Päätöksen perustelut
Kuntien Hankintapalvelut KuHa Oy (myöhemmin ”Kilpailuttaja”) järjesti tarjouskilpailun Tampereen ympäristöterveyden toiminta-alueen sekä Pirkkalan kunnan ympäristöterveys Pirtevan alueen (myöhemmin ”Tilaajat”) eläinlääkintähuoltolain mukaisesta pieneläinten eläinlääkäripäivystyksestä. Sopimuksen kesto on 36 kuutautta, jonka jälkeen optiona on, että sopimusta voidaan jatkaa 12 kuukauden mittaisella optiokaudella. Sopimuskauden aloitusajankohta on 1.1.2023.
Hankinnan kohteena oli tarjouspyynnössä ja sen liitteissä kuvattu eläinlääkintähuoltolain mukainen pieneläinten eläinlääkäripäivystyksen järjestäminen ostopalveluna Tampereen ympäristöterveyden toiminta-alueen sekä Pirkkalan kunnan ympäristöterveys Pirtevan alueen asiakkaille.
Hankinnan arvioitu vuosiarvo on molempien Tilaajien osalta yhteensä noin 400 000 euroa (alv 0 %). Tästä Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016; jäljempänä ”hankintalaki”) liitteen E sosiaali- ja terveysalan palveluhankinnasta julkaistiin hankintailmoitus HILMA-palvelussa (www.hankintailmoitukset.fi) 2.10.2022.
Tarjouspyynnön mukaisesti Kilpailuttaja pyysi tarjouksia pieneläinten eläinlääkäripäivystyksestä noudattaen avointa menettelyä.
Tarjoajilla oli mahdollisuus lähettää tarjouspyyntöä koskevia lisätietokysymyksiä Kilpailuttajalle kirjallisesti Tarjouspalvelu toimittajaportaalista 10.10.2022 klo 10:00 mennessä. Määräaikaan mennessä ei esitetty yhtään lisätietokysymystä.
Tarjousten jättöaika päättyi 23.10.2022 klo 23:59, johon mennessä tarjoukset pyydettiin jättämään sähköisesti Tarjouspalvelussa.
Määräaikaan mennessä tarjouksen jätti yksi (1) tarjoaja: Evidensia Eläinlääkäripalvelut Oy. Hankinnan tarkoitus on hankintalain perusperiaatteiden mukaisesti ollut tarjouskilpailulla käyttää hyväksi olemassa olevat kilpailuolosuhteet ja siten saada aikaiseksi aitoa, taloudellista kilpailua. Koska tässä päätöksessä kuvatusti on saatu vain yksi (1) tarjous, todellista kilpailua ei tällä hankintamenettelyllä ole saatu.
Hankintalain 125 §:n mukaan hankintamenettely voidaan keskeyttää vain todellisesta, perustellusta syystä. Hankintalain esitöissä (HE 108/2016 vp s. 223) todetun mukaan lain 125 § on säilynyt muuttumattomana aiemmin voimassa olleeseen julkisista hankinnoista annetun lain (348/2007) 73 a §:ään nähden. Julkisista hankinnoista annetun lain (348/2007) 73 a §:n esitöissä (HE 182/2010 vp s. 22) mukaan hyväksyttävänä hankinnan keskeyttämisperusteena on Euroopan yhteisön oikeuskäytännössä katsottu esimerkiksi se, että hankinnasta on saatu vain yksi tarjouspyynnön vaatimukset täyttävä tarjous.
Myös kotimaisessa vakiintuneessa oikeuskäytännössä on katsottu hyväksyttäväksi syyksi hankinnan keskeyttämiselle se, että tarjouskilpailussa on saatu vain yksi tarjouspyynnön vaatimukset täyttävä tarjous (esim. MAO 150/20, MAO 209/19 ja MAO 239/13).
Lisäksi todettakoon, että tarjoajan tarjouksen hinta (1 200 000 euroa/vuosi) ylittää merkittävästi Tilaajien määrärahat.
Oikeuskäytännön mukaan hyväksyttävänä keskeyttämisperusteena on pidetty myös hankintaan varattujen määrärahojen ylitystä (esim. MAO 791/14 ja MAO 689/14).
Koska tällä hankintamenettelyllä on saatu vain yksi, ylihintainen tarjous, hankinta keskeytetään.