Yhdyskuntalautakunta, kokous 11.10.2022

Lataa  Kuuntele 

§ 236 Yhdyskuntalautakunnan vuosisuunnitelman osavuosikatsaus 1-8/2022 

TRE:5869/02.02.01/2021

Valmistelija

  • Nurminen Mikko, Johtaja

Valmistelijan yhteystiedot

Controller Marko Sivonen, puh. 040 741 6821, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Hallintosihteeri Jonna Koivumäki, puh. 040 124 1626, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Lautakunnan vuosisuunnitelma on osa kaupungin strategista johtamisjärjestelmää. Vuosisuunnitelmalla tarkennetaan ja toimeenpannaan palvelusuunnitelmaa sekä vuosittaista talousarviota. Vuosisuunnitelman seurantaraportissa raportoidaan lautakunnan alaiseen toimintaan liittyvät keskeiset toimenpiteet, talouden toteumat ja riskienhallinnan tilanne tavallisesti kolmesti vuodessa huhti-, elo- ja joulukuun tilanteista. Vuoden 2022 vuosisuunnitelman poikkeuksellisesta hyväksymisaikataulusta johtuen huhtikuun tilanteesta lautakunnalle raportoitiin vain talouden osalta.

Lautakunnan seurantaraportissa on kuvattu palvelusuunnitelmassa määriteltyjen toimenpidekokonaisuuksien edistyminen vuoden 2022 aikana. Seurantaraportin liitteessä on puolestaan kuvattu vielä erikseen jokaisen yksittäisen toimenpiteen toteumaennuste. Yhdyskuntalautakunnan toimenpidekokonaisuudet ovat edistyneet vuoden aikana pääsääntöisesti hyvin. Lautakunnan 20 kokonaisuudesta 13:n arvioidaan toteutuvan vuoden loppuun mennessä suunnitellusti. Seitsemässä kokonaisuudessa poikkeamia on toimenpiteissä sen verran paljon, että niiden arvioidaan toteutuvan vuoden loppuun mennessä osittain. Suhteellisesti eniten poikkeamia on Hiilineutraaleja tekoja -painopisteeseen kuuluvissa toimenpidekokonaisuuksissa. Poikkeamia sekä raportointikauden onnistumisia on avattu tarkemmin seurantaraportissa.  

Yhdyskuntalautakunnan elokuun tilinpäätösennusteen toimintakate on 0,9 milj. euroa vuosisuunnitelmaa heikompi. Toimintatuottojen ennustetaan toteutuvan 0,8 milj. euroa vuosisuunnitelmaa suurempina. Tuottojen ylitys johtuu pääasiassa katutilavalvonnan tuottojen suotuisasta kehityksestä. Runsasluminen talvi vaikutti lumenvastaanoton maksutuottoihin, joiden ennustetaan myös ylittyvän. Toisaalta kadunvarsipysäköinnin ja asukaspysäköinnin tuottojen ennustetaan alittuvan. Toimintakulujen ennustetaan toteutuvan 1,7 milj. euroa vuosisuunnitelmaa suurempina johtuen pääosin katujen kunnossapidon kustannusten ylityksestä.

Kaupunginvaltuusto hyväksyi helmikuussa (KV 21.2.2022 § 15) suuruudeltaan 0,03 milj. euron talousarviomuutoksen yhdyskuntalautakunnan Urban Nature Labs -projektin (UNaLab) käyttötalousmenoihin. UNaLabissa on EU-rahoitus ja kustannukset haetaan sopimuksen mukaisesti rahoittajalta vuoden 2022 aikana. Muutoksen nettovaikutus palvelualueen ja kaupungin tulokseen on +/- 0 euroa.

Kaupunginvaltuusto hyväksyi helmikuussa (KV 21.2.2022 § 15) kaupunkiympäristön palvelualueen yhdyskuntalautakunnan 3,9 milj. euron uudelleen budjetoinnit vuodelta 2021 siirtyneistä kehitysohjelmien hankkeiden rahoista sekä 0,03 milj. uudelleen budjetoinnin UNaLab -projektin investointimenoista. Kehitysohjelmien uudelleen budjetoinnista 3,8 milj. euroa kohdistuu Viiden tähden keskusta –kehitysohjelmaan ja 0,1 milj. euroa Hiedanranta –kehitysohjelmaan. UNaLab -projektin uudelleen budjetointiesitys kohdistuu viherseinäinvestoinnin viimeistelyyn. UNaLabissa on 100 prosentin EU-rahoitus ja aiheutuneet kustannukset haetaan rahoittajalta vuoden 2022 aikana.

Yhdyskuntalautakunnan alaisuuteen kuuluvan kaupunkiympäristön palvelualueen brutto- ja nettoinvestointien ennuste on 67,8 milj. euroa, mikä on 4.3 milj. euroa vuosisuunnitelmaa pienempi. Tästä yhdyskuntalautakunnan perustoiminnan alitus on 0,8 milj. euroa ja erikseen sitovan Viiden tähden keskusta –kehitysohjelman alitus on 3,5 milj. euroa. Alkuvuodesta kilpailutettujen urakoiden hinnat ovat nousseet 5 – 30 prosenttia verrattuna kustannusarvioihin sekä vuoden 2021 hintatasoon. Kustannustason noususta johtuen on arvoltaan noin 4,0 milj. euron hankkeiden aloitusta siirretty tuleville vuosille, mikä keventää vuoden 2022 investointien menoja. Tällaisia hankkeita ovat muun muassa Tammelankadun peruskorjaus, Satakunnan- ja Pirkankadun risteysalueen liikennejärjestelyt, Ratapihan- ja Viinikankadun risteysalue, Rukkamäen kevyen liikenteen väylän levitys, Rivinterinpuiston tukimuuri sekä Tammelan stadionin rakentamiseen liittyvät katujärjestelyt. Lisäksi arvoltaan noin 1,8 milj. euron hankkeiden aloitus siirtyy suunnitelmien tai kaavoituksen viivästyttyä. Tällaisia hankkeita ovat Kaupinkadun jalankulun ja kevyen liikenteen väylä välillä Sammonkatu – Teiskontie sekä Tohlopinrannan alue. Kolmenkulmantiellä tehdään yhtäjaksoisesti iso louhintaurakka ja lisätarve kohteelle 2,0 milj. euroa. Louhe murskataan myöhemmin ja käytetään muilla kohteilla rakennusmateriaalina, mistä aiheutuu kustannussäästöjä kyseissä kohteissa. Tammelan kaava-alueen rakentamiskohteista osa siirtyi vuodelta 2021 tälle vuodelle, mikä merkitsi noin 0,7 milj. euron lisätarvetta verrattuna talousarvioon. Insinöörinkadun jalankulun ja kevyen liikenteen väylän toteuttamisesta osa siirtyi vuodelta 2021 vuodelle 2022 kaavatilanteesta johtuen, mistä aiheutui vajaan 0,5 milj. euron lisätarve tälle vuodelle. Käynnissä olevissa kohteissa on erilaisiin indekseihin sidottuja kustannuksia (merkittävimpänä raitiotien rinnakkaishankkeet), mistä saattaa aiheutua huomattavia kustannusseuraamuksia. Edellä mainittujen hankkeiden siirtojen jälkeen perustoiminnan investointimenojen kuitenkin ennustetaan toteutuvan 0,8 milj. euroa vuosisuunnitelmaa pienempänä.

Lautakunnan talousarvioon sisältyvän, ja erikseen talousarviossa sitovan, Viiden tähden keskusta -kehitysohjelman nettoinvestointien ennustetaan toteutuvan 3,5 milj. euroa vuosisuunnitelmaa pienempänä, sillä Itsenäisyydenkadun alikulun ja Ratapihankadun sillan kohteet eivät käynnisty vuonna 2022. Hiedanranta -kehitysohjelmien nettoinvestointien ennustetaan toteutuvan vuosisuunnitelman mukaisesti.

Yhdyskuntalautakunnan tammi-elokuun toimintakate toteutui 3,2 milj. euroa vuosisuunnitelmaa heikompana. Toimintatuotot alittavat 3,8 milj. eurolla vuosisuunnitelman, mikä johtuu osaltaan toiminnan kausivaihteluista, sillä kuluvan vuoden hulevesimaksujen laskutus ajoittuu vuosisuunnitelmasta poiketen. Toisaalta myös kaupunkisuunnittelun ja rakennusvalvonnan tuotot ovat toteutuneet vuosisuunnitelmaa pienempinä. Toimintakulut alittavat 0,6 milj. eurolla vuosisuunnitelman, mihin vaikuttaa osittain toiminnan kausivaihtelut vuosisuunnitelmaan verrattuna, sillä hankkeiden ajoitus ei toteudu välttämättä vuosisuunnitelmassa suunnitellun mukaisesti.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Kankaala Kari, Ympäristö- ja kehitysjohtaja

Yhdyskuntalautakunnan vuosisuunnitelman osavuosikatsaus 1-8/2022 hyväksytään.

Päätös

Päätösehdostus hyväksyttiin.

Tiedoksi

Marko Sivonen

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

-vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §)
-virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
-etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)