Kaupunginvaltuusto, kokous 19.9.2022

Lataa  Kuuntele 

§ 124 Asemakaava nro 8777, Atala, Kumpula, Tasanne, Olkahinen, asemakaavan muutos valtatie 9 tiesuunnitelmaa varten 

TRE:2260/10.02.01/2019

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Montonen Hanna, Yhdyskuntasuunnittelupäällikkö, Hanna.Montonen@tampere.fi

Perustelut

Kaupunkiympäristön palvelualue on valmistellut 9.9.2019 päivätyn ja 26.10.2020 tarkistetun asemakaavan ja asemakaavamuutoksen nro 8777. Asian hyväksyminen kuuluu kaupunginvaltuuston toimivaltaan. 

Lisätietoja osoitteessa: https://www.tampere.fi/cgi-bin/kaava/kaavadoc?8777 

Diaarinumero: TRE:2260/10.02.01/2019

Kaavan laatija

Tampereen kaupunki, kaupunkiympäristön suunnittelu, asemakaavoitus

projektiarkkitehti Katarina Surakka

Asemakaavalla mahdollistetaan valtatien 9 perusparantaminen vuoden 2019 tiesuunnitelman mukaisesti. Suunnitelma sisältää myös uuden Tasanteen eritasoliittymän, joka asemakaavan myötä liitetään kaupungin katuverkkoon. Suunnittelualue jakautuu kahteen osaan. Eteläisempi osa käsittää tulevan Tasanteen eritasoristeyksen muuhun katuverkkoon liittävän yhteyden, pohjoisempi osa sijaitsee Olkahisten kaupunginosassa, Vastarannankadun ja Jyväskyläntien välissä. Alueet ovat voimassa olevassa asemakaavassa puistoalueita.

Asemakaavamuutoksen myötä päivitetään viheralueiden merkinnät niiden arvoja ja käyttötarkoitusta paremmin kuvaavaksi. Tiesuunnitelman mukaisesti osa tien rakenteista ulottuu voimassa olevan asemakaavan alueelle. Näiltä osin voimassa oleva asemakaava kumotaan, jolloin VT9 on jatkossakin Alasjärven ja Olkahisen eritasoliittyminen välisellä alueella kokonaisuudessaan asemakaavattomalla alueella.

Asemakaavalla muodostetaan VT9 Tasanteen liittymän ja Tampereen katuverkon välille uusi katuyhteys, Tasanteenväylä.

Osallistumis- ja arviointisuunnitelma kuulutettiin nähtäville 6.6.2019 sekä lähettiin tiedoksi osallisille. Osallistumis- ja arviointisuunnitelmasta saatiin 7 viranomaiskommenttia ja kolme asukasmielipidettä. Palaute koski asuinalueiden ääniympäristön parantamista, ekologisten yhteyksien huomiointia, Aitovuoren eritasoliittymän ramppien linjausta, pyöräilyn yhteyksiä ja viheralueiden merkitystä asukkaille. Tullut palaute on välitetty tiesuunnitelman laatijalle.

Asemakaavan valmisteluaineisto oli nähtävillä 12.9. – 3.10.2019. Valmisteluaineistosta saatiin seitsemän viranomaiskommenttia, jotka on otettu huomioon asemakaavaehdotusta laadittaessa.

Pirkanmaan Ely-keskus katsoi, että valtatien 9 varrelle sijoittuvat lähivirkistys- ja puistoalueet tulee muuttaa kokonaisuudessaan suojaviheralueeksi, joille voidaan sijoittaa meluesteitä sekä myös tarvittavia riista-aitoja. ELY-keskus painotti, että suunnittelun myötä väylien linjaukset ja aluevaraukset saattavat vielä muuttua, mikä tulee huomioida asemakaavan jatkotyössä. Kaavaselostuksesta puuttui ELY-keskuksen mukaan tieto siitä, edellyttääkö kaavan toteutuminen luonnonsuojelulain 49 § 3 momentin mukaista poikkeamislupaa vai ei.

Kaavaehdotus on laadittu viimeisimpien tiesuunnitelmien mukaisesti ja selostukseen on lisätty maininta luonnonsuojelulain mukaisen poikkeamisluvan tarpeesta.

Viheralueet ja hulevedet -yksikkö katsoi, että tiesuunnittelijan esittämä taso hulevesien hallintasuunnitelmista on riittävä tässä hankkeessa. Viheralueet ja hulevedet -yksikkö haluaa kuitenkin olla jatkossa mukana kommentoimassa tiehankkeen hulevesisuunnitelmia.

Pirkanmaan pelastuslaitoksella ei ollut huomautettavaa asemakaavamuutokseen.

Pirkanmaan maakuntaliitto ilmoitti, ettei sillä ole tarvetta lausua kaavaluonnoksesta.

Seudullinen ympäristöterveys piti lausunnossaan välttämättömänä, että suunnitellut meluesteet toteutuvat. Asemakaavassa tulee myös varmistaa Atalasta ja Tasanteelta Kaupin alueelle olevan yleiskaavassa ohjeellisena mainitun virkistysyhteyden säilyminen.

Kaupungin ympäristönsuojelu lausui, että liito-oravaa koskevat suojelumerkinnät on lisättävä kaavan molempiin osiin. Jalankulun ja polkupyöräilyn väylät on toteutettava Tasanteenväylän ja Aitolahdentien kanssa risteäviltä osin väljästi mitoitettuina alikulkuina, jotka tukevat tämän tarpeellisen ekologisen yhteyden toteutumista.

Kaavaa voidaan lähteä toteuttamaan heti sen saatua lainvoiman.

Lausunnot

Pirkanmaan ELY-keskus ja Pirkanmaan maakuntamuseo

Päätösehdotus oli

Esittelijä

Nurminen Mikko, Johtaja, Mikko.Nurminen@tampere.fi

Asemakaavaehdotus nro 8777 (päivätty 9.9.2019, tarkistettu 26.10.2020) hyväksytään asetettavaksi nähtäville.

Asemakaavaehdotus esitetään nähtävilläolon jälkeen kaupunginhallituksen ja edelleen valtuuston hyväksyttäväksi.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

Karppinen Elina, Asemakaavapäällikkö, Elina.Karppinen@tampere.fi

Perustelut

Kaupunkiympäristön palvelualue on valmistellut 9.9.2019 päivätyn ja 26.10.2020 sekä 16.8.2022 tarkistetun asemakaavamuutoksen nro 8777. Asian hyväksyminen kuuluu kaupunginvaltuuston toimivaltaan.

Lisätietoja osoitteessa https://ekstrat.tampere.fi/cgi-bin/kaava/kaavadoc?8777

Diaarinumero: TRE:2260/10.02.01/2019

Asemakaavaehdotus oli nähtävillä 12.11. - 13.12.2020. Ehdotuksesta pyydettiin lausunnot Pirkanmaan ELY-keskukselta ja Pirkanmaan maakuntamuseolta. Pyydettyjen lausuntojen lisäksi saatiin muistutus Tampereen polkupyöräilijöiltä sekä kaksi yksityishenkilön tekemää muistutusta.

Pirkanmaan maakuntamuseo piti tehtyä täydennysinventointia riittävänä eikä sillä ollut enää hankkeesta huomautettavaa.

Pirkanmaan ELY-keskus katsoi lausunnossaan, että asemakaavaehdotus mahdollistaa valtatien 9 parantamisen käynnissä olevan tiesuunnitelman mukaisesti. Tehty meluselvitys on osoittanut, että rakennettavilla melusuojausrakenteilla saadaan alennettua valtatien 9 ja asutuksen väliselle rakentamattomalla alueella melutasot ohjearvojen alle, siten tämä alue voidaan osoittaa osittain myös lähivirkistysalueeksi VL-7.

ELY-keskus esitti asemakaavaan yleismääräystä, joka mahdollistaisi melusuojausrakenteiden ja riista-aitojen sijoittamisen valtatien viereisille viheralueille. Lisäksi ELY-keskus totesi, että kaavan toteutusmahdollisuuksista luonnonsuojelun osalta voidaan varmistua vasta, kun luonnonsuojelulain poikkeamislupahakemus on käsitelty ELY-keskuksessa.

Tampereen polkupyöräilijät kritisoi autoille varatun kapasiteetin lisäämistä ja toi esiin huomioita, joista osa liittyy tarkempaan suunnitteluun.

Asemakaavaehdotuksesta tuli kaksi yksityishenkilön muistutusta, joista toisessa tiedusteltiin, onko alueelle tulossa rakennettavia omakotitontteja. Toisessa muistutuksessa toivottiin meluesteen rakentamista mahdollisimman nopeasti Tasanteen ja Olkahisten alueiden kohdalle.

Pirkanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen (ELY-keskuksen) liikenne- ja infrastruktuuri -vastuualue on 13.11.2020 toimittanut Pirkanmaan ELY-keskuksen ympäristö- ja luonnonvarat -vastuualueelle hakemuksen poiketa luonnonsuojelulain 49 § 1 momentin mukaisesta kiellosta hävittää ja heikentää liito-oravan lisääntymis- ja levähdyspaikkoja valtatie 9 rakentamiseksi välillä Alasjärvi-Käpykangas.

Pirkanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen (ELY-keskus) ympäristö- ja luonnonvarat -vastuualue on 9.2.2022 myöntänyt poikkeamisluvan, johon liittyy erinäisiä tiehankkeen toteutuksessa huomioitavia ehtoja.

Henkilötietoja sisältävän oheismateriaalin verkkojulkisuutta on rajoitettu.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

Nurminen Mikko, Johtaja, Mikko.Nurminen@tampere.fi

Asemakaavaehdotus nro 8777 (päivätty 9.9.2019, tarkistettu 26.10.2020 ja 16.8.2022) hyväksytään ja esitetään kaupunginhallituksen ja edelleen valtuuston hyväksyttäväksi.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

Nurminen Mikko, Johtaja, Mikko.Nurminen@tampere.fi

Perustelut

Asemakaavalla mahdollistetaan valtatie 9 perusparantaminen vuoden 2019 tiesuunnitelman mukaisesti. Suunnitelma sisältää myös uuden Tasanteen eritasoliittymän, joka asemakaavan myötä liitetään kaupungin katuverkkoon.

Suunnittelualue jakautuu kahteen osaan. Eteläisempi osa käsittää tulevan Tasanteen eritasoristeyksen muuhun katuverkkoon liittävän yhteyden, pohjoisempi osa sijaitsee Olkahisten kaupunginosassa, Vastarannankadun ja Jyväskyläntien välissä. Alueet ovat voimassa olevassa asemakaavassa puistoalueita.

Asemakaavamuutoksen myötä päivitetään viheralueiden merkinnät niiden arvoja ja käyttötarkoitusta paremmin kuvaavaksi. Tiesuunnitelman mukaisesti osa tien rakenteista ulottuu voimassa olevan asemakaavan alueelle. Näiltä osin voimassa oleva asemakaava kumotaan, jolloin VT9 on jatkossakin Alasjärven ja Olkahisen eritasoliittyminen välisellä alueella kokonaisuudessaan asemakaavattomalla alueella.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

Yli-Rajala Juha, Konsernijohtaja, Juha.Yli-Rajala@tampere.fi

Esitetään valtuuston päätettäväksi:

Asemakaavaehdotus nro 8777 (päivätty 9.9.2019, tarkistettu 26.10.2020 ja 16.8.2022) hyväksytään.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Kaupunginhallitus myönsi läsnäolo- ja puheoikeuden johtaja Mikko Nurmiselle. Hän oli läsnä kokouksessa asian käsittelyn aikana ja poistui ennen päätöksentekoa.

Valmistelija

  • Nurminen Mikko, Johtaja

Valmistelijan yhteystiedot

Projektiarkkitehti Katarina Surakka, puh. 040 806 3935, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Kaupunginlakimies Jouko Aarnio, puh. 040 514 4884, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Päätösehdotus oli

Asemakaavaehdotus nro 8777 (päivätty 9.9.2019, tarkistettu 26.10.2020 ja 16.8.2022) hyväksytään.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

Pirkanmaan ELY-keskus, Pirkanmaan maakuntamuseo, muistuttajat (3 kpl), Sirpa Lehtonen, Jaana Huttunen

Muutoksenhaku

Valitusosoitus

Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

Valitusoikeus

Päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.

Valituksen saa tehdä sillä perusteella, että päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä, päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai päätös on muuten lainvastainen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Hämeenlinnan hallinto-oikeudelle:

Hämeenlinnan hallinto-oikeus
Raatihuoneenkatu 1
13100 Hämeenlinna
faksi: 029 56 42269
sähköposti: hameenlinna.hao@oikeus.fi

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti
 
Kaavan tai rakennusjärjestyksen hyväksymistä koskevan päätöksen katsotaan tulleen asianosaisen ja kunnan jäsenen tietoon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valituskirjelmä

Valituskirjelmässä, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
 - valittajan nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero
 - päätös, johon haetaan muutosta
 - miltä osin päätöksestä valitetaan ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- vaatimuksen perusteet
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan

Valituskirjelmään on liitettävä
 - päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
 - todistus siitä, minä päivänä päätös on asetettu nähtäville, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
 - asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Valituskirjelmän toimittaminen

Valituskirjelmä on toimitettava valitusajan kuluessa valitusviranomaiselle. Valituskirjelmän tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukiolon päättymistä. Valituskirjelmän lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.

Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeudessa valituksen käsittelystä perittävä oikeudenkäyntimaksu on 260 euroa. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä. Maksua ei myöskään peritä eräissä asiaryhmissä eikä myöskään mikäli asianosainen on muualla laissa vapautettu maksusta. Maksuvelvollinen on vireillepanija ja maksu on valituskirjelmäkohtainen.