaja kykenee tuottamaan hankinnan kohteena olevat palvelut sopimusehtojen mukaisesti käyttöönottojen ja tarjouksella nimenomaisesta "tuotekonsultoinnin" nollahinnoittelusta huolimatta. Täydennys- ja täsmennyspyyntö ei vaikuttanut tarjoajan asemaan eikä muuttanut tarjouksen kokonaishintaa.
Buildie Oy:n tarjous täytti tarjouspyynnön vaatimukset.
Tarjousten vertailu
Koska hyväksyttyjä tarjouksia saapui määräaikaan mennessä vain yksi, ei tarjousvertailua suoritettu. Hankintayksikkö on arvioinut tarjoushinnan olevan hyväksyttävissä.
Buildie Oy:n (2679827-6) esitetään valittavaksi sopimuskumppaniksi. Valittavaksi esitettävän on ennen hankintasopimuksen allekirjoitusta toimitettava rikosrekisteriote (hankintamenettelyote) ja yhteisösakko-ote.
Asiakirjojen julkisuus
Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Päätösesitys perusteluineen tulee julkiseksi päätöksenteon jälkeen. Tarjoukset ja muut hankintaa koskevat asiakirjat tulevat julkisiksi asianosaisille hankintapäätöksen tekemisen jälkeen. Yleisesti julkisiksi tarjousasiakirjat tulevat, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty. Asiakirjoja säilytetään kaupungin sähköisessä arkistossa. Muutoksenhakua varten asiakirjat on saatavissa Tampereen kaupungilta ja asiakirjatiedustelut on osoitettava osoitteeseen
risto.asikainen@tampere.fi.
Hankinnan valmistelijana toimi Risto Asikainen. Asiantuntijoina hankinnassa toimivat hankinnassa yksilöityjen organisaatioiden alan asiantuntijat sekä ulkopuolisena palveluntuottajana Gofore Oy.
Sopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua hankintapäätöksen tiedoksisaannista sillä edellytyksellä, että hankintapäätös on saanut lainvoiman.
Sopimuksen vastuuhenkilönä toimii ICT-palveluvastaava Henna Mäkilä. Vakanssinhoitajan vaihtuessa vastuu sopimuksesta siirtyy kulloisellekin haltijalle. Vastuuhenkilö huolehtii yhteyshenkilön nimeämisestä sopimukselle.
Hankinnan arvonlisäveroton arvo on sitoumuksetta arviolta 42 580 euroa vuodessa koostuen ohjelmiston kuukausimaksusta (€/kk) sekä käyttäjien määriin sidotusta kuukausimaksusta (€/kk/käyttöoikeus).
Tampereen kaupungin konsernihallinnon toimintasäännön liitteen (konsernijohtajan toimivallan siirtopäätös 1.3.2022 § 32) mukaan tietohallintojohtaja vasaa ja päättää Tampereen kaupungin ICT-hankinnoista, ICT-sopimusten ehdoista, hyväksymisestä ja allekirjoittamisesta. Lisäksi tietohallintojohtaja vastaa ja päättää Tampereen kaupunkiseudun tietohallintosopimuksessa määritellyistä asioista.