Kaupunginvaltuuston kyselytunti, kokous 19.9.2022

§ 14 Valtuustokysely koskien Tampereen Kotitorin ja kotihoidon tilannetta - Ilkka Sasi 

TRE:5783/05.00.01/2022

Valmistelija

  • Viitasaari Leena, Johtaja
  • Patronen Mari, Palvelujohtaja

Valmistelijan yhteystiedot

Johtaja Leena Viitasaari, puh. 050 553 8672, palvelujohtaja Mari Patronen, puh. 040 801 6008 ja hankintapäällikkö Virva Palomäki, puh. 040 800 4405, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Ilkka Sasin valtuustokysely

Tampereen kaupungin sosiaali- ja terveyspalvelut teki vuonna 2021 sopimuksen Kotitori-palveluintegraattorin hankinnasta Sociala Oy:n ryhmittymän kanssa. Hankinnan kokonaisarvo oli noin 80 miljoonaa euroa. Uusi toimija toteutti väestövastuualueella kotisairaanhoitoa, vaikka palveluntuottajalla ei ole ollut terveydenhuollon lupaa. Ilman terveydenhuollon lupaa toimiminen on rikoslain mukaan kriminalisoitua. Aiempi yksityinen toimija hoiti toimintaa menestyksellisesti 12 vuotta.

Tampereen kaupunki otti myöhemmin Kotitoritoiminnan haltuunsa AVI:n reagoidessa tilanteeseen. Hankinta on aiheuttanut heikentynyttä kotihoitoa ja maksanut samalla veronmaksajille.

Kysyn:

  1. Mikä on Tampereen Kotitorin ja kotihoidon tilanne tällä hetkellä?
  2. Mikä on ollut epäonnistuneen Kotitori-palveluintegraattorin hankintaprosessin kokonaiskustannus Tampereen kaupungille verrattuna, jos aiempi pitkäaikainen palveluntuottaja olisi jatkanut Kotitorin peräsimessä?
  3. Miten kaupungin hankintaprosesseja ja valvontaa on kehitetty, jotta vastaavaa ei enää tapahtuisi?

 

Apulaispormestari Johanna Loukaskorven vastaus Ilkka Sasin valtuustokyselyyn:

1) Mikä on Tampereen Kotitorin ja kotihoidon tilanne tällä hetkellä? 

Kotitori- palveluintegraattorimallia koskeva hankintasopimus on päättynyt ennenaikaisesti 4.8.2022, koska sopimuksen jatkamiselle ei ollut edellytyksiä. Asiakkaiden palvelut ovat jatkuneet kuitenkin katkeamattomina ilman palveluntuottajavaihdoksia sopimuksen päättymisestä huolimatta. Kaupunki on tehnyt palvelujen uudelleen kilpailuttamisen ajaksi väliaikaiset hankintasopimukset palveluintegraattorina toimineen Alustapalvelu Sociala Oy:n tuottajaverkoston tuottajien kanssa. Sopimukset ovat tulleet voimaan 5.8.2022. 

Väestövastuualueen kotihoidon palvelu siirtyi pysyvästi kaupungin omaksi toiminnaksi 1.4.2022. Kotihoidon tilanne on vakiintunut. Alueelle on saatu palkattua muutamia vakituisia työntekijöitä, mutta edelleen paikkoja on täyttämättä mikä vuoksi joudutaan käyttämään paljon myös vuokratyövoimaa. Alueen työntekijäkokemus on hyvä, QWL-indeksi 62,91 %, (koko iki 58,21, koko sote 58,25, koko kaupunki 59,96), mikä vahvistaa viestiä toiminnan tasoittumisesta ja vakiintumisesta.

2) Mikä on ollut epäonnistuneen Kotitori-palveluintegraattorin hankintaprosessin kokonaiskustannus Tampereen kaupungille verrattuna, jos aiempi pitkäaikainen palveluntuottaja olisi jatkanut Kotitorin peräsimessä?

Kotitori-palveluintegraattorimallin hankinta oli kilpailutettava vuonna 2021 edellisen sopimuskauden päättyessä. Aikaisempi pidempiaikainen palveluntuottaja osallistui myös kilpailutukseen. Yksittäiset hintatiedot kuuluvat liikesalaisuuden piiriin eikä niitä ole mahdollista avata tarkemmin, mutta hankintapäätöksen liitteenä olevan vertailutaulukon perusteella voittaneen palveluntuottajan tarjous oli noin 13,9 M euroa halvempi kuin edellisen pidempiaikaisen tuottajan tarjous.

Sopimuskauden aikaisten haasteiden ja niistä seuranneiden vaikutusten kustannusvaikutukseksi on arvioitu 3 M euroa ajanjaksolla 9/2021-12/2022. Kaupunki on siten maksanut hankinnasta 3 M euroa sopimushintaa enemmän.

Kustannukset muodostuvat pääosin siitä, että Kotitori-sopimukseen sisältyneen väestövastuualueen kotihoidon palvelun järjestämisessä on jouduttu ja joudutaan edelleen hyödyntämään merkittävässä määrin vuokratyövoimaa.

3) Miten kaupungin hankintaprosesseja ja valvontaa on kehitetty, jotta vastaavaa ei enää tapahtuisi?

Hankinnan prosessikuvausten päivittämistyö on käynnistynyt keväällä 2022. Prosessikuvausten päivittämistyössä selvennetään hankintaprosessiin osallistuvien tahojen roolit ja vastuut. Prosessikuvauksissa huomioidaan myös hankintaprosessiin kuuluvana rekisteröintejä ja toimilupia koskeva tarkistus- ja valvontaprosessi. Toimilupien tarkastaminen ennen hankintasopimuksen allekirjoittamista on tullut vakiintuneeksi tavaksi. Hankintaprosessien aikana tullaan jatkossa tekemään riskianalyysit, joissa nostetaan esille kunkun hankinnan näkökulmasta keskeiset riskit ja niihin varautuminen.

Lupa- ja rekisteröintiprosessissa korostuu hankinnan ja ohjaus-valvontaryhmän välinen tiivis yhteistyö, koska valvontakoordinaattorit vastaavat osaltaan palveluntuottajien ohjaamisesta sekä lausuntojen tekemisestä. Siten myös yksityisten ilmoituksenvaraisten sosiaalipalvelujen rekisteröintiprosessia on kehitetty aktiivisesti ja systemaattisesti jo vuodesta 2021 alkaen, mikä on tarkoittanut prosessin uudelleen kuvaamista sekä lausuntojen käsittelyyn osallistuvien henkilöiden määrän, mutta myös käsittelyyn osallistuvan henkilöstön substanssi- ja lainsäädäntöosaaminen vahvistamista. Lausuntojen käsittelyyn osallistuvien henkilöiden määrää ollaan lisäämässä vielä yhdellä henkilöllä vuoden 2022 aikana.

Päätös

Merkittiin.


Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

-vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §)
-virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
-etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)